یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

گروه ورزشی: بازی حساس تیم‌های سپاهان و مقاومت شیراز که روز جمعه در اصفهان آغاز شده بود در پایان نیمه نخست به علت بارش برف متوقف شد.

این بازی که با توجه به حضور هر دو تیم در پله‌های بالایی جدول، اهمیت و حساسیت زیادی داشت با اتفاقات حاشیه‌ای و جنجالی زیادی همراه بود و حالا بزرگ‌ترین سئوال در خصوص تکرار و برگزاری مجدد این مسابقه  مطرح شده است.دو هفته پیش، بازی سپاهان و پرسپولیس هم در اصفهان با بارش برف همراه بود اما آن مسابقه به هر شکل برگزار شد. فغانی داور مسابقه در این خصوص گفت: «قبل از شروع بازی روی زمین کاور کشیده شده بود و وقتی بازی در جریان بود زمین مشکلی نداشت اما در نیمه دوم به دلیل شدت بارش برف، خود بازیکنان مقاومت هم به شرایط زمین معترض بودند و تشخیص دادم بازی برگزار نشود.»

تکرار یا ادامه بازی؟

عزیزمحمدی، رئیس سازمان لیگ عصر روز جمعه اعلام کرد این مسابقه در صورت امکان روز شنبه برگزار خواهد شد اما با توجه به شرایط جوی باز هم امکان برگزاری مسابقه وجود نداشت و پس از آن اعلام شد بازی در تاریخ دیگری تکرار می‌شود. سئوال بزرگ بر سر این نکته بود که مسابقه تیم صدرنشین مقابل مقاومت از ابتدای نیمه‌دوم دنبال می‌شود و در حقیقت ادامه بازی خواهد بود یا اینکه از ابتدا برگزار خواهد شد؟عزیزمحمدی رئیس سازمان لیگ از تکرار بازی خبر داد و گفت این مسابقه باید از ابتدا آغاز شود. هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی فوتبال هم تاکید کرد بازی باید از ابتدا برگزار شود اما روز گذشته نظرات متفاوتی در این خصوص مطرح شد.

در متن ماده 30 آیین‌نامه فوتبال ایران آمده است:« تصمیم‌گیری در مورد عدم حضور یک تیم در مسابقه تعیین شده یا تعیین تکلیف در هر رده مسابقاتی که به دلیل قوه قهریه (شرایط جوی، قطع برق و ...) نیمه‌تمام مانده است، پس از ارائه گزارش و اظهارنظر کارشناس کمیته مسابقات و هیات اجرایی برگزاری مسابقات در رده مربوطه برعهده کمیته انضباطی بوده و رای کمیته انضباطی قطعی است.» بر این اساس کمیته انضباطی در خصوص تکرار بازی و شرایط مسابقه تصمیم‌گیری می‌کند اما نصیرزاده در گفت‌وگو با همشهری در این خصوص گفت: «طبق قانون 7 فوتبال هر مسابقه‌ای که به دلیل شرایط جوی یا اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی دیگر ناتمام بماند باید از ابتدا تکرار شود.

در قوانین فیفا هم به وضوح این موضوع دیده می‌شود. البته در برخی از کشورها از جمله هلند،‌ انگلستان و اسپانیا در آیین‌نامه رقابت‌های داخلی ماده دیگری دیده می‌شود که براساس آن چنین مسابقاتی از همان دقیقه‌ای که قطع شده، دنبال می‌شود. اما در آیین‌نامه برگزاری رقابت‌های لیگ ایران چنین بندی وجود ندارد و هرگز چنین قانونی مصوب نشده است. به همین دلیل طبق آیین‌نامه فدراسیون جهانی فوتبال بازی‌ها در این شرایط باید از ابتدا تکرار شوند.»

تناقض تاریخی

اظهارات نصیرزاده با اتفاقی که در سال 85 رقابت‌های لیگ برتر روی داد تناقض دارد. دیدار تیم‌های فجر سپاسی شیراز- پاس تهران در آن فصل تا دقیقه 72 با نتیجه 2 بر صفر به سود پاس در جریان بود که به دلیل قطع برق ورزشگاه حافظیه، ناتمام ماند. کمیته انضباطی حکم به ادامه 18 دقیقه باقیمانده بازی داد که تیم میزبان این حکم را نپذیرفت و در نتیجه پاس 3 بر صفر برنده شد.

نصیرزاده در خصوص حکم کمیته انضباطی و آن مسابقه گفت: «این اشتباه آقای شاه‌حسینی در آن مقطع بود که چنین تصمیم نادرستی گرفت. جالب اینجاست که ایشان می‌گفت با توجه به قوانین فیفا چنین تصمیمی گرفته در حالی که طبق قوانین این حکم نادرست بود و بازی باید از ابتدا تکرار می‌شد.»البته گذشته از اظهارات نصیرزاده، مسابقه سال 1385 شرایط متفاوتی داشت. با توجه به اینکه تیم میزبان از حریف عقب افتاده بود و امیدی به جبران نتیجه نداشت، گفته می‌شد این احتمال وجود داشته که به صورت عمدی برق ورزشگاه قطع شده باشد. با این وضعیت امکان برگزاری مسابقه از ابتدا وجود نداشت.

البته دخالت عواملی از سوی تیم میزبان در قطع برق به شکل مستدل ثابت نشد و با توجه به ابهام موجود در این ماجرا، کمیته انضباطی حکم به ادامه مسابقه در دقایق باقیمانده داد.در فصل‌های 82 و 84 هم بازی تیم شموشک مقابل استقلال اهواز و بازی همین تیم برابر برق شیراز نیمه تمام ماند که البته با توجه به آنکه یکی از دو تیم در توقف بازی نقش داشت نتیجه بازی‌ها 3 بر صفر به ضرر تیم مقصر اعلام شد.زمان برگزاری مسابقه با توجه به فشردگی برنامه‌ها و خصوصا حضور سپاهان در مسابقات آسیایی بحث‌برانگیز است.

روز گذشته سرپرست تیم سپاهان اعلام کرد در تعطیلی رقابت‌های لیگ به شرط حضور بازیکنان ملی‌پوش در ترکیب تیم، صدرنشین لیگ حاضر به انجام این بازی مقابل مقاومت خواهد شد.مجید بصیرت گفت: «ما سه‌شنبه بازی داریم و شاید بازی سپاهان و مقاومت در تعطیلات 19 روزه لیگ انجام شود. البته ما مخالفتی نداریم و حاضریم در تعطیلات بازی کنیم ولی به شرطی که ملی‌پوشان خود را در اختیار داشته باشیم.» تیم ملی جهت حضور در تورنمنت قطر در تعطیلات لیگ راهی این کشور می‌شود و ملی‌پوشان سپاهان هم در این سفر حضور دارند. با این شرایط بعید به نظر می‌رسد امکان حضور ملی‌پوشان باشگاه سپاهان در این مسابقه وجود داشته باشد.

فغانی: تصمیم های درستی گرفتم

قضاوت فغانی داور بازی هم از جمله جنجال‌های بزرگ مسابقه روز جمعه بود. مقاومتی‌ها مدعی بودند پنالتی اعلام شده به سود تیم میزبان نادرست بوده، همچنین گل دوم تیم مقاومت که مردود اعلام شده صحیح بوده است.

داود مهابادی، سرمربی تیم مقاومت هم به دلیل اعتراض به تصمیمات داوری اخراج شد. با توجه به حرف و حدیث‌هایی که پیش از این هم در مورد داوری بازی‌های سپاهان وجود داشته حالا قضاوت فغانی زیر ذره‌بین قرار گرفته هرچند این بازی در حال حاضر از درجه اعتبار ساقط است و مسابقه به طور کامل تکرار خواهد شد.

علیرضا فغانی درباره بازی نیمه تمام سپاهان - مقاومت و اعتراض مقاومتی‌ها به مردود شدن گل‌ دوم‌شان اظهار داشت: «در این صحنه خطای صبری بازیکن گلزن مقاومت را اعلام نکردم بلکه قبل از این صحنه متوسل‌زاده روی بازیکن سپاهان خطا کرد و من خطای او را اعلام کردم.» این داور درباره شائبه قضاوت داوران به سود سپاهان عنوان کرد: «این شائبه اشتباه است. این از شانس تیم‌های مقابل سپاهان است که اتفاقات فوتبالی باعث می‌شود تا فکر کنند داوران به نفع این تیم قضاوت می‌کنند.»فغانی که به دلیل اعتراض مهابادی به این تصمیم وی را اخراج کرد، ادامه داد: «ایشان به تصمیم من معترض شد.

مهابادی از فاصله 60 متری تشخیص داده بود که گل صحیح است در حالی که من در فاصله نزدیکی به صحنه بودم. من هم در جواب اعتراض او محترمانه اخراجش کردم. در شرایط سخت‌تر از این بازی هم بوده‌ام و نظر باشگاه مقاومت نیز محترم است. به هر حال فکر می‌کنم تصمیماتی که گرفتم درست بود ولی کارشناسان باید در مورد عملکردم نظر بدهند.»

کد خبر 97729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز