همشهری‌آنلاین: وزش توفانی شدید با سرعت 110 کیلومتر در ساعت استان ‌آذربایجان شرقی را درنوردید.

به گزارش مهر در تبریز، وزش توفان سنگین که از بامداد یکشنبه 13 دی در آذربایجان‌شرقی شروع شده است همچنان ادامه دارد به طوری که هم اکنون سرعت توفان در تبریز 65 کیلومتر در ساعت و در شهر جدید سهند 110 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

مجید سلطانی، ‌رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: کمترین سرعت باد در بناب با 18 کیلومتر در ساعت و بیشترین آن در شهر جدید سهند با 110 کیلومتر در ساعت گزارش شده است.

وی گفت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته وزش توفان در تمام شهرهای آذربایجان‌شرقی تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت اما از امشب از شدت ورزش توفان کاسته می‌شود.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در عین حال گفت: وزش متناوب توفان تا روز سه‌شنبه تداوم خواهد داشت اما اوج آن امروز است.

وی با بیان اینکه همزمان با وزش توفان بارش باران نیز در شهرهای شمالی آذربایجان شرقی گزارش شده است، پیش بینی کرد: به دلیل افت دما احتمال تبدیل بارش باران به برف در این شهرها و همچنین شهر تبریز طی 48 ساعت آینده وجود دارد.

سلطانی از کشاورزان خواست آبیاری باغات و مزارع خود را به علت تبخیرسریع آب قطع کرده و از سمپاشی احتمالی به دلیل امکان پخش مواد سمی در پیرامون محل سمپاشی خودداری کنند.

وی همچنین نسبت به حمل و نقل بار بیش از اندازه بوسیله خودروهای عمومی به ویژه وانت‌ها و کامیونت‌ها هشدار داد.

در همین حال خلیل ساعی، ‌دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه تا کنون گزارشی مبنی بر وارد شدن خسارت جانی و مالی در اثر ورزش توفان گزارش نشده است، گفت: با این حال امکان وارد شدن خسارت در تبریز و سایر نقاط استان وجود دارد.

وی گفت: در چنین مواقعی احتمال ریزش دیوارهای نامقاوم،‌ سقوط داربست‌ها و شاخ و برگ درختان،‌ واژگونی منابع ذخیره آب تعبیه شده در برخی مراکز جمعیتی و نیز سقوط کارگران در حال کار در ارتفاعات، وجود دارد.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان شرقی اضافه کرد: هم اکنون کشیک ستاد حوادث غیرمترقبه در محل این ستاد مستقر بوده و به محض وصول گزارش‌هایی درباره وارد آمدن خسارت ناشی از وزش توفان، به نحو مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

بر این اساس ‌سرعت وزش توفان در دقایقی پیش از مخابره خبر در برخی از شهرهای آذربایجان شرقی به شرح زیر بوده است:

بناب: 18کیلومنر در ساعت، مرند: 43 کیلومتر در ساعت، جلفا: 46 کیلومتر در ساعت، بستان آباد: 46 کیلومتر در ساعت، مراغه: 61 کیلومتر در ساعت، تبریز: 65 کیلومتر در ساعت، هریس:72 کیلومتر در ساعت و شهر جدید سهند:110 کیلومتر در ساعت.

آشنایی با سازمان هواشناسی جهانی

کد خبر 98680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز