همشهری آنلاین: روسای دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و ازبکستان با امضای یادداشت تفاهمی راه‌های جدید گسترش مناسبات را به سوی تهران و تاشکند گشودند.

به گزارش ایرنا، ‌این یادداشت تفاهم در پنج بخش و 22 بند به امضای مهدی غضنفری‌، وزیر بازرگانی کشورمان و الیار غنی‌اف‌ معاون نخست وزیر و وزیر روابط اقتصاد خارجی، بازرگانی و سرمایه گذاری های خارجی جمهوری ازبکستان رسید.

این یادداشت تفاهم که در محل باشگاه ریاست جمهوری به امضا رسید، محورهای جدید همکاری دو کشور در قالب موضوعاتی چون مناسبات بازرگانی، ‌اقتصادی و امور بانکی، روابط اقتصادی، ‌انرژی، ‌سرمایه‌گذاری و خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل و ترانزیت، ‌کشاورزی و شیلات و مناسبات علمی، ‌فنی، ‌تحقیقات گردشگردی و فرهنگی را دربر می‌گیرد.
براین اساس مقرر شد، ‌در حوزه توسعه همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی با توجه به موافقت دو کشور برای افزایش تعداد اقلام موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی از 27 به 100 قلم کمیته‌ای در نیمه نخست سال 2010 میلادی جهت بررسی و اجرایی شدن موافقت‌نامه فعال شود.

در حوزه خدمات فنی- مهندسی نیز با توجه به ابراز تمایل طرف ازبک برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در این کشور، روسای دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری برای اعزام هیاتی تخصصی از ایران جهت بازدید از پروژه‌های ازبکستان و ارزیابی توانمندی‌های این کشور و اجرای پروژه های مختلف توافق کردند.

بنابر این گزارش، راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی ایران و ازبکستان نیز یکی از بندهای دیگر یادداشت تفاهم همکاری ایران و ازبکستان را دربر می‌گیرد.

همچنین با توجه به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس مرکز تجاری ایران در ازبکستان و استقبال طرف خارجی قرار شد زمینه‌های راه‌اندازی این مرکز در این کشور در آینده نزدیک فراهم شود.

تاکید دو کشور برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و اختصاصی، ‌تبادل هیات‌های تجاری و بازرگانی مرکب از تولیدکنندگان، ‌کارآفرینان و بازرگانان از جمله محورهای توافق دو کشور بود.

مقامات عالی تهران و تاشکند همچنین مقرر کردند کمیته‌ای برای توسعه همکاری‌های مالی و بانکی میان دو کشور فعال شود.

از سویی صندوق ضمانت صادرات ایران نیز برای پوشش ریسک عدم پرداخت اعتبارات صادراتی اعطایی برای صادرکنندگان اعلام آمادگی کرد که با استقبال طرف خارجی مواجه شد.

اجرای پروژه‌های مشترک در ازبکستان و کشور ثالث، ‌حضور در مناقصه‌ها از جمله محورهای یادداشت تفاهم میان دو کشور در حوزه همکاری‌های صنعتی، ‌انرژی و سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد.

همچنین برگزاری اجلاس مشترک حمل و نقل طی دو ماه آینده با حضور وزیر بازرگانی کشورمان در تاشکند از دیگر موضوعات مورد تفاهم در زمینه ترانزیت و حمل و نقل بود که بر این اساس مقرر شد کمیته‌ای در این خصوص فعال شود.

در زمینه کشاورزی، ‌دامپروزی، شیلات و بهداشت نیز طرف ازبکی از ابراز تمایل جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری در حوضچه‌های پرورش ماهی قزل‌آلا استقبال کرد و مقرر شد تا زمینه همکاری در این خصوص فراهم شود.

ایران و ازبکستان همچنین در زمینه توسعه همکاری‌ها در زمینه صنایع غذایی و تبدیلی میان بخش‌های خصوصی دو کشور موافقت کردند.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به توافقات حاصله در اجلاس دو روزه مقامات عالی‌رتبه ایران و ازبکستان زمینه انعقاد قراردادی به مبلغ 30 میلیون دلار میان فعالان بخش خصوصی دو کشور فراهم شود.

همچنین در زمینه گسترش مناسبات در زمینه‌های علمی، فنی و گردشگری مقرر شد همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته افزایش یابد.

جمهوری اسلامی ایران در این یادداشت تفاهم از گسترش مناسبات و همکاری‌ها در زمینه تولید برق، ‌گرما و انرژی تجدیدپذیر خورشیدی اعلام آمادگی کرد که با توجه به نیاز کشور ازبکستان مقرر شد سرمایه‌گذاری در این بخش با بکارگیری متخصصان ایرانی صورت پذیرد.

تفاهم در زمینه اعمال استاندارد کالا و خدمات در حوزه مبادلات از دیگر موارد توافق بود که براین اساس مقرر شد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان همتای آن با برگزاری نشستی زمینه تبادل اسناد مورد نیاز در آینده را فراهم کنند.

کد خبر 99850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز