همشهری آنلاین: ماه‌هاست که مسئولین فرهنگی‌ مصر و آلمان بر سر تندیس ملکه‌ مصر باستان با یکدیگر بحث و مجادله می‌کنند

مصری‌ها معتقدند که آلمانی‌ها با توسل به حیله‌ و نیرنگ مجسمه‌ نفرتیتی را به کشور خود برده‌اند.

دعوا بر سر تندیس ملکه‌ مصر باستان، نفرتیتی، میان مقامات آلمانی و مصری بالا گرفته است. این معروف‌ترین تندیس مصر باستان که از سال ۱۹۲۴ در موزه‌ مصرشناسی برلین نگاه‌داری می‌شود، در سال ۱۹۱۳ به آلمان منتقل شده است. 

زهی حواس، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، معتقد است که نیم‌تنه‌ نفرتیتی به طور غیرقانونی و با "نیرنگ‌ و حیله" به آلمان منتقل شده و این کشور باید آن را به مصر بازگرداند.

تقسیم اموال کشف‌شده

اسناد معتبر نشان می‌دهند که تندیس نفرتیتی، یکی از آثاری بوده است که در کاوش‌های یک گروه بین‌المللی باستان‌شناس در شهر "آمارنا" در سال ۱۹۱۲یافت شده ‌است. این آثار در تاریخ ۲۰ ژانویه‌ سال ۱۹۱۳ بین کشورهایی که در این کاوش‌ها شرکت داشتند و هزینه‌ آن‌ها را تأمین کرده‌اند، تقسیم شده است. 

در مراسم تقسیم، مصرشناس فرانسوی، گوستاو لفبر، مسئول امور باستان‌شناسی مصر، لودویگ بورشارت، مصرشناس آلمانی که تندیس این ملکه را کشف کرده و جیمز سیمون که هزینه‌ کاوش‌ها را تقبل کرده بود، حضور داشتند. حق انتخاب، به عهده‌ جیمز سیمون و حق  تصمیم به عهده‌ گوستاو لفبر گذاشته شده بود. 

کارشناسان، حتی امکان این را که لودویگ بورشارت در این  مراسم به ارزش واقعی تندیس نفرتیتی اشاره نکرده‌، منتفی نمی‌دانند. ولی هم‌چنین بر این واقعیت تأکید دارند که گوستاو لفبر همه‌ اسناد رسمی را امضا و اجازه‌ انتقال این معروف‌ترین مجسمه‌ مصر باستان را به آلمان داده است.

پافشاری بر استرداد

با این حال زهی حواس که به همه‌ جزئیات ماجرای تقسیم آگاه است، معتقد است که کاشف آلمانی، با بی‌ارزش جلوه دادن این مجسمه، زمینه‌ خروج آن را در سال ۱۹۱۳ فراهم آورده است. مصر حدود ۲۰ سال است که خواهان استرداد تندیس نفرتیتی است. 

به  گزارش دویچه‌وله، زهی حواس این خواست را از سال ۲۰۰۷ با اصرار بیشتری مطرح می‌کند. او حتی در مراسم گشایش دوباره‌ موزه‌ جدید برلین در سال ۲۰۰۹ شرکت نکرد. تندیس ملکه‌ زیبای مصر باستان در یکی از سالن‌های این موزه به تنهایی، به ‌نمایش گذاشته شده است.  

شکنندگی تندیس

این مجسمه‌ باستانی با این‌حال از گزند روزگار در امان نمانده است. کارشناسان در ماه مارس ۲۰۰۹، پس از بررسی‌های گوناگون با استفاده از شیوه‌های مدرن، از جمله سی‌تی‌اسکن اعلام کردند که بین نسوج داخلی این تندیس ‌که از گچ است، فضاهای خالی به‌وجود آمده‌ است. آنها معتقدند، هرگونه‌ جابه‌جایی این مجسمه‌ نیم‌تنه می‌تواند به خسارت‌های جبران‌ناپذیری منتهی شود. 

نفرتیتی همسر فرعون مصری، آخناتون بود.

کد خبر 98164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز