سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه استان‌ها –مهرسا انوری: وقتی صحبت از رکود حاکم بر بخش صنعت می‌شود، می‌گوید: «موضوع از رکود هم گذشته است، بگوییم صنعت ما در حال از دست رفتن است.»

بهرام شهریاری، فعال اقتصادی استان قزوین وضعیت صنعت کشور را یک بیماری ساده نمی‌داند که با یکی  دو  نسخه درمان شود و مثل سابق روی پای خود بایستد،  بلکه آن را بیماری مهلکی می‌داند که انگار پزشکان از درمانش عاجز شده‌اند و روزهای آخر را سپری می‌کند.

اعتقاد مدیرعامل کارخانه تولید قطعات خودرو استان قزوین در گفت و گو با همشهری بر این است که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بدون درنظر گرفتن تمامی عوامل بخش تولید و همچنین وضعیت حاکم بر صنایع، نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.

وی که واحد صنعتی‌اش در بخش‌های مختلف از انرژی بهره می‌گیرد، افزایش هزینه‌های تولید در سایه آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌افزاید: با اجرای غیرکارشناسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، حضور در بازارهای جهانی و عرصه رقابت را از دست خواهیم داد.

این فعال اقتصاد ی، نگران از دست رفتن بازارهای موجود جهانی است و اضافه می‌کند: وقتی نرخ بهره بانکی، نرخ مالیات، هزینه دستمزد و سایر عوامل موجود در تولید کشور همسان با سایر کشورها نیست، اگر انرژی به‌عنوان تنها مزیت موجود هم گرفته شود، واحدهای تولیدی به سمت تعطیلی خواهند رفت.

وی  با اشاره به ثابت نگه داشتن نرخ ارز به شکلی مصنوعی از سوی دولت، می‌گوید: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دیگر هیچ تولیدی صرفه اقتصادی نخواهد داشت و بنگاه‌های اقتصادی تعطیل می‌شوند و  تنها واردات از  سایر کشورها مقرون به صرفه خواهد بود.

فعالان اقتصادی، علاوه بر اینکه بر واقعی شدن نرخ ارز به موازات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اتفاق نظر دارند، در این مورد هم متفق القول هستند که دولت وقتی می‌خواهد همچون دیگر کشورها قیمت حامل‌ها ی انرژی را واقعی کند، باید در سایر زمینه‌ها نیز شرایط یکسانی با آنها داشته باشد.موضوعی که شهریاری با یادآوری آن خاطرنشان می‌کند: وقتی تولید کشور تمام شاخص‌های موجود در سایر کشورها را داشت، این طرح هم در ایران نتیجه مثبت خواهد داشت.

بیشتر گله‌مندی شهریاری که عضو هیات مدیره قطعه‌سازان هم هست، این است که دولت در حالی نقطه نظرات بخش خصوصی را در مورد چگونگی عملیاتی کردن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دریافت کرده است که در اجرا ی مصوبات،همان راه مورد نظر خود را بدون اعمال نظر فعالان بخش خصوصی عملیاتی می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ کس با هدفمند شدن یارانه‌ها مخالفتی ندارد، گفت بیشترین نقدش به شیوه اجرای آن است.به گفته وی، سناریوی موجود دولت در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، 5/39 درصد بر نرخ تورم 25 درصدی موجود اثر خواهد گذاشت.

شهریاری با بیان اینکه برخی موارد در اجرای این طرح مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، می‌افزاید:به‌عنوان مثال در حالی نرم جهانی اتلاف انرژی برق در دنیا، 4 تا 8 درصد است که این عدد در مرحله تولید و توزیع برق ایران بیش از 25 درصداست.

وی ادامه می‌دهد:این مابه ا لتفاوت اتلاف انرژی را در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها چه کسی باید پرداخت کند؟ آیا غیراز این است که به مصرف کننده تحمیل خواهد شد.از آن جا که انرژی مصرفی در نقاط مختلف کشور متفاوت و میزان دسترسی به آن هم در فصول مختلف برای همگان یکسان نیست، این باور وجود دارد که در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها این مسئله هم باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

مدیرعامل کارخانه تولید قطعات خودرو استان قزوین، با طرح این موضوع نگاه یکسان به تمامی حامل‌های انرژی را نادرست خوانده و یاد آور می‌شود: برخی از انرژی‌ها در روستاها هیچ مصرفی ندارد و گروهی هم در شهر‌ها بلا  استفاده است که در نظر نگرفتن آن و اختلاف مصرف حامل‌های انرژی در بخش‌های مختلف کشور در طرح تحول اقتصادی، باعث آسیب دیدن بیشتر دهک‌های پایین جامعه خواهد شد.

کد خبر 96504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز