پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: راهی برای مهار کردن تکثیر ویروس هپاتیت C، کشف شده‌ که بالقوه می‌تواند به درمان بهتر این بیماری که از علل اصلی سرطان کبد است،‌ بینجامد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران آمریکایی می‌گویند در تجربیات آزمایشگاهی یک پروتئین را شناسایی کرده‌اند که برای چرخه تکثیر ویروس هپاتیت C ضروری است. بررسی آنها نشان داد که  یک گونه مصنوعی تغییریافته این پروتئین می‌تواند توانایی تکثیر ویروس را مهار کند.

سرپرست این پژوهش، جفری گلن،‌ استاد بیماری‌های گوارش و کبد، و رئیس مرکز هپاتیت و مهندسی بافت کبد در دانشگاه استانفورد می گوید این پروتئین تغییریافته به تولید موادی منجر می‌شود که  مانع از تجمع یا تکثیر ویروس هپاتیت C می‌شوند.

از آنجایی که این ترکیبات تنها سازوکارهای مورد استفاده برای ویروس را مختل می‌کند،‌ پژوهشگران امیدوارند بتواند بر مبنای این پژوهش داروهای جدیدی ساخته شود که در عین نابودی ویروس، سمیت کمتری برای انسان‌ها داشته باشد.

 گلن تخمین می‌زند یک سال تا 18 ماه آزمایش‌های پیش‌بالینی و حیوانی به طول انجامد تا سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه آزمایش این گروه ترکیبات را در کارآزمایی‌های بالینی در انسان‌ها بدهد.

 این بررسی رور چهارشنبه 20 ژانویه در نسخه آنلاین نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

به گفته گلن اگر ثابت شود که این ترکیبات جدید بر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی C  موثرند، ممکن است به تلاش‌های فعلی به مقابله با گرایش ویروس به مقاوم شدن زودرس به درمان‌های فعلی و اجتناب از عوارض جانبی آنها کمک کنند.

در حال حاضر تنها درمان مصوب هپاتیت  ویروسی C بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا، مخلوطی از اینترفرون و ریباویرین است، که درمانی سمی است، و باید در یک دوره 48 هفته‌ای تزریق شود و در کمتر از نیمی از بیماران  موثر است.

 گلن می‌گوید: هپاتیت C مشکل بزرگی است. این بیماری بیش از  150 میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا می‌کند، و بسیاری از آنها نمی‌دانند که به این ویروس آلوده هستند."

یر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت 170 میلیون نفر در دنیا به هپاتیت C که از راه خون منتقل می‌شود،‌ مبتلا هستند که از راه خون منتقل می‌شود،‌ و به سیروز و سرطان کبد می‌انجامد. [زندگی با هپاتیت C]

کد خبر 99981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز