یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

کاملیا مافی: بعضی از گنج‌ها رنگ و لعاب چشمگیری دارند و می‌درخشند، مثل طلا و جواهر؛ بعضی‌های دیگر بدون اینکه رنگ ودرخشندگی خیره‌کننده‌ای داشته باشند، می‌توانند در تمام دنیا بدرخشند، آن هم به‌دلیل ارزش مادی که دارند، مثل نفت و گاز

اما همه گنج‌ها که طلا و جواهر و نفت خام نیستند که از اعماق زمین بیرون کشیده شوند، جای همه گنج‌ها هم که گاوصندوق و بانک نیست! جواهراتی هم پیدا می‌شوند که نه تنها شکل درست و حسابی ندارند که رنگ و بوی قابل تحملی هم ندارند و حتی مشمئزکننده‌اند و حال انسان را به‌هم می‌زنند ،گنج‌هایی که خیلی جدی گرفته نمی‌شوند و کمتر کسی سراغشان می‌رود.

گنجی به نام طلای کثیف

طلای کثیف موضوعی است که ارزش آن در کشور‌ما و در بسیاری از شهرهای آن نادیده گرفته می‌شود اما، خبر‌ها و آمار‌ها حاکی از آن است که شهر شیراز از این مقوله مستثنی است چراکه به گفته مهندس رمضان امینی- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز- با وجود اینکه حجم بالایی از زباله‌های این شهر بازیافت شده و مورد استفاده مجدد در بخش انرژی برق، کود شیمیایی و آلی و... قرار می‌گیرد اما تلاش می‌شود تا سال 1390 به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمامی پسماندها به طور کامل تفکیک شوند.

درشهر شیراز، سرانه تولید زباله 720 گرم به ازای هر نفر در روز است، این در حالی است که روزانه به‌طور متوسط 1050 تن پسماند تولید می‌شودکه 68 درصد آن را پسماندهای تر و فسادپذیر و 32 درصد بقیه را پسماندهای خشک وقابل بازیافت تشکیل می‌دهند.

جالب است بدانید این سازمان علاوه بر اقدامات سنتی نظیر جمع‌آوری و تفکیک زباله از مبدا، اقدامات دیگری هم انجام داده است که در ادامه به هر یک از آنها جداگانه پرداخته‌ایم.

بزرگترین نیروگاه بیوگازسوزخاورمیانه درشیراز

مهندس امینی با اعلام خبر افتتاح بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز خاورمیانه در شیراز می‌گوید: ساخت این نیروگاه از سال 86 با 5/2 میلیارد ریال اعتبار که یک میلیارد ریال آن توسط شهرداری و بقیه از سوی بخش خصوص تامین شده آغازو چندی پیش نیز افتتاح شده است. 

 وی همچنین ادامه می‌دهد : ظرفیت تولید برق این نیروگاه یک مگاوات در ساعت است و تاثیرات مثبتی در کاهش تخریب محیط‌زیست و گاز‌های گلخانه‌ای دارد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز همچنین درباره اهداف ساخت این نیروگاه می‌گوید: براساس ماده 12 پروتکل کیوتو که کشورهای توسعه یافته را ملزم به کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌کند

 ما تصمیم گرفتیم به‌منظور توسعه هوای پاک و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و کاهش آثار مخرب گازهای ناشی از دفن بی‌هوازی پسماندهای شهری این نیروگاه را احداث کنیم. در حقیقت با این کار علاوه بر استفاده مناسب از پسماند‌های شهری (به‌منظور سوخت نیروگاه بیوگازی) از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از آن جلوگیری کرده و برق تولید می‌کنیم.

نا گفته نماند این طرح با مشارکت بخش خصوصی و سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) آغاز شده و به گفته مهران اعتمادی- شهردار شیراز- تمام جنبه‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و تولید انرژی پاک در این طرح رعایت شده است.

توزیع مخازن کارتن پلاست

در این طرح که از نیمه اول سال 88 آغاز شده، مخازن ویژه‌ای توزیع می‌شود که ذخیره‌سازی و تفکیک مواد خشک قابل بازیافت را آسان می‌کند. این مخازن دردار، از جنس کارتن پلاست است که توزیع آن طبق محدوده‌های مشخص شده، بین واحد‌های مسکونی، مراکز آموزشی و... در حال اجرا شدن است. به گفته مهندس امینی پس از پایان توزیع در محدوده‌های مشخص شده، این مخازن تا سال آینده در تمام شهر نیز توزیع خواهد شد.

پسماندهای بیمارستانی

مهندس امینی با اشاره به ماده 7 قانون مدیریت پسماندها (مصوب 20/2/1383) می‌گوید: ارائه خدمات به مراکز و واحدهای بهداشتی، تشخیصی و درمانی منوط به بی‌خطر‌سازی و تبدیل پسماندهای پزشکی و بیمارستانی به عادی است، طبق ماده قانونی مورد اشاره، بی‌خطر‌سازی و دفع پسماندهای پزشکی برعهده تولید کننده است

بر همین اساس هم تمامی این مراکز موظف شده‌اند تا پایان سال اقدام به خرید دستگاه بی خطرساز کنند.جالب است بدانید که تا قبل از خرید این دستگاه، 14 تن پسماند عفونی تولید می‌شد و این در حالی است که هم‌اکنون با جدا‌سازی و تبدیل پسماند‌های ویژه به عادی این میزان به کمتر از 10 تن رسیده است.

گشت ویژه نظارت سازمان مدیریت پسماند

مهندس امینی همچنین با اشاره به راه‌اندازی و آغاز به کار گشت ویژه موتوری سازمان مدیریت پسماند شهرداری ادامه می‌دهد: به‌منظور کنترل و نظارت بیشتر بر اقدامات این حوزه از جمله جمع‌آوری، حمل پسماندها، جلوگیری از تخلیه ضایعات و پسماندها در اماکن غیرمجاز، جلوگیری از پخش و توزیع تراکت‌ها و تبلیغات غیرمجاز و نظارت بر امحای جوندگان موذی، گشت ویژه موتوری ( 9 دستگاه خودرو و یک دستگاه موتورسیکلت) را به کار گرفتیم.

 وی همچنین با اشاره به فعالیت شبانه روزی این گشت در سطح شهر ادامه می‌دهد: گشت بازرسی، تخلفات مربوطه را در 2 حوزه شهروندان و کارکنان سازمان پیگیری می‌کند که بر این اساس، هرگونه اقدام شهروندان که منجر به نادیده گرفتن حقوق شهروندی و اختلال در نظافت و بهداشت شهری شود، تخلف بوده و مشمول برخورد قانونی می‌شود.

 مهندس امینی می‌افزاید: با توجه به اینکه مأموران و نیروهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز دارای مجوز ضابط قضایی هستند و به‌عنوان ضابطان خاص، دوره‌های آموزشی متعددی را با نظارت دادستان دیده‌اند، با مشاهده هرگونه تخلف از سوی شهروندان، از راه مستندسازی با تهیه عکس، فیلم و گزارش اقدام به تشکیل پرونده حقوقی برای شهروندان متخلف می‌کنند.

سپس پرونده متخلفان، از طریق واحد حقوقی سازمان به مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف ارجاع و مراحل بعد از طریق راه‌های قانونی اجرا می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 99156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز