گروه گردشگری - رضا ظریفی: منشور کوروش در حالی ماه آینده وارد ایران خواهد شد که هنوز برنامه مشخصی برای مدت حضور آن در ایران از سوی مسئولان میراث فرهنگی کشور ارائه نشده و از سوی دیگر مسئله حفاظت از این اثر مهم جهانی و چگونگی نمایش آن برای شهروندان مورد بحث است

هزینه‌های مربوط به بیمه و حفاظت و نگهداری از این اثر نیز روی دیگر ماجراست به‌طوری که بسیاری عقیده دارند با همین هزینه می‌شد بخشی از آثار در معرض تهدید یا تخریب را محافظت کرد.

پس از کشمکش‌های فراوان و مذاکراتی که مسئولان میراث فرهنگی کشور با نمایندگان موزه بریتانیا برای آوردن منشور کوروش به ایران داشتند، در نهایت طبق اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، طلسم شکسته و قرار شد نخستین قانون مدون مربوط به حقوق بشر که نشأت گرفته از فرهنگ غنی ایرانی است از تاریخ 26 دیماه به‌مدت 4ماه در موزه ملی به نمایش گذاشته شود.

منشور کوروش، استوانه‌ای سفالین است که در سال ۵۳۹ پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات کوروش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی) نوشته شده‌است اما استادان رشته‌های تاریخ، مرمت و باستان‌شناسی درباره نمایش این منشور، اطلاع رسانی درباره چگونگی برنامه‌ها و بودجه‌ای که می‌شد برای حفظ آثار موجود در معرض خطر ایرانی در نظر گرفت، نظرات مختلفی دارند.

ورود یک اثر ارزشمند

دکتر عبدالمجید ارفعی از استادان برجسته رشته زبان شناسی درباره نمایش منشور کوروش به همشهری گفت: در جریان چگونگی نمایش این منشور نیستم.

چیزی که مهم است مربوط به محتوا و پیام منشور است. وی در ادامه با اشاره به نبود برنامه مناسب برای نمایش این منشور افزود: در حال حاضر ما فقط داریم یک  شیء ارزشمند را وارد کشور می‌کنیم که شاید مولاژ آن‌را بتوانیم از فروشگاه فروش صنایع‌دستی هم تهیه کنیم. هدف از نمایش پرهزینه  این اثر باید افزودن بر اطلاعات مردم باشد. غیراز این موضوع چه چیزی برای مسئولان مهم است؟

استاد محمود ماهرالنقش از استادان رشته مرمت نیز پس از آگاهی از ورود منشور کوروش به ایران گفت: با شنیدن خبر ورود منشور کوروش داغ دل ما تازه شد. شاید تنها اثری که نمایش این منشور دارد تأثیر روانی آن باشد که حس غرور را در بازدید‌کنندگان زنده می‌کند.

ماهرالنقش با اشاره به حفظ آثار موجود در کشور گفت: در حال حاضر باید برای حفظ آثار فعلی تلاش کنیم. هفته گذشته سفری به کرمان، ماهان، یزد، اردستان و یکی دو شهر دیگر داشتم. متأسفانه هرجا که رفتم تخریب‌های زیادی را دیدم .  باید بودجه را صرف حفظ این آثارکنیم.

محمد حسین ریاحی، استاد رشته تاریخ هنر و مسئول مرکز پژوهش اصفهان‌شناسی هم درباره نمایش این منشور به همشهری گفت: ما باید هم اطلاعات خودمان را زیاد کنیم و هم به جهانیان اطلاع‌رسانی کنیم.

یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی این است که استادان و فرهنگیان را نسبت به چنین موضوعاتی مطلع کند.وی در ادامه افزود: درباره ورود منشور به ایران اطلاعات چندانی به ما نرسیده است. ما انتظار داریم که به‌عنوان استاد تاریخ بیشتر از اینها برای ما ارزش قائل باشند.

تبلیغ یا درآمد؟

اما یکی دیگر از استادان رشته باستان‌شناسی نیز با انتقاد از آوردن منشور کوروش به ایران گفت: اتفاق خیلی خاصی رخ نخواهد داد و بیشتر جنبه تبلیغی مطرح است؛ می‌شد مبلغی را که صرف بیمه و نگهداری این اثر می‌شود  برای آثاری هزینه کرد که در حال از بین رفتن هستند.

اما حسن محسنی، مدیرکل اداره روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ارتباط با برنامه‌های ویژه منشور کوروش به همشهری گفت: فقط این نیست که یک شیء تاریخی را به کشور بیاوریم. جنبه‌های گردشگری، ورود تورهای خارجی و رونق تورهای داخلی نیز مد نظر است. ضمن اینکه مناسبت‌های ایام دهه فجر و عید نوروز را هم داریم که در افزایش بازدید‌کنندگان از این اثر مؤثر خواهد بود.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی‌های بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی خبر داد که به مرور اعلام خواهد شد. محسنی افزود: اداره روابط عمومی نیز برای شناساندن منشور کوروش تبلیغاتی را آغاز خواهد کرد تا این موضوع به اطلاع مردم برسد.

پیش از این مهراندیش، مدیر موزه ملی ایران نیز در گفت‌وگوی هفته پیش خود با رسانه‌ها گفته بود: نخستین جلسه‌ ستاد با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار و وظایف افراد در آن مشخص شد. در این جلسه، با تأکیدی که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر حفاظت و امنیت این شیء داشت، حفاظت و امنیت آن برای ما مقدم بر نمایش شیء است.

حالا این سؤال مطرح است که اگر حفاظت از این اثر بر نمایش آن مقدم است اصلا چرا چنین اثر مهمی به ایران آورده می‌شود؟ آیا توان حفاظتی ما از آثار تاریخی بیشتر از کشورهای اروپایی است؟

کد خبر 96429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز