چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمتر از یک ماه دیگر ششمین همایش آیین‌های عاشورایی در 5 بخش صحنه‌ای، آیین‌های عاشورایی، مجالس شبیه‌خوانی، پژوهش و تولید متون برگزار می‌شود

و رحمت امینی دبیر این همایش از حالا خبر داده که درصورت فراهم شدن امکانات به احتمال زیاد رپرتواری از کارهای شاخص ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی در‌ همان ایام و در یکی از سالن‌های تئاترشهر که احتمالاً تالار قشقایی است، برگزار می‌شود.

همایش آیین‌های عاشورایی، یکی از برنامه‌های هنرهای نمایشی دینی است که در ششمین دوره خود قصد دارد با رویکردی آکادمیک و دانشگاهی اجرا شود. رحمت امینی، دبیر این دوره همایش، در این باره می‌گوید: همایش آیین‌های عاشورایی، اساسا باید آکادمیک و بر پایه‌های علمی و دانشگاهی انجام شود.

به همین خاطر در فراخوان امسال این همایش، بخش‌های مختلف از جمله پژوهش و تحقیق در این زمینه درنظر گرفته شد تا افراد مستعد، خلاق و دانشگاهی در آن شرکت کنند.

بنا به گفته او، بخش مسابقه صحنه این همایش شامل آثار تاریخی و تجربی است و در مجالس شبیه خوانی هم آثار مرتبط با پیشکسوتان و هم جوانان اجرا خواهد شد. وی به بخش آیین‌های عاشورایی هم اشاره کرده و می‌‌افزاید: این آیین‌ها در سراسر کشور وجود دارد که ما برگزیده‌های این آیین‌ها را در همایش سراسری دعوت می‌کنیم که نگاهی دارد به آیین‌های عاشورایی و اجرای اصیل آیین ها.

پژوهش‌ها و مقالات پذیرفته شده هم در سمیناری همزمان با همایش ارائه می‌شود. اما همایش امسال تفاوت‌هایی با سال‌های پیش دارد. برای همین است که دبیر این همایش در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر ضمن تشریح جزئیات برگزاری این همایش، ‌گفت: پیرو تصمیماتی که با موافقت رئیس مرکز هنرهای نمایشی اتخاذ شد، در همایش امسال و در بخش صحنه‌ای، نگاه تازه‌ای در حوزه تکنیک‌های اجرایی و مضامین خواهیم داشت.

تصور‌ من این است که در همایش امسال شاهد تفاوت‌های چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته خواهیم بود. وی می‌گوید: با توجه به جایگاه ویژه‌ای که تالار محراب برای تعزیه و شبیه‌خوانی درنظر گرفته بخش تعزیه و شبیه‌خوانی در این تالار برگزار می‌شود؛ اما بخش‌‌ آیین‌های نمایشی کماکان در فضای باز تئاترشهر برگزار خواهد شد.

راهیابی 8 اثر پژوهشی

در همین حال، 8 اثر در مرحله نخست انتخاب، به بخش پژوهش ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی راه یافتند. هیات انتخاب بخش پژوهش ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی، متشکل از رحمت امینی، محمدحسین ناصربخت و اردشیر صالح‌پور 8 اثر را در مرحله نخست برای این بخش برگزیدند.

آثار پذیرفته‌شده به شرح زیر است: شخصیت‌های فرا واقعی در شبیه‌خوانی نوشته رسول نظرزاده از تهران، پیوند تاریخ و اسطوره در تعزیه نوشته آرش پژمان از تهران، تعزیه به مثابه یک سیستم نوشته ایرج افشاری اصل از تهران، سوگ‌ آیین‌های نمایشی در کرانه‌های خلیج‌فارس نوشته جهانشیر یاراحمدی از بوشهر، چل منبر نوشته شکوفه ماسوری از تهران، بازتاب ادیان در شبیه‌خوانی نوشته رضا کوچک‌زاده از قم، بررسی واسازی تقابل‌های فرهنگ و طبیعت در آیین‌ تعزیه نوشته صادق رشیدی از تهران و بررسی تطبیقی نمایش‌های آیینی و سنتی در تئاتر دینی معاصر ایران نوشته بهزاد صدیقی از تهران.

این انتخاب در مرحله اول است و انتخاب نهایی پس از ارائه اصل مقالات توسط پژوهشگران انجام می‌گیرد.در همین حال، علی پویان، کوروش زارعی و اتابک نادری به‌عنوان بازبینان ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی معرفی شده‌اند. بازبینی آثار این همایش از 8 تا 11 آذرماه در اداره برنامه‌های تئاتر انجام می‌شود.

ششمین همایش آیین‌های عاشورایی به دبیری رحمت امینی از 8 تا 12 دی ماه و در 5 بخش صحنه‌ای، آیین‌های عاشورایی، مجالس شبیه‌خوانی، پژوهش و تولید متون نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود. ‌هم‌اکنون نمایش‌های شرکت‌کننده در بخش‌های تجربی و تاریخی مراحل تمرین خود را سپری می‌کنند.

کد خبر 96611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز