دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: تلاش داریم تا پایان سال بازار نقدی طلا در بورس کالا ایجاد شود و در این باره با بانک مرکزی به تفاهم رسیده‌ایم

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی صالح آبادی در نشست خبری افزود: با ایجاد این بازار، سکه‌های نقدی که هم اکنون در بانک کارگشایی عرضه می‌شود در بورس کالا عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جلسه مشترک هفته گذشته با بانک مرکزی درباره 24 موضوع برای همکاری بورس اوراق بهادار و بانک مرکزی به توافق رسیدیم، گفت: به دنبال این هستیم که قیمت سکه و طلا اعم از فیوچر و نقدی در بورس کالا تعیین شود و فعالان این عرصه، نرخ آن را از پایگاه اطلاع رسانی بورس بگیرند.

صالح آبادی درباره مزیت‌های ایجاد این بازار افزود: ایجاد این بازار به رقابت واقعی تر، شفافیت قیمت‌ها و افزایش فعالان بازار کمک می‌کند.

وی گفت: همچنین درباره راه اندازی بازار ثانویه اوراق گواهی سپرده بانک ها و اوراق مشارکت دولتی در بورس یا فرابورس، افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی و دولتی ثبت شده نزد سازمان و امکان سنجی برای راه اندازی بازار نقدی و آتی ارزی، با بانک مرکزی به توافق رسیده‌ایم.

صالح آبادی افزود: همچنین درباره اتصال شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه الکترونیکی بانک مرکزی تفاهم کرده‌ایم.

وی گفت: این سامانه تا پایان سال در بانک مرکزی راه اندازی می‌شود و از مزیت‌های آن اینست که تسویه وجوه که هم اکنون به صورت دستی و رد و بدل کردن چک انجام        می‌شود، به صورت متمرکز و انتقال از حساب به حسابی دیگر امکان پذیر می‌شود.

صالح آبادی افزود: افزایش دقت و نفع سرمایه گذاران و سهام داران خُرد و حقیقی از دیگر مزیت‌های این سامانه است.

وی گفت: درباره ساز و کار معاملات اعتباری در بورس نیز تفاهم شد که برای این امر باید بررسی های کارشناسی انجام شود.

صالح آبادی افزود: تدوین صورت های مالی نمونه بانک ها و لیزینگ‌ها، نحوه استفاده از حسابرسان مورد اعتماد بورس در بانک مرکزی و تدوین اساسنامه بانک‌ها و لیزینگ ها از دیگر موارد تفاهم با بانک مرکزی است.

وی گفت: استقرار سامانه های پشتیبان بازار سرمایه در ساختمان ایمن بانک مرکزی و طرح نگهداری وجوه مشتریان کارگزاری ها در حساب مشتریان از دیگر موارد تفاهم شده با بانک مرکزی است.

صالح آبادی افزود: مزیت طرح نگهداری وجوه مشتریان کارگزاری ها در حساب مشتریان اینست که کارگزار نتواند از پول مشتری برای خرید و فروش اوراق بهادار استفاده کند و با اجرای این طرح پول حاصل از فروش اوراق بهادار مستقیماً به حساب صاحب اوراق واریز شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: اجرای طرح امضای الکترونیک با استفاده از کمک‌های بانک مرکزی، نحوه استفاده بانک مرکزی از توان کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار، تبادل اطلاعات، تعامل واحد ناشران، همکاری برای نظارت بر نهادهای زیرمجموعه از دیگر موضوعات تفاهم شده با بانک مرکزی است.

صالح آبادی در ادامه افزود: گزارش نمونه هیات مدیره به مجمع را تدوین و ابلاغ کرده‌ایم و از سال آینده استفاده از آن الزامی می‌شود.

وی گفت: اگر گزارش های هیات مدیره بر اساس این نمونه تهیه و تدوین شود، سهامدار با مطالعه آن به خوبی از اوضاع شرکت مطلع می‌شود.

صالح آبادی افزود: مسئولیت صحت ارائه اطلاعات با مدیریت شرکت است و اگر شواهدی بدست آمد که اطلاعات غلط ارائه شده است با آن برخورد می‌شود

کد خبر 95362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز