جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشت 20 هزار بشکه نفت از چاه مارون، 100 هزار هکتار زمین را آلوده کرده است.

به گزارش ایسنا، با گذشت حدود 12 روز از نشت چاه نفت مارون این چاه همچنان می‌سوزد و به گفته مسئولان شرکت نفت و گاز مارون نشت20هزار بشکه نفت تا کنون حدود 100هکتار زمین را آلوده کرده است و تلاش‌ها برای مهار نشتی این چاه و آتش‌سوزی آن به نتیجه نرسیده است. از سوی دیگر به گفته مسئولان شرکت ملی نفت ایران لایروبی اولیه رودخانه جراحی برای پاکسازی نفت وارد شده به آن انجام شده و در صورت مساعد بودن وضعیت جوی عملیات پاکساز نفت از رودخانه جراحی تکمیل می‌شود.

حادثه نشت نفت چاه مارون بر اثر رانش زمین و شکستگی کیسینگ چاه شماره 104 میدان نفتی مارون رخ داد که در نتیجه آن نفت و گاز به مجاری زمین راه پیدا کرد.

غلامحسین قریشی، مدیر عملیات بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: از زمان آغاز حادثه فوران چاه شماره 104 مارون تاکنون حدود 18 تا 20 هزار بشکه نفت نشت کرده است. [استقرار بوم‌های نفتی برای جلوگیری از آلودگی رودخانه جراحی]

وی با اشاره به این که هم‌اکنون فشار چاه مطرح نیست و موضوع اصلی مهار چاه است، افزود: به صفر رساندن فشار چاه به راحتی صورت می‌گیرد اما موضوع مهار چاه، موضوعی است که هنوز محقق نشده است.

قریشی تصریح‌کرد: مخزن مارون به دلیل قدمت بالایی خود به صورت طبیعی همواره افت فشارهایی داشته است. از سال 1368 تاکنون تزریق گاز یکی از پروژه‌هایی بوده که برای نگه‌داشت مخزن و تولید آن اجرا می‌شده است. روزانه 900 میلیون فوت مکعب گاز به این مخزن تزریق می‌شود.

وی با بیان این‌که چاه شماره 104 یک چاه تولیدی بوده است، عنوان‌کرد: این چاه روزانه 2000 بشکه نفت تولید می‌کرد که پس از وقوع این حادثه کمیته‌ای برای رسیدگی به امور فنی، نحوه مهار چاه، ایمن‌سازی منطقه و بررسی ضایعات و صدمات به رودخانه جراحی تشکیل شد.

قریشی نصب پل شناور در پایین دست محل فوران توسط نیروهای ارتش را یکی از کارهای مهم انجام شده در جریان این عملیات دانست، اظهارکرد: این پل به طول 85 متر احداث شده است و به ما این فرصت را می‌دهد که در صورت وارد شدن مواد نفتی به درون رودخانه، جلوی آن را سد کنیم.

وی گفت: در کنار پل شناور بوم‌هایی توسط پیمانکاران سازمان بنادر و دریانوردی کشور استفاده شده است که این بوم‌ها آب و مواد نفتی را از یکدیگر تفکیک می‌کند که تاکنون حدود 80 تا 85 بشکه نفت جمع‌آوری شده است. محل حادثه در شعاع 200 تا 300 متری رودخانه قرار دارد اما شیب مخزن به گونه‌ای است که مواد نفتی را به سمت مخالف رودخانه و دور شدن از آن می‌رود.

قریشی خاطرنشان‌کرد: تمام گازهای منطقه سوزانده شده و یا در حال سوختن هستند. بنابراین میزان زیادی از مواد هیدروکربنی نفتی به رودخانه وارد نشده است. این گازها به دلیل ایمن‌سازی منطقه سوزانده می‌شوند. گازها با توجه به این‌که بدون بو هستند به صورت عادی قابل شناسایی نیست و به همین دلیل اگر مشتعل نشوند، با کوچک‌ترین جرقه، حریق بزرگی را در منطقه ایجاد می‌کردند.

وی افزود: به دلیل این‌که گازهای متصاعد شده گوگرد ندارد، با شعله‌ور کردن آن مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود هم‌اکنون تمام گازها سوخته می‌شوند و جمع‌آوری آنها هم‌اینک برای ما امکان‌پذیر نیست.

قریشی افزود: از زمان آغاز فوران چاه شمار 104 مارون 30 تا 35 چشمه نفت و گاز بر روی سطح زمین ایجاد شده است. هم‌اکنون برای حفظ مسایل ایمنی نزدیک‌ترین چاه‌هایی گازی از جمله چاه‌های شماره 136، 152 و 193 بسته و به صورت موقت از مدار تولید خارج شده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون گروه‌های مستقر در منطقه، به صورت 24 ساعته و با بالگرد از محل حادثه بازدید می‌کنند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بخش عظیمی از نفت منتشر شده بازیافت شده است، عنوان کرد: روزانه 4000 بشکه نفت از این چاه فوران می‌کند که از این میزان 2000 تا 2500 هزار بشکه بازیافت و حدود 1500 بشکه سوزانده می‌شود. با بررسی‌های انجام شده در این منطقه نشان‌دهنده اجتناب ناپذیر سوزاندن است. با وجود بارندگی شدید هفته گذشته و شکسته شدن سدها خوشبختانه میزان اندکی از مواد وارد رودخانه شد. میزان آلودگی این چاه برای رودخانه جراحی، با آلودگی که در حادثه نشت نفت به رودخانه کرخه به‌وجود آمد، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

قریشی افزود: آبی که هم‌اکنون و به صورت روزانه از لایحه‌های زمین وارد رودخانه حراجی می‌شود نیز آزمایش می‌شود و خوشبختانه با نتایج خوبی همراه بوده است و نشان دهنده درصد متعادل نمک در آن است.

وی گفت: کارهای متعددی که برای مهار چاه صورت گرفته، منحصر به فرد است. همچنین این حادثه در طول تاریخ 100 ساله صنعت نفت بی‌سابقه و غیر قابل پیش‌بینی بوده است.

قریشی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر در کنار پل، بوم‌ها نصب و وسایل جمع‌آوری نفت در کنار رودخانه مستقر شده است. ظرف‌های نفت‌گیری شناور به صورت اتوماتیک می‌توانند نفت و آب جدا کنند. این پمپ‌ها و بوم‌ها در واقع ابزاری هستند که در اقیانوس‌ها برای جمع‌آوری مقادیر بسیار مواد نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی اظهارکرد: خوشبختانه چشمه‌های هیدروکربوری حاشیه رودخانه و در رودخانه از نوع چشمه‌های گازی بوده و آلودگی خاصی را برای رودخانه ایجاد نکرده است. لازم به ذکر است که زمین‌های اطراف چاه 104مارون، کشاورزی نبوده و عموما بایر هستند. اگر کل زمین‌هایی که در به صورت پراکنده از مواد هیدروکربوری آلوده شده با هم جمع‌ببندیم به آلوده شدن کمتر از 100 هکتار از زمین‌ها به مواد هیدروکربوری دست می‌یابیم.

دکتر نصیری، مدیر HSE شرکت ملی نفت ایران در این خصوص به ایسنا گفت: به منظور جلوگیری از ورود آب همراه نفت به داخل رودخانه جراحی در مراحل اولیه نشتی، توسط مسوولان ستاد بحران استان تصمیم بر آن شد که نفت خروجی به آتش کشیده شود.

وی با اشاره به این که عملیات مهار و اطفا به دلیل پیچیدگی‌های فنی احتمالا زمان‌بر بوده و در حال حاضر مجرب‌ترین تیم‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز و شرکت ملی حفاری ایران در محل حاضرند، افزود: به دلیل این که نشت نفت و گاز از چند نقطه صورت می‌گیرد مهار آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.

مدیر HSE شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که شکستگی کیسینگ طبق برآردهای فنی در عمق 600 تا 700 متری چاه صورت گرفته است، به ایسنا گفت: 2 راهکار کوتاه مدت و بلند مدت برای مهار این نشتی در نظر گرفته شده است و تیم‌های عملیاتی در تلاشند تا با کمک تمامی روش‌های امکان‌پذیر از نشت بیشتر نفت جلوگیری کنند.

وی افزود: راهکار اول کوتاه مدت بوده و در صورتی که جواب دهد ظرف یک هفته آینده نشتی نفت و گاز مهار می‌شود.

مدیر HSE شرکت ملی نفت ایران در خصوص نشت نفت به رودخانه جراحی نیز گفت: در پی آغاز نشت نفت و گاز از چاه 104 مارون، مسئولان امر نسبت به ایجاد 2 سد خاکی برای جلوگیری از ورود نفت به رودخانه اقدام کردند که متاسفانه با بارندگی شدیدی که انجام شد سدهای خاکی ایجاد شده پاسخگو نبود و بخشی از نفت به رودخانه جراحی وارد شد که با قطع بارندگی تلاش‌ها برای جمع‌آوری نفت ورودی آغاز شد و هم‌اکنون لایروبی اولیه روخانه جراحی انجام شده است.

وی افزود: به دنبال این امر 2 سد خاکی عظیم در محل حادثه ایجاد شد که دیگر به نظر نمی‌رسد با این سدها نفت وارد رودخانه شود.

مدیر HSE شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در حال حاضر نشتی نفت به رودخانه جراحی کاملا مهار شده است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی ظرف چند روز آینده لکه‌های باقیمانده نیز از رودخانه پاکسازی می‌شود اما در حال حاضر نیز با تمهیدات اندیشیده شده مشکلی برای آب شرب مردم منطقه وجود ندارد.

دکتر حسن اصیلیان، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص به ایسنا گفت: اطلاعات دریافتی حاکیست هنوز نفتی وارد تالاب بین‌المللی شادگان نشده است.

کد خبر 98990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز