پیرو بخشنامه صادر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و شکایات متعددی که در زمینه کاشت و پیوند مو توسط افراد غیرمتخصص یا در اماکن غیرمجاز گزارش شده و موجب به خطر افتادن زیبایی و سلامت افراد شده است،

طبق دستور وزارت بهداشت انجام عمل پیوند مو در مطب‌ها غیرقانونی اعلام شده و این کار در کلینیک پوست، مراکز جراحی محدود و بیمارستان‌های واجد بخش پوست طبق ضوابط اعلام شده مجاز است.

دکتر مهناز بالادست، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امروزه مؤسسات، مراکز جراحی محدود، مطب‌ها و درمانگاه‌های بسیاری جهت ترمیم، کاشت و پیوند مو فعالیت دارند که در این میان افرادی غیرمتخصص در اماکن غیرمجاز و نامناسب اقدام به تبلیغات گسترده و اعمال جراحی در این زمینه می‌کنند.

وی افزود: توصیه اکید به همه بیماران این است که صرفا به تبلیغات و آگهی‌ها متکی نباشند و با بررسی و تحقیق و اطمینان از داشتن مجوزهای قانونی و مجاز بودن این مراکز اقدام به درمان کنند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها نیز جهت جلوگیری از توسعه مراکز غیرمجاز در این زمینه توسط کارشناسان نظارت بر درمان تمامی مطب‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز جراحی محدود و درمانگاه‌های تحت پوشش خود را طی بازدیدهای دوره‌ای نظارت کرده، با مراکز متخلف بسته به نوع تخلف برخورد قانونی به‌عمل می‌آورند و شکایات مردمی صورت گرفته در این زمینه را بررسی کرده به مراکز ذیصلاح ارجاع خواهند داد.

همچنین دکتر میرهادی عزیزجلالی، متخصص پوست و مو دراین خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: انجام جراحی کاشت مو احتیاج به رعایت استانداردهای فضای فیزیکی و استانداردهای تجهیزاتی و نیروهای تخصصی تعریف شده دارد بنابراین طبق دستور وزارت بهداشت انجام آن در مطب‌ها غیرقانونی است.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام اعمال جراحی چون کاشت، ترمیم و پیوند مو تنها تکنسین بودن و دانستن تکنیک آن کافی نیست بلکه داشتن تخصص و آشنایی با بیماری‌های پوست و مو و شناسایی آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: مدارک صادر شده از انجمن بین المللی کاشت مو یا عضویت در این انجمن فاقد ارزش قانونی جهت انجام عمل کاشت مو است و در میان مدارک دانشگاهی که بسیاری از آنها نیز در کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس صادر می‌شود، تنها مدرکی دارای ارزش و اعتبار است

که توسط سفارت ایران در کشور مربوطه و کمیته ارزشیابی علمی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران مورد تأیید قرار گیرد و با مهر جمهوری اسلامی ایران صادر شود.

کد خبر 95656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز