شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه طرحی به بانک مرکزی خبر داد

 که درصورت اجرای آن بازار غیررسمی ارز جمع‌آوری خواهد شد و ارزهای رایج در کشور در بورس تهران مورد دادوستد قرار خواهد گرفت.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی در مورد نشست مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار با بانک مرکزی گفت: توافق‌های مختلفی در این نشست انجام شد که برخی از آنها به مرحله نهایی رسید و برخی دیگر موکول به بررسی‌های بیشتر شد.

وی با اشاره به اینکه طرح جدید از سوی بورس به بانک مرکزی پیشنهاد شده است، خاطرنشان کرد: براساس طرحی که در این نشست به بانک مرکزی ارائه شد، قرار است مراحل عرضه ارز در بورس تهران یا بازار فرابورس ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه قرار است به‌زودی مطالعات اولیه این طرح آغاز شود، افزود: در صورت توافق بورس و بانک مرکزی بازار‌های غیررسمی ارز در کشور برچیده خواهد شد و ارز‌های رایج در کشور در یکی از بازار‌های فرابورس ایران یا بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

به گفته وی، بانک مرکزی از این طریق می‌تواند نرخ ارز را به‌صورت دقیق‌تر قیمت‌گذاری کند.

عرضه سکه در بورس کالا

صالح‌آبادی در ادامه به توافق این سازمان برای عرضه نقدی سکه طلا در بورس با بانک مرکزی خبر داد و گفت: براساس توافقی که با بانک مرکزی انجام شد قرار است به‌زودی عرضه نقدی سکه طلا از طریق بورس کالا انجام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: توافق‌های نهایی در این زمینه انجام شده وهم‌اکنون به مرحله عملیاتی رسید ه است. وی ابراز امیدواری کرد مراحل عرضه نقدی طلا در بورس کالا تا پایان سال انجام شود.

اتصال به سیستم بانک مرکزی

وی همچنین به توافق دیگری با بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که ما در این نشست در مورد آن به توافق رسیدیم اتصال سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به سامانه الکترونیکی بانک مرکزی است تا از این طریق نقل و انتقال وجوه به‌صورت الکترونیک انجام شود.

وی افزود: با اجرای این طرح که تا پایان سال اجرایی خواهد شد، نقل‌وانتقال وجوه به‌صورت دستی و از طریق چک در بورس حذف خواهد شد و تحت یک سیستم یکپارچه که متصل به بانک مرکزی است انجام می‌شود.

کد خبر 95195

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز