همشهری آنلاین: پس از تنش‌های شدید؛ کره جنوبی قصد دارد در سال 2010 گفت‌وگوی پایدار با کره شمالی داشته باشد.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، دو کشور قرار است "نقطه عطف" جدید در روابط‌شان را دنبال کنند.

"نقطه عطف" را لی میونگ باک، رییس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه در یک نطق تلویزیونی به مناسبت سال نو به کار برد. وی در همین حال دوباره از همسایه کمونیست خود خواست به سرعت به میز مذاکرات قطع شده درباره برنامه تسلیحات اتمی این کشور بازگردد.

وی ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن مذاکرات برای خلع سلاح کره شمالی، روابط بین دو کره به همکاری کامل و بهبود شرایط زندگی مردم کره شمالی منجر شود. وی گفت: "برای رسیدن به این هدف باید مجمعی برای گفت‌وگوی پایدار میان کره جنوبی و شمالی ایجاد شود."
درخواست لی پس از انتشار پیام سال نو در رسانه‌های تحت کنترل دولت کره شمالی مطرح شد. یکی از موارد مطرح شده در این پیام پیونگ‌یانگ، بهبود روابط با آمریکا و کره جنوبی، هم‌پیمان این کشور به عنوان هدف تعریف شده بود.

روابط بین دو کره از زمانی که لی در فوریه 2008 به ریاست جمهوری رسید، رو به وخامت گذاشت. وی در مقایسه با سلف خود شیوه سختگیرانه‌تری را در قبال پیونگ‌یانگ دنبال کرد. کره شمالی هم پس از یک سلسله آزمایش‌های موشکی و آزمایش جدید اتمی در سال گذشته میلادی به این تنش‌ها دامن زد. کره شمالی ماه اوت هم محتاطانه قصد نزدیک شدن به کره جنوبی را داشت

کد خبر 98701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز