همشهری آنلاین: دولت‌های آمریکا و کلمبیا روز جمعه 30 اکتبر توافقنامه‌ای را امضا کردند که به ایلات متحده امریکا اجازه می‌دهد پرسنل خود را در 7 پایگاه نظامی این کشور آمریکای جنوبی مستقر کند.

به گزارش سی ان ان، این توافقنامه با حضور وزرای خارجه، دفاع و کشور و دادگستری کلمبیا به همراه سفیر آمریکا در بوگوتا به امضا رسید.
 
آمریکا ادعا کرده است که به بویژه پس از تعطیلی یک پایگاه در اکوادور به این پایگاه‌ها جهت انجام عملیات ضد قاچاق مواد مخدر نیاز دارد.

اما امضای توافق نظامی آمریکا و کلمبیا، انتقادات شدیدی را در امریکای لاتین و بویژه از سوی هوگو چاوز در ونزوئلا برانگیخته است.

چاوز این توافق نامه را به منزله یک اقدام جنگی قلمداد کرده و آمریکا را متهم کرده است که قصد دارد با استقرار نظامیان خود در کشور همسایه کلمبیا دولت چپ گرای ونزوئلا را دچار بی ثباتی کند.

انتشار اخبار مربوط به موافقت کلمبیا با استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور اخیرا باعث بروز تنش در روابط میان دولت‌های کاراکس و بوگوتا شده است.[ونزوئلا جاسوسان کلمبیایی را دستگیر کرد]

در مقابل دولت آمریکا هم این توافقنامه را با قرار داد تجاری که کلمبیا خواستار آن است مرتبط دانسته است. دولت کلمبیا هم در صدد  است که با امضای این توافقنامه موافقت آمریکا برای کمک به این کشور در نبرد علیه گروه فارک را جلب کند.

کد خبر 94083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز