گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تدوین پیش نویس دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال تصویب قانون مبارزه با پولشویی در سال 86 وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی موظف به تدوین دستورالعمل اجرایی مربوط با مبارزه با پولشویی شدند.

برهمین اساس مسئولان بازار سرمایه نیز با تدوین دستورالعمل مبارزه با پولشویی ظرف روز‌های آتی این دستورالعمل را به شورای‌عالی پولشویی ارائه خواهند کرد.

پولشویی عملی است که براساس آن عده‌ای تلاش می‌کنند مبالغ زیادی پول را که از طریق فعالیت‌های غیرقانونی به دست آورده‌اند مشروع و قانونی جلوه دهند. هدف از مبارزه با پولشویی این است که به مجرمان اجازه داده نشود مبالغ هنگفت نامشروع را به‌وسیله امکانات و سیستم‌های مدرن موجود وارد بازار و روند فعل و انفعالات اقتصادی کنند و با این عمل هم کار نامشروع خود را توسعه دهند و هم از امتیاز این امکانات سوءاستفاده کنند و سرانجام از پرداخت عوارض و مالیات نیز فرار کنند.

امکانات مالی از قبیل بانک‌ها و بازار‌های سرمایه، عمده‌ترین محل برای فعالیت پولشویان است. در همین رابطه علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، از تکمیل پیش‌نویس دستورالعمل مبارزه با پولشویی در بورس خبر داد و گفت: موضوع پولشویی مدت‌هاست در دنیا مطرح است و در ایران نیز خوشبختانه قانون مبارزه با پولشویی به تصویب رسیده و آیین‌نامه اجرایی آن به سازمان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی به سازمان بورس نیز ابلاغ شده است، اضافه کرد: در چارچوب این آیین‌نامه سازمان و شرکت بورس اوراق بهادار در طول 3 سال دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه را تدوین کردند.

وی افزود: این آیین‌نامه با مطالعه بازار‌های سرمایه در کشور‌های مختلف دنیا تدوین شده و مشتمل بر گزارش‌های مفصلی در این باره است. وی در ادامه توضیح داد: محل اصلی فعالیت‌های پولشویی بانک‌ها هستند و پولشویی در بازار سرمایه کمتر اتفاق می‌افتد.

در واقع کسی که قصد خرید و فروش سهام دارد باید پول را به حساب کارگزار از طریق سیستم بانکی واریز کند، بر همین اساس منبع اصلی کنترل پول سیستم بانکی است. صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه فردی که اقدام به دادوستد سهام می‌کند یک کد سهامداری دارد وباید برای ایجاد این کد مدارک قانونی و مستند ارائه دهد که این اسناد و مدارک در بورس کنترل می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اگر کنترل‌ها در حوزه نظام بانکی دقیق باشد در بازار سرمایه مشکلی برای پولشویی وجود ندارد، بنابر این سیستم بانکی باید نوع پول را شناسایی و مورد بررسی قرار دهد. وی افزود: البته در بازار‌های بین‌المللی سهام امکان پولشویی به‌دلیل ارتباط این بورس‌ها با کشور‌های دیگر دنیا بیشتر است اما در کشور ما به‌دلیل اینکه بازار ما داخلی است امکان پولشویی کمتر وجود دارد.

پولشویی چیست؟

پولشویی فرایندی است که از طریق آن مبلغ زیادی پول که به‌صورت غیرقانونی از قاچاق مواد‌مخدر، فعالیت‌های تروریستی یا جرایم سنگین دیگر کسب شده، به‌صورت قانونی جلوه داده می‌شود.

پولشویی در تسهیل دستیابی به اهداف قاچاقچی مواد‌مخدر، تروریست، جرایم سازمان‌یافته، دلالان داخلی، مالیات گریزان و همچنین افراد دیگری که می‌خواهند توجه مقامات را از چگونگی کسب ثروت‌های بادآورده خود از فعالیت‌های غیرقانونی دور کنند، نقش اساسی دارد.

پولشویی عموما پس از ارتکاب جرم‌های مشهوری از قبیل دزدی، سرقت یا معامله قاچاق مواد‌مخدر روی می‌دهد. هدف پولشویان، خارج کردن پول از محل کسب شده است تا بدین‌وسیله از ردیابی مقامات رسمی دور بماند و درنتیجه آن را به‌صورت‌های دیگر مانند چک‌های مسافرتی، سفارشات پستی و غیره تبدیل می‌کنند.

کد خبر 99455

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز