امیر‌عباس تقی‌پور: پروفسور یحیی کمالی‌پور رییس ایرانی دپارتمان هنرهای خلاق و ارتباطات دانشگاه پوردوی آمریکا، طی سفر اخیر خود به هند،علاوه بر سخنرانی در مراسم افتتاح سومین کنفرانس انجمن جهانی ارتباطات در شهر بنگلر هند با حضور در جمع اساتید و دانشگاهیان منیپال هندوستان به بررسی و تشریح ابعاد مختلف زندگی در دنیای دیجیتال پرداخت.

گزارش دو سخنرانی اخیر ایشان را می‌خوانید.

منافع ملی کشورها تحت تاثیر ماهواره و اینترنت

پروفسور یحیی کمالی‌پور، در مراسم آغازین سومین کنفرانس انجمن جهانی ارتباطات که خود، ریاستش را نیز بر عهده دارد به ارایه گزارش مبسوطی از فعالیت‌های انجام شده و در دست انجام این انجمن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این انجمن فعالیت خود را از سال 2007 میلادی آغاز کرده است گفت: ارتقاء همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های بزرگ در سراسر جهان در حوزه جهانی شدن و ارتباطات، تعریف و انجام پروژه‌ها و فرصت‌های مشترک پژوهشی میان محققان، پژوهشگران، فارغ التحصیلان و دانشجویان حوزه ارتباطات در سراسر جهان، فراهم کردن زمینه‌های تحقیقاتی برای کاوش پیرامون فرصت‌ها و چالش‌های متعدد حوزه‌های آموزش، یادگیری، توسعه ارتباطات، جهانی شدن، رسانه‌های جمعی و همکاری‌های بین‌المللی به همراه  برگزاری همایش‌های سالانه در سراسر جهان از جمله اهداف این انجمن است.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در ضمن پیشرفت‌های حوزه ارتباطات و اطلاعات دنیا به دهکده جهانی تبدیل شده است گفت: واقعیت است که امروز جوامع  به شدت در هم تنیده شده‌اند این در هم تنیدگی و اتصال، نتیجه توسعه فناوری های  اطلاعات و ارتباطات است.

پروفسور کمالی پور با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، منافع ملی، فرهنگی، هویت و ثبات کشورها تحت تاثیر رسانه‌های جمعی، ماهواره و اینترنت قرار گرفته است افزود: اگر کشوری برای ورود به عرصه‌های نوین، فاقد برنامه باشد با بحران مواجه خواهد شد. [حق ارتباط؛ کتاب جدید دکتر یحیی کمالی‌پور]

رعایت اخلاق منجر به سلامت ارتباطات جدید انسانی می‌شود دنیای دیجیتال؛ تکامل و تاثیر ابزارهای ارتباطا‌تی‌ بر روی روابط انسانی‌، موضوع سخنرانی‌ دیگر مدیر مرکز مطالعات جهانی در دانشگاه منیپال هندوستان بود.

پروفسور کمالی‌پور در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه گفت: فن‌آوری اطلاعات ، بیشترین تعاملات انسانی را در سراسر جهان موجب شده است.

او به وابستگی شدید مردم جهان به اینترنت و ماهواره اشاره کرد و گفت: این وابستگی کمیت و کیفیت ارتباط و تعامل انسان‌ها با یکدیگر را تحت تأثیر قرار داده است. مجموعه‌ای ازتأثیرات مثبت فراوان و تأثیرات منفی که میزان آن به کیفیت آموزش کاربران در چگونگی استفاده از تکنولوژی‌های نوین بستگی مستقیم دارد.

وی تأکید کرد: رعایت اخلاق در فضای مجازی می تواند منجر به سلامت ارتباطات جدید انسانی شود. [گزارش همشهری‌آنلاین از سمینار ملاحظات فضای مجازی - 1]

رییس ایرانی دپارتمان هنرهای خلاق و ارتباطات دانشگاه پوردو با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچکس نمی‌تواند ادعای مالکیت بر اینترنت داشته باشد افزود: اینترنت فضایی در دسترس، دموکراتیک و باز است.

وی اوقات فراغت و کار انسان‌ها را از جمله عرصه‌هایی دانست که با ورود فناوری‌های نوین دچار دگرگونی شده‌اند.

کد خبر 99532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز