مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: هدف از تشکیل یک انجمن کمک به موضوعی است که آن انجمن مدنظر دارد.

ita

جمع‌آوری اطلاعات، به‌روزرسانی و هم‌چنین استانداردسازی امور ازجمله اهداف اصلی انجمن‌ها در تمامی دنیا هستند. آن‌ها نهادها و ارگان‌هایی غیردولتی بوده و برای خود اساس‌نامه‌هایی دارند. عضویت در یک انجمن به‌طور حتم مزایای بسیاری دارد. ضمن آن‌که دریافت یک تاییدیه یا گواهی از یک انجمن می‌تواند نشان‌دهنده استاندارد بالای کار شما باشد.

امروزه تقریباً هر صنف کاری برای خود دارای یک انجمن محلی، ملی و حتی بین‌المللی است که به امور صنوف مربوط به خود رسیدگی می‌کند. در فرهنگ لغات عمید انجمن به دسته‌ای از مردم گفته می‌شود که در جایی گرد آمده باشند یا مکان این گردآمدن که برای کنکاش یا امر دیگر صورت گیرد.

تشکیل انجمن از امور اصولی و اساسی هر صنفی محسوب می‌شود. باید به این مهم نیز اشاره کرد که انجمن‌ها توسعه برنامه‌ها و تداوم طرح‌هایی را تسهیل می‌کنند که برای بهبود وضع رفاهی و حقوقی اعضایشان طراحی شده ‌است. آن‌ها موجب پیشبرد طرح‌ها و فعالیت‌ها و جلب حمایت نهادها از حوزه تخصصی انجمن می‌شوند.

انجمن بین‌المللی تونل و فضای زیرزمینی چیست؟

انجمن بین‌المللی تونل و فضای زیرزمینی (the International Tunnelling and Underground Space Association) در سال1974 با حضور 19ملیت مختلف تاسیس شد.

ITA دو هدف اصلی را در دستور کار خود دارد. اول استفاده از فضاهای زیرسطحی به‌نفع عموم، محیط‌زیست و پیشرفت‌های قابل انجام و دوم رشد پیشرفت‌ها در برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت‌وساز، نگهداری و امنیت تونل‌ها و فضاهای زیرزمینی با جمع‌آوری اطلاعات و مطالعه خواست‌ها.

 از آن زمان تاکنون انجمن بین‌المللی تونل رشد و پیشرفت فزاینده‌ای یافت به‌گونه‌ای که درحال حاضر 55کشور به همراه 280 شرکت عضو آن هستند. مجمع این انجمن به‌طور سالانه گردهم می‌آیند و تشکیل جلسه می‌دهند تا به کلیه امور رسیدگی کرده، تقسیم ‌کار کنند و به پرسش‌ها و نیازها پاسخ دهند.

در این نشست بودجه سالانه به تصویب اعضا می‌رسد. در این جلسه‌ها وضعیت عضویت کشورها و شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعضا درخصوص پیوستن سایرین به این انجمن نظر داده و رای‌گیری می‌کنند. این نشست همه‌ساله در یک کشور از کشورهای عضو برگزار می‌شود و «نام کنگره تونل جهان» را بر خود دارد.

اعضای انجمن

 55 کشور عضو در این انجمن به شرح زیر هستند: الجزایر، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، هندوستان، اندونزی، ایران، ایتالیا، ژاپن، لائوس، قزاقستان، کره‌جنوبی،  لسوتو، مالزی، مکزیک، مراکش، هلند، نروژ، پرو، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، عربستان، سنگاپور، اسلواکی، اسلونی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییس، تایلند، ترکیه، اوکراین، آمریکا، ونزوئلا و ویتنام.

هیات اجرایی

انجمن بین‌المللی تونل دارای یک هیات اجرایی است که بالاترین مقام عمل‌کننده در این انجمن به حساب می‌آید. اعضای این هیات اجرایی  بدین شرح هستند: مارتین سی. نایب(رییس)، هاروی پارکر (جانشین)، پیرجورجو گراسو (نایب رییس اول)، ایویند گرو (نایب رییس، یان لبلای (نایب رییس)، این‌مولی (نایب رییس)، سورن دن اسکسن (عضو هیات اجرایی)، کاتسوجی فوکوموتو (عضو هیات اجرایی)، ایوان هردینا (عضو هیات اجرایی)، مارکوس ته‌وس(عضو هیات اجرایی)،

ویتالی آ.اوموف (عضو هیات اجرایی)، بای‌یون (عضو هیات اجرایی)، فرانسویس وولمیه (عضو هیات اجرایی)، کلود برنگوئه (عضو هیات اجرایی)، پال‌کاسانیا (رابط کنگره جهانی تونل2009 )، دین براکس (رابط کنگره جهانی تونل2009)، آندره اسیس (مسئول توسعه اتحادیه در آفریقا)، میخاییل بلنکیف (مسئول توسعه انجمن شرق اروپا)، سورین کالینسکیو (ممیز حسابداری داخلی)، کیوچی اونو (مسئول توسعه شبکه دانشگاهی در آسیا) و هارالد واگنر(مسئول توسعه انجمن در آسیا).

کارگروه‌ها

در انجمن بین‌المللی تونل چندین کارگروه وجود دارند که هر کدام امر مهمی را در این صنعت برعهده دارند. تعدادی از آن‌ها دامنه فعالیت‌شان گسترده و برخی دیگر محدودتر است.
کارگروه‌هایی که اکنون مشغول فعالیت در زمینه‌های گوناگون هستند به شرح زیر است:

کارگروه تحقیق، کارگروه امور مقاطعه‌کاری، کارگروه سلامت و امنیت حین کار، کارگروه نگهداری و تعمیر، کارگروه تونل‌های شناور، کارگروه تونل‌های مکانیزه، کارگروه زیر زمین و محیط‌زیست، کارگروه تونل‌های طویل و عمیق، کارگروه تمرین، کارگروه تونل‌سازی سنتی و کارگروه مشکلات شهروندی و راه‌حل‌های زیرزمینی.

نشست‌ها

انجمن بین‌المللی تونل همه‌ساله نشستی را به میزبانی یکی از اعضای خود برگزار می‌کند که عنوان آن کنگره جهانی تونل است.

انتشارات

در کنار کلیه فعالیت‌هایی که با همکاری یا زیر نظر انجمن بین‌المللی تونل انجام می‌شود، این انجمن اقدام به انتشار کتاب، پوستر، کاتالوگ و لوح‌های فشرده بسیاری کرده که فعالیت سی‌وچند ساله خود را در آن انعکاس داده است. هم‌چنین مباحث آموزشی و تجربی بسیاری نیز در لابه‌لای این انتشارات می‌توانید پیدا کنید.

وب سایت اختصاصی

انجمن بین‌المللی تونل دارای یک پایگاه اطلاع‌رسانی به 2زبان انگلیسی و فرانسه است تا علاقه‌مندان و هم‌چنین دست‌اندرکاران امر را در جریان برنامه‌ها و کارهای مربوط قرار دهد. در پایگاه اطلاع‌رسانی ITA می‌توانید اطلاعات کاملی را درخصوص این انجمن به‌دست آورید. ضمن آن‌که با عضو شدن در آن، امور به صورت تخصصی‌تر در اختیارتان قرار می‌گیرد و خبرنامه نیز برایتان ارسال خواهد شد تا شما در جریان آخرین اخبار مربوط به صنعت تونل‌سازی در دنیا قرار بگیرید.

عضوگیری

ITA هم‌چنان به دنبال عضو فعال است تا بتواند گروه خود را افزایش دهد. در این راستا در سایت اختصاصی این انجمن می‌توان به بخش عضوگیری مراجعه کرده و به عنوان یک کشور یا یک سازمان، ارگان و یا شرکت ثبت‌نام کرد تا درخصوص عضویت متقاضی تصمیم‌گیری شود. به همین منظور فرم‌هایی نیز تهیه شده است.

واکنش درخصوص تونل توحید تهران

پروفسور واگنر، مسئول توسعه انجمن بین‌المللی تونل در آسیا که برای بازدید از مراحل ساخت تونل توحید به تهران سفر کرده بود، در گفت‌وگویی با اشاره به چالش‌های مهندسی در اجرای چنین پروژه‌ای، تونل توحید را در زمره تونل‌های پیشرو و برتر شهری دنیا دانست و عبور مهندسان ایرانی از این چالش را تبریک گفت.

واگنر 68ساله در بخشی از سخنان خود اظهار داشته بود: «به‌دلیل واقع شدن این منطقه در قلب شهر تهران، تونل توحید دارای جایگاه استراتژیک و مهمی است و بحق می‌توان گفت که این سازه موجب خلاصی شهروندان از فشار ترافیک فشرده در پایتخت ایران خواهد شد. وقتی درصدد مقایسه تونل توحید با تونل‌های مشابه در مناطق شهری اروپا مثل پاریس، مادرید و وین برمی‌آییم، می‌توانیم مدعی شویم که تونل توحید در زمره تونل‌های زیرزمینی پیشرو و برتر شهری دنیاست و به‌راستی می‌توان آن را نقطه‌عطفی در تاریخ تونل‌سازی مدرن به‌حساب آورد.

از نظر فنی سازه تونل طوری طراحی شده که بسیار ایمن است. از نظر مهندسی به لحاظ برخورداری تونل از سامانه تهویه مناسب، دارا بودن 3خط مجزا و یک خط اورژانس، از هر جهت شرایط ایمن و آسانی برای استفاده‌کنندگان تونل از شمال به جنوب و از جنوب به شمال فراهم آورده است».

همشهری مسافر

کد خبر 95472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز