یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با آماده شدن سهام شرکت بیمه آسیا برای عرضه در بورس، مدیران بازار سهام معتقدند این عرضه می‌تواند منجر به رونق معاملات شود

اما از سوی دیگر بیم آن می‌رود سهام این شرکت دچار تلاطم‌های کنونی بورس شود.

به گزارش همشهری، بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی، سهام شرکت بیمه آسیا آماده عرضه در بورس تهران شد. کارشناسان معتقدند عرضه سهام این شرکت در شرایطی که بازار در رکود به سر می‌برد می‌تواند زمینه رونق معاملات را فراهم کند اما از طرف دیگر بیم آن می‌رود که سهام این شرکت نیز اسیر گرداب کنونی بورس شود و سهام این شرکت آن طور که باید در بورس مورد استقبال قرار نگیرد. 

بر همین اساس روز گذشته در پی امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص تعیین تکلیف تسعیر ارز دارایی‌های بیمه‌ آسیا، شرکت بورس اوراق بهادار با تشریح فرایند پذیرش بیمه آسیا اعلام کرد: مراحل نهایی درج نام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس در حال انجام است.

شرکت بورس با بررسی فرایند پذیرش بیمه آسیا عنوان کرد: مستندات مربوط به اقدامات انجام شده توسط مسئولان شرکت بیمه آسیا بررسی و با پذیرش سهام این شرکت در تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران با تعیین شروطی موافقت شد.

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار درباره عرضه سهام بیمه آسیا در بورس گفت: پیش‌بینی ما این است که عرضه سهام این شرکت منجر به رونق معاملات در بورس شود.

قالیباف درخصوص وضعیت بیمه آسیا توضیح داد: موضوع ذخایر ارزی بیمه آسیا نیز با نامه‌ای که وزارت اقتصاد ارائه می‌دهد برطرف می‌شود. قالیباف اصل در مورد پذیرش بیمه دانا در بورس افزود: درخصوص بیمه دانا منتظر اخذ تاییدیه از وزارت اقتصاد هستیم تا این وزارتخانه مالیات بیمه دانا را بر عهده بگیرد.

عرضه بیمه آسیا؛ آذر ماه

محمدرضا رستمی معاون شرکت بورس هم در این باره گفت: با امضای وزیر اقتصاد درخصوص تعیین تکلیف تسعیر ارز دارایی‌های بیمه‌ آسیا، مانع اصلی برای پذیرش و عرضه سهام این شرکت برداشته شد تا سهام آن احتمالا تا پایان آذرماه عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ورود بیمه‌ها به بورس باعث ایجاد نشاط و انگیزه در فعالان بازار خواهد شد، تصریح کرد: با تکمیل مدارک بیمه آسیا، پس از انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان بورس، این شرکت در بورس درج شده و با توجه به برگزاری 2 جلسه هیات پذیرش برای بررسی مدارک بیمه آسیا و دانا، این شرکت بدون برگزاری جلسه هیات پذیرش و با انجام مراسم معارفه به‌زودی و احتمالا ظرف ماه جاری وارد بورس خواهد شد.

به گفته رستمی، سابقه عرضه‌های اولیه نشان داده است که منجر به رونق و حرکت بازار می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرش این شرکت به برگزاری جلسه هیأت پذیرش نیاز دارد یا خیر پاسخ داد: خیر.

با توجه به طی مراحل لازم برای بررسی‌های وضعیت بیمه آسیا، پذیرش این شرکت فقط به مجوز وزیر اقتصاد نیاز داشت، بنابراین بدون برگزاری جلسه هیأت واگذاری، نام بیمه آسیا ظرف چند روز آینده در فهرست شرکت‌های بورس قرار خواهد گرفت.

تفاوت 7 میلیارد تومانی

نادر صفاجو، مدیر سرمایه‌گذاری بیمه آسیا نیز در همین رابطه به فارس گفت: طبق رویه موجود، شرکت‌های بیمه دولتی در حالی تفاوت تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌ را به حساب اندوخته منظور می‌کردند که شرکت‌های خصوصی این تفاوت را درصورت‌های حساب سود و زیان اعمال می‌کردند،

بنابراین مجوز وزیر اقتصاد در این رابطه است که تفاوت 7 میلیارد تومانی بیمه آسیا از تفاوت تسعیر ارز به حساب سود و زیان این شرکت منظور شود.به گفته وی، این مبلغ در سود سال‌جاری شرکت اعمال نمی‌شود بلکه در سود انباشته بیمه آسیا منظور شده است.

کد خبر 97267

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز