جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۲۶
توان مقابله با فساد ورزشي
بهزاد كتيرايي:
گزارش هايي از برخي باشگاه ها و سبك هاي خصوصي رشته هاي رزمي داشتيم كه طي آن برخي مسئولان با دريافت وجوهي احكام غيرواقعي و غيرقانوني صادر مي كردند
002915.jpg
اميرحسين ناصري
از تباني، رشوه خواري و فساد تنها تصويري مبهم در ورزش ما وجود دارد. به درستي نمي دانيم كه آيا در ورزش ايراني هم كسي رشوه مي دهد و يا كسي تباني مي كند؟ اگر براساس حقايق، مدارك و آنچه تاكنون به اثبات رسيده است به اين مسئله توجه كنيم، مي توانيم مدعي شويم پاك ترين ورزش ها در ايران وجود دارد. اگر هم قرار باشد برپايه شايعات نظري بدهيم، ورزش ما از پايه فاسد شده است. همه در حال رشوه دادن و رشوه گرفتن هستند و ورزشكار، مربي، مسئول، روزنامه نگار سالم ورزشي نداريم. اما كدام يك از اين دو حالت به واقعيت نزديك تر است؟ چه ارگان و سيستمي براي مقابله با اين مسئله در ورزش وجود دارد؟ در صورت اثبات خبر يا شايعه اي، چه قوانيني براي حل اين معضل وجود دارد؟
اين تصوير به كلي مبهم است. مايي كه منتظريم تا در يك بازي فوتبال با تيم هاي عربي، كمي داور به نفع حريف ما سوت بزند، يا حتي لزوماً نياز به يكجانبه بودن آن نيست، كافي است ما تشخيص دهيم، از مسئول و مربي و گزارشگر گرفته تا مردم عادي با قاطعيت مدعي مي شويم كه رشوه يا تباني بوده است، اما در مقابل كسي شايعه مربوط به بازي برگشت ايران ـ استراليا و قضيه ساندروپول را جدي نمي گيرد و يا عمداً كسي نمي خواهد اين مسائل را پيگيري كند. اين شايعات فقط پيرامون تيم ها و كشورهاي ديگر نيست، خود ما هم چه در سطح بين المللي و چه در سطح داخلي با آن مواجه هستيم. بايد پذيرفت كه چين قوي ترين نظام بررسي و برخورد با چنين مسائلي راداراست، كه البته اين مورد نيز به دليل تعامل دستگاه قضايي و سازمان ورزش آن كشور به وجود آمده است. خواست عمومي در اين كشور بر مقابله با چنين معضلاتي است و ما حتي نمي دانيم اگر رشوه اي داده شد يا گرفته شد بايد به كجا مراجعه كنيم و اين در حالي است كه براساس ادعاي دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا، رئيس داوران سابق فدراسيون فوتبال چين به جرم دريافت رشوه براي تباني در يك بازي به ده سال حبس محكوم شده است و يا تحقيقات گسترده پليس و فدراسيون فوتبال چين در زمينه تباني در بازي هاي فوتبال نشانگر خواست عمومي جامعه چيني براي ريشه كني اين معضل است.در كشورهاي ويتنام و سنگاپور نيز تحقيقات در اين مورد آغاز شده است و اين در حالي است كه ما با چشمان بسته مدام اين جمله را تكرار مي كنيم كه «انشأالله هيچ موردي پيش نيامده» و خودمان بهتر از هر كسي مي دانيم اين معضل جامعه ورزشي ما نيز هست. برخي از كارشناسان معتقدند كه ورزش ما ـ به خصوص فوتبال ـ به دليل آنكه هنوز حرفه اي نشده، نمي تواند تشكيلات مافيايي خاص ديگر كشورها با ورزش هاي حرفه اي را داشته باشد. شخصي بودن جرايم كمك زيادي است به ركود فساد در ورزش.
از سوي ديگر عدم نفوذ مسئولان ايراني در AFC و همچنين ورزش دولتي از ديگر مواردي است كه موجب مي شود فوتبال ايران به طور غيرمستقيم تا حد زيادي از اين معضلات فاصله بگيرد. با اين وجود نمي توان مدعي شد كه ورزش ايران با اين معضل رو به رشد گريبانگير نيست؛ «نمي توانم بگويم ورزش ما كاملاً پاك است مي دانيم كه ما هم با فساد رودررو هستيم. » كتيرايي، مسئول حراست سازمان تربيت بدني است كه تلاش مي كند نقش سازمان تحت نظرش را در اين مورد بيان كند: «متأسفانه عمده مشكل ما در زمينه اطلاع رساني ناقص در جامعه ورزش است. ما به عنوان ناظر و رابط مستقيم قوه قضاييه و پليس در ورزش هستيم. ما آماده ايم كه گزارش هاي مردمي از تخلفات را بررسي كنيم اما واقعيت اين است كه كسي تاكنون به ما گزارشي ارائه نكرده است. بررسي ما حتي درصورت گزارش يك فرد عادي از موردي مشكوك آغاز مي شود. ما به دو شكل آماده پيگيري گزارش ها هستيم، اول اينكه فرد يا افرادي با ذكر نام خودشان موردي را به ما اطلاع مي دهند كه در اين صورت نامشان محفوظ خواهد ماند. در صورت دوم گزارش هاي مردمي حتي بدون امضا به ما مي رسد. تلفن و آدرس پستي ما اعلام شده. ما آماده پيگيري آنها هستيم. »با اين وجود رئيس حراست سازمان تربيت بدني معتقد است موارد بسياري پيش آمده كه همكارانش بدون اطلاع و گزارش پيگير شايعاتي بوده اند كه در مواردي هم به نتايج مثبت از شايعات رسيده اند. «در يك مورد ما گزارش هايي از برخي باشگاه ها و سبك هاي خصوصي رشته هاي رزمي داشتيم كه طي آن برخي مسئولان با دريافت وجوهي احكام غيرواقعي و غيرقانوني صادر مي كردند. اما در برخي موارد هم تلاش هاي ما بي نتيجه بوده زيرا عده اي قصد داشتند با ايجاد شايعات بي اساس عده اي يا گروهي ديگر را از ميدان حذف كنند. »
در صورت احراز شكايت و گزارشي از مورد فسادي در ورزش، برخوردهاي قانوني تحت تأثير دو مورد مشخص است. اينكه تباني افراد و گروه ها موجب زيان شخصي شده و يا علاوه بر آن به دولت نيز خسارتي وارد آمده باشد، نوع برخورد و محل برخورد كننده تفاوت مي كند. در حالت اول كميته هاي انضباطي فدراسيون ها و در مسائل جدي تر كميته انضباطي سازمان تربيت بدني ـ كه زيرمجموعه معاونت ورزشي سازمان است ـ مسئوليت برخورد با چنين جرايمي را دارند. اما در صورتي كه مسئله زيان به دولت ـ مادي يا معنوي ـ مطرح شود پرونده توسط حراست سازمان تكميل و طي شكايتي به قوه قضاييه تحويل داده مي شود.
با وجود اين معضل فساد در ورزش ايران همچنان مبهم است. در اينكه فساد، تباني و رشوه در ورزش وجود دارد تقريباً شكي نيست اما هيچ نظام تدوين شده اي براي مقابله با آن وجود ندارد. هر روزه در ورزش هاي مختلف افراد نالايق به مدارج بالا ارتقا پيدا مي كنند و در مقابل ورزشكاران محق، حتي توان به دست آوردن حق خود را ندارند. تخلفاتي كه موجب سرخوردگي افراد توانمند مي شود و ما هر ساله از اين طريق تعداد زيادي نيروي كارآمد را از دست مي دهيم. در اين بخش نيز به نظر مي رسد ورزش به حال خود رها شده است. همين رهايي موجب به بيراهه كشيده شدن ورزش شده است.

هفته سي و چهارم ليگ برتر انگلستان
جنگ اول،صلح آخر
002920.jpg

آرسنال ۲ ـ منچستر يونايتد ۲
گل ها: آنري ۵۱ و ۶۲ براي آرسنال و فان نيستلروي ۲۴ و گيگز ۶۳ براي منچستر يونايتد
تماشاچي: ۳۸ هزار نفر
آرسنال: تيلور ـ لارن، كيون، كمپل، كول ـ ليونگ برگ، سيلوا، ويه را (ادو ۳۴)، پيرس (كانو ۸۰) ـ برگ كمپ (ويتورد ۶۵)، آنري
منچستر يونايتد: بارتز ـ برائون، فرديناند، سيلوستره، اوشي (گري نويل ۴۶) ـ بات، كين، گيگز، سولكشائر، اسكولز ـ فان نيستلروي
همه آن بازيكناني كه حضورشان تا پيش از شروع بازي در پرده اي از ابهام قرار داشت، چهارشنبه شب در هايبوري به زمين رفتند.پاتريك ويه را كه در مسابقه با شفيلد يونايتد در نيمه نهايي FA CUP از ناحيه زانو مصدوم شده بود به ميدان رفت، هر چند كه بعد از ۳۴ دقيقه مجبور شد جايش را به ادو بدهد. روبر پيرس هم ديگر براي بازي مشكل نداشت. در تيم ميهمان نيز روي كين، رايان گيگز و اوشي برخلاف اظهارات قبلي در تركيب اصلي شياطين سرخ قرار گرفتند.
سرانجام انتظار به سر رسيد و توپ در هايبوري به چرخش در آمد. در مسابقه اي كه از قبل كركري ها و سخنان طعنه آميز دو طرف حكايت از حساسيت فوق العاده اين ديدار داشت. برخلاف فرگوسن كه پيش از بازي گفته بود سرنوشت قهرماني در دست ماست، آرسن ونگر گفت كه احمقانه است كه فكر كنيد برنده اين بازي قهرمان خواهد شد. حتي اريك كانتونا هم از اين جنگ رواني عقب نماند و در جبهه هم تيمي هاي سابقش جنگيد. او در لندن در مراسم انتخاب بهترين ها كه به عنوان بهترين بازيكن قرن ليگ برتر برگزيده شد گفت: «در مورد مربيان فرانسوي نيازي نيست كه صحبت شود. فرگوسن يك مربي عالي است و منچستر هم قهرمان مي شود. »
ويه را هم پيش از بازي گفته بود: «من حتماً بازي مي كنم. مي خواهم به كين نشان دهم كه پايان كارش نزديك است. » فرگوسن نيز در جواب او گفت: «فقط مي توانم به آرسنال توصيه كنم كه به روي نزديك نشوند چون براي او اين بازي يك نبرد است.»شايد به همين خاطر بود كه دو تيم با احتياط خاصي بازي را شروع كردند. اما به مرور زمان لندني ها بيشتر و بيشتر بازي را در دست گرفتند، با اينكه منچستري ها موقعيت هاي بهتري داشتند. شاگردان ونگر نمي توانستند به راحتي از دفاع منجسم منچستر عبور كنند. بدين ترتيب بود كه رود فان نيستلروي هلند روي اشتباه سول كمپل يك تنه به سوي دروازه تيلور كه جانشين ديويد سيمن بيمار شده بود، پيش رفت و تيمش را يك بر صفر جلو انداخت. حتي از كيون كهنه كار هم كاري ساخته نبود.توپچي ها در نيمه دوم به خود آمدند و توسط تيري آنري دو بار به گل رسيدند. ابتدا روي كار خوب اشلي كول و بعد روي پاس دقيق و زيباي گيلبرتو سيلواي برزيلي. اين گل بحث هاي زيادي را در پي داشت. خيلي ها معتقدند كه گل آنري آفسايد بود. حتي محمد فنايي كارشناس داوري نيز در حين پخش مستقيم بازي از شبكه ۳ تماس گرفت و ادعا كرد كه گل دوم آرسنال صددرصد آفسايد بوده است. به هر حال مارك هالسي اين گل را پذيرفت. چه فايده كه يك دقيقه بعد رايان گيگز روي سانتر سولكشائر نروژي با ضربه سر بازي را به تساوي كشاند. در دقايق باقي مانده از جذابيت و زيبايي بازي كاسته شد هر چند كه در دو سوي ميدان جنگندگي ادامه داشت. با اين حساب كورس قهرماني در جزيره همچنان ميان اين دو باشگاه كه در هشت فصل گذشته قهرماني را ميان خود تقسيم كرده اند، (۶ بار منچستر، ۲ بار آرسنال) ادامه دارد. با اينكه اگر آرسنال بازي عقب مانده خود مقابل ساوتهمپتون را روز ۱۶ ارديبهشت ببرد با تفاضل گل بهتر نسبت به يونايتد در صدر جدول ليگ برتر خواهد نشست.
اما اخراج سول كمپل در دقيقه ۸۳ ضربه سنگيني را در هفته هاي باقي مانده وارد خواهد كرد. كمپل كه بعد از ضربه آرنج به اولگونار سولكشائر براي دومين بار در اين فصل اخراج شد، در ديدار نهايي جام حذفي مقابل ساوتهمپتون و سه بازي بعدي در ليگ برتر محروم خواهد بود.

002910.jpg

بعد از اين تساوي مشخص بود كه سر آلكس فرگوسن از اين امتياز راضي تر از همتاي فرانسوي خود در آرسنال است. اين مرد اسكاتلندي پس از بازي گفت: «شما بازي دو تيم عالي را مشاهده كرديد. آرسنال گل هاي بيشتري نسبت به ما به ثمر رسانده است. اما ما راه ساده تري را تا پايان فصل پيش رو داريم. آرسنال پنج بازي ديگر بايد انجام دهد كه دو ـ سه بازي آن بسيار دشوار است، در حالي كه ما فقط چهار بازي ديگر تا پايان فصل داريم.»آرسن ونگر نيز كه اخراج كمپل را مضحك مي دانست گفت: «ما يك بازي دشوار را بايد روز شنبه در ميدلزبورو انجام دهيم. ما بازي به بازي جلو مي رويم، چون تنها راه قهرماني اين است كه در هر بازي حداكثر تلاشت را انجام دهي.
در مورد اخراج سول هم بايد بگويم كه مسخره بود. همه مي دانند كه او از قصد به سولكشائر ضربه نزد! اصلاً او چرا بايد عمداً چنين كاري انجام دهد؟ او فقط توپ را در اختيار داشت و از دست خود استفاده كرد تا از سولكشائر عبور كند. كاري كه ۹۹ درصد بازيكنان در فوتبال انجام مي دهند. من مي توانم ضرباتي را به شما نشان دهم كه در برخي از مسابقات با آرنج به بازيكنان ما وارد شد و به مراتب از ضربه سول خطرناك تر بود. واقعاً ناراحت هستم. من در تمرينات او را در موقعيت هاي دشوارتري ديده ام. او هيچ گاه به كسي ضربه نمي زند. » ونگر در پايان از مصدوميت دوباره ويه را اظهار نگراني كرد. به نظر مي رسد كه واقعاً آرسنال راه دشوارتري را براي دفاع از قهرماني خود در پيش داشته باشد.
بازتاب تساوي آرسنال و منچستر يوناتيد در مطبوعات انگليس
• جيم وايت در روزنامه گاردين حال و هواي پيش از بازي را شرح مي دهد:«پيش از سوت آغاز، نمايشگر عظيم هايبوري براي چند دقيقه بازي هاي قبلي دو تيم را نشان مي داد. تصاوير مربوط به گل ويلتورد در اولدترافورد در ماه مه كه منجر به قهرماني آرسنال در فصل گذشته شد و يا اشتباه فابين بارتز در هايبوري در فصل قبل. »
•  گلن مور در اينديپندنت در مورد شهامت قابل توجه فرگوسن مي نويسد:«يونايتد بدون ديويد بكام با روي نيمكت نشاندن او و گري نويل به يك امتياز دست يافت. الكس فرگوسن با اين كار نسبت به شعار هميشگي اش وفادار ماند. اينكه هيچ كس از تيم بزرگ تر نيست. »
• مت ديكينسون در تايمز به مصدوميت پاتريك ويه را و اخراج شك برانگيز سول كمپل پرداخته است: «اگر قرار بود كه ونگر دو بازيكن را كه تا پايان فصل بيش از همه اهميت دارند انتخاب كند، بدون شك كمپل و ويه را را برمي گزيد. اما هر دو احتمالاً در ديدارهاي حياتي باقي مانده غايب خواهند بود. زانوي ويه را احتياج به استراحت دارد، اما كارت قرمز كمپل، ونگر را در خشم فرو برد. كمك داور به مارك هالسي داور مسابقه نشان داد كه كمپل از روي عمد با آرنج به صورت سولكشائر ضربه زده است. با اينكه كل استاديوم ديد كه اين يك جنگ تن به تن عادي ميان كمپل و سولكشائر بود كه در نهايت مهاجم نروژي منچستر در آن شكست خورد. همين!»
• زيباترين نتيجه گيري متعلق به گاردين است:«هر كسي كه فكر مي كرد سرنوشت قهرماني بعد از اين مسابقه مشخص خواهد شد، ظاهراً قبل از بازي بيش از حد به صفحه نمايشگر ورزشگاه هايبوري خيره شده بود. »

خبرهاي كوتاه
چلسي در آسيا
تيم «چلسي» انگليس به زودي براي شركت در دو رويداد بين المللي فوتبال به آسيا سفر مي كند. ماهنامه «فوتبال آسيا» ارگان كنفدراسيون فوتبال آسيا در شماره ماه آوريل نوشت: تيم چلسي در رقابت هايي كه در تايلند و مالزي برگزار خواهد شد شركت خواهد كرد. باشگاه هاي «آرسنال» از انگليس، «اينتر ميلان» از ايتاليا و تيم منتخب آسيا در مسابقات جام پادشاهي تايلند كه در هفتاد و پنجمين سالگرد تولد «بوميبول آدوليادج»، پادشاه تايلند برگزار مي شود، شركت خواهند كرد. شركت كنندگان در مسابقات مالزي شامل تيم هاي چلسي، «نيوكاسل يونايتد»، «برمينگهام سيتي» انگليس و تيم ملي فوتبال مالزي است. پيش از اين باشگاه هاي انگليس چون «ليورپول»، «منچستر يونايتد»، آرسنال و «ليدز يونايتد» با سفر به كشورهاي جنوب شرق آسيا، مسابقاتي را انجام داده بودند.

نتايج رقابت هاي بسكتبال حرفه اي آمريكا
رقابت هاي بسكتبال حرفه اي باشگاه هاي آمريكا روز پنجشنبه با برگزاري ۱۳ ديدار در شهرهاي مختلف اين كشور ادامه يافت.به گزارش خبرگزاري رويترز، نتايج ديدارهاي فوق به شرح زير است:
جدول رده بندي
منطقه شرق: ۱ ـ نيوجرسي، ۲ ـ فيلادلفيا، ۳ـ بوستون، ۴ ـ اورلاندو
منطقه مركزي: ۱ ـ ديترويت، ۲ ـ اينديانا، ۳ ـ نيواورلئان، ۴ ـ ميلواكي
منطقه غرب: ۱ ـ سن آنتونيو، ۲ ـ دالاس، ۳ ـ مينه سوتا، ۴ ـ يوتا
منطقه پاسيفيك: ۱ ـ ساكرامنتو، ۲ ـ پورتلند، ۳ ـ ليكرز، ۴ ـ فونيكس

تاسيس كميسيون سازماندهي المپيك پكن
دولت محلي پكن به منظور تقويت توانايي هاي پايتخت چين براي برگزاري بهتر بازي هاي المپيك ،۲۰۰۸ كميسيون سازماندهي بازي هاي المپيك پكن را تاسيس مي كند. به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاري شين هوا، در بيانيه منتشره دولت محلي پكن در اين باره آمده است كه اين كميسيون جديد همچون پل ارتباطي ميان كميته سازماندهي المپيك ۲۰۰۸ چين با ديگر ارگان هاي مرتبط با اين بازي ها عمل خواهد كرد. اين بيانيه مي افزايد كه كميسيون مذكور داراي پنج اداره موسوم به اداره نظارت و ساخت ورزشگاه هاي المپيك، اداره ارتباطي، اداره مميزي طرح ها، اداره برنامه ريزي و دبيرخانه خواهد بود. در اين بيانيه خاطر نشان شده است كه كميته بين المللي المپيك نيز داراي يك كميسيون هماهنگي و سازماندهي براي بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ پكن است كه نوامبر سال ۲۰۰۱ پس از پذيرش پيشنهاد ميزباني پكن براي برگزاري المپيك ۲۰۰۸ ايجاد گرديد.

سه طلا براي وزنه بردار زن تركيه اي
«نورجان تالاي» وزنه بردار زن اهل تركيه در مسابقات وزنه برداري قهرماني زنان اروپا با شكستن هفت ركورد موفق به كسب سه مدال طلا شد. به نوشته روزنامه «صباح» وي در شانزدهمين دوره مسابقات وزنه برداري قهرماني بزرگسالان اروپا كه در شهر «لوتراكي» يونان جريان دارد در وزن ۵۳ كيلوگرم شركت كرد. تالاي، در اين مسابقات با شكستن سه ركورد بزرگسالان اروپا، سه ركورد جوانان اروپا و يك ركورد جهاني زنان در وزن ۵۳ كيلوگرم، موفق به كسب مدال هاي طلا در اين وزن شد. وي با اعلام اين كه قادر به شكستن ركوردهاي جديد خود است گفت ركوردهاي جديد را در مسابقات جهاني خواهد شكست. نورجان تالاي بعد از مسابقات جوانان اروپا در سال ۲۰۰۰ ميلادي به اتهام دوپينگ از شركت در مسابقات ورزشي منع شده بود. وي اواخر سال گذشته بعد از اعلام عفو از سوي اداره ورزش و امور جوانان تركيه مجدداً در مسابقات ورزشي شركت كرد.

مهدوي كيا در منچستر
شبكه تلويزيون ورزشي آلمان «د. اس. اف» روز پنج شنبه در برنامه خبري خود اعلام كرد: «به احتمال بسيار «مهدي مهدوي كيا» بازيكن ايراني تيم هامبورگ در پايان قراردادش با اين تيم در سال ،۲۰۰۴ به تيم منچستر يونايتد انگليس خواهد پيوست. » اين شبكه تلويزيوني در ادامه افزود: اين در حالي است كه چند تيم ديگر اروپايي نيز در پي به خدمت گرفتن «مهدوي كيا» هستند.از سوي ديگر نشريه ورزشي كيكر نيز در شماره روز پنج شنبه خود به نقل از «رضا فاضلي» مدير برنامه هاي «مهدوي كيا» نوشت: اين بازيكن ايراني پس از مشخص شدن چگونگي وضعيت تيم هامبورگ در رقابت هاي باشگاه هاي اروپا تصميم نهايي خود را در خصوص حضور و يا عدم حضورش در اين تيم اعلام خواهد كرد. تيم هامبورگ هم اكنون در رده پنجم رقابت هاي فوتبال قهرماني دسته اول باشگاه هاي آلمان (بوندس ليگا) قرار دارد.

حذف جوانان ايراني
تيم فوتبال جوانان ايران، با قبول دومين شكست خود در رقابت هاي بين المللي فوتبال «سن ماركو» نزديك شهر اودينه در شمال ايتاليا، از اين پيكارها حذف شد. تيم فوتبال جوانان ايران چهارشنبه شب در ديدار مقابل آتالانتا يكي از نمايندگان ايتاليا و قهرمان دوره قبل اين رقابت ها، مجبور شد بازي را با نتيجه ۲ بر يك واگذار كند. تيم ايران تا پنج دقيقه به پايان بازي با تك گل حامد رسولي بر حريف خود برتري داشت ولي به علت نداشتن تجربه لازم در حفظ نتيجه، شكست را قبول كرد. سه شنبه شب نيز بازيكنان تيم ايران در نخستين ديدار خود مقابل نماينده كلمبيا با شكست دو بر يك زمين را ترك كردند. تيم جوانان ايران كه در گروه «اي» حضور داشت ،فردا راهي ايران مي شود. در اين پيكارها ۲۴ تيم در شش گروه چهار تيمي قرار دارند كه در پايان از هر گروه يك تيم به دور بعد صعود خواهد كرد تا با حضور دو تيم از بين تيم هاي برتر دوم گروه ها، جمعاً ۸ تيم در مرحله دوم به رقابت بپردازند. رقابت هاي بين المللي فوتبال سن ماركو ايتاليا تا دوم ارديبهشت ماه ادامه دارد.

جايزه ويژه رنگرز در فدراسيون كشتي
فدراسيون كشتي روز پنجشنبه اعلام كرد از سوي فدراسيون بين المللي كشتي، فيلا، جايزه ويژه «حسن رنگرز» بهترين كشتي گير فرنگي جهان در سال ۲۰۰۰ به اين فدراسيون ارسال شد. اين فدراسيون افزود با برگزاري مراسم ويژه اي اين جايزه به رنگرز اهدا خواهد شد. همچنين جوايز «مهدي حاجي زاده» و «حسن رنگرز» نيز به زودي از سوي فدراسيون بين المللي كشتي به فدراسيون كشتي كشورمان تحويل داده خواهد شد. فدراسيون كشتي همچنين از روساي هيات هاي كشتي برخي از استان ها خواست يكي از مربيان استان هاي خود را براي شركت در رقابت هاي بين المللي ناطق نوري به اين فدراسيون معرفي كنند. كشتي فرنگي استان هاي خوزستان، مازندران، تهران، اردبيل، لرستان و توابع تهران. كشتي آزاد، مازندران، تهران، توابع تهران، كرمانشاه، خراسان و آذربايجان شرقي. همچنين اين فدراسيون اعلام كرد عليرضا رضايي، حسن رنگرز و مهدي حاجي زاده روز جمعه با حضور در مجتمع بهزيستي آيت الله سعيدي با كودكان بي سرپرست ديدار خواهند كرد.

مردان نهم ـ  زنان هفتم
مسابقات شطرنج قهرماني آسيا در سال ۲۰۰۳ كه در هند جريان داشت، چهارشنبه شب به پايان رسيد و تيم هاي مردان و زنان ايران به ترتيب در رده هاي نهم و هفتم جاي گرفتند. «خسرو هرندي»، مربي تيم شطرنج مردان ايران گفت: تيم مردان ايران در اين رقابت ها كه در ۹ دور و به روش سوئيسي برگزار شد، در جدول رده بندي در مقام نهم و تيم بانوان كشورمان در رده هفتم قرار گرفتند. وي افزود: در بخش انفرادي مردان «مرتضي محجوب» شطرنج باز كشورمان در ميز دوم مدال نقره دست يافت. هرندي گفت: در بخش انفرادي بانوان نيز «شادي پريدر» شطرنج باز ايراني در ميز دوم مدال برنز اين مسابقات را كسب كرد. تيم چين در هر دو بخش مردان و بانوان مسابقات شطرنج قهرماني آسيا ۲۰۰۳ اول شد. تيم مردان ايران در اين مسابقات كه در شهر «جود پور» ايالت راجستان در غرب هند برگزار شد ۵/۱۶ امتياز و تيم بانوان كشورمان ۱۲ امتياز كسب كردند. تيم شطرنج بانوان ايران در اين مسابقات متشكل از شادي پريدر، آتوسا پوركاشيان، نينا همتي زاده و مونا ماهيني و به مربيگري حسين آريانژاد و سرپرستي فاطمه صادق نژاد بود. در بخش آقايان نيز تيم ايران متشكل از احسان قائم مقامي، مرتضي محجوب، آرش روغني، شجاعت قانع و مرتضي دربان به مربيگري خسرو هرندي در اين مسابقات شركت كرده بود. ازبكستان، ايران، چين، ويتنام، ماكائو، قرقيزستان، قزاقستان، هند، تركمنستان، بنگلادش، سريلانكا و مالزي كشورهاي شركت كننده در اين دوره از مسابقات بودند.

تقويم فدراسيون هاي ورزشي در سال ۸۲ ـ قسمت دوم
فرصت اندك تا المپيك
روزي هدف از تشكيل و ادامه فعاليت فدراسيون هاي ورزشي، سالم سازي عمومي جامعه بود. براي سالم سازي و عمومي كردن ورزش و ترغيب مردم به داشتن جامعه سالم با ورزش، نيازمند برنامه ريزي و تلاش چنداني نبود. ورزشكاران رشته هاي مختلف در رقابت هاي خارجي شركت مي كردند و كسي آنها را نه ترغيب به مدال آوري مي كرد و نه در صورت كسب نكردن مدال آنها و فدراسيون هايشان را سرزنش يا بازخواست. اما اتفاقي كه طي سال هاي اخير روي داده، فدراسيون ها را به تكاپو براي جمع آوري مدال رقابت هاي آسيايي، جهاني و المپيك واداشته است. حالا ديگر شرايط فرق مي كرد. ديگر مثل سابق با اداره قهوه خانه اي فدراسيون ها نمي شد مدال كسب كرد. رقبا جلوتر از ما بودند و ما براي رسيدن به آنها نيازمند تلاش بيشتر بوديم. يكي از مهم ترين مراحل رشد، داشتن برنامه و هدفي است كه فدراسيون ها را به تلاش وامي دارد. هفته گذشته برنامه ها و تقويم ورزشي چند فدراسيون در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۸۲ چاپ شد. در اين شماره برنامه هاي چند فدراسيون ديگر را انتخاب كرده ايم:
•••
002855.jpg

۴ - فدراسيون جودو
شعارهاي محوري سال ۱۳۸۲ فدراسيون جودو، توسعه آموزش و تداوم قهرماني است. اين فدراسيون طي سال هاي گذشته، با وجود رقابت نزديك بسياري از كشورها براي كسب عناوين جهاني و بين المللي توانسته رشدي در خور توجه داشته باشد. با اين حال به نظر مي رسد جودوي ايران جاي پيشرفت بيشتري دارد. آيا برنامه سال ۸۲ مي تواند بخشي از راه رسيدن تا سكوهاي قهرماني باشد؟
• فعاليت هاي آموزشي
۱ - برگزاري چهارمين دوره داوري ممتاز ملي (تير ماه - گيلان)
۲ - برگزاري كلاس داوري بين المللي (تير ماه - تهران)
۳ - برگزاري آزمون كمربند مشكي دان ۴ و ۵ و ۶ سراسري (مرداد - تهران)
۴ - برگزاري چهارمين دوره مربيگري درجه يك ملي (شهريور - مازندران)
• فعاليت هاي برون مرزي و اردوهاي تداركاتي
۱ - شركت تيم ملي در اردوي تداركاتي بين المللي (ارديبهشت - روماني)
۲ - شركت در مسابقات قهرماني بزرگسالان آسيايي (خرداد - سئول)
۳ - شركت در مسابقات بين المللي قزاقستان (خرداد - آلماآتا)
۴ - شركت تيم ملي در اردوي تداركاتي بين المللي كوبا (مرداد - هاوانا)
۵ - شركت در مسابقات جهاني ژاپن (شهريور - اوزاكا)
۶ - اعزام مربي و داور به كلاس هاي مربوطه بين المللي (در طول سال)
۶ - برگزاري اردوي آمادگي و تداركاتي تيم ملي كوراش - ۵ مرحله ـ (در طول سال - تهران و استان هاي داوطلب)
•مسابقات داخلي
۱ - برگزاري دوازدهمين دوره مسابقات بين المللي جام فجر (تير - تهران)
۲ - برگزاري مسابقات آسيايي كوراش (تير - تهران)
۳ - برگزاري نوزدهمين دوره مسابقات قهرماني نوجوانان كشور (مرداد - آذربايجان شرقي)
۴ - برگزاري بيست و نهمين دوره مسابقات قهرماني جوانان كشور (شهريور - يزد)
۵ - برگزاري نهمين دوره مسابقات ليگ باشگاه هاي دسته يك كشور (شهريور)
• همايش و گردهمايي
۱ - سمينار هماهنگي مدرسين داوري (ارديبهشت - تهران)
۲ - اولين همايش توسعه جودو (ارديبهشت - تهران)
۳ - سمينار روساي هيأت ها و مجمع عمومي فدراسيون (خرداد - مشهد)
۴ - سمينار هماهنگي ممتحنين آزمون كمربند (تير - تهران)

۵ - فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني
يك رشته جذاب كه علي رغم عقب ماندن از قافله جهاني هنوز طرفداران خود را حفظ و حتي بر تعداد آنان افزوده است. اگر روزي حوصله كنيد و به مسابقات قهرماني اتومبيلراني در ورزشگاه آزادي برويد، مي توانيد جوانان بي شماري را ببينيد كه براي لمس نزديك هيجان به آنجا آمده اند. اين رشته هنوز تيم اعزامي به خارج يا ملي يا اردوهاي تداركاتي به شكلي كه در ديگر رشته ها هست، ندارد. پس براي اين فدراسيون بايد تقويم مسابقات را پيگيري كرد.
• مسابقات اتومبيلراني ميداني و رالي
۱ - مسابقات اتومبيلراني اسلالوم بهاره (۱۹ ارديبهشت - تهران)
۲ - مسابقات رالي قهرماني كشور، اختصاص جانبازان (۲۴ تا ۲۶ ارديبهشت - تهران، ساري، تهران)
۳ - مسابقات سرعت بهاره (۲ خرداد - تهران)
۴ - مسابقات رالي دو روزه (۸ و ۹ خرداد - تهران)
۵ - مسابقات امدادي بهاره (۲۳ خرداد - تهران)
۶ - مسابقات اسلالوم تابستاني (۱۳ تير - تهران)
۶ - مسابقات امدادي تابستاني (۶ شهريور - تهران)
۸ - مسابقات سرعت تابستاني (۲۸ شهريور - تهران)
• مسابقات كارتينگ قهرماني كشور
۱ - مسابقات كارتينگ سرعت (۲۶ ارديبهشت - تهران)
۲ - مسابقات كارتينگ سرعت (۳۰ خرداد - تهران)
۳ - مسابقات كارتينگ استقامت (۲۰ تير - تهران)
۴ - مسابقات كارتينگ سرعت (۱۶ مرداد - تهران)
۵ - مسابقات كارتينگ سرعت (۲۱ شهريور - تهران)
• مسابقات سرعت موتورسيكلت بالاي۲۵۰ سي سي قهرماني كشور
۱ - اولين دوره مسابقات قهرماني كشور، كورس بهاره (۱۹ ارديبهشت - تهران)
۲ - اولين دوره مسابقات جايزه بزرگ، سرعت (۶ تير - تهران)
۳ - دومين دوره مسابقات قهرماني كشور، كورس تابستاني (۱۴ تير - تهران)

۶ - فدراسيون كشتي
كشتي ايران، سال پرهياهويي را پشت سر گذاشت. قهرماني در جام جهاني تهران و مقام سومي مسابقات آسيايي بوسان، هيچ شباهتي به هم نداشتند. رفتن اميررضا خادم و آمدن طالقاني با شايعات و مصاحبه هاي فراواني همراه بود. درگيري ها و حواشي فدراسيون كشتي هر روز بيشتر شد و مسئولان فدراسيون در تيررس انتقادهاي مخالفان و بعضاً موافقان قرار داشتند. اين شرايط به سال ۸۲ نيز كشيده شد. با وجود اين، برنامه سال ۸۲ كشتي ايران به شكلي تقريباً منظم تدوين يافته است.

• ارديبهشت ماه
۱ـ مسابقات ليگ حذفي كشور (آزاد و فرنگي) (به مدت ۲ ماه از اول ارديبهشت)
• خرداد ماه
۱ـ اعزام تيم ملي آزاد و فرنگي به مسابقات قهرماني آسيا در هندوستان (۱۴ خرداد ـ دهلي نو)
۲ـ برگزاري مسابقات فجر جام تختي ـ آزاد (۱ و ۲ خرداد ـ تهران)
۳ـ اعزام به جام بين المللي قهرمانان ـ آزاد و فرنگي جوانان (۲ تا ۴ خرداد ـ تركيه)
۴ـ اعزام تيم استان داوطلب به جام بين المللي ساساري ـ آزاد (۳ و ۴ خرداد ـ ساساري ايتاليا)
۵ـ اعزام تيم داوطلب به جام بين المللي آلمان ـ فرنگي جوانان ـ (۸ تا ۱۱ خرداد ـ فرانكفورت آلمان)
۶ـ اعزام تيم داوطلب به جام بين المللي مغولستان ـ آزاد (۱۶ و ۱۸ خرداد ـ اولان باتور مغولستان)
۷ـ اعزام تيم ملي به جام بين المللي برادران بلاگازوف ـ آزاد (۲۲ تا ۲۵ خرداد ـ كالينگراد روسيه)
۸ـ اعزام تيم داوطلب به جام بين المللي فرانسه ـ آزاد و فرنگي جوانان (۲۳ و ۲۴ خرداد ـ سن پريس فرانسه)
۹ـ اعزام تيم ملي به جام بين المللي جايزه بزرگ آلمان ـ آزاد (۲۳ تا ۲۵ خرداد ـ لايپزيگ آلمان)
۱۰ـ برگزاري همايش بين المللي ( ۸ و ۹ خرداد ـ تهران)
۱۱ـ اعزام تيم ملي به جام بين المللي پادويني ـ فرنگي (۳۰ خرداد و اول تير ـ سن پترزبورگ روسيه)
•  تيرماه
۱ - برگزاري اردوي اول مسابقات جهان ـ آزاد و فرنگي بزرگسالان (۶ تا ۲۸ تير ـ تهران)
۲ ـ اعزام تيم ملي به جام بين المللي اوماخانوف ـ آزاد (۲ تا ۵ تير ـ خاساويورت روسيه)
۳ ـ اعزام تيم داوطلب به جام بين المللي جايزه بزرگ ـ آزاد و فرنگي (۶ تا ۸ تير ـ بوبوسكا فرانسه)
۴ ـ اعزام تيم هاي نونهالان، نوجوانان و جوانان به بازي هاي تابستاني استكهلم ـ آزاد (۱۳ تا ۱۵ تير ـ سوئد)
۵ - اعزام تيم ملي به جام بين المللي شركت آزاد لهستان ـ فرنگي (۲۰ تا ۲۲ تير ـ پيوتركف لهستان)
۶ ـ اعزام تيم ملي به جام بين المللي جايزه بزرگسالان آلمان ـ فرنگي (۲۶ تا ۲۹ تير ـ دورتموند آلمان)
• مرداد ماه
۱ ـ اعزام تيم ملي نوجوانان به مسابقات قهرماني آسيا ـ آزاد و فرنگي (۱ تا ۶ مرداد ـ تايپه)
۲ - برگزاري مسابقات قهرماني نوجوانان كشور ـ آزاد (۱۵ تا ۱۶ مرداد ـ مهاباد)
۳ ـ برگزاري مسابقات قهرماني نوجوانان كشور ـ فرنگي (۲۹ تا ۳۱ مرداد ـ گيلان)
۴ ـ اعزام تيم پيشكسوتان به مسابقات جهاني ـ آزاد (۱۰ تا ۱۲ مرداد ـ بوداپست مجارستان)
۵ ـ اعزام تيم پيشكسوتان به مسابقات جهاني ـ فرنگي (۲۴ تا ۲۶ مرداد - اوسا اوكراين)
۶ ـ اعزام تيم ملي به جام بين المللي برازف ـ آزاد و فرنگي (۱۰ تا ۱۲ مرداد- برازف اوكراين)
۶ ـ اعزام تيم داوطلب به جام بين المللي جوانان ـ فرنگي (۴ و ۵ مرداد ـ پيتستي روماني)
۸ - اعزام تيم ملي به مسابقات بين المللي اميدهاي المپيك ـ آزاد و فرنگي (۱۰ تا ۱۲ مرداد ـ بوداپست مجارستان)
۹ ـ اعزام تيم داوطلب به مسابقات بين المللي اولگ ناتيف ـ آزاد (۱۶ تا ۱۹ مرداد ـ ولادي قفقاز روسيه)
۱۰ ـ اعزام تيم ملي به مسابقات بين المللي يادواره زيلوفسكي ـ آزاد (۱۸ و ۱۹ مرداد ـ سويس لهستان)
۱۱ ـ برگزاري مسابقات بين المللي دانشجويان به ميزباني دانشگاه آزاد (نيمه دوم مرداد ـ تهران)
•  شهريور ماه
002865.jpg

۱ - برگزاري مسابقات قهرماني جوانان جهان ـ آزاد و فرنگي (۱ تا ۶ شهريور ـ تركيه)
۲ ـ اعزام تيم ملي به مسابقات قهرماني جهان ـ آزاد (۱۸ تا ۲۴ شهريور ـ نيويورك آمريكا)
۳ ـ اعزام تيم ملي به مسابقات بين المللي پيتلانسكي ـ فرنگي (۱ و ۲ شهريور ـ والبريخ لهستان)
۴ - برگزاري مسابقات قهرماني جوانان كشور ـ آزاد (۱۲ تا ۱۴ شهريور ـ مازندران)
۵ ـ برگزاري مسابقات قهرماني جوانان كشور ـ فرنگي (۲۶ تا ۲۸ شهريور ـ خرم آباد)
۶ ـ برگزاري يك دوره اردوي مشترك تيم هاي ملي نوجوانان، جوانان و بزرگسالان (۱۸ تا ۲۱ شهريور ـ مازندران)
۶ - فدراسيون كاراته
فدراسيون كاراته در سكوت كار خود را ادامه مي دهد. اين گونه به نظر مي رسد كه مسير رشد و قهرماني از سوي فدراسيون كاراته به درستي انتخاب شده است. كسب مدال هاي بين المللي مويد اين نكته است و حال حركت در سال ۸۲ و برنامه ريزي براي آن:
• مسابقات
۱ ـ برگزاري چهارمين دوره مسابقات بين المللي جام وحدت و دوستي ـ كاتا و كوميته تيمي و انفرادي (۲ و ۳ مرداد ـ تهران)
۲ ـ برگزاري هشتمين دوره مسابقات قهرماني باشگاه هاي كشور ـ كاتا و كوميته تيمي (۲۵ و ۲۶ ارديبهشت ـ اصفهان)
۳ ـ برگزاري دور رفت سومين دوره ليگ قهرماني باشگاه هاي دسته يك، جام ولايت (۱۶ خرداد تا ۲۰ تير ـ تهران)
۴ ـ برگزاري سيزدهمين دوره مسابقات قهرماني نوجوانان و نونهالان كشور ـ كاتا تيمي و انفرادي (۲۳ و ۲۴ مرداد ـ كرمان)
۵ ـ مسابقات سبك هاي آزاد غيرژاپني رينگي (مرداد ـ تهران)
۶ ـ مسابقات سبك هاي آزاد ژاپني (شهريور ـ تهران)
۶ ـ اعزام تيم ملي بزرگسالان به مسابقات آسيايي (شهريور ـ تايوان)
•  آموزش
۱ ـ كلاس بازآموزي جهت تغييرات سيستم جديد داوري و هماهنگي اعضاي كميته داوران در امر قضاوت و آموزش و يكسان شدن داوران ارشد استان ها (هفته اول ارديبهشت ـ تهران).
۲ ـ برگزاري چهار دوره كلاس آموزشي طب ورزشي (هفته آخر ماه هاي خرداد، مرداد، آذر و بهمن ـ تهران)
۳ ـ كلاس بازآموزي مربيان سراسر كشور (۳ ماه اول سال)
۴ ـ كلاس ممتاز مربيگري تئوري و عملي (شهريور ـ تهران)
۵ ـ اعزام داوران واجد شرايط به كلينيك داوري آسيا (شهريور ـ تايوان)
•  مجامع و گردهمايي
۱ ـ برگزاري اولين گردهمايي روساي كميته هاي پزشكي، روابط عمومي، مربيان و برگزاري مسابقات هيأت كاراته استان ها (ارديبهشت ـ تهران)
۲ ـ برگزاري اولين گردهمايي روساي كميته داوران هيأت كاراته استان ها (خرداد ـ تهران)
• اردوها
۱ ـ برگزاري اردوهاي تداركاتي تيم ملي بزرگسالان جهت اعزام به مسابقات آسيايي تايوان (۱۵ مرحله ـ در طول سال)
۲ ـ برگزاري اردوهاي تداركاتي تيم جوانان و اميد جهت اعزام به مسابقات جهاني فرانسه (۸ مرحله ـ در طول سال)

آگرانديسمان
نيمه دوم، خشونت
002860.jpg
سال ها است كه در دنياي فوتبال حرفه اي از نيمه دوم مسابقه به عنوان نيمه مربيان ياد مي كنند. در اين نيمه است كه مربيان با استفاده از بازشناسي تيم حريف در ۴۵دقيقه نخست استراتژي مناسبي را طراحي و در عين استراحت بين دو نيمه به بازيكنان گوشزد مي كنند. اما هدف از نگارش اين عبارات بررسي عملكرد مربيان در نيمه دوم نيست، بلكه ما قصد داريم به گونه ديگري از فعاليت هاي ويژه نيمه دوم اشاره كنيم كه مدت ها و سال ها است فوتبال حتي بعضي رشته هاي ديگر ورزش ما را گرفتار كرده است. اين بار منظور ما تماشاگران كم حوصله و تندروي حاضر در ورزشگاه هاي بعضي از شهرستان ها و حتي تهران است كه به مجرد رقم خوردن نتايج غيرمقبولشان دست به حركات تندروانه و احساسي مي زنند. صحنه پرتاب سنگ و اشياي ديگر مثل بطري هاي آب و نوشابه در بازي استقلال و فولاد اهواز نه اولين مورد از اين دست بود و قطعاً آخرين آن هم نيست.
با نگاهي به گذشته به ياد مي آوريم روزهايي را كه مايه خجالت و شرمندگي اهالي فوتبال ايران شد. بازي معروف استقلال و فجر سپاسي شيراز، بازي هاي ابومسلم در دو فصل گذشته و حوادث مربوط به سنگ پراني تماشاگران، بازي سپاهان و پرسپوليس در فصل جاري كه باعث لوث شدن زحمات شبانه روزي مسئولين ورزشگاه در حال احداث نقش جهان اصفهان شد و در نهايت بازي ايران و ايرلند كه شايد اگر تماشاگران علاقه مند به تيم ملي كمي حوصله به خرج مي دادند منتج به حضور ايران در جام جهاني مي شد.
اين ها نمونه هايي چند از موارد مكرر بي نظمي و آشوب طلبي تماشاگراني است كه روزگاري به عنوان بهترين تماشاگر و مشوق فوتبال در دنيا مطرح بودند.
به غير از تماشاگران فوتبال در عرصه هاي ديگر نيز شاهد چنين واكنش هايي بوده ايم. در مسابقات جهاني كشتي هم با اين كه به طور كلي رفتار تماشاگران كنترل شده تر بود اما همان يك باره از كوره در رفتن عاشقان كشتي باعث شد تا حكم محروميت ۴ ساله ميزباني ايران امضا شود. اعمال اين محروميت اگر چه عادي و طبيعي به نظر مي آيد اما عجيب است كه مسئولان ورزشي كشور سعي مي كنند با سياسي خواندن حكم، اين زنگ خطر مهم را خاموش كنند. اما واقعيت اين است كه اعمال چنين محروميت هايي در صورت از كنترل خارج شدن جو مسابقات در هر رشته اي طبيعي و عادي است و اگر مسئولان فيفا هم به طور مستقيم ايران را از ميزباني فوتبال محروم نكردند بعدها اين محروميت با شكل و شمايل ديگر به اجرا گذاشته شد. اغراق نيست اگر يكي از دلايل محروميت استقلال و پرسپوليس از جام باشگاه هاي آسيا را رفتار زننده هواداران افراطي اين دو تيم بدانيم.
در اين كه چه دلايلي باعث بروز رفتارهاي افراطي در تماشاگران مي شود مي بايست تحقيق و تفحص بسياري كرده اما واقعيت اين است كه در شرايط فعلي پروژه برقراري امنيت در ورزشگاه ها شكست خورده و ظاهراً حرف هاي زيبا و پرطمطراق مسئولان ورزشي در مورد تماشاگران رنگ باخته است. مدت ها است كه هيچ نظريه موثر و هيچ راهكار مناسبي براي از بين بردن يا حداقل كم كردن اين گونه واكنش ها ديده نشده و در لابه لاي صحبت هاي مديران و مسئولان فقط اين جمله قديمي به چشم مي خورد كه: «در مورد تماشاگران مي بايست كار فرهنگي شود. » اين كه اين فعاليت فرهنگي شامل چه مسائلي است و چگونه بايد آن را به عمل نزديك كرد مسئله اي است كه بر همه پوشيده مانده و ظاهراً كسي هم آن را دنبال نكرده است. از سوي ديگر ناآشنايي مديران باشگاه ها با تعداد و پراكندگي واقعي طرفدارانشان در شهرهاي مختلف كشور باعث شده تا از در نظر گرفتن هر گونه پيش فرض ناتوان باشند. تنها كاري كه اين روزها مرسوم شده شكستن كاسه و كوزه بر سر هواداران اين تيم يا آن تيم است كه ظاهراً هيچ شخصيت حقيقي و حقوقي هم مسئوليت آن را بر عهده نمي گيرد. اي كاش تماشاگران ما مي دانستند كه تندروي هاي آن ها چه تاثيري بر وضعيت بازي مي گذارد. در مواقعي كه هواداران افراطي از كنترل خود عاجز مي شوند مشكلات تيم محبوبشان چند برابر مي شود. براي تيمي كه در حضور هوادارانش از حريف عقب افتاده علاوه بر استرس رواني حاصل از شكست، به طور ناخودآگاه مسئوليت اعمال نادرست هواداران منتسب نيز همچون سرباري است كه توان حركتي آن ها را بيشتر و بيشتر تقليل مي دهد و از لحاظ رواني نيز روحيه بازيكنان را بيش از پيش به نابودي مي كشد. پرتاب سنگ و اشياي ديگر تاثير زيادي بر نحوه قضاوت داور و دستيارانش مي گذارد. آن هايي كه در شرايط عادي مي بايست به دقت بازي را زير نظر داشته باشند با شروع حمله تماشاگران تمركزشان را از دست مي دهند و به اين ترتيب است كه قضاوت ها هم دچار اشكال جدي مي شود. به غير از اين مسئله مي بايست به تغيير رفتار مسئولان برقراري امنيت ورزشگاه هم اشاره كرد كه به صورت ناخواسته رفتارهاي خشونت آميزي را در پيش مي گيرند و همه مي دانيم كه خشونت در برابر خشونت هم هيچ گاه نتيجه درستي در بر نخواهد داشت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
هنر
يادداشت
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |