یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

مرجان طباطبایی: قصه نابسامانی برنج تمامی ندارد؛ انبارهای برنج هنوز از محصول سال گذشته خالی نشده که کشت سال 88 شالیکاران هم به آن اضافه شد.

 کارخانه‌های شالیکوبی پر از محصول است؛ یک شالیکار مازندرانی می‌گوید که تنها در آمل بالغ بر صد هزار تن برنج خوابیده است که این آمار در دیگر بخش‌ها بیشتر است.حالا دیگر راهی برای این کشاورزان باقی نمانده جز آنکه به خرده‌فروشی روی آورند.

به گفته این شالی کار، کشاورزان برنج را با پلاستیک به خیابان می‌آوردند تا بلکه مشتری برای آن پیدا شود و در حالی که قیمت واقعی برنج 2 هزار تومان است حاضر به فروش آن تا هزاروصد تومان هم می‌شوند.

 نگرانی، بزرگ‌تر از آن است که این کشاورز می‌گوید: شالیکاران شمالی تصمیم دارند کشت برنج را کنار بگذارند. با این اوصاف دبیر انجمن برنج ایران از تداوم واردات برنج خبر می‌دهد.علیزاده شایق به خبرنگار همشهری می‌گوید: تولید برنج کشور در انبارها مانده اما همچنان واردات ادامه دارد.

به گفته وی، مطابق آمار گمرک تا آخر آبان ماه سال‌جاری دولت 900 هزار تن برنج وارد کرده است. انجمن برنج ایران در دوران برداشت این محصول با پیش‌بینی نیاز حدود 2 میلیون و 550 هزار تنی برنج برای مصرف سال‌جاری کشور، میزان برداشت از شالیزارها را 2/2 میلیون تن اعلام کرد و کسری 400 هزار تنی آن را با برنج‌های دپو شده در انبارها قابل تامین دانست.

شایق می‌گوید: واردات برنج در شرایطی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون نیمی از برنج تولیدی سال گذشته در مازندران و گیلان انبار شده و 50 درصد از محصول امسال هم بدون تقاضا مانده است. دبیر انجمن برنج، شیوه فعلی در فروش برنج را خرده فروشی کارخانه‌ها می‌داند و از وضع ایجاد شده ابراز نگرانی می‌کند.

وی، ادامه می‌دهد: تا شروع سال 88 تصور ما این بود که دولت نمی‌داند چه اتفاقی در بازار برنج رخ می‌دهد؛ تا آنکه در اردیبهشت خود رئیس‌جمهور وارد میدان شد و دستور کتبی خرید محصولات دپو شده سال 87 را داد؛ اما این امر تحقق نیافت، حالا همه می‌دانند مشکل بازار برنج چیست اما برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

نکته دیگری که دبیر انجمن برنج به آن اشاره می‌کند بی‌تقاضا ماندن یکصد هزار تن برنجی است که سازمان غله در مازندران به نمایندگی از سوی بخش بازرگانی این استان خریداری کرده است.

وی، با بیان اینکه سازمان بازرگانی مازندران به سازمان غله اعلام کرده که خود برای برنج‌های خریداری شده مشتری پیدا کند، می‌گوید: دولت می‌توانست از فرصت ایام محرم استفاده کند و آن را به تکایا و نهادهای مربوطه تحویل دهد.

شایق با اظهار تأسف از وضعیت ایجاد شده برای برنج تولید داخل، یادآور می‌شود که انتظار ما حمایت دولت از بخش داخلی است؛ اما متأسفانه هدیه برنج عیدی سال گذشته دولت به کارمندان هم محصول خارجی بود!

قصه نابسامانی برنج تمامی ندارد ؛ تریبون شدن صداوسیما برای تبلیغ برنج‌های خارجی تولید‌کنندگان داخل را نگران‌تر کرده است. شیوه‌ای که رسانه ملی در مقطعی به‌دنبال موج اعتراضات آن را متوقف کرد و پس از آن با تبلیغات جدید‌تر ادامه مسیر داد.

دبیر انجمن برنج می‌گوید: قرار بود تبلیغ برنج‌های خارجی به‌طور کامل متوقف شود اما دو باره این شیوه دنبال می‌شود، به‌نظر می‌رسد بر هیچ‌یک از بخش‌ها نظارت جدی وجود ندارد.شایق با ذکر اینکه قد بلند بودن برنج نشانه کیفیت آن نیست، بر بی‌نظیر بودن تولید داخل تاکید می‌کند و خواستار حمایت از آن می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 99159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز