گروه اقتصادی استان‌ها- مرجان طباطبایی: صحبت‌ از طرحی است به‌نام «هدفمند کردن یارانه‌ها» که با شتاب مجلس و دولت در حال بررسی برای اجراست

به گفته طراحان هدفمندکردن یارانه‌ها یا همان طرح تحول اقتصادی، قرار است اقتصاد ایران با حذف یارانه حامل‌های انرژی جراحی شود. جراحی اقتصاد ایران در بخش صنایع و واحدهای تولیدی با آزادسازی قیمت انرژی کاری بس دشوار است؛

چه صنایع نیم نفس توان این جراحی را نداشته و ممکن است از زیر تیغ جراحی جان سالم به‌در نبرند. تاکنون برنامه جدیدی در مورد تکلیف صنایع در مسیر اجرای این طرح ارائه نشده است اما رئیس سازمان صنایع و معادن استان سمنان از احتمال حذف تدریجی یارانه‌های انرژی در برخی از صنایع مهم خبر می‌دهد.

رستمی در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینکه در شرایط موجود صنایع کشور با کمک یارانه‌ها فعالیت می‌کند، می‌گوید، حذف یک‌باره یارانه انرژی در صنایع باعث می‌شود که شوک جدی به آنها وارد شود.

استان سمنان از قطب‌های نوپای صنعتی کشور است که به گفته رستمی هزار و 688 واحد صنعتی را در 24 ناحیه در بردارد و هم‌اکنون با مطرح شدن حذف یارانه‌ها نگرانی‌هایی از جهت ادامه حیاتشان ایجاد شده است.

جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را همچون شمشیر دو لبه‌ای می‌داند که اگر مدیریت نشود نخستین آسیب آن به تولید و اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با همشهری طرح تحول اقتصادی را درصورتی که سیاستگزاری درستی برای حمایت در بخش تولید نداشته باشد بحران‌زا می‌خواند.رستمی بر این باور است که دولت باید صنایع را از نظر حیاتی بودن نوع تولید برای اجرای تدریجی حذف یارانه‌ها اولویت‌بندی کند.

رئیس سازمان صنایع و معادن استان سمنان، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر برق صنایع 165 ریال در هر کیلو وات ساعت است که با حذف یارانه‌ها به 750 ریال می‌رسد، که با این افزایش قیمت مصرف برق واحدهای سیمان، آلومینیوم و  مس که 30 تا 40 مگاوات است به میلیاردها تومان افزایش می‌یابد.

«غلامرضا ابراهیمیان» از فعالان اقتصادی استان سمنان نیز در گفت‌وگو با ما کاهش یک‌باره سود شرکت‌های تولیدی را با حذف شدن یارانه‌های انرژی مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: علاوه بر این با اجرای این طرح بدون مدیریت درست ایران جزو متورم‌ترین کشورهای  دنیا خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان، در ادامه تصریح می‌کند: اکثر واحدهای تولیدی استان سمنان زیر 50 درصد فعالیت می‌کنند که بیانگر نبود تقاضا برای تولید و نقدینگی بالا است.

وی می‌افزاید: با گران شدن قیمت انرژی وضعیت واحدهای تولیدی سمنان  بحرانی‌تر خواهد شد. جمعه‌ای، یادآور می‌شود: نتایج حذف یارانه‌ها تنها محدود  به تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی  نمی‌شود بلکه از عواقب دیگر آن بیکاری است که نباید از نظر دور داشت؛ هرچند هم‌اکنون نیز نرخ بیکاری در سمنان 2 رقمی است.

یکی از هدف‌گذاری‌های اقتصادی کشور در راستای توسعه پایدار، رشد صادرات غیرنفتی است که به اعتقاد جمعه‌ای این جهش تنها با افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید بخش صنعت و تولید محقق می‌شود.

وی چشم‌انداز روشنی از دست‌یابی به هدف فوق نمی‌بیند و توضیح می‌دهد؛ وقتی حداقل 20 تا 30 درصد به هزینه‌های انرژی واحدها اضافه شود بخش تولید نه تنها توان رقابت با رقبای خارجی را نخواهد داشت، بلکه بازار نیم بند داخل را هم از دست خواهد داد.

این مدیر اقتصادی، نقدینگی، ورود کالاهای خارجی و حمایت بالقوه رسانه ملی از محصولات آنها را از دلایل کاهش ظرفیت فعلی واحدهای تولیدی می‌داند.وی‌ می‌افزاید: در شرایط موجود که صنایع از یارانه انرژی برخوردارند صادرات غیرنفتی با کاهش مواجه است، و شرایط پس از حذف یارانه هم قابل ترسیم است.

به اعتقاد وی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بدون حمایت از تولید‌کنندگان به‌ویژه در بخش صادرات محکوم به شکست است.رئیس سازمان صنایع و معادن استان سمنان تأکید دارد که برای جلوگیری از شوک‌های احتمالی ناشی از حذف یارانه‌ها باید صنایع را حمایت کرد.
وی‌ می‌گوید: استان سمنان قرار است با تشکیل کارگروهی راه‌کارهای جلوگیری از خسران به بخش تولید را بررسی و پیشنهاد کند.

کد خبر 94117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز