جمعه ۲۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: خورشید گوی حیات بخش زمین ماست؛ از یک طرف نبودن آن باعث مرگ و نیستی می‌شود و از طرف دیگر تابش شدید و مستقیم آن خطرهای زیادی برای انسان ها به همراه دارد

خورشید منبع سرشار ویتامین"دی" است. وجود ویتامین دی در بدن باعث می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن تقویت شود و بتواند در برابر بیماری‌های مختلف مثل آسم و سرطان از خود دفاع کند. از طرف دیگر ویتامین دی توان قلب و استخوان‌ها را بالا می برد. کلسیم که ماده اصلی رشد و استحکام استخوان‌ها است تنها در حضور ویتامین دی جذب بدن می شود. به همین دلیل دانشمندان سال‌ها تلاش کردند تا بتوانند منابع ویتامین دی را  در طبیعت پیدا کنند. بعضی از غذاها مثل ماهی و تخم‌مرغ سرشار از ویتامین دی هستند و برخی هم مثل شیر و غلات، با ویتامین دی غنی شده اند. با وجود این ، خورشید بهترین منبع تولید این ویتامین است و انسان‌ها می‌توانند به راحتی از آن بهره ببرند.

به تازگی دانشمندان توانسته‌اند قارچ‌هایی را پرورش دهند که ویتامین دی زیادی در خود ذخیره  می کنند و خوردن آنها می‌تواند کمک زیادی به بدن کند. آنها نوعی قارچ را به مدت 18 دقیقه زیر نور ماورای بنفش قرار دادند و متوجه شدند که با این کار به ازای هر گرم قارچ، چهار میکروگرم ویتامین دی تولید شد. جالب این‌جاست که وقتی قارچ‌ها را زیر نور خورشید قرار دادند این میزان بیشتر و بیشتر شد. پس آنها دریافتند که خوردن این نوع قارچ می‌تواند کمک زیادی به افرادی کند که کمبود ویتامین دی دارند ، یا در شهرهایی زندگی می‌کنند که آب و هوای ابری و بارانی دارد. آنها امیدوارند با این کشف راهی برای افزایش ویتامین دی در گیاهان خوراکی دیگر پیدا کنند و میزان این ویتامین ضروری بدن را در ماده‌های غذایی ای که روزانه مصرف می‌کنیم بالا ببرند.

بدن انسان بنا بر سن به 5 تا 15 میکروگرم ویتامین در روز نیاز دارد. افرادی که پوست‌های تیره دارند و افراد چاق باید ویتامین دی بیشتری مصرف کنند.

کد خبر 98738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز