چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی از آن است که ارزش بورس تهران از ابتدای 2009 تاکنون 13 میلیارد دلار افزایش یافته است

به گزارش همشهری، در شرایطی که وقوع بحران جهانی از نیمه دوم سال گذشته بیش از میلیارد‌ها دلار از ارزش جاری بورس تهران کاسته بود، جدید‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که با کاهش اثرات بحران جهانی روی صنایع ایرانی این کاهش در حال جبران است و در طول چند ماه گذشته ارزش بازار سهام ایران به‌نحو چشمگیری افزایش یافته است.

وقوع بحران جهانی باعث شد که ارزش سهام شرکت‌های بزرگ ایرانی مانند شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و گروه فلزات اساسی که بیشترین بخش بازار سهام را در اختیار دارند کاهش یابد و این موضوع تاثیر محسوسی بر بازار سرمایه برجای گذاشت.

اما فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار که هر ماه آخرین وضعیت بورس‌های دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد در جدید‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ارزش بورس تهران در طول 9 ماه گذشته میلادی 14 میلیارد دلار رشد کرده که بیشترین میزان آن مربوط به ماه آگوست (مردادماه) بوده است.

بر مبنای این گزارش، ارزش جاری بورس تهران که در ابتدای سال 2/47میلیارد دلار برآورد شده است در ماه سپتامبر (ابتدای مهر ماه) به 61میلیارد دلار رسیده است. بیشترین میزان رشد ارزش بازار سرمایه ایران به فاصله ماه‌های تیر تا مرداد به وقوع پیوسته که براساس آن ارزش بورس تهران نزدیک به 10 میلیارد دلار رشد کرده است و از 51 میلیارد دلار به 61 میلیارد دلار رسیده است.

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار از وضعیت شاخص‌های بورس تهران نیز حاکی از آن است که شاخص بازده نقدی و قیمت بورس تهران نیز در طول 9 ماه گذشته بالغ بر 13 هزار واحد رشد کرده است.

این شاخص بیانگر میزان بازده بورس تهران است و براساس ترکیبی از میزان سود تقسیمی شرکت‌های بورس و همچنین افزایش ارزش سهام آنها محاسبه می‌شود.بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص بازده نقدی و قیمت که ابتدای سال‌جاری میلادی در محدوده 34 هزار واحد بوده است؛ در ابتدای مهر ماه تا مرز 47 هزار واحد رشد کرده است؛

این موضوع بیانگر رشد قابل توجه بازده بورس تهران از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام است. شاخص 50 شرکت بزرگ بورس تهران نیز در این مدت از 322 واحد به 495 واحد رسیده است.

کد خبر 95041

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز