گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: استاندار بوشهر هفته گذشته اعلام کرد که طرح تعطیلی مدارس ابتدایی بوشهر از بهمن‌ماه به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

پس از گذشت 3 روز از تصمیم شورای آموزش و پرورش استان بوشهر، وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تصمیم‌گیری در این‌باره از وظایف و اختیارات شورای آموزش و پرورش استان نیست.

پس از آن استاندار بوشهر مقصر تصمیم‌گیری در باره تعطیلی مدارس دوره ابتدایی بوشهر را رئیس سازمان آموزش و پرورش استان دانست و اعلام کرد: دبیر شورا خطا کرده و باید پاسخگو باشد نه استاندار که ریاست شورا را بر عهده دارد. 

هرچند به گزارش خبرگزاری‌ها، ابوطالب شفقت، استاندار بوشهر در نشست شورای آموزش و پرورش این استان گفته بود: در این طرح 3 گزینه برای تعطیلی مدارس این دوره شامل تعطیلی کل مدارس ابتدایی استان، مدارس ابتدایی روستایی یا چند منطقه در استان پیشنهاد شد.

پس از بررسی آنها مقرر شد این طرح در یک منطقه بزرگ، یک منطقه متوسط و یک منطقه کوچک از مناطق17 گانه آموزش و پرورش استان با انتخاب شورای آموزش و پرورش به‌صورت آزمایشی اجرا شود.

دلایل تعطیلی به نقل از رئیس آموزش و پرورش بوشهر

محمد حاجی‌زاده، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر که دبیر جلسه شورا بوده، درباره تعطیلی پنجشنبه مدارس بوشهر اعلام کرد: معلمان ابتدایی 6 روز هفته می‌بایست سر کلاس‌ درس بروند که زمینه برای ادامه تحصیل آنها با مشکلات جدی مواجه شده است و سبب بی‌انگیزه‌بودن آنها در زمینه آموزش شده است.

به گفته وی، معلمان ابتدایی در کلاس‌های ضمن خدمت آخر هفته نیز به ناچار شرکت نمی‌کنند یا اینکه کلاس‌های خود را به مدیران و یا معلم‌های دیگر می‌سپارند که این امر در کیفیت آموزش تأثیر سویی دارد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها قانونی نیست

2 روز پس از اعلام تصمیم شورای آموزش و پرورش استان بوشهر درباره تعطیلی روز پنجشنبه مدارس استان، وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این تصمیم اعلام کرد: «طرح تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه در دوره ابتدایی در مناطق مختلف استان بوشهر از اختیارات شورای آموزش و پرورش استان‌ها نیست، بنا بر این چنانچه چنین امری به تصویب شورای آموزش و پرورش استان رسیده باشد وجاهت قانونی ندارد.»

رئیس یا دبیر، کدام مقصرند

پس از واکنش وزارت آموزش و پرورش به تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی بوشهر، استاندار بوشهر- که ریاست جلسه شورای آموزش و پرورش استان را دارد- این مصوبه را ناشی از بی‌اطلاعی رئیس سازمان آموزش و پرورش استان به‌عنوان دبیر این شورا از قانون، اختیارات و شرح وظایف آن اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، ابوطالب شفقت گفت: اگر اتخاذ چنین مصوباتی از اختیارات شورای آموزش و پرورش استان‌ها نیست و مصوبه تعطیلی مدارس ابتدایی در استان بوشهر وجاهت قانونی نداشته باشد ناشی از بی‌اطلاعی، سهل انگاری و خطای رئیس آموزش و پرورش این استان است که موظف به کنترل اختیارات و شرح وظایف شوراست.

وی اظهار کرد: این موضوع از لحاظ قانونی در شورای آموزش و پرورش استان بوشهر مطرح و رئیس سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر نیز به‌عنوان دبیر شورا اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این موارد از اختیارات شوراست.

سرانجام مدارس تعطیل می‌شوند؟

مدیر‌کل دفتر پیش دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اوایل امسال از تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش سخن گفت. علیرضا رحیمی اعلام کرد: درصورت اجرای این طرح، تعداد روزهای حضور معلمان ابتدایی از 6 به 5 روز کاهش می‌یابد که نسبت به معلمان دوره‌های راهنمایی و متوسطه یک روز بیشتر در مدرسه حضور دارند.

معاون سابق آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش و استاندار کنونی سمنان نیز چندی پیش در باره طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه اعلام کرد: «این طرح امسال به‌دلیل تصویب نشدن در شورای‌عالی آموزش و پرورش در آغاز سال تحصیلی اجرا نمی‌شود، اما آن‌را با جدیت دنبال می‌کنیم و پس از تصویب در این مرجع قانونی آن را در سال آینده عملیاتی می‌کنیم.»

کد خبر 99096

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز