گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اینکه جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها رو به افزایش است، مسئولان وزارت علوم تأکید می‌کنند که شناسایی نیاز صنعت به دانشجو در هر رشته، وظیفه این وزارتخانه نیست و وظیفه سایر دستگاه‌هاست

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به پرسش همشهری درباره نامتناسب بودن خروجی دانشگاه‌ها با بازار و صنعت گفت:‌ یکی از اهداف ما برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت است و اگر در این زمینه موفق نشدیم، باید پاسخگو باشیم و دلایل را مطرح کنیم.

حسین نادری‌منش از مکاتبه با همه دستگاه‌ها برای اعلام نیاز خود به فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف خبر داد و اظهار کرد: نیازها را باید صنایع به دانشگاه‌ها اعلام کنند اما هنوز درخواستی ارائه نشده و وزارت علوم هم با نگاه کیفی‌تر به مباحث قصد ندارد که منفعل عمل کند.

وی تأکید کرد: وظیفه وزارت علوم، گسترش آموزش عالی و ایجاد فرصت برای ورود به دانشگاه‌هاست؛ اگرچه معتقدیم که یک دانشجو باید کار‌آفرین باشد.  نادری‌منش بر این باور است که فراهم کردن شرایط تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر از وظایف اصلی وزارت علوم است و ایجاد کار برای فارغ‌التحصیلان جزء وظایف این وزارتخانه نیست.

تدوین 500 برنامه متناسب با بازار کار

رجبعلی برزویی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم نیز در پاسخ به همشهری گفت: وزارت علوم به تنهایی نمی‌تواند برای مرتبط بودن مباحث آموزشی و بازار کار اقدام کند، بلکه باید تمام دستگاه‌ها برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند. هرچند وزارت علوم تاکنون بیش از 500 برنامه و سر فصل جدید تدوین کرده که متناسب با نیازهای واقعی است.

بالا بودن نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان

با اینکه وزارت علوم از مسئولیت خود برای هماهنگی بین خروجی دانشگاه‌ها با بازار کار و صنعت شانه خالی می‌کند، آمار نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رو به افزایش است. به این ترتیب بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان در راه است.

به اعتقاد کارشناسان، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نشانگر این است که بازار کار کشور بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و به تخصص نیروی کار بیش از مدرک آنها اهمیت می‌دهد.

نکته حائز اهمیت اینکه داوطلبان در رشته‌هایی پذیرفته می‌شوند که بازار کار ندارد و اشباع شده‌است. به همین دلیل نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور بسیار نگران کننده‌است. از طرفی، باید توجه داشت که در کشور ما رسم است هر نهادی به کار خود مشغول باشد و به سایر نهادهای مرتبط چندان وقعی ننهد.

بارها مسئولان آموزش عالی اعلام کرده‌‌اند دانشگاه‌ها همانند ظرفی هستند که بیکاران را برای 4-2 سال در خود جای می‌دهند و برنامه‌ریزان باید از این فرصت استفاده کنند و در اندیشه ایجاد اشتغال مرتبط با آموزش‌ها و رشته‌های تحصیلی فارغ‌التحصیلان باشند.

بررسی درخواست تفکیک‌جنسیتی

معاون وزیر علوم در ادامه این نشست در باره تفکیک جنسیتی اظهار کرد: بحث تفکیک جنسیت از قدیم در برخی دانشگاه‌ها بوده ولی این بحث وزارت علوم نیست. اگر دانشگاه‌های‌ خصوصی و غیردولتی برای تفکیک جنسیتی تقاضا کنند، آن را بررسی می‌کنیم.

به گفته نادری‌منش اکنون در تهران هیچ دانشگاه خصوصی یا غیرانتفاعی برای تفکیک جنسیتی مجوز ندارند. اگر هم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مجوزی داده، در وزارت علوم نیز بررسی می‌شود.

کد خبر 96320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز