همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا 11 دسامبر (20 آذر) در اجلاس آب وهوای سازمان ملل در کپنهاک قول داد که 7.2 میلیارد یورو (10.6 میلیارد دلار) برای کمک به کشورها برای مقابله با گرمایش جهانی بدهد

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پول که در طول سه سال خرج خواهد شد، فشار را بر روی کشورهای ثروتمند افزایش در این اجلاس افزایش خواهد داد. پیش‌نویسی که در اجلاس کپنهاک تهیه شده است، هدف کاستن از میزان گرمایش جهانی به اندازه 1.5 تا 2 درجه سانتی‌گراد را تعیین کرده است.

این اقدام اتحادیه اروپا در کپنهاک مورد استقبال فوری قرار گرفت. یوو دو بوئر، رئیس بخش آب و هوای سازمان ملل گفت: "این حقیقت که اروپا می‌خواهد رقمی را روی میز بگذارد، به نظر من باعث تشویق دیگران در این فرآیند خواهد شد."

او گفت: "از این پس باید ببینیم سایر کشورهای ثروتمند چه رقمی را روی میز می‌گذارند."

بلوک‌های رقیبت مذاکره‌کنندگان - از کشورهای فقیر به شدت آسیب‌پذیر، اقتصادهای عظیم در حال ظهور و کشورهای ثروتمند- در مورد پیش نویس متن نهایی کنفرانس در حال جروبحث بوده‌ا‌ند.

در صدر موضوعات مورد بحث، تعیین اهدافی برای محدود کردن گرمایش جهانی است که یک دوره تعهد ثانوی به پروتکل توکیو می‌افزاید، که در سال 2012 پایان می‌یابد و آمریکا آن را بایکوت کرده بود.

 این متن می‌گوید: "طرف‌های مذاکره برای اجتناب از تغییرات خطرناک آب و هوایی در راستای هدف نهایی کنوانسیون، همکاری خواهند کرد، و [این دیدگاه علمی گسترده‌] به رسمیت خواهند شناخت که نباید افزایش میانگین درجه حرارت جهانی نسبت به میزان‌های دوره پیش‌صنعتی [1.5 تا 2 درجه]، بیشتر از این ادامه یابد."

درجه‌حرارت پایین‌تر (2 درجه) مورد استقبال کشورهای کوچک جزیره‌ای و بسیاری از کشورهای آفریقایی قرار گرفته است که بوسیله تغییرات آب و هوایی بشدت در معرض تهدید قرار دارند، در حالیکه درجه دمای بالاتر (1.5درجه) مورد حمایت کشورهای ثروتمندتر و غول‌های اقتصادی در حال ظهور مانند چین، هند و برزیل است.

 این متن پیش‌نویس همچنین راه برای تعیین سه هدف ممکن برای کاهش کلی میزان خروجی گازهای کربن‌دار را تا سال 2020 در مقایسه با میزان‌های 1990 باز می‌گذارد: تا 50 درصد، تا 80 درصد، و تا 95 درصد.

 کشورهای صنعتی به میزان 50 درصد تمایل دارند، در حالیکه اقتصادهای بزرگ در حال ظهور به رهبری چین از تعیین چنین هدفی سرباز می‌زنند، مگر اینکه روشن شده باشد کشورهای ثروتمند به عهده‌گرفتن تقریبا کل بار این اقدام را خواهند پذیرفت.

اما این پیش‌نویس در مورد تامین‌های هزینه‌های این اقدامات مبهم است.همچنین این پیش‌نویس ضرب‌العجلی برای به نتیجه‌رسیدن این پیمان که برای 194 کشور عضو "کنوانسیون چارچوب تغییر آب و هوای سازمان ملل" الزام‌آور است، تعیین نمی‌کند.

 این متن اکنون به نزد وزیران محیط‌ زیست فرستاده خواهد شد تا بر روی آن کار کنند، پیش از اینکه بیش از 110 سران دولت و حکومت برای پایان کنفرانس در جمعه آینده به کپنهاک فراخوانده شوند.

کد خبر 97106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز