سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بهاء الدین خرمشاهی،ادیب،حافظ‌شناس و قرآن پژوه، شهر کتاب مرکزی را نهادی دانست که در ظرف زمانی کوتاه از بسیاری از نهادهای مشابه خود فراوان‌تاثیرتر عمل کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، دکتر بهاء الدین خرمشاهی که در مراسم چهارمین سال برپایی‌سلسله‌نشست‌های شهر کتاب مرکزی سخن می‌گفت با  اشاره به تلاش تیم کوچک اما پرکار و تاثیرگذار شهر کتاب و تقدیر از مهدی فیروزان و علی اصغر محمدخانی گفت: تلاش‌های این عزیزان سبب شده است تا این مرکز به مکانی برای حضور اهالی فرهنگ و اندیشه و کتاب تبدیل شود و رونقی خاص به برخی مباحث داده شود.

به گفته خرمشاهی برخی از چهره‌های بزرگ ادبی که از خارج از ایران می‌آیند ، ابتدا سراغ این مکان را می‌گیرند و دلیل آن هم نگاه بی‌طرفانه و تخصصی و عشق به ادبیات و فرهنگ است که در دست اندرکاران این مجموعه موج می‌زند.

وی با اشاره به پرداختن شهر کتاب به بزرگانی چون مولوی، فردوسی، سعدی، حافظ، عطار و ... گفت این مجموعه مباحث  به همراه نقد و بررسی منظم و مستمر کتاب‌های منتشره در حوزه‌های فکری و ادبی و فلسفی اسبابی را فراهم آورده است تا این مجموعه به یک مکان مهم برای نقد وبررسی کتاب‌های روز تبدیل شود.

خرمشاهی همچنین از دست اندرکاران این مجموعه خواست ضمن توجه به ادبیات کهن و بزرگان و مشاهیر ادبی به صرافت بیانی تازه از زندگی  و آثار این بزرگان برای نسل جوان باشند و برخی مکان‌های دیگر زیر مجموعه شهر کتاب را به این کار اختصاص دهند.

خرمشاهی در بخشی از سخنان خود به تاثیرات مختلف شهر کتاب اشاره کرد و گفت: از شاخص ترین کتابفروشی کشور که در نیاوران قرار دارد(کتابفروشی کارنامه) تا برخی از کتابفروشی‌های دیگر و همچنین شهر کتاب مرکزی، همه و همه تاثیرات جدی بر حوزه مورد نظر گذاشته‌اند.

وی تاثیرات شهر کتاب و فرهنگسراها را بر فرهنگ غیر قابل انکار خواندو خواستار آن شد تا برخی از محققان ودانشجویانی که به نوعی در رشته‌های فرهنگی تحصیل می‌کنند ، پایان نامه خود را به تحقیق درباره کارها و اثرات این مجموعه‌ها اختصاص دهند.

خرمشاهی در پایان از دست اندرکاران شهر کتاب خواست علاوه بر انتشار نشریه‌ای برای انعکاس اخبار و نشست‌ها و نقد‌هایی که بر کتاب‌ها صورت می‌گیرد، به سمت راه‌اندازی سایتی برای دسترسی ایرانیان وعلاقه‌مندان به زبان فارسی در دیگر کشورها هم باشند.

به گزارش همشهری آنلاین پیش از سخنان خرمشاهی ، هوشنگ مرادی کرمانی، فتح الله مجتبایی، احمد سمیعی گیلانی، موسی اسوار، علی میرزایی و کوروش کمالی سروستانی هم درباره ویژگی هاو تاثیرات شهر کتاب مرکزی بر عرصه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی و رواج فرهنگ نقد تاکید کردند.‬

 در پایان این مراسم هم مهدی فیروزان و علی اصغر محمدخانی‬ از راه‌اندازی کتابفروشی شهر کتاب مرکزی تا قبل از پایان سال در جنب همین مرکز در خیابان بخارست خبر دادند.

کد خبر 98865

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز