چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۲۹- Nov. 19, 2003
شگفتي ها كامل مي شود
شام آخر
001364.jpg
گروه ورزشي: دور برگشت مرحله پلي آف جام ملتهاي اروپاي ۲۰۰۴ امروز برگزار خواهد شد تا چهره پنج تيم پاياني مسابقات آشكار شود و بيش از يك سال جدال پاياپاي و پردغدغه، با افزوده شدن پنج تيم واپسين به گروه يازده- كه پيش تر حضور خود در پرتغال را نهايي كرده بودند- خاتمه يابد. شكست هلند و تركيه و پيروزي دشوار اسپانيا، همگي نتايج شگفت آور دور رفت مسابقات بودند كه مي توانند اين بار به خلق حادثه اي عجيب تر منتج شوند.
هلند- اسكاتلند
001366.jpg

بي ترديد حساس ترين بازي اين دور در آمستردام برگزار خواهد شد. شكست عجيب و نامنتظره هلند، كه به نوعي تداعي كننده پرستاره ترين مجموعه ملي دنيا است، بسياري از كارشناسان را به تعجب واداشت اما مردان ديك ادووكات قصد دارند به هر شيوه اي باخت همپدن پارك را به دست فراموشي بسپارند.
در گلاسكو، نارنجي پوشان بارها حملات متعددي را روي دروازه ميزبان پايه ريزي كردند اما بي دقتي آنها در زدن ضربات نهايي با چاشني بداقبالي همراه شد تا اسكاتلند، به مدد گل جيمز مك فادن جوان به برتري با ارزشي دست يابد كه آنها را به صعود به مرحله نهايي بازيها اميدوار نگاه مي دارد. مهاجم جوان اورتون كه مهم ترين گل دوران بازيگري اش را به ثمر رساند، پس از بازي گفت: «در روزنامه ها چيزهاي زيادي راجع به مشكلات اردوي هلند خوانده بوديم، اما اين مسائل اصلاً در بازيشان نمود پيدا نكرد. از ديگر سو آنها اهميتي به ما نمي دادند و همين اشتباهشان بود. با تكيه بر اين دو موضوع و جو عالي حاكم بر تيم كه مايه كاميابي ماست، توانستيم آنها را به زانو دربياوريم.» مك فادن، با تنها بيست سال سن در كنار دارن فلچر، هافبك نوزده ساله منچستريونايتد، ستاره هاي نبرد ديدار رفت برابر هلند بودند، چهره هاي شاخصي كه به خوبي پاسخ اعتماد برتي فوگتس به خود را دادند. مك فادن افزود: «آنها ملتي مغرور هستند كه اين ويژگي بعضي وقتها جنبه مثبت پيدا مي كند و گاهي نيز رنگ منفي مي پذيرد اما برابر ما ثابت شد كه عادت بدي است.»
001368.jpg

قطعاً امروز در آمستردام نشاني از اين نخوت بر جاي نخواهد ماند. هلند با تمام توان، يكپارچه به حمله روي خواهد آورد تا پس از ناكامي در راهيابي به جام جهاني، اين بار بتواند تيره روزيهاي خود را به كناري بزند. برتي فوگتس، قهرمان ژرمن اسكاتلندي ها پس از پيروزي خيره كننده بر هلند گفت: «شاگردانم در نيمه اول آن ديدار عالي بودند، آنها بهترين نمايش شان را ارائه كردند اما در نيمه دوم فشار هلند آن چنان زياد بود كه تنها به دفاع و دل بستن به ضدحملات روي آورديم.» فوگتس درخصوص بازي امروز گفت: «تنها يك گل از آنها جلو هستيم و نه بيش تر، با اين وجود ما تيم پيروز بازي رفت هستيم و تمام فشارها بر هلند است.» مرد ژرمن در قبال توصيف حريف افزود: «همه از كيفيت بازيكنان آنها باخبرند، بهترين هاي دنيا براي هلند بازي مي كنند اما ما هم بسيار خوب سازماندهي شده ايم؛ در حقيقت فشار واقعي بر هلند وارد مي شود نه بر مردان من.»
ديك ادووكات، پيش از برعهده گرفتن هدايت هلند، مربيگري رنجرز را برعهده داشته است . اما او در خانه حريف غافلگير شد تا امروز تركيبي كاملاً تهاجمي را روانه ميدان كند. شايد اين بار نوبت رود ون نيستلروي رسيده باشد كه تنها شمه اي از درخشش خود در منچستريونايتد را در تيم ملي به نمايش بگذارد و منجي كشورش لقب بگيرد، نيستلروي نيز شنبه، همچون ديگر نام هاي بزرگ هلند چاره اي جز پذيرفتن شكست نداشت. به هر روي ادووكات درباره بازي مصيبت بار تيمش گفت: «در نيمه اول جنگ را باختيم و گل خورديم، اسكاتلند استحقاق آن را داشت اما در وقت دوم با فشار بيشتر روي دروازه حريف، موقعيت هاي بيشتري خلق كرديم كه اين بار ما استحقاق زدن گل را داشتيم اما متأسفانه به آن نرسيديم. از اين گذشته، آنها در ضد ،حملات بسيار خطرناك بودند.» و اين تدبير فوگتس مي توانست شكست سنگين تري را براي هلند رقم بزند، چاره اي كه احتمالاً در بازي امروز نيز به كار خواهد بست.
ادووكات در تشريح توان ميهمان مي گويد: «اسكاتلند در همپدن پارك با آلمان به تساوي رسيده بود و در خانه آنها نيز باخت خفيف دو بر يك را پذيرفته بود بنابراين از كيفيت كار آنها آگاه بودم. حالا فشار اصلي بر ما وارد مي شود و متأسفانه روزنامه ها آن را بدتر مي كنند.» ادووكات افزود: «اما تازه نيمي از راه طي شده، كار سختي پيش روي داريم ،اما قابليت پشت سر نهادن آن را داريم. حالا در خانه ما، پيش روي پنجاه هزار تماشاگر خودي، اسكاتلندي ها مي توانند انتظار شرايطي را داشته باشند كه ما در گلاسكو داشتيم.» و بدينسان هلند، با تمام ستاره هاي هجومي خود، آماده پذيرايي از اسكاتلندي است كه با ره توشه اي اندك و دلهره، اما گام هايي استوار راه آمستردام را در پيش گرفته است.
001370.jpg

نروژ- اسپانيا
نفوذ خواكين، سانتر او، برخورد توپ با اوبن باراخا، اشتباه بزرگ هنينگ برگ و... تمام زحمات مردان نروژ در ورزشگاه مستاياي والنسيا بر باد مي رود. در حقيقت اگر چه در ديدار رفت، اسپانيا تقريباً نود دقيقه بازي را تحت تسلط خود داشت و حملات متعددي را روي دروازه ميهمان تدارك ديد اما در مقابل ،مهاجمان تيم بسيار ضعيف عمل كردند و حتي فرصت هاي تك به تك با دروازه بان رقيب را نيز از كف دادند. شگفتي از آن جا آغاز شد كه ايناكي سائس ،خوان والرون، هافبك نفوذي و بسيار آماده لاكرونيا را روي نيمكت نشاند و به زوج تورس نوزده ساله و رائول در خط آتش دل بست. اما بي دقتي آنان در زدن واپسين ضربات، خط بطلاني برتمامي روياهايي بود كه هواداران تيم در سر مي پروراندند. اسپانيا در خانه نخست با يك گل از نروژ عقب افتاد و تنها به مدد اشتباه برگ كه دروازه خودي را گشود، پنج دقيقه به پايان بازي، به بردي ضعيف دست يافت تا با دلهره راهي اسكانديناوي، سرزمين وايكينگ ها شود.
با تكيه بر ستارگاني  نظير «يان آرمنه ريسه»، توره آندره فلو، استفن ايورسن، اوله كنار سولشاير و... نروژي ها به ثبت تك گل پاياني، گلي كه آنان را با خلق شگفتي بزرگي به پرتغال مي فرستد و اسپانيا را پشت دروازه يورو ۲۰۰۴ نگاه مي دارد، بسيار اميد بسته اند. اگرچه با وجود ستارگان فراوان، از هلكوئرا و رائول تا باراخا، تورس و ريس، اسپانيا در زمره قدرتمندترين تيم هاي اروپا جاي دارد؛ اما كاموري، دور از دستان نروژ نيست.
تركيه- لتوني
پس از ناكامي برابر انگليس، ترك ها خود را براي بردي ساده  و بي دردسر برابر لتوني آماده كرده بودند، آنها به گمان رويارويي با ضعيف ترين تيم اين مرحله مقابل لتوني قرار گرفتند اما سرماي كشنده اين كشور، تمام برنامه هاي سنول گونش در بازي رفت را برهم زد. به هر روي اين برد براي لتوني چنان گرانبها بود كه الكساندر استراكوفس آن را «بردي تاريخي» براي كشورش خواند. او درباره جدال برگشت گفت: «در تركيه با سياقي متفاوت ظاهر خواهيم شد. اساس حملات ما در آنجا با تكيه برضد حملات سريع خواهد بود.» به هر روي حتي شكست نيز نمي تواند اين تيم را چندان غمزده كند، مسئولان فدراسيون فوتبال اين كشور كوچك، حتي حضور در اين مرحله را بردي بزرگ مي خوانند. در سوي ديگر شكست تنها ارمغان بازي رفت براي گونش نبود. امره، مدافع تيم، پس از اين كه در دقيقه هفتاد و سوم ستيز به صورت ويتس ريمكوس كوبيد از زمين اخراج شد تا بازي برگشت را از دست بدهد. رشدي رنجبر و فاتح عاقل نيز با دريافت كارت زرد سرنوشتي مشابه او پيدا كردند.
001372.jpg

گونش پس از آن ديدار گفت: «در جريان تمرينات، همه چيز خوب به نظر مي رسيد اما هوا بر جريان بازي ما تأثير گذاشت، مهياي چنين شرايطي نشده بوديم.»
با اين وجود تركيه همواره در جهنم استانبول، براي رقيبان كابوسي بزرگ بوده تا جايي كه حتي  احتمال شكست سنگين لتوني در خاك ترك ها نيز مي رود. آنها عنوان سومي بازيهاي جام جهاني را در كارنامه خود دارند.
اسلووني- كرواسي
جدال رفت همسايه ها به تساوي كشيده شد تا سرنوشت صعود يا سقوط هريك به نبرد در اسلووني گره بخورد. حالا اسلووني تنها به يك تساوي بدون گل در خانه نياز دارد تا با پشت سر نهادن كرواسي به مرحله پاياني يورو ۲۰۰۴ گام بگذارد .اما خط آتش كرواسي از مهاجمي آماده همچون پرسو سود مي برد كه تنها ده روز پس از اين كه در بازي موناكو- لاكرونيا به تنهايي چهار بار دروازه تيم اسپانيايي را گشوده در قالب ملي نيز موفق به گلزني شد تا دست كم كرواسي، به حضور مهاجم پرتواني مانند او، براي كامكاري در مسابقه برگشت، دلخوش كند. اوتو باريچ، مربي كروات ها گفت: «شايد در بازي رفت، مهاجمان ما چندان خوش اقبال نبودند اما مي دانم در اسلووني چه كار كنم تا بخت تيم بيشتر شود. علاوه بر اين مهم نيست بازي در خارج از خانه برگزار مي شود چون در آنجا روبرت كواچ (ازبايرن مونيخ) را در اختيار خواهيم داشت، قطعاً با حضور او توان خط دفاعي مان دوچندان مي شود. همچنين مي دانم كه مي توانيم در آنجا گلزني كنيم.»
باريچ به موفقيت در اسلووني، كه براي رسيدن به آن به دست كم دو گل نياز دارد بسيار خوش بين است اما ميزبان نيز رقيب چندان دست و پا بسته اي نخواهد بود. اگرچه سيلياك، زننده تك گل اسلووني در مسابقه قبلي، به دليل دو اخطاره شدن اين بازي را از دست داده است،اما مردان اسلووني تاكنون چنان يكپارچه و منسجم عمل كرده اند كه متوقف كردن دوباره كرواسي، اين بار در خاك خودي، چندان دور از دسترس شان نيست.
ولز- روسيه
تساوي در سيبري با ارزش ترين نتيجه اي بود كه ولز مي توانست در ديدار رفت، مقابل تيمي كه ايرلند را از دور رقابت ها كنار زده بود، كسب كند. اكنون مردان مارك هيوز در ميلنتيوم كارديف تنها به يك برد ساده برابر روسيه نياز دارند تا طالع شومي را كه نزديك بر پنج دهه است بر تيم سايه افكنده و آنها را از رسيدن به مرحله نهايي رقابت هاي بزرگ بازداشته، در هم بشكنند.
001374.jpg

مارك هيوز مي گويد: «حالا، پس از چند نتيجه ضعيف اخير، به جايي برگشته ايم كه بايد باشيم. اكنون يك فرصت ديگر داريم و بايد از آن استفاده كنيم.» مربي جواني كه ولز، موفقيت كنوني خود را مديون او است ادامه داد: «بايد مراقب باشيم تا حادثه اي غيرمنتظره رخ ندهد. پيش تر هم انتظار داشتيم صربستان و فنلاند را در خانه شكست دهيم ولي نتوانستيم .به هر روي آن تجربه به ما كمك مي كند تا كمتر مرتكب اشتباهاتي مشابه شويم. اگر چه همه از نمايش مان در روسيه لذت برديم اما هنوز نصف راه را پيموده ايم.»
در بازي امروز، ولز از بخت مساعدي براي رسيدن به نتيجه مطلوب برخوردار است. سيل مصدومان تيم به تدريج بهبود مي يابند و آماده مبارزه با روسيه مي شوند، اين در شرايطي است كه روس ها دو مهره كليدي خود، الكساندر موستوي، ستاره خط مياني شان و سرجي اوچينيكوف، دروازه بان تيم را به دليل دو اخطاره شدن همراه نخواهند داشت. هيوز ادامه مي دهد: «زمان آن رسيده تا ولز به مرحله پاياني مسابقات صعود كند و اين هدفي است كه مي خواهيم به آن برسيم.»

خبرها و نگاه ها
محرومان ۲۰۰۴ Play off
001376.jpg

كيوان آشفته- بازيهاي امشب Play off يورو ۲۰۰۴ محرومان و مصدوماني نيز دارد. تركيه بايد در غياب، رشدي رنجبر و فاتح عاقل (مصدوميت) و امره عاشيق بدليل دريافت كارت قرمز در بازي رفت به ميدان برود.
در تيم ملي هلند نيز پس از شكست مقابل اسكاتلند غوغايي برپا شده است. «پاتريك كلايورت» گفته است كه نمي تواند و نمي خواهد در كنار «فان نيستلروي» بازي كند. كلايورت مي گويد: او فقط تك روي مي كند.
توپ را مي گيرد به جلو مي رود و بسيار مغرور است.
هلنديها نيز ياپ استام را بدليل محروميت در اختيار ندارند.
اما به تيم يخ زده روسيه مي رويم. مسئولان اين تيم، از مديريت اجرايي «يوفا» خواسته اند تا «رايان گيگز» را بدليل حركت زشتش و رفتار غيرورزشي اش در ديدار رفت، از حضور در اين ديدار محروم كنند، اما هنوز رأي اعلام نشده است.
در تيم ملي نروژ نيز، «هنينگ برگ» كاپيتان تيم حضور ندارد و مربي اين تيم باز هم تمام اميد خود را به گل زني «آلن ايورسن» بسته است.
فيورنتينا بازمي گردد
ديگو دلا واله، رئيس باشگاه فيورنتينا اعلام كرد تمام افتخارات و جام هاي پيشين اين باشگاه بزرگ شهر فلورانس را پيش از ورشكستگي خريده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تابستان ۲۰۰۲ فيورنتينا با آن سابقه ي ديرينه اش محو شد و نامش به «فيورنتينا ويولا» تغيير كرد. اما «دلا واله» خالق گروه جديد فلورانس، معتقد است خريد جام ها و افتخارات گذشته اين تيم آنها را بار ديگر به سطح اول فوتبال ايتاليا و اروپا باز مي گرداند.
دلا واله در اين باره گفت: «با افتخار اعلام مي كنيم كه تاريخ درخشان فيورنتينا به تيم ما بازگشته است. اكنون مي توانيم سرهاي خود را بالا بگيريم. نام باشگاه و جام هايش به خانه و به نزد هواداران و مردم شهر فلورانس بازگشته است.»
پيش از اين افتخارات و جام هاي فيورنتينا براي دادن بدهي هاي سنگين باشگاه از آنها گرفته شده بود.
001378.jpg

زندگي در ريورسايد
«گايزي منديه تا» زماني ستاره بود و همه از او به عنوان يكي از بهترين هافبكهاي دنيا نام مي بردند، اما حالا در «ميدلزبورو» بدنبال تمديد قرارداد قرضي است. اين هافبك ۲۹ ساله اسپانيايي كه يك قرارداد ۴ ساله با لاتزيو داشت، از ابتداي فصل به «ميدلز بورو» پيوست و با توجه به عملكردش، «استيو مك لارن» بدنبال تمديد قرارداد با اوست. از طرفي «كيت لامب» معاونت باشگاه به روزنامه «سان» اعلام كرد: اگر او مي خواهد از تيم ما جدا شود، ما هم هيچ اجباري در اين كار نداريم، اما مايليم كه وي يك سال ديگر قراردادش را حتي به صورت قرضي با ما تمديد كند.
يوفا و مبارزه شديد با دوپينگ
001380.jpg

يوفا قوانين شديدتري را براي آزمايش دوپينگ در مرحله نهايي رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ در پرتغال پيش بيني كرده است.
آزمايش از بازيكنان در خارج از ديدارهاي كشورشان يكي از اين قوانين است. يوفا اطلاع داد اين شيوه  از آزمايش دوپينگ در راستاي برنامه هاي اين سازمان براي بهبود كيفيت و دقت اين گونه آزمايش ها در اروپا است.
اين براي اولين بار است كه هر ۱۶ تيم مرحله نهايي جام ملت هاي اروپا پيش از شروع اين رقابت در ۱۲ ژوئن در آزمايش دوپينگ شركت مي كنند. البته اين روش جديد از همين ديدارهاي Play Off شروع شد واز ۱۰ تيم حاضر در رقابت هاي حذفي آزمايش دوپينگ گرفته شد.
همچنين يوفا اعلام كرد با توجه به پيشنهادات WADA، آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ، از اين پس، آزمايش ماده جديد (THG) را نيز در دستورالعمل خود قرار مي دهد.
گرهارد آيگنر، رييس اجرايي يوفا در اين باره گفت:«يوفا گام هاي جديد براي پوشش هر چه بهتر آزمايش هاي دوپينگ پيش از شروع رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ برداشته، اين عمل در راستاي افزايش تعداد آزمايش هاي دوپينگ در باشگاه هاي اروپايي پس از جلسه ماه سپتامبر است. پيام ما روشن است! يوفا با كساني كه تقلب مي كنند و با استفاده از مواد غير قانوني پا به ميدان مي گذارند به شدت برخورد خواهد كرد.»
ماه سپتامبر، يوفا از افزايش ۳۰ درصدي آزمايشات دوپينگ خبر داده بود.
فصل ۲۰۰۳ / ۲۰۰۲ ، ۳۹۶ بازيكن فوتبال در ۹۹ ديدار تحت مراقبت يوفا بودند، كه تنها يك مورد از آنها دوپينگي بود.
از سال ۱۹۹۴ تاكنون از مجموع ۲۶۳۲ بازيكن اروپايي كه در ۶۵۸ ديدار به ميدان رفته اند، تنها ۶ مورد با آزمايش مثبت دوپينگ مواجه شدند.
001388.jpg

جي جي در يووه مي ماند
رومان آبراموويچ، اعصاب همه را خرد كرده است. او باز هم بازيكن مي خواهد و اين بار بدنبال بهترين دروازه بان دنيا، يعني «جي جي بوفون» رفته است. اما مسئولان «يووه» به هيچ وجه او را نمي فروشند. از طرفي «وكيل» بوفون به خبرگزاري ايتاليا اعلام كرد كه «جي جي» با يوونتوس، فعلاً قرارداد دارد و به هيچ تيمي نخواهد رفت، بهتر است آبراموويچ جاي ديگري به دنبال دروازه بان بگردد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |