همشهری آنلاین : نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر نظام آموزشی به دو دوره 6 ساله گفت:

طبق بند 2 ماده شش اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه تغییر در نظام آموزشی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

اسدالله عباسی در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود: دولت باید این لایحه را به مجلس شورای اسلامی برای تصویب پیشنهاد کند.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در پاسخ به مهر گفت که این طرح نیازی به بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی ندارد.

نماینده مردم رودسر و املش در هشتمین مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا پیش از این، تغییر نظام آموزشی به دو دوره 6ساله در مجلس مطرح شده بود، اظهار کرد: این طرح پیش از این نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات عنوان شده بود و به نظر بنده طرح خوبی است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طرح تبدیل نظام آموزشی به دو دوره 6 ساله را بی شباهت به نظام آموزشی قبل از انقلاب دانست و افزود: پیش از انقلاب، دوره متوسطه کارشناسی شده نبود و دوره پیش دبستانی را هم در آن نداشتیم.

تشریح جزئیات نظام آموزشی جدید

عباسی در تشریح طرح جدید نظام آموزشی گفت: طبق طرح جدید نظام آموزشی، دوره پیش دبستانی به دوره دبستان اضافه می شود و ما یک دوره شش سال ابتدایی خواهیم داشت و از سویی دوره متوسطه به دو مرحله سه ساله تبدیل خواهد شد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانش آموزان در مرحله سه ساله اول متوسطه، درس می خوانند و براساس استعدادها و علایقشان در پایان این سه سال، رشته درسی خود را انتخاب می کنند.


در زمان فعلی تحصیل در ایران دانش آموزان باید پس از اتمام پایه اول متوسطه که عمومی و مشترک است، رشته درسی خود را انتخاب کنند و بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند که این پایه باعث اتلاف وقت دانش آموزان و ترک تحصیل عده دیگری می شود.

عباسی در پاسخ به این سئوال که چه خلاهایی در نظام آموزشی موجود وجود داشت که خواهان اصلاح آن شدید افزود: هم اکنون دوره راهنمایی هیچ کارایی ندارد و دقیقا حالت رکود آموزشی را به خود گرفته است. در واقع در سه ساله راهنمایی کنونی دانش آموزان نمی توانند در آینده خود تاثیر بگذارند و تنها سال اول متوسطه در انتخاب رشته تاثیرگذار است. در حالی که هدف از طراحی مقطع راهنمایی این بود که علایق و استعدادهای دانش آموزان در این دوره برای انتخاب رشته درسی مشخص شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حذف دوره راهنمایی گفت: نمی توان گفت مقطعی از نظام آموزشی حذف شده و در واقع مقطع راهنمایی به دوره اول متوسطه تبدیل شده است.

این نماینده مجلس درباره اینکه این طرح به چه میزان کارشناسی شده است و چه تضمینی وجود دارد که خلاهایی نظام آموزشی گذشته را نداشته باشد، گفت: هم اکنون نظام آموزشی بسیاری از کشورهای دنیا بر همین اساس است و ما دیر به آن رسیده ایم چرا که دوره راهنمایی در همه کشورها منسوخ شده و 40 سال قبل در فرانسه آن را اجرا می کرده اند.

نماینده مردم رودسر و املش تاکید کرد: تحقیقات نشان داده که کشورهایی که این طرح را اجرا کرده اند در نظام آموزشی موفق بوده اند به خصوص کشورهایی که از نظر فرهنگی و امکانات و نظام آموزشی مشابه ایران هستند.

دانش آموزان فعلی تحت پوشش این طرح قرار نمی گیرند

عباسی با بیان اینکه با تغییر نظام آموزشی باید کتابهای درسی هم تغییر یابد، افزود: این طرح باید تا پایان برنامه پنجم اجرا شود.

بسیاری از والدین دانش آموزان هم اکنون نگران وضعیت تحصیلی فرزندان خود هستند و این سئوال برای آنها پیش آمده که آیا فرزندان محصلشان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره نیز خاطرنشان کرد: این طرح برای دانش آموزان فعلی اجرا نمی شود و برای کسانی که قصد ورود به مدرسه را دارند اجرا خواهد شد و خانواده ها در این زمینه نگران نباشند.

کد خبر 97420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز