همشهری آنلاین: دبیرعلمی دومین کنفرانس آنفلوآنزای آ ویژه دندانپزشکان با اشاره به وجود خطر بالقوه موج بعدی آنفلوآنزای نوع آ در دو ماه باقیمانده از زمستان، افزود: به ویژه در کشورهای همسایه نظیر اوکراین، موج عظیمی از این آنفلوآنزا همچنان وجود دارد.

به گزارش ایسنا دکتر مینو محرز در دومین کنفرانس آنفلوآنزای نوع آ ویژه دندانپزشکان با بیان این که میزان صدمات و ضایعات این بیماری در کشور، مشابه سایر نقاط دنیا بوده است، افزود: پیش از این، موارد فراوانی از بستری و مرگ و میر گزارش می‌شد که هم اکنون پرونده موارد مرگ و میر در کمیته کشوری آنفلوآنزا تحت بررسی است که بیشتر کودکان، نوجوانان و افراد سالمند و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای را شامل می‌شود.

وی دلایل مرگ‌های اولیه را تشخیص دیرهنگام عنوان کرد و یادآور شد: اما با ارایه آموزش‌های لازم به کارکنان و پرسنل، میزان مرگ و میر کاهش یافت.

دبیرعلمی دومین کنفرانس آنفلوآنزای آ با بیان این که با وجود نگرانی از حج تمتع و احتمال بروز موج بعدی با ورود حجاج، عملا شاهد وقوع آن نبودیم، گفت: با رعایت کوچکترین موارد بهداشتی، بیماری به حد کنترل درآمد.

دکتر محرز با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد عامل مواردی از سرفه‌های شدید مشابه آنفلوآنزای نوع آ که در سطح جامعه مشاهده می‌شود آدنوویروس و RSV است، گفت: البته این احتمال وجود دارد که موارد تک گیر، H1N1 هم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه با بازگشایی مدارس، شاهد موج جدیدی از آنفلوآنزای نوع آ در کشور بودیم، گفت: اما با رعایت دستورالعمل وزارت بهداشت، بیماری کنترل شد.

دبیرعلمی دومین کنفرانس آنفلوآنزای نوع آ ویژه دندانپزشکان با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در برابر بیماری مصون شده باشند، افزود: اما این احتمال هم هست که در پیک یا موج بعدی، ویروس با موتاسیون جدیدی بروز کند.

دکتر محرز با بیان اینکه با رعایت اتیکت سرفه و عطسه (گرفتن جلوی دهان و بینی حین سرفه و عطسه) تا حدود زیادی از سرایت بیماری می‌کاهد، گفت: دندانپزشکان هم به لحاظ تماس نزدیک با بیماران از گروه‌های در معرض خطر هستند.

[چطور عطسه و سرفه بیماری را منتقل می‌کنند]

کد خبر 99358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز