پنج شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۷۰- Sep, 18, 2003
حقيقت فوتبال حرفه اي
011360.jpg
سيامك قليچ خاني: فوتبال ايران به مرحله تازه و نويني رسيده است. نه اشتباه نكنيم صحبت صرف از ليگ است. ليگي كه به اصرار محسن صفايي فراهاني و با نام ليگ حرفه اي آغاز شد و مقاومت ها را شكست تا به امروز برسد و امروز با تمام نواقصي كه دارد به آن مي باليم و اميدواريم فوتبال ما را به نقطه اي برساند كه انتظار داريم. همان ليگي كه منتقدان كم طاقت از همان روز اول بر آن تاختند كه مثلا در اين ليگ حرفه اي فقط شماره ها خارجي شده و...
اكنون ليگي داريم كه به استانداردهاي روز جهان نزديك مي شود، تماشاگران در حال بازگشت هستند و در مدار طبيعي و نرمال قرار گرفته است.
جريانات داخلي ليگ نيز تغيير كرده است. اين حقيقت از نتايجي كه استقلال و پاس در هفته سوم گرفتند خود را بيشتر نشان داد. اين كه برد استقلال به عنوان يكي از قدرت هاي مطلق ايران و آسيا مقابل شموشكي كه تازه به جمع حرفه اي ها پيوسته به عنوان شگفتي تلقي مي شود خود نشانه خروج فوتبال ايران از بن بستي است كه همواره به سربلندي نام هاي تكراري ختم مي شد و پاس هم به نوعي مفهوم جديد حقيقت فوتبال ايران را به نمايش گذاشت. براي پرسپوليس هم اگر اسير روزهاي خوش خيالي نشود سرنوشتي اين گونه در انتظار خواهد بود.
در اصفهان اين بار ذوب آهن از پيشروي اي لذت مي برد كه فصل گذشته سپاهان را مست كرده بود. از سه هفته اي كه گذشت مي توان درس شجاعت را هم به آن اضافه كرد. ذوب آهن، پرسپوليس، فولاد و اكنون استقلال را هم مي توان به جمع شجاعان اضافه كرد. استفاده شجاعانه از سرمايه ها، شايد اگر پيكان و پگاه هم از اين شجاعت در درونشان ديده مي شد امروز دغدغه نداشتند. در اين ميان نمي توان سپاهان را در صف پيكان و پگاه قرار داد. اما به راستي قهرمان گذشته چرا از جمع مدعيان خارج شده است. سپاهان را تيمي غيرقابل پيش بيني، غافلگيركننده و سريع ديده بوديم. تيمي با اين خصوصيات به اضافه دروازه باني كه نصف تيم بود. كاظمي در نصف جهان، نصف تيمش را از دست داد و در عوض متصل شد به گذشته اش و حيف. حالا سريع ترين تيم فصل قبل، در تخريب حركات سريع تهاجمي حريف و متوقف كردن آنها دچار مشكل است كه اين مشكل كوچكي نيست.
هنوز هم زود است به سراغ جدول رده بندي برويم جدولي كه مثلث پرسپوليس، ذوب آهن و فولاد در بالاي جدول سايه سنگيني بر ديگر تيم ها دارند و شيرازي ها چسبيده به انتها چه زود چشم به پايين دره انداخته اند، هرچند دوست نداريم سايپا و سپاهان را وارد منطقه خطر كنيم چراكه هر دو تيم توان فرار از ميدان مين را دارند.
پيكان تهران - پرسپوليس تهران
پرسپوليس ۹ امتيازي به مصاف پيكان مي رود كه تنها ۳ امتياز اندوخته است. پرسپوليس در سه بازي خود با استفاده از قدرت تخريبي دايي و سرعت هاي تهاجمي و انفجاري علي سلماني، جواد كاظميان و در مقاطعي امامي فر، خان محمدي و برزگر بيشترين بهره را برده است. سيستم (۳-۴-۳) بگوويچ تاكنون بهترين روشي است كه در بين تيم هاي ليگي ديده مي شود.
هرچند ستاره هاي قرمز هنوز اين سيستم را به طور كامل اجرا نكرده اند. اما اين بار شايد راه پرسپوليس سخت شود. اشتباه نكنيم پيكان تيم قوي نيست. اتفاقا ساده ترين نوع بازي ]و به نوعي نچسب ترين[ را اجرا مي كند. اما چهار مدافع متمركز كه در طول ۹۰ دقيقه حتي يكبار اجازه حضور در زمين را ندارند به اضافه چهار هافبك كه دو بازيكن كناري و يك هافبك مركزي بايد چسبيده به مدافعان بازي كنند. در اين ميدان دو عامل اگر شكل گيرد به سود ديگري جريان بازي سمت مي گيرد. براي پرسپوليس گل زدن در نيمه اول بسيار حياتي است.
پرسپوليس اگر تير خلاص را هرچه زودتر بزند پيروزي اش پرگل تر خواهد شد. در مقابل نحوه يارگيري با دايي بسيار مهم است چرا كه فضاي محدود ميان مدافعان و هافبك پيكان كمتر استفاده از ضربات سوم را به قرمز ها مي دهد. براي اين مهم داود حق دوست و يا سيامك فراهاني مد نظر هستند آيا اين مدافع يارگير توانايي مهار دايي را خواهد داشت. يك نكته كلي ديگر فرض كه پيكان با اين نوع بازي امروز به هدف رسيد آيا با همين روش در آينده موفق مي شود. پيكان نياز به بازسازي دارد. سالهاست مردم اين انتظار را از ايران خودرو دارند.
استقلال تهران - سايپا تهران
پيروزي استقلال بر شموشك جدا از كسب امتياز، پيروزي خارج از خانه، گذشت از سد تيمي كه قهرمان فصل قبل را متوقف كرده و استقلال اهواز را شكست داده بود مشكلات حاشيه اي آبي ها را حل كرد. اما آيا قلعه نويي متوجه شده كه استقلال چرا نيمه اول به شموشك باخته بود و در نيمه دوم به پيروزي رسيد. آيا اين تفاوت بازي حاصل فشار احساسي و تغييرات اجتناب ناپذير براي فرار از شكست بوده و يا اين كه براساس داشته ها و نحوه بازي حريف صورت گرفته است. نحوه آرايشي استقلال مقابل سايپا مشخص مي كند كه قلعه نويي تا چه حد به توانايي نفرات تيم خود شناخت پيدا كرده است براي استقلال بهترين نوع بازي همين تركيب و روشي بود كه مقابل شموشك ديديم. سه مدافع بسيار نزديك به هم كه به دليل نوع فوتبال ستار همداني فاصله خطوط سه گانه را بسيار تنگ مي كنند.
تقسيم ميانه ميدان به يدالله اكبري و داريوش يزداني، استقرار نوازي و يا مجيدي و همچنين واحدي نيكبخت در ميانه ميدان و به كارگيري سه مهاجم و استفاده از تمام فضاي منطقه يك سوم حريف، در اين صورت استقلال روحيه تهاجمي از دست رفته اش را بازمي يابد. اين بار حريف استقلال، سايپاي مرموز است. در سه بازي كه از سايپا ديديم شعاع طولي بلند مهدي اميرآبادي و امير حسين يوسفي از دو جناح و دوندگي فوق العاده كل تيم از نارنجي ها مجموعه اي هماهنگ ساخته است. براي جوانان سايپا اين چنين ميدان هايي بهترين مكان براي ابراز شايستگي هاست. آيا سايپا با همين ترفند مثل برق شيراز مي تواند استقلال را آزار دهد؟
پگاه گيلان - برق شيراز
پگاه بار ديگر به خانه اش مي رود. پگاه تاكنون دو چهره كاملا متضاد داشته است. در رشت با بيست هزار تماشاگر توانسته تيمي مثل پاس را شكست دهد و در بيرون از خانه ضعيف ترين تيم ليگ، براي مسئولان پگاه اگر همين بازي هاي خانگي ملاك است بهتر كه با جهانپور پيش روند وگرنه اين پگاه عمري كوتاه در جمع حرفه اي ها خواهد داشت.
برق شيراز نيز راه بسيار سختي در پيش دارد. اهداف برق چيست؟ محمد احمدزاده چه داشت كه مثلا محمد عباسي نداشت؟ آنهايي كه احمدزاده را برق فرستادند دلال نيستند! اما آنهايي كه مي گويند براي تيم هاي ملي نبايد از مربيان دوشغله استفاده كرد دلالند، راستي چه كساني احمدزاده را به شيراز فرستادند؟!
سپاهان اصفهان - فولاد خوزستان
پيكار حساس اين هفته در اصفهان برگزار مي شود. سپاهان قهرمان فصل قبل براي تقويت تيمش بازيكناني گرفت كه حالا براي استفاده از آنها دچار مشكل شده است. دروازه بان اسلواك و اصلي اين تيم دچار مصدوميت شديد شد، ارشاد يوسفي هماني است كه در ابومسلم بود با همان اشتباهات، رسول خطيبي در چارچوب تيمي جا نگرفته و سلمان تاجدار به همراه شهرياري متهم هستند كه از كانال خاصي وارد مي شوند و بازي مي كنند.
فرهاد كاظمي بايد هرچه سريع تر تيم اصلي اش را بشناسد. همان كاري كه سال گذشته زودتر از همه انجام داد و نتيجه گرفت و در مقابل فولاد كه اين دوره فوق العاده است. يكي از هوشياري هاي مشخص مربي كروات اين تيم جذب نفرات باتجربه بود تا خيلي سريع در بافت اصلي تيم حل شوند. فردا زيباترين بازي در اصفهان شكل مي گيرد.
پاس تهران - شموشك نوشهر
پاس پرمهره ترين تيم ليگ است اما اين مهره ها نياز به مديري شجاع دارند. افكار بلندپروازانه و اجراي سيستم (۲-۱-۳-۴) جلالي مي تواند در درازمدت و براي جوانان مفيد باشد اما قرار گرفتن نفراتي مثل هاشميان، رهبري فر، خداداد و.. در يك سيستم پيچيده تيمي حداقل كاري است كه به نظر از عهده روحيه مجيد جلالي برنمي آيد. البته پاس با اين دردسرهاي خود ساخته در مقابل شموشك راه سختي ندارد اما پاس تيمي است كه براي قهرماني بسته شده و مي تواند به اين مهم برسد. نفرات شموشك از لحاظ قامت و فيزيك بدني فوق العاده انداما تمام توانايي اين تيم در خط دفاع و رحمان احمدي است. براي ميثاقيان نحوه به كارگيري از بازيكنان در ميانه ميدان و خط حمله بايد از نو تعريف شود.
استقلال اهواز - ذوب آهن اصفهان
ميليونرهاي اهوازي ميزبان ذوب آهن اصفهان هستند. استقلال اهواز هم اكنون بايد در صدر باشد اما حيف كه اين ستاره ها به درستي هدايت نمي شوند. براي استقلال اهواز چه كسي ارنج مي كند؟ راستي قضيه آن كت جادويي در روي نيمكت ذخيره ها چيست؟ براي استقلال اهواز از همه اينها مهم تر استفاده بهينه از اين ستاره هاست. شايد راهي كه فولاد اهواز در اين چندساله رفت تنها راهي باشد كه استقلالي ها بايد طي كنند. استقلال اهواز با يك مربي خارجي مجرب قدرت تازه اي در فوتبال ايران مي شود. ذوب آهن در اين بازي در گرماي اهواز روز سختي را تجربه مي كند.
فجر سپاسي شيراز - ابومسلم مشهد
فجر سپاسي بعد از سه شكست مي تواند اميدوار به كسب نتيجه باشد به خصوص اين كه علي لطيفي سلاح تهاجمي ابومسلم براي بازي هاي خارج از خانه مصدوم است. فجر مقابل پرسپوليس بسيار باروحيه و بدون آرايش دفاعي به ميدان رفت اما انگيزه بچه هاي شهرستاني مقابل استقلال و يا پرسپوليس و حريفان ديگر مثل ابومسلم تفاوت بسياري دارد.

شكست ميزبان در خانه
011350.jpg
افسانه گراند اسلم
مسيح فرزانه- پس از خداحافظي «پيت سمپراس» و وداع وي با طرفداران و علاقه مندانش در ورزشگاه «آرتوراش» قهرماني «اندي راديك» جوان دومين خبر و حادثه داغ دنياي تنيس است. اين تنيسور ۲۱ ساله در فينال مسابقات «يو- اس - اوپن» آمريكا با غلبه بر «خوان كارلوس فردو» اسپانيايي در ۴ «ست» پياپي و با نتايج (۶-۳ ، ۷-۵ ، ۷ -۵ و ۶-۳) براي اولين بار قهرمان مسابقات «يو- اس - اوپن» شد و در كنار مرداني همچون «توماس يوهان سن»، «آلبرت كاستا»، «راجرفورر» و «خوان كارلوس فردو» قرار گرفت. وي كه مسابقه را ابتدا با سرويس هاي محكم و فوق العاده عالي شروع كرد، حتي در ست چهارم توانست به يك «برك پوينت» دست يابد و در نهايت برنده جايزه يك ميليون دلاري اين مسابقات گردد و تنها در پايان ديدار فينال به پشت «ميكروفون » رفت و گفت: باورم نمي شود،  اين باورنكردني است!!! در تنيس دو نفره مردان «يو- اس - اوپن» تيم «يوناس بيورك من» سوئدي و «تاد وودبريج» استراليايي توانستند در ۳ ست پياپي و با نتايج (۷ بر ۵ ، ۶ بر صفر و ۷ بر ۵) تيم دو نفره يا همان دوبل برادران، «باب و مايك برايان» را شكست دهند. اين چهاردهمين گراند اسلم دوبلي بود كه برادران برايان به فينال آن راه پيدا مي كردند، اما اين بار با صخره سنگي و تيمي متشكل از دو تنيسور برجسته و مجرب دنيا برخورد كردند. اين دو برادر سال گذشته نيز قهرمان مسابقات «فرنچ اوپن» در پاريس شده بودند. در مورد «تاد وودبريج» استراليايي بايد عنوان كرد كه او يكي از موفق ترين تنيسورهاي «دوبل» دنيا با ركوردي نزديك به ۶۱ پيروزي، همانند «مارك وودفورد» است، اما «بيورك من» نيز تاكنون در ديدارهاي ۲ نفره ۳۱ بار به پيروزي دست يافته است. وي در مورد هم تيمي اش مي گويد: بازي كردن با «تاد» و در كنار وي افتخار بسيار بزرگي بود و اين يعني در اختيار داشتن تمام امكانات و مهمتر از همه  تيمي خوب و آماده براي قهرماني در يك تورنمنت و جام بزرگ تنيس. «تاد وودبريج» ۳۳ ساله مي گويد: اين پانزدهمين «گراند اسلمي» بود كه توانستم در رشته «دوبل» قهرمان شوم و تنها در «رواند گاروس» فرانسه نتوانسته ام به مقامي دست يابم. اما ركورد قهرماني در مسابقات «يو- اس - اوپن» با ۷۸ پيروزي در اختيار «تام اوكر» و سپس با ۷۷ پيروزي در دست «جان مك انرو» تنيسور افسانه اي است.
به گفته كارشناسان برجسته تنيس «وودبريج» يكي از متخصص ترين تنيسورهاي برجسته دنيا در رشته دوبل است. «بيورك من» نيز داراي تجربيات فراواني است. وي كه هم اكنون در رده بندي جهاني مردان در رده چهل و چهارم قرار دارد با اين پيروزي در رده بندي «دوبل» در رده شانزدهم قرار گرفت. بعد از پايان ديدار فينال نيز «يوناس بيورك من» و تادو ودبريج»  در مصاحبه مطبوعاتي و رو به خبرنگاران گفتند: فكر مي كنيم اين دوره از مسابقات از تنيس «دوبل» «ميامي» و حتي «سين سيناتي» نيز بهتر بود و هر دوي ما در شرايط ايده آل و فوق العاده بدني قرار داشتيم و در اينجا بايد از تمام علاقه مندان «تنيس» كه تا پايان دور نهايي اين رقابتها مشوق ما بودند تشكر كنيم. «بيورك من» نيز در ادامه اضافه كرد: تنها مسأله مهم مسابقات دو نفره اين است كه هر دو تنيسور بايد از هماهنگي بالايي برخوردار باشند و اين امر تنها با تمرينات مستمر ميسر خواهد شد.
پس بالا بودن سطح رقابتها نيازمند وجود ستارگان بزرگ،  محيطي مناسب از لحاظ تبليغات،  امكانات، وكلا جوي آرام خواهد بود. اما در ادامه مسابقات «يو- اس - اوپن» و در قسمت بانوان يك شگفتي بزرگ رقم خورد و آن هم قهرماني «گاتسي هنين هاردن» بلژيكي بود كه تنها ۲۱ سال داشت. وي در ديدار فينال توانست هم وطن خود «كيم سيليستر» و برترين تنيسور سال گذشته بلژيك را به سختي شكست دهد. «هنين هاردن»  در حالي به ديدار فينال راه پيدا كرده بود كه روز قبل توانسته بود در مرحله يك چهارم نهايي و در يك بازي ۳ ساعته و نفس گير «جنيفر كاپرياتي» را شكست دهد و ۲۰ ساعت بعد در ديدار فينال به مصاف هم وطنش برود.
اين تنيسور زن و جوان بلژيكي، كه قهرماني در «يو- اس - اوپن» را براي بار اول تجربه مي كرد در ست اول با نتيجه ۳ بر صفر از «سيليستر» پيش افتاد، اما تجربه «كيم سيليستر» و قدرت بدني خوب او در زدن سروهاي سرعتي سبب گرديد تا نتيجه به ۵-۴ تغيير يابد اما در نهايت ست اول با نتيجه ۷ بر ۵ به سود «هنين هاردن» به پايان رسيد. در ست دوم بازي نيز «هنين هاردن» در حالي برنده اعلام شد، كه «فور هند» سيليستربا قدرت تمام زده شد، اما به خارج از زمين رفت. «گيم» سوم نيز ابتدا با پيشتازي «هاردن» با نتيجه ۳ بر صفر همراه بود و در نهايت با امتياز ۵ بر ۱ به سود وي به پايان رسيد.
«هنين هاردن»  كه در اين بازي توانست ۲۵ امتياز از همتاي بلژيكيش بگيرد از مسابقات «ويمبلدون» سال گذشته تاكنون شكست نخورده اما با توجه به مسابقات فراواني كه در طي اين يك سال پشت سر گذاشته بود به نظر مي رسيد دچار خستگي است، ولي «كيم سيليستر» از لحاظ فيزيك بدني و اضافه وزن هيچ مشكلي نداشت و به نظر مي آمد كه داراي وزن ايده آلي براي مسابقات است،  اما در نهايت و به دليل دفاعهاي خوب «هنين هاردن» متحمل شكست گرديد. «گاتسي هنين هاردن» كه پس از پايان بازي از خوشحالي ۳ بار به هوا پريد رو به خبرنگاران كرد و گفت: واقعاً خوشحالم، خيلي خوشحالم و اين اتفاق برايم جذاب و دوست داشتني است من در ماه «ژوئن» قهرمان «فرنچ اوپن» فرانسه شده بودم، اما «يو- اس - اوپن» در نوع خود بي نظير بود. وي در ادامه گفت: بردن دو «گراند اسلم» بزرگ در يك سال واقعاً عالي و برايم باورنكردني بود. من مطمئن بودم كه به چنين عنواني دست خواهم يافت و احساس مي كردم كه بسيار آماده تر و قوي تر از گذشته هستم و اين روند روبه رشد من بعد از مسابقات «فرنچ اوپن» محسوس تر شد. بعد از پايان مسابقه احساس عجيبي داشتم و شايد هم عكس العمل عجيبي از خودم نشان دادم. واقعاً  نمي دانم آن لحظات چه طور گذشت ولي واقعاً عالي و باورنكردني بود، حتماً بايد قهرمان يكي از «گراند اسلمهاي» بزرگ دنيا بشويد و بعد متوجه مي شويد كه من چه احساسي دارم. اين چند ماه اخير براي من حاوي خبرها و اتفاقهاي خوبي بوده است و اميدوارم اين امر استمرار داشته باشد. وي در ادامه صحبتهايش اضافه كرد: من به اندازه كافي براي روبه رو شدن با حريفان قلدر آماده بودم و از رويارويي با هيچ كدامشان ترسي نداشتم، زيرا خودم يكي از بهترينها و يك تنيسور قدرتمند هستم و اين امر را در چند سال اخير و در اكثر مسابقاتم نشان داده ام.
«هنين هاردن»  جوان اضافه كرد: هيچ  گاه از شكست نترسيدم و نخواهم ترسيد، زيرا مي دانم كه هر شكستي آغاز يك پيروزي بزرگ است. هميشه قبل از بازي با اعتماد به نفس خاصي وارد زمين مي شوم و بعد از پايان ديدار هيچ گاه از عملكرد خودم افسوس نمي خورم. وي در ادامه گفت: هنگامي كه مي خواهيد در فينال يك «گراند اسلم» معتبر و بزرگ بازي كنيد هيچ گاه نبايد خسته بشويد و يا مأيوس باشيد، بايد با تمام قوا روبه جلو برويد و به بهترين نحو بازي كنيد. اما در همين بخش، يعني تنيس بانوان در قسمت دوبل، «ويرجينيا روانو پاسكوال» به همراه «پائولا سوارز» توانستند براي دومين بار با شكست تيم دوبل «مارتينا ناوراتيلوا» و «كورنيكوا» با نتايج ۶ بر ۲ و ۶ بر ۲ قهرمان «يو- اس - اوپن» شوند. «پائولا سوارز» آرژانتيني در اين باره مي گويد: ما سعي كرديم در تمام اين مرحله با هدف قهرماني به جلو برويم، ما استراتژي مشخصي داشتيم. اما «ناورا تيلوا» ي جوان كه مليتي آمريكايي دارد و در خاك خودش و با توجه به حمايت تماشاگران به ميدان رفت مي گويد:  اين باخت واقعاً برايم نااميدكننده بود، من و «اسوت لانا» نتوانستيم هيچ كار خاصي بكنيم و اگر بخواهم بگويم كدام يك از ما بهتر از ديگري بود بايد بگويم هيچ كس، ما از ابتدا بد شروع كرديم و اين سير ادامه داشت. «پائولاسوارز» نيز در ادامه صحبتهايش اضافه كرد: اين براي دومين بار است كه من در «يو- اس - اوپن»شركت مي كنم. در ابتدا قهرماني در اين تورنمنت برايم كمي دور و دست نيافتني بود، اما در پايان لذت بخش شد. اين چنين اتفاقاتي زياد در زندگي شما رخ نمي دهد و بايد خيلي خوش شانس باشيد.
«كورنيكوآ» نيز در پايان گفت: ما فقط يك بازي، معمولي كرديم، يك بازي در سطح آماتور، اميدوارم سال آينده در اين تورنمنت بهتر از گذشته باشم.

سايه روشن ورزش
پادگان رئال مادريد
011355.jpg

مسيح فرزانه - روزنامه «ماركا» چاپ اسپانيا در شماره ماه گذشته خود نوشت: هنگامي كه «ويسنته دل بوسكه» يكي از ميليونرهاي اسپانيايي و شايد بهتر است بگوييم مربي اسبق رئال مادريد از كار بر كنار شد و به جاي وي «كارلوس كوئيرز» پرتغالي به همراه «ديويد بكام» از «منچستر يونايتد» به اين تيم آمدند همه فكر مي كردند اوضاع بهتر مي شود، البته اين طور شد، ولي مي گويند رئال مادريد در داخل زمين يا رختكن نظم ندارد، زيرا كوئيرز مثل فرگي نيست و پادگان ندارد!!!
نود «كوئيرز» مي گويد: من اينجا نقش يك تمرين دهنده را ندارم، من مربي تيم هستم و دوست دارم همانطور كه در گذشته رئال پرافتخار بوده، به اين سير صعودي ادامه دهم، من مي خواهم يك امارت بزرگ پادشاهي بسازم!!!
پاهاي بكام از دور كنترل مي شود!!!
011340.jpg

«كارلوس كوئيرز» در آخرين مصاحبه مطبوعاتيش در پاسخ به سوالات يك خبرنگار كه از او پرسيد: براي بازي گرفتن از فيگو و بكام كه هر دو يك پست هستند چه نقشه اي داريد و كداميك را به ديگري ترجيح مي دهيد گفت: خيلي ها از من اين سوال را مي پرسند كه واقعاً بايد با اين دو فوق ستاره چه كرد؟ اولويت با كداميك است؟ بايد بگويم ما بازيكنان فراواني با تواناييهاي فني فوق العاده بالايي داريم. بكام در سمت راست فوق العاده است، سانترهاي او بي نظير است و مثل اين است كه كفشهاي او از راه دور توسط يك كامپيوتر هوشمند كنترل مي شود و دقت سانترهاي او به نظر من از خط كش يا كامپيوتر دقيق تر است. او براي سانتر كردن نيازي به فضا ندارد اما فيگو كاملاً جداي اين قضيه است، او نياز به مكان و يا فضاي حركتي بيشتري دارد، البته با يكي دو حركت فريبنده مي تواند چند نفر را جا بگذارد و خيلي هم باهوش است، اما در صورت مواجه شدن با پرسينگ تيم مقابل ما به مشكل مي خوريم. به هر صورت بايد گفت آقاي كوئيرز اين هم از مضرات داشتن يك دوجين ستاره است!!!
جام يوفا سخت تر مي شود
در سالهاي گذشته و يا بهتر است بگوييم با توجه به فراواني جام هاي اروپايي، جام يوفا تا حدودي مورد بي مهري قرار گرفته بود اما در چند سال اخير با حمايتهاي مسئولان يوفا اين مسابقات با كيفيت بالاتري برگزار مي شود. در سالهاي قبل و در كشورهايي نظير ايتاليا، انگلستان، اسپانيا و آلمان، تيمهاي اول تا سوم جداول ليگ فوتبالشان به طور مستقيم به جام قهرمانان راه پيدا مي كردند و تيمهاي رده چهارم جدول ما با يك بازي حذفي و تيمهاي رده هاي ۶ ، ۷ ، ۸ و قهرمان جام حذفي به مسابقات جام يوفا و يا همان «اينترتو» كانديد مي شدند. اما يوفا اعلام كرد كه مسابقات جام يوفا از سال آينده با سبك و سياق جديدي برگزار خواهد شد. در دور اول ۸۰ تيم به صورت رفت و برگشت به ديدار هم مي روند، تيمهاي برنده كه در مجموع تعدادشان به ۴۰ مي رسد به دور دوم مي روند و به ۸ گروه، ۵ تيمي تقسيم مي گردند. پس به جاي انجام ۲ بازي (رفت و برگشت) تعداد اين ديدارها به ۴ مي رسد. يعني ۲ بازي در خانه و ۲ بازي در خارج از خانه. در پايان و با توجه به عملكرد تيمها، ۳ تيم اول هر ۸ گروه (۲۴ تيم) به همراه ۸ تيم حذف شده از رقابتهاي مقدماتي جام قهرمانان اروپا (مجموع ۳۲ تيم) به دور پاياني مي رسند و با انجام ديدارهاي حذفي تكليف قهرمان مشخص مي شود.
011345.jpg

روزهاي پاياني براي «اندي مولر»
«اندرياس مولر» ۳۵ ساله با ۸۵ بازي و ۳۰ گل ملي روزهاي پاياني فوتبالش را دنبال مي كند، وي كه همراه تيم ملي آلمان در سال ۱۹۹۰ قهرمان جهان و ۹۶ قهرمان اروپا شد، تاكنون ۴۱۸ بازي باشگاهي انجام داده است و ۱۱۰ گل به ثمر رسانده است. وي سابقه حضور در تيمهاي، اينتراخت فرانكفورت، بورسيادورتموند و شالكه را داشته است، ۵۶ بازي و ۱۹ گل نيز در كارنامه اش در زمان حضور وي در تيم «يوونتوس» به ثبت رسيده است. خود او در اين باره مي گويد: بالاخره بايد يك روز كفشها را آويزان مي كردم، فعلاً مشخص نيست كه چه كار مي خواهم بكنم. شايد بدنبال مدرك مربي گري ام بروم، اما فكر مي كنم كار در پست مدير فني و يا سرپرست تيم براي من بهتر باشد.

آشنايي با لاليگا در فصل جديد
ويارئال
نام رسمي: ديپورتيو ويارئال
011330.jpg

سال تأسيس: ۱۹۲۳
رئيس باشگاه: فرناندو رويگ
سرمربي: بنيتو فلور
ورزشگاه اختصاصي: ال مادريگال (۱۴ هزار نفر)
آدرس سايت: www.villarealcf.es
لباس اصلي: پيراهن زرد
لباس دوم:  پيراهن قرمز
حامي مالي: تراميتيكا
طراح لباس: KeLme
بودجه: ۲۷ ميليون يورو
مقام فصل پيش: پانزده م
پيش بيني مقام اين فصل: بين سيزدهم تا هجدهم
اسامي بازيكناني و يا رئال
درواز ه بانان: لوپز والخو، خوزه مانوئل رينا
مدافعان: رودولفو آربورانيا، سرجيو مارتينز بالستروس، بلتي (برزيل) خابريكو كولوكني (آرژانتين)، خاوي ونتا كوئيچو آلوارز.
هافبك ها: خاوير كاليجا، يورگ لوپز مونتانا، يويسكو، روگر گارسيا، سينا، خوان رون ريكلمه .
مهاجمان: ساني اندرسون (برزيل) خوزه آنتونيو گواير، خوزه ماري مارتين پالرمو (آرژانتين)، ويكتور مانوئل.
آينده و يارئال
۷۵ سال بعد از تأسيس باشگاه و يارئال بدست جوان ۲۳ ساله به نام پزنالي، اين تيم موفق شد در ماه مه سال ۱۹۹۸ براي اولين بار به رقابت هاي لاليگا راه يابد.
اما فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ مي تواند سال شكوفايي اين باشگاه در لاليگا باشد اين تيم كه فصل پيش به سختي با كسب ۴۵ امتياز مكان بهتر از پانزدهم را بدست نياورد، در اين فصل با به خدمت گرفتن ستارگاني چون ساني اندرسون، خوزه ماري، خوان رومن و ريكلمه فابريتزيوكلوچيني در انديشه صعود به جمع تيم هاي بالاي جدول است و يارئال در ۳ بازي اين فصل خود شكست نداشته و بزرگترين افتخارش تساوي در برابر رئال مادريد غول رقابتهاي اين دوره بود.
اين تيم اكنون با ۵ امتياز در مكان هفتم جدول ايستاده است.
ويارئال در اين دوره افتخار حضور در جام يوفا را نيز بدست آورده و در گام نخست با تيم ترابوزان اسپور تركيه ديدار خواهد داشت.
بنيتو فلورو سرمربي اين تيم كه از سپتامبر سال ۲۰۰۲ به جاي فرانسيسكو گارسيا گومز زمام امور را در دست گرفته در مورد آينده «ويارئال» بسيار خوشبين است و مي گويد: آينده متعلق به ماست و به شما ثابت خواهيم كرد كه در فصل جاري بين تيم هاي بالاي جدول باقي مي مانيم.
اين مربي در سال ۱۹۵۲ در شهر گيخون متولد شد و از سال ۱۹۹۵ به كار مربيگري روي آورد و از تيم آلباسته به رقابتهاي لاليگان راه يافت.
او يك سال بعد در تيم زادگاهش كه در آن زمان در دسته اول اسپانيا حضور داشت اسپورتينگ گيخون پيوست. تيم بعدي او مونتري بوروتا سال ۲۰۰۲ نيز در اين تيم به مربيگري پرداخت.
او سرانجام به ويارئال پيوست تا مسئوليت رهبري تيم را بر عهده گيرد.
ويارئال بعد از صعود تاريخي اش در سال ۱۹۹۸ در پايان فصل باز هم به دسته دوم سقوط كرد اما بار ديگر با كسب امتيازات لازم موفق شد خود را به لاليگان برساند.
011335.jpg

ستاره ليون در سرزمين ماتادورها
۴ سال بازي در ليگ فرانسه كه همواره يكي از كم تحرك ترين ليگ هاي دنياست براي داسيلواساني اندرسيون توأم با خاطرات زيادي بود اما اكنون او نياز به تجربه تازه اي داشت.
او پيش از اين يكسال در بارسلون تيم منطقه كاتالان تجربه بازي داشت اما حضور او همزمان با بازي ريوالدو در اين تيم بود كه باعث مي شد تا كمتر به او بازي برسد سرانجام در سال ۱۹۹۹ او طي قراردادي به المپيك ليون پيوست او در آخرين سال حضورش در اين تيم فرانسوي به همراه ليون قهرمان فرانسه شد.
او طي اين ۴ سال ۷۱ گل براي ليون به ثمر رساند كه ۹ گل آن از روي نقطه پنالتي بود.
خريد اندرسون براي ويارئال موفقيت بزرگي به حساب مي آمد. او اكنون در خط حمله زردپوشان به عنوان يك مهره مؤثر مي تواند تيمش را در مواقع سخت نجات دهد. حتي كارشناسان اسپانيايي پيش بيني كرده اند كه او ممكن است به عنوان يكي از گلزنان برتر اين فصل اسپانيا باشد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
روزنت
سفر و طبيعت
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |