کارشناسان، دلیل افزایش دما در هفته‌های اخیر را، تغییرات آب و هوایی دانستند و اعلام کردند گرمای هوای غیرعادی شهرهای بزرگ کشور پیامد تغییرات اقلیمی است

فریدون رهنمایی، استاد جغرافیای دانشگاه تهران گفت: با وجود آنکه ماه اول زمستان رو به پایان است اما هنوز زمستان چهره‌ خود را نشان نداده‌است. این پدیده غیرعادی بوده  و متأثر از ناهنجاری‌های اقلیمی است.

این استاد دانشگاه افزود: سال گذشته نیز ناهنجاری‌ها به شیوه‌ دیگری ظهور کرد. گرد و خاک شدید در سال گذشته باعث تیره شدن چهره بسیاری از شهرها شده‌بود. همه اینها نشان از یک ناهنجاری بزرگ اقلیمی دارد.

رهنمایی تصریح کرد: تقویم این روزها همیشه در تهران نشان از بروز پدیده‌های ساکن و وارونگی دما دارد که این‌بار نیز اینگونه این پدیده خود را نشان داده‌است. اما گرمایی که به‌صورت غیرعادی وجود دارد در مقیاس کشوری غیرعادی است.

استاد جغرافیای دانشگاه تهران اظهار داشت: به‌طور طبیعی زمین در طول حیات خود بارها نوسانات اقلیمی را تجربه کرده  و هم‌اکنون نیز دوباره نوسانات اقلیمی کره زمین در حال بروز است.

به اعتقاد رهنمایی، آب و هوای کره زمین همواره در حال تغییر بوده و امروزه با تکیه بر دستاوردهای بشری این روند تسریع شده ‌است.این استاد دانشگاه افزود: اجلاس کپنهاگ نیز تلاش سیاستمداران جهان برای کاهش دخالت انسان در تغییرات اقلیمی زمین بود.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد که توسعه نامتوازن تهران و بالا بودن آلایندگی خودروها در این شهر باعث تسریع  در تغییرات آب و هوایی شده که کل سیاره زمین را در برگرفته‌ است.

افزایش 2 تا 3 درجه‌ای دمای تهران

درهمین ارتباط ،مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی کشورگفت:تهران به‌دلیل رشد قابل‌توجهش نسبت به 30سال گذشته مانند بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، به‌طور طبیعی افزایش دمای 2 تا 3 درجه‌ای داشته است.

پرویز رضازاده گفت: محیط‌های شهری به‌دلیل منابع آلاینده زیاد و همچنین استفاده فزاینده از سوخت‌های فسیلی به‌طور طبیعی گرم‌تر از مناطق دیگر است که این عامل باعث تغییر در نوع بارش‌ها می‌شود.وی افزود: از نظر بارشی، کشور وضعیت مناسبی داشته است و تاکنون نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدی در بارش باران داشته‌ایم و وضعیت بارشی کشور نسبت به وضعیت معمولی 3 درصد افزایش داشته‌است.

وی تصریح کرد: حتی شهرهایی مانند اصفهان میزان بارش بیشتری را شاهد بودند. به عنوان نمونه اصفهان نسبت به وضعیت معمول بارشی، بین 15 تا 20 درصد رشد داشته است.

به گفته وی تنها موضوعی که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد افزایش دما در دی‌ماه است که البته چندان هم بی‌سابقه نیست. اما نسبت به سال‌های گذشته نیز در وضعیت عادی قرار نداریم.رضازاده با اشاره به منابع آلاینده در شهرهای بزرگ گفت: این منابع و همچنین رشد جمعیت و مصرف سوخت‌های فسیلی به‌صورت طبیعی موجب افزایش دمای شهرها می‌شود

اما اینکه این شرایط را نسبت به سال گذشته غیر عادی بدانیم، چنین نیست.وی در پایان از تغییرات اقلیمی و بروز ناهنجاری‌ها در شرایط آب و هوایی به‌عنوان یک موضوع جدی یاد کرد و افزود: نباید فراموش کنیم که در حال حاضر تغییرات اقلیمی در تمام جهان چهره خود را نشان داده است و ما از این پدیده مستثنی نیستیم.

کد خبر 99631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز