جمعه ۱۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

گروه استان‌ها – مهرسا انوری: بازار کاشی و سرامیک از تولید داخل اشباع شده است، ساخت و ساز در کشور راکد است؛ انبار کارخانه‌ها مملو از محصولاتی است که تقاضایی برای آن وجود ندارد

عرضه و تقاضا با هم برابری نمی‌کند؛ این مسئله کارخانه‌های تولید مواد اولیه کاشی و سرامیک را هم با مشکل روبه‌رو ساخته و محصولات آنها را هم بی مشتری گذاشته است.

عباس تاج بخش، مدیرعامل کارخانه تکاجو سپاهان اصفهان، به‌عنوان یکی ازتامین‌کننده‌های مواد اولیه کاشی و سرامیک کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تولید کارخانجات کاشی و سرامیک دپو شده و این واحدها با 20 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

کارگری، مدیر تولید این کارخانه نیز به ما توضیح می‌دهد: تقاضای برخی از کارخانه‌ها به‌عنوان مشتریان پرتقاضای ما از 5 هزار تن به 500 تن رسیده است.به گفته وی، از مجموع 13 کارخانه‌ای که مواد اولیه کاشی و سرامیک را از کارخانه تکاجو سپاهان تامین می‌کردند، امسال تنها 2 متقاضی برای تامین خاک بوده است.

وی، با اشاره به انبارشدن محصولات تولیدی کارخانه‌های کاشی و سرامیک می‌گوید: برخی از آنها حتی محوطه‌های خود را خالی کرده و محصولات دپو شده را تا جلوی در کارخانه چیده‌اند.

یزد، قزوین، اصفهان، تهران و سمنان به ترتیب استان‌های مطرح در تولید کاشی و سرامیک هستند که البته طبق اعلام مدیر تولید کارخانه تکاجو سپاهان، بخش اعظمی از محصولات انبار شده به میبد یزد اختصاص دارد.

مهندس رحیمی، عضو کمیته خاک خانه صنعت علت این موضوع را به تولید رسیدن کارخانه‌های جدید از سال گذشته تاکنون ذکر کرده و این صنعت را به دلیل بی تقاضا ماندن در داخل، راکد می‌خواند.

رشد صدور مجوزهای احداث برای کارخانه‌های کاشی و سرامیک و به تولید رسیدن آنها در دورانی که ساخت و ساز کشور راکد است، محصولات به تولید رسیده و حجم بالای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را با مشکل مواجه ساخته است.

بازار کاشی و سرامیک، طرح‌های عمرانی، ساختمانی و مسکن است که این بخش‌ها هم مدت‌ها است در رکود به سر می‌برند و انباشت محصول را به همراه داشته است.

اگر چه تنها راهکار برای برون رفت از رکود صنعت کاشی و سرامیک که به همراه خود رکود کارخانه‌های تامین مواد اولیه آن را هم به همراه داشته است، رونق گرفتن طرح‌های عمرانی و ساختمانی در کشور است؛ اما عضو کمیته خاک خانه صنعت بر وجود بازارهای صادراتی به‌منظور خالی شدن انبارها از کاشی و سرامیک تاکید می‌کند. موضوعی که تولیدکنندگان داخل چاره ای جز پذیرش آن نداشتند.

وی، یادآور می‌شود: صادرات سه ماهه کاشی در کشور امسال بالغ بر 11 میلیون دلار بوده است که به کشورهایی چون عراق، آذربایجان، ازبکستان و ترکمنستان صادر شده است. موضوعی که از آن به‌عنوان رقابت منفی تولیدکنندگان و کاهش قیمت کالای ایرانی در بازارهای جهانی یاد می‌شود.

طبق اعلام انجمن کاشی و سرامیک کشور، هم‌اکنون در حالی تولید کاشی حدود 270 میلیون مترمکعب است که مصرف حدود 220 میلیون مترمکعب است که این نشان از وجود مازاد بر مصرف این محصول دارد.

کد خبر 96670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز