دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از توافق با بانک مرکزی برای فروش سکه در بورس کالا به جای بانک کارگشایی خبر داد.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی 25 آبان در بیست‌ویکمین نشست خود با خبرنگاران از توافق 24 گانه با بانک مرکزی خبر داد و گفت: هفته گذشته نشست مشترکی بین سازمان بورس و بانک مرکزی انجام شد که براساس آن 24 مورد توافق انجام شد.

وی افزود: براین اساس، قرارشد پس از تهیه مقدمات کار از این پس فروش سکه به جای بانک کار گشایی در بورس کالا انجام شود که در این زمینه توافق نهایی با بانک مرکزی انجام شد و تا پایان سال این کار انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: البته در این زمینه مقاومت‌هایی از سوی بانک کارگشایی وبانک ملی وجود دارد اما بانک مرکزی مراحل عرضه سکه در بورس را بررسی کرده و این کار تا پایان سال اجرایی خواهد شد. 

به گفته وی، با وجود اینکه بانک ملی و کار گشایی برای این کار مقاومت کرده‌اند اما بانک مرکزی ساز و کار بورس را مناسب‌تر ارزیابی کرد. وی درادامه افزود:راه‌اندازی بازار نقدی و آتی ارز از دیگر توافقاتی است که با بانک مرکزی انجام شد و قرار است در بحث امکان‌سنجی باهمکاری معاونت ارزی بانک مرکزی مطالعاتی انجام شود.

فروش اعتباری سهام

صالح‌آبادی در ادامه به ساز و کار معاملات اعتباری در بورس اشاره کرد و توضیح داد: در این جلسه مقرر شد بانک مرکزی بررسی‌های کارشناسی و معاملات اعتباری در بورس را انجام ‌دهد که بحث شرعی آن نیز در کمیته فقهی سازمان بورس در حال بررسی است.

وی افزود: هدف اصلی ما این است که ممنوعیت پرداخت وام از سوی بانک‌ها که از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شود برداشته شود تا سهامداران بتوانند برای خرید سهام از وام‌های بانکی استفاده کنند.

وی یادآور شد: به هیچ وجه به‌دنبال این نیستیم که بانک مرکزی این فرایند را به بانک‌ها اجبار کند و بانک‌ها به این کار ملزم شوند بلکه قصد داریم در چارچوبی مشخص به بانک‌ها اختیار داده شود.

مخالفت بانک کارگشایی با حراج سکه در بورس کالا

رئیس بانک کارگشایی با تأیید توافق بانک مرکزی برای حراج سکه در بورس کالا گفت: این کار منوط به بررسی کار کارشناسی توسط بانک ملی است چرا که حراج سکه توسط بورس کالا مغایر با آیین‌نامه است.

به گزارش فارس علی عادلی درخصوص توافق بانک مرکزی با بورس کالا برای پس‌گیری حراج سکه از بانک کارگشایی و محول کردن آن به بورس کالا افزود: بانک ملی در حال بررسی این موضوع است و باید بانک ملی جواب دهد. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی نگفته که حراج سکه باید توسط بورس کالا صورت گیرد چرا که در اصل این کار با آیین‌نامه و اساسنامه بانک ملی و بانک کارگشایی مغایرت دارد.  عادلی تأکید کرد: اگرچه توافقی میان بانک مرکزی و بورس کالا برای حراج سکه صورت گرفته اما بانک مرکزی الزامی برای این کار نداشته است.

کد خبر 95406

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز