جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۲
اوج گيري شهرستان ها در جام حذفي
001430.jpg

فوتبال حذفي ايران طي سال ها ناديده گرفته مي شد. آن قدر بي اهميت بود كه تيم هاي پرسپوليس و استقلال تصميم مي گرفتند تيم هاي دوم يا اميد خود را به مسابقات بفرستند. در اين راه تا حدي تيم هاي اميد دو تيم تقويت مي شد اما اين پشتوانه فقط در همين زمينه به كار گرفته مي شد. تيم اميد استقلال در دو فصل قبل توانست مراحل رشد و ترقي را به خوبي طي كند. اين تيم كه با هدايت رضا احدي پاي به مسابقات جام حذفي گذاشته بود توانست پاسخ خوبي به اعتماد مديران باشگاه دهد. آنها تا مرحله نيمه نهايي پيش رفتند، اما در اين مرحله مغلوب تيم آماده فجرسپاسي شيراز شدند.
با وجود اين شكست ارزش تيم اميد آبي پوشان پايتخت كم نشد. بازي هاي خوب اميد استقلال در رقابت هاي اميد كشور و جام حذفي پيشنهاد تيم عقاب را در پي داشت. باشگاه عقاب، تمامي بازيكنان اميد استقلال را همراه با سرمربي اش ـ رضا احدي ـ به همكاري دعوت كرد و آنها طي عقد قراردادي ميان دو باشگاه استقلال و عقاب پاي به مسابقات ليگ ۲ گذاشتند. ليگ دويي كه بعدها ليگ دسته اول شد. بنابر اين بود كه عقاب پشتوانه اي براي تيم بزرگسالان استقلال باشد اما هرگز چنين نشد. بي اعتنايي تا جايي پيش رفت كه استقلال از نيروي جوان خالي شد و عقاب هم نااميدانه در ليگ دسته اول دست و پا زد كه البته امروز نيز اين شرايط ادامه دارد.
در مقابل استقلال، پرسپوليس هيچگاه با نيروي اميد يا حتي تيم دوم خود نيز به نتيجه نرسيد تا از همان ابتدا اميد مديران و كادر فني پرسپوليس براي وجود پشتوانه اي قابل اطمينان به يأس تبديل شود.
001425.jpg

به اين ترتيب جام حذفي كشور، مسابقاتي دسته چندم براي تيم هاي بزرگ فرض مي شد كه درصورتي اهميت مي يافت كه تيم هاي مدعي از قهرماني در ليگ نااميد مي شدند. اين گونه به نظر مي رسيد كه مسابقات جام در جام آسيا ـ جام برندگان جام ـ بي اهميت فرض مي شود. اما در فصل گذشته ورق برگشت. طبق قانون جديد AFC رقابت هاي جام در جام آسيا از تقويم كنفدراسيون حذف و اين مسابقات ديگر برگزار نخواهد شد. از اين رو تيم هاي آسيايي درجه بندي شده و براساس آن تيم هاي اول مي توانستند ۲ تيم روانه رقابت هاي قهرماني باشگاه هاي آسيا كنند تا از اين نظر آسيا به مانند اروپا عمل كند. ايران نيز جزو كشورهايي بود كه مجاز به معرفي ۲ تيم براي قهرماني باشگاه ها بود. اما شكل رسيدن ۲ تيم به اين مرحله نيز داراي ضوابطي بود. تيم هاي اول ليگ برتر و جام حذفي جواز حضور در اين مسابقات را دريافت مي كردند.
فصل گذشته در بازي آخر ليگ آنچه كه همگان در انتظارش بودند به وقوع نپيوست. استقلال كه شانس زيادي براي قهرماني ليگ برتر به شمار مي رفت و در حقيقت بخت اول خوانده مي شد در بازي مقابل ملوان در انزلي شكست خورد. همين شكست و پيروزي پرسپوليس در تهران، سرخپوشان را در عين ناباوري همگان قهرمان اولين دوره ليگ برتر كشور كرد و البته راهي مسابقات قهرماني جام باشگاه هاي آسيا.
001440.jpg

اميد استقلال به يأس تبديل شده بود اما براي حضور در قهرماني باشگاه هاي آسيا چاره اي نبود جز قهرماني در جام حذفي كشور. استقلالي ها كه پورحيدري را نيز پس از ناكامي از دست داده بودند با هدايت اميرقلعه نوعي به مقام قهرماني جام حذفي رسيدند. اين قهرماني مساوي بود با صعود آبي هاي تهران به رقابت هاي قهرماني باشگاه ها. در اولين دوره رقابت هاي جام باشگاه هاي آسيا به شكل جديد، نمايندگان ايران دو تيم پرطرفدار پايتخت شدند كه البته اين رقابت ها چندي ديگر در دو گروه غرب برگزار و نمايندگان ايراني با نمايندگان ديگر كشورهاي غرب آسيا مسابقه خواهند داد.
اما در ابتداي فصل جديد ليگ برتر، سپاهان با هدايت فرهاد كاظمي در صدر جدول قرار گرفت. موقعيت و بازي هاي خوب سپاهان در ليگ برتر، استقلال و پرسپوليس را بر آن داشت تا با توان كامل در جام حذفي حضور يابند.
اما ضعف آشكار دو تيم پايتخت در ارائه بازي هاي زيبا و كسب نتايج دلپذير در اين جام مشهودتر از هر زمان ديگري بود. پرسپوليس در تهران ملوان را با دو گل شكست داد ولي در انزلي ابتدا دو گل دريافت كرد و سپس در مصاف پنالتي ها با نتيجه سه بر صفر مغلوب تيم شهرستاني شد. به اين ترتيب پرسپوليس در مجموع دو بازي رفت و برگشت با نتيجه ۵ بر ۲ مغلوب تيم انتهايي ليگ برتر شد و از دور رقابت ها كنار رفت.
در سوي ديگر استقلال قرار داشت. استقلال با قرعه مناسبي مواجه نشده بود. آنها بايد با سپاهان صدرنشين رقابت مي كردند. دور رفت مصاف دو تيم طبق برنامه در اصفهان برگزار شد و استقلال در اوج ناتواني، با سه گل از حريف شكست خورد تا بيش از گذشته در شرايط حذف از جام حذفي قرار گيرد.
بايد پذيرفت جام حذفي كشور ديگر مصافي تفريحي و جايگاهي براي جولان تيم هاي بزرگ تهران پس از نااميدي از ليگ نيست. امروز تيم هاي شهرستاني در اين رقابت ها مدعي هستند. ملوان بايد با برنده استقلال و سپاهان رقابت كند و اين مي تواند نقطه عطف رقابت هاي جام حذفي كشور حساب شود. مسابقاتي كه از اين پس با هيجان بيشتري آغاز و پيگيري خواهد شد.
مي توان انتظار داشت كه پس از اين در جام حذفي تيم هاي پرسپوليس و استقلال قدرت هاي برتر فوتبال كشور نخواهند بود، حركت روبه رشد تيم هاي شهرستاني مؤيد اين نكته است كه بايد در انتظار تحولي مثبت در بخش فوتبال حذفي بود.

جام لحظه ها و خاطره ها
افشين خماند
001435.jpg

مقدمه ۱: بودن يا نبودن
شايد اين گفته را بسيار خوانده يا شنيده باشيد كه «يكي از دلايل مقبوليت روزافزون فوتبال تشابه آن با زندگي فردي و اجتماعي انسان ها است. به طوري كه مي توان براي تمام حوادث، صحنه ها و آدم ها، همزادي در متن ياحاشيه اين چهارگوش سبز يافت.» اگرچه كمتر هوادار پروپاقرص فوتبال را مي شناسيم كه اين نكته را دليل ستايش ديوانه وار و هيجان بي حد و حصر خود بداند اما با كمي تأمل درمي يابيم كه اين حرف چندان هم بي ربط نيست. نه، صحبت از وجود غم و شادي، خستگي و انرژي، حتي مرگ در ميدان فوتبال نيست كه در اين مقال نمي گنجد. بحث همراهي آدم هاي كارگر با مردان متفكر براي پيشبرد يك هدف مشترك هم منظور من نيست، بلكه مي خواهم شباهت امتحان دردنياي آدم ها با امتحان در دنياي فوتبال را مقدمه اي براي مطالب بعدي خود قرار دهم.
اگر در يك تقسيم بندي كلي، انتخاباتي كه با آن مواجه هستيم را به دو دسته قابل جبران و غيرقابل جبران قسمت نمائيم، در آزمون نوع اول شكست يا پيروزي پايان كار نيست بلكه محلي است براي شناخت نقاط ضعف و قوت براي ادامه مسير تا موفقيت يا سقوط. اين گونه امتحانات كه معمولا گام به گام يا مرحله به مرحله (مثلا ثلث به ثلث) برگزار مي شود، در دنياي فوتبال با بازي هاي ليگ همانند است. اما در نوع دوم جايي براي جبران اشتباهات نيست و كارنامه مشخص مي كند كه حاصل، قبولي است يا مردودي. دنياي فوتبال اين گونه آزمايش را با نام جام حذفي مي شناسد.
جام حذفي ميداني است بي رحم كه نه جايگاه مي شناسد و نه فرصت جبران مي دهد اگر باختي دورانت تمام است و ديگر جاي آنهايي است كه در كوتاه مدت تصميم درست مي گيرند و در آخر كار برنده باقي مي مانند.
مقدمه ۲: جام حذفي يا قهرمان مبارزه با انحصار
وقتي پيشوند صنعت را كنار نام فوتبال گذاشتند و لذت و استقبال عمومي را ابزاري كارآمد براي كسب درآمد شمردند، فوتبال تبديل به بازاري شد كه كالاي آن تا وقتي جواب مي دهد، عوض نمي شود. بنابراين پول و سرمايه به پاي تيم ها و بازيكنان شناخته شده ريخته مي شود و چه بسيار استعدادهاي ناب تر كه راهي براي ورود به اين چرخه «شناخت و ثروت» نمي شناسند در گمنامي به هرز مي روند. اما هر كالايي تاريخ مصرف مشخصي دارد و زماني مي رسد كه بايد جاي خود را به كالاي جديدتر بدهد. صاحبان صنايع كه اين موضوع را بارها تجربه كرده اند، همواره به دنبال نام هاي جديد و وسوسه آور هستند. اما اعتماد به اين تازه واردان، كار آساني نيست و نمي شود چشم بسته سرمايه گذاري كرد. جام حذفي يكي از راه هاي هميشگي و مطمئن، اطمينان به اين مردان جديد است. و به اين طريق به بازيكنان ناشناس يا آشناي مهجور و تيم هايي كه توان سرمايه گذاري بلندمدت ندارند، فرصت ابراز وجود و نمايش توانايي مي دهد تا فوتبال را از انحصار موجود خارج كنند.
در دنياي فوتبال كم نبودند تيم هايي از دو يا سه دسته پايين تر كه آمدند و معادلات حاكم بر دنياي حرفه اي را به هم ريختند و با پيروزي بر تيمي كه حقوق ماهيانه يك بازيكن آن بيشتر از هزينه ساليانه آنها است ثابت كردند كه فوتبال متعلق به يك گروه خاص نيست.

جام حذفي در ايران
جام حذفي در ايران چيزي فراتر از اين انحصارشكني است. تا سال ها امكان برگزاري ليگ سراسري در ايران نبود و بعد از آن هم قهرماني منحصر به دو يا سه تيم شد و بقيه تيم ها كه قدرت رقابت طولاني و درازمدت با آنها را نداشتند، تنها دلخوشي شان موفقيت در جام حذفي بود.
اين جام بود كه ملوان را قوي سپيد ناميد و سيروس را به تيم ملي معرفي كرد و چشمان تيم ملي را به جنوب برد تا بداند در ميان گلوله و آوار تيمي است به نام شاهين اهواز و اين هم يك مهاجم دارد به اسم فرزاد آهك پور تا او را دعوت نكند و سال ها پاسخگو باشد. اين جام بود كه براي اولين بار ثابت كرد كه لرستان هم فوتبال دارد و در صورت توجه بيشتر تيمي چون فجر خرم آباد از آن برمي خيزد.
چرا راه را دور كنيم، سهراب انتظاري، بازيكن مورد علاقه پروين كه بر سراج و بزيك و برمك ترجيح داده شد، از دل اين جام به پرسپوليس آمد.
بله اين جام، جام خاطره ها است، جام آدم هايي كه مي آيند و مي مانند و تيم هايي كه مي درخشند و گم مي شوند.
001650.jpg

. . . و داستان جام ۸۱
آيا امسال اولين دوره جام قهرمانان آسيا كه زاده ادغام دو جام باشگاه هاي آسيا و جام قهرمان جام است را تجربه مي كند و پرسپوليس و استقلال به عنوان قهرمانان سال گذشته ليگ و جام حذفي تا چندي ديگر در مرحله بعدي، اين مسابقات حضور دارند.
مبلغي كه كنفدراسيون آسيا به عنوان جايزه به تيم قهرمان مي دهد براي تمام تيم هاي ايراني گنجي است كه در خواب هم باورپذير نيست. حالا كه سپاهان قهرمان مطلق ليگ است و ريسك بر روي قهرماني در اين جام چندان منطقي نيست، بر انگيزه هاي قهرماني در جام حذفي افزوده شده است.
حالا ديگر پرسپوليس تيمي كه اين جام را حد خود نمي دانست و همواره تيم اميد را به ميدان مي فرستاد، براي حذف سر به ديوار مي كوبد و استقلال در كابوس حذف، شب و روز نمي شناسد و شايد قهرماني در آسيا را آسان تر از قهرماني در جام حذفي مي داند.
جام حذفي ۸۱ نيز چون زندگي پر است از حادثه و داستان. داستان بزرگاني كه در گل ماندند (پرسپوليس) و ضعيفاني كه قهرمانانه جنگيدند و به خاطره ها پيوستند (فراز قم)، تمام اين داستان ها و حوادث به اين جا رسيد كه اين چند تيمي كه مانده اند، براي قهرماني مبارزه كنند، قهرمان را به آسيا بفرستند.
آنهايي كه مانده اند
سپاهان: فرهاد كاظمي و گروهش حتي وقتي با نفرات ذخيره در جام حذفي شركت كردند شرايط خطرناك بود. لئون استپانيان كه در ليگ فرصت بازي نمي يافت، در مقابل استقلال كاري كرد كه سيد محمد صالحي جوان، جرأت گلزني پيدا كند.
سپاهان جام حذفي را با حذف شهرداري ديهيم آغاز كرد و به استقلال رسيد و با پيروزي ۰ ـ ۳ از هم اكنون خواب حذف ملوان را مي بيند.
استقلال: فراز قم يك هشدار بود به آبي ها، تا ثابت شود كه مدافع عنوان قهرماني، چندان محكم گام برنمي دارد، حالا بعد از بازي با سپاهان، شايد هواداران دعا مي كنند كه اي كاش اين بازي انجام نمي شد و استقلال بدون انجام مسابقه حذف مي شد. البته احتياج به يادآوري نيست كه «در فوتبال چيزي قابل پيش بيني نيست. »
ملوان: سفيدپوشان انزلي تمام بغضي كه از تحقير در ليگ جمع كرده بودند بر سر جام حذفي خالي كردند. حذف پرسپوليس در بدترين روزهاي ملوان، بهترين خبر براي هواداران اين تيم بود، ملوان براي رسيدن به اينجا پرسپوليس ايلام را قرباني كرده بود.
پيكان: شاگردان ذوالفقارنسب بعد از حذف فرمانداري مريوان، فجر سپاه را شش تايي كردند تا منتظر بازي برگشت ذوب آهن و پرسپوليس همدان باشند.
ذوب آهن: اين تيم معمولا در خانه مي بازد و در بيرون از خانه مي غرد بايد ديد كه پرسپوليس همدان كه در خانه با ذوب آهن مساوي كرده است، موفق به شكست آنها در اصفهان مي شود يا خير؟
پرسپوليس همدان: هيچ چيز در مورد اين تيم نمي دانيم، آيا اين تيم شگفتي ساز امسال است؟
برق تهران و تربيت خراسان: دو تيم از ليگ يك كه مي خواهند در ميان بزرگان قرار بگيرند، بازي رفت (۰ـ۱) به نفع برق تمام شد.
صنعت نفت: برزيل كه اين بار در آبادان به مصاف فجرسپاسي شيراز مي رود با دو گلي كه در شيراز به ثمر رساند چندان نااميد نيست. حريف قبلي نفت عقاب تهران بود.
فجر شهيد سپاسي شيراز: سه گل زده، در مقابل دو گل خورده، بازي برگشت دلهره آور است. فجر سپاسي براي رسيدن به اين جام صباباتري را حذف كرد.
پاس: اختلاف دو گل، پشتوانه مناسبي براي بازي در اهواز است، جام حذفي مي تواند اولين قهرماني سرمربي تيم ملي باشد.
فولاد: بعد از مس كرمان، نوبت پاس است. شكست (۱ـ۳) در بازي رفت قابل جبران است اما بسته به همت ياران بگوويچ
برق شيراز و سايپا (صفر ـ صفر در تهران)! صعود در گرو بازي در شيراز است.

پايان دور چهارم مرحله دوم ليگ قهرمانان
خط و نشان براي دور بعد
برگ برنده فابيو كاپلو در برابر والنسيا فرانچسكو توتي بود كه هفته گذشته در ديدار رفت مصدوم بوداو به جاي مونتلا در تركيب اصلي جالوروسي قرار گرفت
امير عليزاده
001675.jpg
گروه A
نيوكاسل ۳ ـ لوركوزن يك
گل ها: آلن شيرر ۵ ، ۱۱ ، ۳۶ (پنالتي) براي نيوكاسل و بابيچ ۶۳ براي لوركوزن
تماشاچي: ۴۰ هزار و ۵۰۸ نفر
هنگامي كه تركيب لوركوزن، مخصوصا خط دفاعي اين تيم بحران زده مشخص شد، همه حدس زدند كه چه شكست سختي در انتظار نايب قهرمان اروپاست. پرويس، كريس و كلاينه نام هايي بودند كه در خط دفاعي ديده مي شدند. مشخص بود كه توماس هورستر سرمربي جديد بايرلوركوزن همان طور كه خودش هم قبلا گفته بود، از بازي هاي ليگ قهرمانان جهت پيدا كردن تركيب اصلي خود استفاده مي كند. در تيم سربابي رابسون كه هفته گذشته در لوركوزن تولد ۶۰ سالگي خود را جشن گرفته بود، آلن شيرر و گري اسپيد نيز مجددا حضور داشتند. جالب اينكه با اين تركيب ها اكثر حضار در استاديوم سنت جيمز پارك و همچنين اشتفان افنبرگ كه ميهمان ويژه شبكه RTL آلمان بود، نتيجه بازي را سه بر صفر نيوكاسل پيش بيني كرد. از همان ابتداي كار به قدري فشار «كلاغ ها» روي دروازه هانس يورگ بوت و يارانش شديد بود كه در عرض ۱۱ دقيقه دو بار دروازه شان باز شد. در دقيقه پنجم آلن شيرر از فاصله ۵ متري روي پاس گري اسپيد گل اول را به ثمر رساند و ۶ دقيقه بعد نيز آمبي روي پاس اشتباه كريس در وسط زمين صاحب توپ شد و پس از جاگذاشتن پرويس و كلاينه در جناح چپ، به شيرر پاس داد و او گل دومش را هم وارد دروازه بوت كرد. در واقع همان طور كه انتظار مي رفت، اين سه مدافع بي تجربه كار دست لوركوزني ها دادند. باير حتي بعد از اين گل نيز بدون نظم در خط دفاع و بدون ايده، با ترس به بازي ادامه داد، تا اينكه در دقيقه ۲۰ پس از خطاي شي گيون روي فران مهاجم برزيلي لوركوزن، آلماني ها صاحب پنالتي شدند. اما اليور نويل كه در ۳۰ ديدار قبلي تنها يك گل زده، با ضربه اي ضعيف نتوانست دروازه بان ايرلندي نيوكاسل را مغلوب كند. در عوض شيرر اشتباه نويل را تكرار نكرد و پس از خطاي كلاينه روي آمبي، هت تريك خود را در دقيقه ۳۶ از روي نقطه پنالتي تكميل كرد. در نيمه دوم شاگردان رابسون كمي عقب كشيدند و شاگردان هورستر بهتر جنگيدند. تك گل نيمه دوم مزد اين جنگندگي بود. بابيچ روي پاس زيباي باشتورك دروازه گيون را باز كرد تا نتيجه ديدار رفت تكرار شود. بدين ترتيب نايب قهرمان اروپا پس از اين شكست رسما از ليگ قهرمانان خداحافظي كرد و مجبور است تنها با خاطرات شيرين خود از فصل پيش زندگي كند.
• اينترميلان صفر ـ بارسلونا صفر
تماشاچي: ۶۱ هزار نفر
001670.jpg

هكتور كوپر در غياب كرسپو و باتيستوتا كه اجازه بازي در ليگ قهرمانان را ندارد، آلوارور كوبا را نيز در اختيار نداشت، چون او در ديدار رفت به علت برخورد با پويول از سوي كميته انضباطي يوفا سه جلسه محروم شده است. به همين خاطر در كنار ويري از كالون استفاده كرد. از همان آغاز بازي كاملا مشخص بود كه اينتر مي خواهد انتقام شكست سه بر صفر هفته گذشته در نوكمپ را از كاتالان ها بگيرد. شاگردان كوپر سخت در تلاش بودند تا رو به جلو بازي كنند، اما به مرور زمان اسپانيايي ها با شهامت بيشتري كار مي كردند. اما هيچ يك نتوانستند دروازه ديگري را باز كنند و بازي با همين نتيجه به پايان رسيد. بارسا با اين تساوي نتوانست براي دوازدهمين بار متوالي در ليگ قهرمانان پيروز شود، اما با همين يك امتياز پس از ميلان و منچستر به عنوان سومين تيم به مرحله يك چهارم صعود كرد. هر چند كه اين امتياز براي هر دو تيم بسيار گران بود، چون هم نرآتزوري و هم آبي و بنفش ها دو بازيكن خود را از دست دادند. در ميان بازيكنان اينتر دالما و كالون و از جمع بارسلونا نيز كوكو و پويول مصدوم شدند.
رده بندي:
۱ـ بارسلونا ۴ بازي، ۳ برد، يك مساوي، يك باخت، ۱۰ امتياز
۲ـ اينترميلان ۴ بازي، ۲ برد، يك مساوي، يك باخت، ۶ امتياز
۳ـ نيوكاسل ۴ بازي، ۲ برد، ۲ باخت، ۶ امتياز
۴ـ لوركوزن ۴ بازي، ۴ باخت، صفر امتياز

گروه B
• آژاكس آمستردام صفر ـ آرسنال صفر
تماشاچي: ۵۱ هزار و ۲۵ نفر
رونالد كومان سرمربي تيم آژاكس كه پيروزي ۵ بر يك آرسنال مقابل منچسترسيتي را مشاهده كرده بود، ژل فان دام و وسلي اسنايدر را جانشين نيگل دنيوگ و ريچارد ويچگه كرده بود. آرسن وانژه نيز نسبت به بازي با سيتي ديويد سيمن كه سلامتي خود را بازيافته بود و اشلي كول را به جاي استيوارت تيلور و فان برونكهورست در تركيب تيمش قرار داده بود. همانند ديدار رفت در اين ديدار نيز آرسنال كاملا بازي را در اختيار داشت. آژاكس هم با دفاع مستحكم خود آرام آرام در زمين لندي ها نفوذ كرد. اما مثل سن سيرو در آرناي آمستردام نيز هيچ گلي به ثمر نرسيد. رونالد كومان از اين مساوي كاملا راضي بود و اظهار داشت كه در مجموع دو ديدار با كسب دو امتياز حداكثر نتيجه را گرفته است.
• والنسيا صفر ـ آ. اس. رم ۳
گل ها: توتي ۲۴ و ۳۰ و امرسون ۳۶ براي رم
تماشاچي: ۴۰ هزار نفر
پس از ۳ شكست، رمي ها به مستايا آمده بودند تا آخرين بخت خود را براي صعود به مرحله بعد بيازمايند. والنسيا نيز به ۳ امتياز اين بازي نياز مبرمي داشت چرا كه به هيچ وجه نمي خواست از آژاكس و آرسنال عقب بيفتد. برگ برنده فابيو كاپلو در اين ديدار فرانچسكو توتي بود كه هفته گذشته در ديدار رفت مصدوم بود. او به جاي مونتلا در تركيب اصلي جالوروسي قرار گرفت. علاوه بر كاندلا مدافع اين تيم نيز مجددا به جاي دلاس در تركيب اصلي قرار گرفت.
برخلاف جريان بازي كه كاملا در دست تيم ميزبان بود، اين رمي ها بودند كه در دقيقه ۲۴ با ضربه سر توتي به گل اول رسيدند. از همين لحظه بود كه شاگردان رافائل بنيتز دچار آشفتگي شدند. ۶ دقيقه بعد توتي گل دوم را نيز به ثمر رساند. اين گل پايان كار نبود. امرسون برزيلي روي پاس توتي گل سوم را به ثمر رساند تا عجيب ترين نتيجه مرحله دوم ليگ قهرمانان رقم بخورد.
رده بندي:
۱ـ آژاكس ۴ بازي، يك برد، ۳ تساوي، ۶ امتياز
۲ـ آرسنال ۴ بازي، يك برد، ۳ تساوي، ۶ امتياز
۳ـ والنسيا ۴ بازي، يك برد، ۲ تساوي، يك باخت، ۵ امتياز
۴ـ رم ۴ بازي، يك برد، ۳ باخت، ۳ امتياز

خبرهاي كوتاه
واليبال ساحلي در قطر
رئيس كميته واليبال ساحلي فدراسيون واليبال گفت: در صورت موافقت كميته ملي المپيك تيم واليبال ساحلي ايران در بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ قطر شركت مي كند. محمود حداد در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: توان بازيكنان واليبال ساحلي ايران به حدي است كه مي تواند يكي از سكوهاي بازي هاي آسيايي را از آن خود كند. رئيس كميته واليبال ساحلي افزود: با وجود سواحل و مستعدان بسيار در ايران، مي توان با سرمايه گذاري لازم در اين رشته، براي كشور افتخارآفريني كرد. حداد در خصوص برگزاري رقابت هاي بين المللي واليبال ساحلي گراميداشت دهه فجر در كيش گفت: اين مسابقات در سطح بسيار مطلوبي با حضور بهترين هاي اين رشته ورزشي در ايران و چند تيم خارجي در حال انجام است. وي افزود: برگزاري اين گونه مسابقات باعث خواهد شد كه قهرمانان اين رشته ورزشي محك خوبي بخورند. وي ادامه داد: در صورتي كه حمايت هاي لازم از سوي بخش خصوصي از اين رشته ورزشي به عمل آيد ما توان آن را داريم كه از كشورهاي قدرتمند براي شركت در اين گونه مسابقات دعوت به عمل آوريم. حداد در پايان از مسئولان تربيت بدني سازمان كيش در همكاري براي برگزاري اين مسابقات قدرداني كرد.

كيش
اردوگاه دوست داشتني
به گفته دبير كل كميته ملي المپيك و مدير عامل مركز ورزش و تفريحات سالم كيش، تاكنون ۲۵ كشور براي برگزاري اردوهاي تداركاتي تيم هاي ملي اعزامي خود به بازي هاي آسيايي دوحه در كيش اعلام آمادگي كرده اند. پانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي، سال ۲۰۰۶ ميلادي در قطر برگزار مي شود. جزيره كيش علاوه بر داشتن امكانات و فضاهاي ورزشي لازم، از آب و هوايي مشابه كشورهاي حاشيه جنوب خليج فارس برخوردار است و به نظر كارشناسان مي تواند به محل مناسبي براي برگزاري اردوهاي تداركاتي تيم هاي شركت كننده در بازي هاي ۲۰۰۶ دوحه تبديل شود.
بهرام افشارزاده عصر چهارشنبه در حاشيه برگزاري مسابقات بين المللي واليبال ساحلي در كيش به خبرنگار «ايرنا» گفت: در اين زمينه با ۴۳ كشور مكاتبه شده و ۲۵ كشور تاكنون اعلام آمادگي كرده اند. وي از مجموعه المپيك كيش به عنوان يكي از پروژه هاي بزرگ ورزشي كشور ياد كرد و گفت: در اين مجموعه علاوه بر فضاها و امكانات جانبي ورزشي، يك هتل چهار ستاره ويژه اقامت ورزشكاران احداث مي شود كه در نوع خود در كشور بي نظير است. افشارزاده اظهار داشت: اميدواريم با پايان يافتن اين مجموعه، ورزشكاران اعزامي به مسابقات المپيك آتن اردوهاي تداركاتي خود را در كيش برگزار كنند.
وي افزود: مركز ورزش و تفريحات سالم كيش، توسعه امكانات و فضاهاي ورزشي به منظور تبديل اين جزيره به محلي براي انجام برخي مسابقات ليگ، اردوگاه هاي تيم هاي ملي و نيز اردوهاي تداركاتي تيم هاي خارجي شركت كننده در بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه را در سرلوحه برنامه هاي خود قرار داده است. وي از برگزاري مسابقات بين المللي واليبال ساحلي كه از امروز در كيش آغاز شد به عنوان حركتي در جهت بسترسازي براي تبديل كيش به محل برگزاري مسابقات بين المللي در رشته هاي مختلف ياد كرد. در اين مسابقات ۱۳ تيم داخلي و شش تيم از كشورهاي هند، قزاقستان، قطر و ژاپن حضور دارند.

السد
قهرمان باشگاه هاي آسيا
تيم هندبال السد قهرمان رقابت هاي باشگاه هاي آسيا شد. پنج شنبه شب در ديدار پاياني رقابت ها اين تيم توانست با نتيجه ۳۳ بر ۳۰ تيم الاهلي امارات غلبه كند و عنوان نخست را به دست آورد.
تيم هاي شهرداري كرمان و فولاد مباركه اصفهان نيز كه در اين رقابت ها حضور داشتند به مقامي بهتر از پنجم و ششم دست پيدا نكردند.تيم هاي الاهلي عربستان و النجمه بحرين نيز مقام هاي سوم و چهارم را به دست آوردند. اين مسابقات در شهر دوبي برگزار شد.

بسكتبال حرفه اي آمريكا
تيم نيوجرسي صدرنشين منطقه شرقي رقابت هاي بسكتبال حرفه اي باشگاه هاي آمريكا روز پنج شنبه مقابل نيويورك به پيروزي رسيد. به گزارش خبرگزاري رويترز، در اين ديدار تيم نيوجرسي با نتيجه ۱۰۵ بر ۶۶ حريف خود را شكست داد. «جيسون كيد» از تيم نيوجرسي به تنهايي ۲۱ امتياز را براي اين تيم كسب كرد. در ساير ديدارها نتايج زير به دست آمد:
بوستون ۶۱ اينديانا ،۶۹ فيلادلفيا ۱۱۱ ممفيس ،۱۰۶ فنيكس ۱۱۸ ميلواكي ،۱۱۲ نيواورلئان ۹۱ ميامي ،۸۲ مينه سوتا ۹۲ يوتا ،۸۵ شيكاگو ۱۰۳ تورنتو ،۹۵ پورتلند ۹۴ دنور ،۸۴ سياتل ۹۳ آتلانتا ۶۶ و گلدن استيت ۱۰۸ كليپرز ۹۴
جدول رده بندي:
منطقه شرق:
۱ - نيوجرسي، ۲ - فيلادلفيا، ۳ - بوستون، ۴ - ارلاندو
منطقه مركزي:
۱ - ديترويت، ۲ - اينديانا، ۳ - نيواورلئان، ۴ - ميلواكي
منطقه غرب:
۱ - دالاس، ۲ - سن آنتونيو، ۳ - مينه سوتا، ۴ - يوتا
منطقه پاسيفيك:
۱ - ساكرامنتو، ۲ - پورتلند، ۳ - ليكرز، ۴ - فنيكس

ستايش مربي تيم فوتبال آث ميلان از ريوالدو
كارلو آنجلوتي مربي تيم فوتبال باشگاه آث ميلان ايتاليا روز چهارشنبه از درخشش و عملكرد ريوالدو ستاره برزيلي اين تيم تمجيد كرد.
آنجلوتي كه تيمش با تك گل ريوالدو از روي نقطه پنالتي صاحب پيروزي در برابر لوكوموتيو مسكو روسيه در چارچوب مرحله دوم رقابت هاي قهرماني باشگاه هاي اروپا شد، گفت: وي يك بازيكن قابل تحسين است كه تاثير فراواني در بالا رفتن توان فني تيم دارد.
وي كه اين مطالب را از طريق سايت اينترنتي باشگاه اينترميلان عنوان كرد، يادآور شد: ريوالدو در مقابل لوكوموتيو مسكو ثابت كرد كه نه تنها از يك كيفيت بالا در فوتبال جهان سود مي برد، بلكه داراي يك شخصيت قابل احترام در ميدان است. آنجلوتي گفت: آنچه ريوالدو را در بين بازيكنان مطرح متمايز مي كند، فداكاري او براي تيم است كه اين امر در فوتبال روز جهان بسيار با ارزش و مهم است. ريوالدو تابستان گذشته از تيم بارسلوناي اسپانيا به تيم آث ميلان ايتاليا نقل مكان كرد. وي همراه با تيم ملي فوتبال برزيل فاتح جام جهاني ۲۰۰۲ در كره جنوبي و ژاپن شد.

فرانك دي بوئر
با برگامو مساوي شد
فرانك دي بوئر بازيكن هلندي تيم فوتبال بارسلونا اسپانيا با ۱۱۶ ديدار، با ركورد حضور در جام هاي اروپايي كه تا اين زمان به جوزپه برگامو بازيكن ايتاليايي تيم اينترميلان تعلق داشت، برابري كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ميلان، دي بوئر با حضور در ديدار چهارشنبه شب تيم هاي بارسلونا ـ اينترميلان در دور دوم مسابقات جام قهرماني باشگاه هاي اروپا، به ركورد ۱۱۶ بازي در اين پيكارهاي مهم اروپايي دست يافت.
اين بازيكن ۲ ساله اولين ديدارش را در تاريخ مسابقات جام قهرماني باشگاه هاي اروپا در تاريخ سپتامبر در تيم آژاكس آمستردام مقابل آستريا وين اتريش كه به باخت بر صفر آژاكس منجر شد انجام داد. وي در فصل ـ به استخدام تيم بارسلونا درآمد و همراه با آن در ديدار اروپايي شركت كرد.
در مجموع دي بوئر ديدار تنها در مسابقات جام قهرماني باشگاه هاي اروپا انجام داده است. اين ركورد تنها ديدار كمتر از ركوردي از اين حيث است كه به گري نويل بازيكن تيم منچستر تعلق دارد.
بعد از دي بوئر پائولو مالديني از تيم آث ميلان با بازي و فيليپ دو ويلده بلژيكي و عضو باشگاه اسپورتينگ پرتغال با بازي بيشترين حضور را در جام هاي اروپايي داشته اند.

رايان گيگز
001680.jpg

در منچستر مي ماند
رايان گيگز بازيكن قديمي تيم فوتبال منچستر يونايتد انگليس بعد از دو گلي كه سه شنبه شب در ديدار با تيم يوونتوس تورين به ثمر رساند با رد شايعه ترك اين تيم گفت كه همچنان علاقه مند است در منچستر به كارش ادامه دهد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن گيگز در مصاحبه با روزنامه سان انگليس گفته است كه در تيم منچستر يونايتد احساس راحتي و خوشبختي مي كند و به هيچ وجه قصد ترك آن را ندارد. در مطبوعات انگليس و ايتاليا شايع شده است كه باشگاه اينترميلان تقاضاي استخدام گيگز را كرده و طي هفته هاي اخير بارها اين پيشنهاد را با منچستر هم مطرح كرده است. اينترميلان به خاطر استخدام گيگز از به خدمت گرفتن آدريانو بازيكن برزيلي تيم پارما صرفنظر كرد. باشگاه منچستر هم تقاضاي خريد آدريانو را كرده است. شايعه رفتن گيگز از منچستريونايتد به خاطر بازي هاي بد او در آغاز فصل مسابقات باشگاه هاي انگليس مطرح شده بود اما اين بازيكن گفته است كه در ده ديدار اخير منچستر تغيير محسوسي به بازي خود داده و بازي هاي خوبي به نمايش گذاشته و توانسته است دل ناراضي هواداران تيمش را به دست آورد.
غير از اين مسائل برخي كدورت ها ميان بازيكن و هم تيمي هايش هم از ديگر مسائلي بود كه شايعه ترك او از تيم منچستر را تقويت كرد. اين بازيكن ولزي از فصل ـ وارد تيم منچستر يونايتد شد و تقريبا تمام دوران ورزشي اش را در اين تيم گذرانده است.

لاتزيو
همچنان در بحران
با افزايش بدهي و كاهش سرمايه باشگاه فوتبال لاتزيو در ايتاليا اين باشگاه همچنان در تنگناي مشكلات مالي قرار دارد. در پايان نشست چهارشنبه شب شوراي مديران باشگاه لاتزيو در شهر رم ميزان بدهي اين باشگاه ميليون و هزار يورو اعلام شد. همچنين سرمايه خالص لاتزيو با بيش از درصد كاهش به رقم ميليون و هزار يورو تنزل يافته است. باشگاه لاتزيو از آغاز سال گذشته ميلادي با كسري بودجه بدهي مالياتي و تاخير در پرداخت حقوق به بازيكنان خود روبه رو شده است. بروز مشكلات براي لاتزيو سبب شد كه چند ماه قبل سرجيو كرانيوتي كه رياست اين باشگاه را بر عهده داشت از سمت خود استعفا دهد.

چشم شيشه اي
001665.jpg
عكس سال مجله كيكر؛ اين عكس
در يكي از بازي هاي دسته سوم
آلمان شكار شده است

اظهارات هكتور كوپر و آنتيچ بعد از بازي
رادومير آنتيچ و هكتور كوپر مربيان تيم هاي فوتبال بارسلونا از اينترميلان بعد از تساوي بدون گل چهارشنبه شب تيم هايشان، هر دو از اين نتيجه اظهار نارضايتي كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از ميلان، دو تيم چهارشنبه شب در دور دوم مسابقات جام قهرماني باشگاه هاي اروپا در شهر ميلان به ديدار هم رفتند و بدون گل زمين را ترك كردند. بعد از پايان مسابقه رادومير آنتيچ مربي تيم بارسلونا در مصاحبه با خبرنگاران از كسب اين نتيجه ابراز نارضايتي كرد و در عين حال يك امتياز اين ديدار را هم براي صعود در اين مسابقات باارزش توصيف كرد. آنتيچ افزود: تيم ما در اين ديدار بسيار محتاطانه عمل كرد و فرصت هاي گلزني زيادي هم پيدا كرد اما به دليل آنكه فيليپ كوكو كاپيتان تيم غايب بود، تيم نتوانست با نتيجه اي مطلوب ميدان را ترك كند. اين مربي صرب تصريح كرد: يقينا برد در اين مسابقه موقعيت بهتري را براي ما در مراحل بعدي مسابقات تثبيت مي كرد. هكتور كوپر مربي آرژانتيني تيم اينترميلان نيز در سخناني اظهار داشت: ما همه تلاشمان را به خرج داديم تا ارزش واقعي خود را در اين ديدار به نمايش گذاريم اما متأسفانه چنين نشد.
او در عين حال نتيجه مساوي و كسب يك امتياز را همچنان براي ماندن در ادامه مسابقات باارزش خواند.
مربي تيم اينترميلان اعتراف كرد كه تيمش در اين ديدار به خصوص در گرفتن توپ هاي هوايي بسيار ضعيف عمل كرد و به ويژه ويري در اين بخش از كار دچار اشتباهات مكرر شد. وي ادامه داد كه اينترميلان در اين ديدار دقت عمل نداشت و اغلب در موقعيت آفسايد قرار داشت. كوپر وجود انبوه بازيكنان مصدوم نظير موفئو، دالمات و كالون را عامل ديگر ضعف تيمش در اين ديدار برشمرد.

تركيب هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال مشخص شد
دلاوران ميزگرد
آرش راهبر
فدراسيون فوتبال همچنان در راه تغيير و تحولات گام برمي دارد. پس از انتصاب سرمربي تيم ملي بزرگسالان و سرمربي تيم المپيك كه با عكس العمل هاي متفاوتي روبه رو شد، نوبت به اعلام ليست تازه از تنور در آمده هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال رسيد. اين ليست كه با پيشنهاد دادكان و رايزني هاي رئيس سازمان تربيت بدني تهيه شده تركيبي نه نفره از مديران بلندپايه كشوري است.
با بررسي افراد حاضر در ليست هيأت رئيسه مشخص مي شود كه اعضاي انتخاب شده طيف متنوعي از ابعاد مختلف فوتبال را تشكيل مي دهند، از اقتصاد گرفته تا امنيت. در نگاه اول حضور افراد قدرتمند و ذي نفوذ در اين تركيب اتفاق فرخنده اي تلقي مي شود. اينكه از وزارت بازرگاني، مجلس، شركت هاي سرمايه گذاري و موسسات اقتصادي غول پيكر كساني دورهم جمع شوند و در مورد سياست هاي فوتبال تصميم گيري كنند، مايه مباهات است اما بايد ديد كه آيا همگرايي به وقوع خواهد پيوست يا نه؟
همه آنهايي كه به نحوي با هيأت مديره هاي موسسات يا سازمان هاي بزرگ در ارتباط هستند مي دانند كه معمولا جلسات هيأت مديره در موارد بسيار معدودي تشكيل مي شود. در واقع تعدد مشغله هاي ذهني و اداري اعضاي هيأت مديره باعث شده تا فرصت بسيار محدودي براي جمع شدن دور يك ميز را داشته باشند. در مورد فدراسيون فوتبال نيز ممكن است اين اتفاق بيفتد.
در اينكه كنار هم قرار دادن اين افراد بسيار سخت و دشوار بوده است شكي نداريم، اما تنظيم كردن فرصت افراد ياد شده براي جمع شدن زير يك سقف و به تبع آن تصميم گيري و برنامه ريزي در مورد آينده فوتبال كاري به مراتب سخت تر و پيچيده تر خواهد بود.
با اين وصف اين سوال پيش مي آيد كه آيا برنامه ريزي ها و تصميم گيري ها معطل گرد هم آمدن اعضاي هيأت رئيسه خواهد بود؟
اما از سوي ديگر مي توان به جنبه هاي مثبت تركيب هيأت رئيسه نيز توجه داشت. استفاده از تجربيات موفق مديراني مثل جعفر كاشاني و مهندس اسلاميان مي تواند بسيار سودمند باشد. از سوي ديگر قرار گرفتن وزير بازرگاني در اين تركيب مي تواند راهكارهاي مناسبي را براي بالا بردن توان اقتصادي باشگاه ها سبب شود.
نمايندگان مجلس حاضر در هيأت رئيسه نيز مي توانند قدرت چانه زني را در صحن علني مجلس بالا برند. جالب ترين نكته اين ليست نيز تساوي هميشگي قرمز و آبي است. در بين اعضاي هيأت رئيسه، علي تاجرنيا عضو هيأت مديره استقلال و جعفر كاشاني عضو هيأت مديره پرسپوليس هستند. حضور سردار فرهاد يعقوبي رئيس هيأت مديره پاس در اين تركيب بسيار مثمرثمر خواهد بود. البته همه اين سودمندي ها براي فوتبال وقتي به وقوع خواهد پيوست كه اين ۹ نفر، زير يك سقف و دور يك ميز جمع شوند، اميدواريم.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
رسانه
شهر
صفحه آخر
عكس
علم
كتاب
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  رسانه  |  شهر  |  صفحه آخر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |