همشهری آنلاین: افرادی که صورت بچه‌گانه دارند، دلیل دیگری برای رضایت‌ خاطر دارند: یک بررسی در دانمارک نشان می‌دهد که افراد با ظاهر جوان‌تر عمر بیشتری می‌کنند.

 پژوهش منتشرشده به صورت آنلاین در ژورنال پزشکی بریتانیا بیانگر آن است افرادی که جوان‌تر از سن‌شان به نظر می‌رسند، عمر طولانی‌تر خواهند داشت.

پژوهشگران دانمارکی در سال 2001 آزمایش‌های جسمی و شناختی بر روی بیش از 1800 زوج دوقلو در بالای 70 سال انجام دادند، و نیز عکس‌های صورت‌های‌شان را گرفتند.

سه گروه افرادی که سن واقعی این دوقلوها را نمی‌دانستند، حدس می‌زدند که سن‌ این افراد چقدر است. بعد این پژوهشگران این دوقلوها را دنبال کردند که تا ببینند بعد از 7 سال  چه تعداد آنها زنده می‌مانند.

 این کارشناسان دریافتند افرادی که ظاهر جوان‌‌تری از سن واقعی‌شان دارند، با احتمال بسیار بیشتری زنده می‌مانند، حتی پس از آنکه دانشمندان سایر عوامل مانند جنسیت و محیط‌ زیست را در نظر می‌گرفتند. هر چه تفاوت میان سن ظاهری و سن واقعی در زوج دوقلو بیشتر بود، با احتمال بیشتری دوقلوی که ظاهر پیرتری داشت،‌ ابتدا بمیرد.

آنها همچنین دریافتند توضیحی زیستی برای این امر وجود دارد: افرادی که ظاهر جوان تری داشتند دارای تلومر‌های طولانی‌تری بودند. یک بخش کلیدی DNA که با پیری ارتباط دارد. تصور می‌شود افرادی که تلومرهای کوتاه‌تری دارند، سریعتر پیر شوند. در بررسی دانمارکی‌ها،‌هر چه افراد ظاهر تروتازه‌ تری داشتند،‌ تلومرهای طولانی داشتند.

این پژوهشگران گفتند که سن ظاهری که به طور گسترده‌ای بوسیله پزشکان به عنوان یک شاخص عمومی برای سلامتی بیمار به کار می‌رود،‌ یک شاخص زیستی خوب برای پیری است که میزان بقا را در میان افراد بالای 70 سال پیش‌بینی می‌کند.

کد خبر 97545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز