ساری – عبدالرحیم دیوسالار – خبرنگار همشهری: 23 درصد از آب‌های سطحی استان مازندران از طریق 2 طرح مهم کانال انتقال آب چالوس و سد هراز مهار می‌شود.

مهندس عزیزالله واحد مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در نشست تنظیم تفاهمنامه میان شرکت آب منطقه‌ای مازندران و قرارگاه سازندگی کربلا گفت: در حال حاضر 9 سد در استان مازندران در دست اجرا است که تنها 5 درصد از آب‌های سطحی استان را مهار می‌کند اما اگر این 2 سد به مرحله بهره‌برداری برسد، به تنهایی می‌توانند 23 درصد از آب‌های سطحی را کنترل و تنظیم و آب مورد نیاز افزون بر 150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را تامین کنند.

واحد با تاکید بر ضرورت حمایت مسئولان به‌ویژه وزارت نیرو و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در اجرای سدهای چالوس و هراز افزود: این 2 طرح مهم، علاوه بر تامین آب اراضی پایین دست خود، نقش مؤثری در انتقال آب به سمت شرق مازندران و گلستان دارند و به‌عنوان اجزای مهم کانال سراسری مازندران به گلستان محسوب می‌شوند.

مدت اجرای طرح انتقال آب چالوس به گلستان به طول 85 کیلومتر 4 سال و سد هراز 70 ماه پیش‌بینی شده و مبلغ اولیه این تفاهم برای ساخت سدهراز و تاسیسات وابسته و جاده جایگزین حدود دوهزار میلیارد ریال و برای کانال انتقال آب چالوس و 3 سد انحرافی مربوطه حدود 1700 میلیارد ریال برآورده شده است.

کد خبر 97586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز