جمعه ۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: با قطعی شدن معامله سهام شرکت مخابرات، رکورد ارزش دادو ستد سهام در بورس تهران شکسته شد.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد: از ابتدای امسال تاکنون با احتساب مبادله 50 درصد از سهام شرکت مخابرات، ارزش دادو ستد‌های بورس تهران در طول 8 ماه گذشته از مرز 15میلیارد دلار فراتر رفت.

این میزان بیشترین حجم معاملات در تاریخ بورس تهران محسوب می‌شود. این در حالی است که بالاترین رکورد ارزش معاملات بورس مربوط به سال 87 است که در طول 12 ماهه این سال سهامداران بورس تهران نزدیک به 14 میلیارد دلار سهام جابه‌جا کردند.

این اطلاعات نشان می‌دهد: واگذاری سهام شرکت‌های اصل 44 و عرضه‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ زمینه رشد ارزش معاملات بورس تهران رافراهم کرده است.

پیش از این بالاترین رکورد ارزش معاملات بازار سهام مربوط به سال 82 بود که طی آن ارزش معاملات بورس تهران به 11 میلیارد دلار رسیده بود اما با آغاز برنامه خصوصی‌سازی‌ و عرضه سهام شرکت‌های جدید حجم معاملات بورس تهران به نحو چشمگیری افزایش یافت.

کارشناسان یکی از دلایل رشد کیفی بازار‌های سهام را رشد ارزش معاملات ارزیابی می‌کنند اما نسبت گردش معاملات بورس تهران در طول سال‌های گذشته چندان قابل توجه نبود.

هر چند دلیل اصلی رشد ارزش معاملات مربوط به معاملات عمده سهام می‌شود اما به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران انجام این داد وستدها منجر به رشد دادو ستد‌های خرد بازار سهام نیز شده است.

حسن قالیباف اصل در تازه‌ترین نشست خبری خود در مورد ارزش معاملات بورس تهران گفته بود: افزایش میزان معاملات سال‌جاری به‌دلیل انجام معامله 7هزار و 800 میلیارد تومان مخابرات بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار درخصوص معاملات خرد نیز اظهار کرد:‌ این معاملات در 8 ماه ابتدای سال‌جاری 4 هزار و 200 میلیارد تومان بود که این میزان معادل کل مبادلات خرد سال گذشته بوده است. به گفته وی تعداد دفعات معاملات بازار سهام نیز با یک رشد 61 درصدی از 410 هزار بار در سال گذشته به 2 میلیون و280 هزار بار در 7 ماهه اول امسال رسیده است.

کد خبر 95108

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز