سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۵۵- Dec,16, 2003
ستاره اي كه رئال از دست داد
بازيكن قرضي
گفت وگو با فرناندو مورينتس
002300.jpg

اشكان نعمت پور- موناكو را مي توان موفق ترين باشگاه فرانسوي جام قهرمانان در چند سال اخير دانست. پيروزي اعجاب آور با هشت گل برابر لاكرونيا و پس از آن راهيابي به مرحله حذفي مسابقات بيانگر قدرت والاي مردان سرزمين گل است كه به مدد خط آتش خطر بار آن شكل گرفته است. موناكو بيش از هر فرد ديگري كيفيت والاي خط حمله خود را مديون گلزنيهاي پي درپي فرناندو مورينتس، ابرگلزن اسپانيايي اش است.
مورينتس پيش تر اعلام كرده بود كه هيچ تمايلي به ترك سانتياگو برنابئو ندارد، اما پس از خريد رونالدو، او چاره اي جز ترك مادريد نداشت، بنابراين اعلام كرد تنها در شرايطي از رئال جدا خواهد شد كه به تيمي با شرايط قوهاي سپيد بپيوندد و اين به معناي بازي در باشگاهي بود كه در جام قهرمانان حضور داشته باشد. در نهايت مديران رئال مادريد تصميم گرفتند گلزن قهار خود را به طور قرضي به موناكوي فرانسه واگذار كنند. پس از حضور در فرانسه مورينتس با گلزنيهاي يكسره خود به قهرمان تيم تبديل شده است.
* چند هفته پيش در جريان بازيهاي اروپايي كه براي رويارويي با لاكرونيا، براي اولين بار پس از ترك رئال به اسپانيا برگشتي، چه احساسي داشتي؟
- حسي مثل آسودگي، فراغ بال. فكر نمي كنم كساني كه درگير فوتبال نيستند مشكلاتي كه ما در كشوري بيگانه، جايي كه با زبان آن آشنا نيستيم تحمل مي كنيم را دريابند. اين امر بر تمام وجوه زندگي تان، چه در داخل و چه در خارج از زمين تأثير مي گذارد.
*وقتي ناچار به ترك مادريد شدي، بخت زيادي براي پيوستن به موناكو قائل بودي؟
- صادقانه بگويم، نه. با چند باشگاهي مثل رم يا تاتنهام در تماس بودم اما موناكو آخرين و جذاب ترين پيشنهاد بود. يك دليل عمده اين بود كه نمي خواستم در اسپانيا بمانم. اگر ناچار به ترك رئال مي شدم دوست داشتم خودم را در كشور ديگري محك بزنم.
توضيحات خوبي پيرامون موناكو، چه درباره زندگي در اين شهر و چه باشگاه فوتبالش شنيده بودم. همچنين يكي از اولويت هايم، جدا از حضور باشگاه در ليگ قهرمانان، پيوستن به تيمي بود كه براي قهرماني در ليگ مبارزه مي كرد و از هر دو منظر، موناكو شايسته بود.
* احساس نمي كني بايد چيزي را ثابت كني؟
- نه، اين موضوع زياد مهم نيست. من دست كم يك سال اينجا هستم و انگيزه ام كمك به موناكو است تا در اروپا به موفقيت هرچه بيشتري برسد و در فرانسه هم دوباره سهميه حضور در جام قهرمانان را به دست بياورد.
* هم اكنون جدال هاي زيادي بر سر مشكلات مالياتي كه پيرامون موناكو به وجود آمده در جريان است. اين تو را نگران نمي كند؟
- به هيچ وجه، چون مسأله اي نيست كه من بتوانم در آن تأثير گذار باشم يا عقيده ام راجع به آن مهم باشد. تنها كاري كه من روي آن تمركز كرده ام به زمين بازي معطوف مي شود.
* گمان نمي كني قهرماني در فرانسه باعث افزايش اعتبارات در اسپانيا شود؟
- مردم در اسپانيا، پس از اين همه سال، من را به خوبي مي شناسند. من در رئال مادريد نشان داده ام كه در چه سطحي بازي مي كنم. البته بايد برخي وجوه بازي ام را بهبود بدهم اما فكر نمي كنم نياز باشد چيزي را به كسي ثابت كنم.
* جدا از گلزني، در بسياري مواقع براي هم تيمي هايت هم موقعيت ساز شده اي كه شايد تازه به نظر برسد...
- بله. هميشه پذيرفته ام از آن دست بازيكناني هستم كه دامنه فعاليت شان به هجده قدم محدود مي شود و كاملاً به پاسهاي هم تيمي هايم و فرصت هايي كه آنها خلق مي كنند، وابسته ام. در فرانسه فهميدم كه فضاي بسياري براي كار دارم، در حالي كه هميشه مي خواهم گل بزنم، اگر يكي ديگر از بازيكنان تيم در موقعيت بهتري قرار داشته باشد به او پاس مي دهم. اصلاً بازيكن خودخواهي نيستم و فقط اين جريانات به سياق بازي ام بازمي گردد.
* ... ولي انگار ديديه دشان، مربي موناكو نمي تواند از تحسين تو دست بردارد.
002298.jpg

- ما رابطه خيلي خوبي داريم، به دو دليل وقت زيادي براي دشان مي گذارم، اول به خاطر تمام موفقيت هايي كه به عنوان بازيكن به آنها رسيده و دوم چون مربي تيم است! او هنوز احساس مي كند جوان است و در عين حال به تمام آنچه انجام مي دهد احاطه دارد، مربي خوبي به نظر مي رسد!
* به خاطر آنچه در رئال برايت اتفاق افتاد ناراحت نيستي؟
- نه، آنچه براي من روي داد براي تعداد زيادي از بازيكنان ديگر هم رخ مي دهد، اين در فوتبال امري عادي است. هميشه به خاطر آنچه به عنوان يك بازيكن در رئال به دست آورده ام به خودم مي بالم و همه گاه احساس خاصي نسبت به اين باشگاه داشته ام.
* دوست داري موناكو در مرحله حذفي با رئال مادريد روبه رو شود؟
- اميدوارم تا جايي كه مي شود ديرتر به مصاف هم برويم چون برايم آشكار است كه رئال مادريد يكي از مدعيان اول قهرماني است، بنابراين هرچه ديرتر با همديگر بازي كنيم براي موناكو بهتر است.

خبرها و نگاه ها
زيدان و يوونتوس در دادگاه
002296.jpg
مريم دري منش- زين الدين زيدان، ستاره پيشين يوونتوس براي ارائه مدرك پيرامون موضوع تخلفات دوپينگ به همراه دو نفر از سران يوونتوس به دادگاه فراخوانده شد. مدير و پزشك باشگاه متهم به تشويق بازيكنان يوونتوس به استفاده از مواد و داروهاي غيرمجاز در بين سالهاي ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ هستند. زيدان از سال ۹۶ تا ۲۰۰۱ عضو نفرات متهم تورين بود.
«گوارينيلو» يكي از قاضيان مشهور شهر تورين مدت سه سال به بررسي پرونده هاي دوپينگ و باندهاي مافيايي در فوتبال ايتاليا مشغول بوده، اكنون با نهايي شدن تحقيقاتش، اين قاضي پرونده هاي جنجالي و پرسروصدايي راهي دادگاه كرده است.
اين قاضي در مصاحبه با روزنامه معروف فرانسوي لوموند گفت: از زيدان خواستم تا ۱۹ سپتامبر در دادگاه حاضر شود و به سئوالات ما پاسخ دهد. همچنين گفته مي شود در انبارهاي باشگاه يوونتوس ۲۸۱ نوع داروي غيرمجاز وجود دارد كه دست كم شامل ۵ نوع داروي دوپينگي مي باشد كه اگر اين اظهارات حقيقت داشته باشد باشگاه يوونتوس با مشكل جدي روبرو خواهد شد.
سيگار كشيدن مربيان، ممنوع
كميته اجرايي يوفا زير نظر فيفا آخرين گردهمايي سال را در نيون سوئيس برگزار خواهد كرد و در آنجا اين پيشنهاد نيز بررسي خواهد شد كه هنگام برگزاري كليه مسابقات سيگار كشيدن روي نيمكت مربيان به كلي ممنوع شود. پيشنهادي كه در آغاز پاييز از طرف كميسيون پيشرفت هاي تكنيكي يوفا مطرح شده بود.
اين كميسيون معتقد است كه وقتي روي نيمكت مربيان، مبادرت به كشيدن سيگار مي شود، وجهه و چهره فوتبال مخدوش مي شود. به علاوه اين عادت ناپسند روي جوانان نيز تأثير منفي مي گذارد. براساس اين طرح، هركس كه روي نيمكت سيگار بكشد، از طرف كميته انضباطي فيفا مجازات خواهد شد.

سايه روشن ورزش
كنوانسيون مبارزه با دوپينگ در مقر يونسكو
كيوان آشفته - باهمكاري آژانس مبارزه به دوپينگ (Wada) و يونسكو، كنوانسيون مبارزه با دوپينگ در مقر يونسكو تشكيل مي شود.
دكتر بابك شادگان، مشاور پزشكي ورزشي رئيس سازمان تربيت بدني و دبير ستاد ملي مبارزه با دوپينگ كه از نشست هيأت مؤسسان wada در مونترال كانادا بازگشته، گفت: يكي از مهم ترين نكاتي كه در اجلاس هيات موسسان Wada مطرح شد، تشكيل كنوانسيون مبارزه با دوپينگ توسط يونسكو است كه طي ماههاي آينده وزراي ورزش كشورهاي جهان در پاريس مراحل اين كنوانسيون را نهايي مي كنند.
وي با اشاره به اهداف اين طرح گفت: وقتي مساله اي تبديل به كنوانسيون شود، دولت ها مجبور به رعايت موازين مي شوند و در حقيقت بدين صورت ضامن اجرايي بسيار قدرتمندي براي مبارزه با دوپينگ در جهان بوجود مي آيد. البته پيش بيني مي شود اين كنوانسيون تا ۲ سال آينده تشكيل شود و اين اقدام را مي توان قدمي جدي در راه مبارزه با دوپينگ جهان دانست.
دكتر شادگان با اشاره به ديگر مباحث مطرح شده در اجلاس هيأت مؤسسان Wada اظهار داشت: در نشست هيات مؤسسان آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ كه ۴ كشور آسيايي چين، كره جنوبي، ژاپن و ايران در آن حضور دارند، عملكرد سال گذشته سازمان، برنامه و بودجه سال ۲۰۰۴ Wada، شيوه  كنترل دوپينگ بازي هاي المپيك و پاراليمپيك آتن و تركيب تيم هاي كنترل كننده مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
ديدار رئيس فدراسيون جهاني ورزشهاي همگاني با مسئولان ايران
رئيس فدراسيون جهاني ورزشهاي همگاني با رئيس و اعضاي انجمن هاي فدراسيون همگاني و نيز اعضاي كميته هاي ورزشي انجمن همگاني بانوان در محل فدراسيون همگاني ديدار كرد.
به گزارش ايرنا دكتر «يورگن پالم» كه براي اولين بار است به ايران مي آيد،  در اين نشست با روساي اين انجمنها و كميته و نحوه عملكردهاي آنان آشنا شد.
يورگن پالم در پايان اين جلسه كه در حدود دو ساعت به طول انجاميد، گفت: ورزش همگاني را در ايران بسيار پسنديدم و طبق آنچه كه امروز شاهد آن بودم، ايران بيش از آنچه تصور مي كردم در اين زمينه فعال است.
وي ادامه داد: بسياري از رشته هاي همگاني كه در ايران وجود دارد و جزو بازيهاي بومي و محلي شماست، مي تواند جهاني شود و شما بايد به عنوان بنيانگذار آن پيشقدم شويد.رئيس فدراسيون جهاني ورزشهاي همگاني اظهار داشت: محمد عليپور رئيس فدراسيون ورزشهاي همگاني ايران يكي از بهترين همكاران ماست و فدراسيون جهاني از تجربيات و توانايي هاي او استفاده هاي لازم را در آينده خواهد برد.
وي گفت: قرن بيست و يكم، قرن ورزشهاي همگاني خواهد بود، چرا كه خانواده ها نياز به ورزش را در سراسر جهان احساس كرده و توسعه ورزش در بين خانواده ها بر عهده فدراسيون ورزشهاي همگاني است.

ورزش
ادبيات
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |