پنجشنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۲ - Dec 25, 2003
ليگ برتر فوتبال ايران
پاس مسير قهرماني را هموار كرده است
002960.jpg
گروه ورزشي: ارزشيابي ما از فوتبال ليگ برتر چيست؟ ارزشيابي كمي و كيفي اين مسابقات را با كدام معيار و خط كش اندازه مي گيريم؟ چهارده تيم در ليگ حرفه اي ايران با كدام ارزشهاي فني و تجهيزاتي به رقابت پرداخته اند. سازمان ليگ،  فدراسيون فوتبال و تماشاگران... از برگزاري اين مسابقات احساس رضايت دارند يا خير؟ چهارده هفته را پشت سر گذاشته ايم، پاس صدرنشين است . واقعا چرا پاس توانسته با وجود تيمهاي سرمايه دار با پشتوانه و تيمهايي كه بيشترين تماشاگر را دارند بالاتر از بقيه بايستد. اين سئوال يك جواب دارد. مسئولين نيروي انتظامي با درايت و تدابير سنجيده در اين زمينه سرمايه گذاري كرده اند و به آن اهميت داده اند. همين دهه پنجاه و اواخر دهه چهل را بخاطر بياوريد كه پاسي ها چون زمان حال با دورانديشي سرهنگ اسداللهي چنين استراتژي داشت و موفق هم بود. پاس قهرمان جام تخت جمشيد شد، پاس بهترين هاي فوتبال ما را داشت، پاس بر پرسپوليس و استقلال غلبه كرد و پاس ستون تيم ملي را تشكيل مي داد. حال نيز در ايران پليس جامعه و تهران با چنين انديشه اي برنامه ريزي كرده اند و در نهايت نيز نتيجه خواهند گرفت.
ذوب آهن، سپاهان، فولاد و پيكان نيز مطمئن باشيد كه جزو تيمهاي موفق خواهند بود. سازمان تربيت بدني براي ترغيب تيمها و هموار كردن بستر فوتبال بهتر است پرسپوليس و استقلال را به مزايده بگذارد و سهام آنرا شخصي نمايد تا روند كند فعلي بتواند تغيير پيدا كند. پرسپوليس و استقلال اگر شخصي شوند، خيلي سريعتر از حد انتظار صاحب ورزشگاه و امكانات خواهند شد. ذوب آهن و سپاهان نمونه هاي خوبي اند تا مسئولين به نقش سرمايه در فوتبال بيشتر توجه كنند. اين فوتبال پول خودش را در مي آورد، نگران نباشيد.
امروز در ورزشگاه قديم شهرمان قهرمان دوره گذشته ميهمان تيم سايپاست. سايپايي كه چوب ندانم كاري روساي خود را خورد و در آغاز دوره جديد بي دليل روي خواسته ها و انتخابهاي غلط خود پافشاري كرد و سرانجام تن به واقعيت داد. سايپا امروز مي تواند خود را پس از هفته ها از انتهاي جدول نجات دهد. پيروزي در مقابل سپاهان چندان دور از دسترس نخواهد بود، اگر اين باور را خود بازيكنان داشته باشند كه تيم پر انرژي و جنگنده اي هستند و با اين حربه قادرند بسياري از كمبودها خود را جبران كنند. سپاهان دوباره براه افتاده نيز آسان از اين بازي نخواهد گذشت و براي رفتن در پله هاي بالاتر هر سه امتياز اين بازي را مي خواهد.استقلال تهران كه هفته گذشته صدرنشيني را روي خلاقيت خداداد عزيزي از دست داد به شيراز مي رود تا در زمين دشت اندر دشت حافظيه سه امتياز براي خود ذخيره كند. برق خود بيشتر از استقلال به اين سه امتياز نياز دارد. كسب سه امتياز براي برقي ها يعني پريدن به آنسوي ديوار قرمز سقوط. برق فوتبال را سريع و منقطع بازي مي كند، اما برندگي و پيكان تيز حمله را كامل ندارد. استقلال با تمام بازيكنان ريز و درشت خود هنوز نتوانسته در زمان از دست دادن توپ و عقب نشيني به نيمه زمين خود استقرار صحيحي داشته باشد. دفع هاي ناقص مدافعان استقلال، عدم هماهنگي در زماني كه به سراغ مهاجمان حريف مي روند و مهم تر از همه عدم رهبري در خط دفاع استقلال اين تيم را آسيب پذير كرده است. مهم ترين فاكتوري كه استقلال از آن غافل است تركيب دفاعي در خط مياني و دفاع در زمان هجوم مهاجمان حريف است .
بيست گل خورده استقلال طي چهارده بازي دليل اين ادعا است.
و مهم تر از اين فاكتورها، جذب و رام كردن نيك بخت توسط قلعه نويي كه به او تفهيم كند كه براي تيم بازي كند، نه تماشاگران و خود. اميدوارم همين اشاره براي جوان رعناي يك دنده استقلال كافي باشد. استقلال اگر در شيراز به پيروزي برسد دوباره در مسير مدعيان قهرماني خواهد افتاد. تماشاگران استقلال از استقلال اين انتظار را دارند.
خوزستاني ها فردا در بهترين آب و هواي ممكن با فولاد ميزبان فجر سپاسي خواهند بود. اين بازي بدليل برابري نيروهايي كه در مقابل يكديگر قرار مي گيرند ديدني خواهد بود. فولاد در خودباوري اشباع شده خوزستاني ها مي تواند قهرمان اين دوره هم باشد. شموشك در نوشهر از استقلال اهواز پذيرايي مي كند. اين بهترين فرصت براي شموشك است تا خود را كم كم از سايپا جدا كند و با اتخاذ يك استراتژي سنجيده به فكر بقا باشد. شموشك فردا در نوشهر با تيمي روبرو مي شود كه در شرايط حاضر بهتر از تمام تيمهاي ليگ فوتبال بازي مي كند. استقلال اهواز حتي اگر شكست مي خورد، فوتبال دلچسب و با نشاطي را ارائه مي دهد. طراوت و حركات بديع بازيكنان استقلال اهواز در استانداردهاي جهاني است.
در فولاد شهر اصفهان فردا صنعتي ها به يكديگر مي رسند. پيكان با ذوب آهن روبرو مي شود. پيكان بايد نيازهاي خود را از ذوب آهن بگيرد. سه امتياز و گريز از منطقه اي كه امن نيست. پيكان چند هفته است كه دوست دارد به سايه برود. ذوب آهن كه هفته گذشته جاي خود را در صدر به پاس داد، دوست دارد دوباره در صدرقرار گيرد.
اما در تهران پاس فردا با تمام نيروهاي خود به ديدار پگاه تيم خودجوش گيلاني مي رود. پاس ريسك نخواهد كرد با پگاه نيز چون يك حريف درشت و قوي روبرو مي شود. پاس به اين راحتي صدر را از دست نخواهد داد. حتي اگر در منطقه چپ دفاعي خود دچار مشكل باشد. پاس در مقابل استقلال كمي از سمت چپ لنگ مي زد و اين از ديد تيز مجيد جلالي پنهان نماند.
در ورزشگاه آزادي پرسپوليس با تماشاگرانش ميزبان ابومسلم است. هيچكس نمي توانست باور كند كه ابومسلم روزهاي اول اين ليگ حالا در رده ششم باشد و در رديف صندلي هاي بزرگان بنشيند. پرسپوليس با تمام مهره هاي باارزش خود بايد اين بار ابومسلم را مغلوب كند تا هدف صدرنشيني از ذهنش دور نشود. پرسپوليس با علي دايي به يكديگر گره خورده اند و بايد تا پايان فصل با يكديگر پيش بروند. شايد اين دو براي قهرماني همصدا شده اند بايد ديد ابومسلم براي اين هدف دور پرسپوليس چه نقشه اي دارد. اين فيروز كريمي خوب مي داند تيمهاي بزرگ را چگونه آچمز كند.

يك روز بد براي بسكتبال صنام در مالزي باخت جوانان در تركيه
گروه ورزشي: ديروز براي بسكتبال ايران كه به دنبال پيداكردن جايگاه قبلي خود در آسياست روز خوبي نبود. از يك سو صنام قهرمان باشگاههاي ايران در سومين بازي خود در جام باشگاه هاي آسيا مقهور حريفي از عربستان به نام الاتحاد شد و با تحمل دومين باخت عملا از گردونه راهيابي به جمع تيم هاي برتر بازماند. صنام در دور مقدماتي تنها در روز اول برابر پتروتاس مالزي پيروز شد و حتي برد احتمالي امروز اين تيم هم مقابل تيم ضعيف «كاگز» هندوستان از بار شكست هاي اين تيم در اين مسابقات نمي كاهد.
صنام ديروز تنها در وقت اول شروعي خوب داشت و باگذشت هر چه بيشتر بازي، اين تيم الاتحاد بود كه با شناخت نقاط ضعف قهرمان ايران توانست به يك برد با ارزش دست پيدا كند. در اين گروه رقابت اصلي بر سر صعود بين دو تيم عربي الوحده سوريه و الاتحاد عربستان است.
تيم جوانان
به نوجوانان تركيه باخت
در تركيه و در تورنمنت بين المللي اين كشور تيم جوانان ايران نايب قهرمان آسيا كه خود را مهياي دفاع از عنوان دو سال پيش خود در كويت مي كند برابر نوجوانان كشور ميزبان تن به شكست ۶۵ بر ۶۲ داد.
البته تيم نوجوانان تركيه نيز قهرمان آخرين دوره مسابقات قاره اروپاست. تيم جوانان ايران امروز به مصاف تيم جوانان تركيه مي رود و با انجام آخرين بازي خود مقابل دانشگاه ساكاريا به ايران بازمي گردد.

خبرهايي از كشتي
نامداران كشتي امروز در ليگ به ميدان مي آيند
002958.jpg
گروه ورزشي: در ادامه پيكارهاي ليگ كشتي آزاد باشگاههاي كشور عصر امروز ۴ مسابقه برگزار مي شود.
در مشهد تيم دانشگاه آزاد ميهمان راه آهن خراسان است. به گفته امير توكليان سرمربي تيم كشتي راه آ هن خراسان حضور عليرضا دبيردر مسابقه امروز مشخص نيست ولي يوسف عبدالسلام اوف در وزن ۷۴ كيلوگرم كشتي مي گيرد. رحيم عظيمي سرپرست تيم كشتي دانشگاه آزاد هم مي گويد: حضور بهنام طيبي، فريدون قنبري و عليرضا حيدري در مسابقه امروز قطعي است.
در تهران و در سالن شهداي هفتم تير دو مسابقه برگزار مي شود كه ديدار تيم هاي پاس و هما بسيار ديدني است. گفته مي شود كه تيم هما در جدال با پاس از دو كشتي گير خارجي خود حاجي مراد ماگمدوف و روسلان شيخ اوف در اوزان ۸۴ و ۹۶ كيلوگرم استفاده مي كند و پاسي ها نيز مترصد آن هستند تا از آيدين پولاتچي در وزن ۱۲۰ كيلوگرم بهره مند شوند.
در گرگان زمزم گلستان ميزبان صنام مازندران است و در مسابقه ديگران تهران تيم هاي سايپا و نيروي زميني مقابل هم قرار مي گيرند.
رازمندان در كميته پيشكسوتان
در تمام دنيا رسم بر اين است كه از پيشكسوتان و نخبگان قديمي ورزش در مناسبت هاي مختلف تجليل و قدرداني به عمل مي آيد كه در كشور ما نيز به دليل آنكه حفظ چنين ارزش ها و سرمايه هايي همواره مورد توجه و نظر قرار دارد، چنين برنامه هايي با وسعت بيشتري انجام مي شود. بنابراين سازماندهي و ايجاد تشكيلاتي كه بتواند در چارچوبي منظم و با برنامه چنين كاري را انجام دهد يك نياز جدي است.
فدراسيون كشتي كشور با دعوت از يكي از پيشكسوتان خوش نام كه در گذشته نيز از جمله كشتي گيران پرقدرت كشورمان بوده است بار چنين مسئوليت سنگيني را به گردن وي نهاده است.
حبيب رازمندان با دريافت حكمي از فدراسيون كشتي مسئوليت ساماندهي و رسيدگي و انجام تشريفات در مراسم تجليل از پيشكسوتان را به عهده گرفته است. چنين به نظر مي رسد كه با حضور رازمندان و شناختي كه از مديريت وي وجود دارد از اين پس شاهد و ناظر مراسم باشكوهي در رابطه با تجليل از پيشكسوتان و قهرمانان گذشته كشتي خواهيم بود.
كشتي در يونيورسياد ۲۰۰۵
اكبر ايران منش كه اخيرا در اجلاس كميته اجرايي فدراسيون جهاني ورزش هاي دانشگاهي و شهر ازمير تركيه براي مدت چهار سال ديگر به رياست انجمن كشتي دانشجويان جهان برگزيده شده است مي گويد: هدف فيزو اشاعه و گسترش ورزش كشتي دانشجويان در سراسر جهان است.
داور بازنشسته ممتاز بين المللي كشتي ايران درباره برگزاري مسابقه هاي كشتي آزاد و فرنگي دانشجويان جهان در سال آينده گفت: اين مسابقه ها در سال ۲۰۰۴ در كشور لهستان برگزار مي شود و پس از آن، بازي هاي يونيورسياد دانشجويان در سال ۲۰۰۵ در تركيه برگزار خواهد شد. وي افزود: در يونيورسياد ۲۰۰۵ تركيه با استفاده از حق ميزباني رشته هاي تير و كمان، تكواندو و كشتي را براي برگزاري مسابقه ها برگزيده است.

نتايج مسابقات  فوتبال  پيشكسوتان  جام  يونس  شكوري
مسابقات  فوتبال  پيشكسوتان  (جام  يونس  شكوري ) با انجام  چهار ديدار پيگيري  شد.
در پايان  رقابت هايي  كه  در زمين  هندبال  مجموعه  ورزشي  شهيدشيرودي  تهران  برگزار شد، نتايج  زير به دست  آمد:
رده  سني  بالاي  ۴۷ سال 
شاهين  ۲ شيرودي  صفر
گلهاي  شاهين : مسروب  وارتانيان  و علي رضا جهانگشا بهترين  بازيكن : علي رضا جهانگشا از شاهين
ياران  ۲ بانك  تجارت  صفر 
گلها: مهدي  دينورزاده  و غفور كاظمي بهترين  بازيكن : علي  گيوه اي  دروازه بان  ياران
 نادر ۲ كيان  صفر (از رده  سني  بالاي  ۵۵ سال )
گلها: پرويز قاسمي  (۲ گل ) بهترين  بازيكن : علي رضا خليلي  از نادر
 كيان  ۴ استقلال  ۱ از رده  سني  بالاي  ۴۰ سال گلها: وحيد كيهاني  (۳ گل ) ناصر كاوياني  براي  كيان
 گل  استقلال : جعفر مختاري فر براي  استقلال  بهترين  بازيكن : وحيد كيهاني  از كيان
 در پايان  اين  ديدارها و با احتساب  نتايج  بدست  آمده  در رده  سني  بالاي  ۴۷ سال  دو تيم  شاهين  و ياران  به  فينال  راه يافتند.
تيم هاي  شيرودي  و بانك  تجارت  ديدار رده بندي  اين  رده  سني  را برگزار خواهند كرد.
همچنين  تيم  نادر با شكست  كيان  به  فينال  رده  سني  ۵۵ سال  راه  پيدا كرد.
اين  تيم  منتظر برنده  ديداراستقلال  و راه آهن  خواهدبود.
در رده  سني  بالاي  ۴۰ سال  استقلال  نيز با پذيرش  شكست  در برابر كيان  ازجام  پيشكسوتان  خداحافظي  كرد.
بدين  ترتيب  كيان  به  نيمه  نهايي  اين  رده  سني راه  پيدا كرد.
برنامه  ادامه  ديدارها:
شنبه  ۸/۱۰/۸۲ ساعت  ۳۰/۱۲ برق  با شاهين  از رده  سني  بالاي  ۴۷ سال
 ساعت  ۳۰/۱۳ استقلال  با راه  آهن  از رده  سني  بالاي  ۵۵ سال 
ساعت۳۰/۱۴ياران  با كيان  از رده  سني  بالاي  ۴۰ سال
 كليه  اين  ديدارها در مرحله  نيمه نهايي  برگزار مي شود.
درپايان  ۱۹ روز از آغاز اين  رقابت ها در رده  سني  ۵۵ سال  پرويز قاسمي از تيم  نادر با ۱۰ گل  زده ، در رده  سني  بالاي  ۴۷ سال  مسعود عطايي  از بانك تجارت  با ۸ گل  زده  و در رده  سني  بالاي  ۴۰ سال  فرشاد پيوس  از تيم  ياران  ۷گل  زده  عناوين  بهترين  گل  زن را به  خود اختصاص  داده اند.

برنامه هفته پانزدهم ليگ برتر
پنجشنبه ۴/۱۰/۸۲
* سايپا تهران - سپاهان اصفهان ساعت ۳۰/۱۴ شيرودي
* برق شيراز - استقلال تهران ساعت ۳۰/۱۴ حافظيه شيراز
جمعه ۵/۱۰/۸۲
* فولاد خوزستان - فجر سپاسي شيراز ساعت ۳۰/۱۴ تختي اهواز
* شموشك نوشهر - استقلال اهواز ساعت ۳۰/۱۴ شهداي نوشهر
* ذوب آهن اصفهان - پيكان تهران ساعت ۳۰/۱۴ فولاد شهر
* پاس تهران - پگاه گيلان ساعت ۳۰/۱۴ شهيد دستگردي
* پيروزي تهران - ابومسلم مشهد ساعت ۱۶‎/۳۰ آزادي تهران

سرپرست تيم وزنه برداري سايپا
عمل پهلوانانه باقري سايپا را قهرمان آسيا كرد
گروه ورزشي: سرپرست تيم وزنه برداري سايپا با اظهار رضايت از وزنه برداران اين تيم، عملكرد آنها در رقابت هاي باشگاههاي آسيا در چين را بالاتر از حد انتظار دانست.
جليل اميري افزود: تعداد تيم هاي شركت كننده در اين مسابقات نسبت به سال هاي گذشته كمتر بود ولي با اين وجود سطح برگزاري مسابقات نسبتا مطلوب بود. به طوري كه تيم هاي چين، تايلند و مغولستان نفرات خوبي را به همراه داشتند.
وي ادامه داد: مسئولان تيم با توجه به خستگي وزنه برداران، نگران آسيب ديدگي ورزشكاران بودند و به غير از آسيب ديدگي مجدد كوروش باقري مسئله خاص ديگري بوجود نيامد.
اميري در مورد وضعيت مصدوميت باقري اظهارداشت: باقري در حين اين مسابقات از ناحيه كشاله ران مجددا مصدوم شد ولي با اين حال به خاطر عرق ملي و باشگاهي همچون يك پهلوان به كار خود ادامه داد و كسب امتياز وي كمك شاياني به قهرماني تيم سايپا كرد.
مسئولان تيم هيچ انتظاري از كوروش باقري نداشتند ولي وي با تمام توان شرايط قهرماني تيم را راحت تر كرد. سرپرست تيم وزنه برداري سايپا با بيان اينكه عملكرد وزنه برداران اين تيم قابل تقدير است، خاطرنشان كرد: اعضاي تيم سايپا پس از مسابقات جوايز نقدي را دريافت كردند و در روزهاي آتي بر اساس آيين نامه باشگاه جوايزي را دريافت خواهند كرد.

يكپارچگي مسابقه هاي ژيمناستيك در كشور
گروه ورزشي: در جلسه اي كه به رياست معاون ورزشي سازمان تربيت بدني و با حضور اعضاي فدراسيون ورزش دانش آموزي تشكيل شد، فدراسيون ژيمناستيك و فدراسيون ورزش دانش آموزي با برگزاري مسابقات هماهنگ و مشترك توافق كردند.
دكتر حسن اسدي رئيس فدراسيون ژيمناستيك با بيان اين خبر اظهار داشت: براساس اين توافق كه با مسئولين تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت، قرار بر اين شد كه حتي احكام قهرماني در اين مسابقات نيز مشتركا صادر شود.
وي افزود: در جلسه آخري كه با عموزاده خليلي (رئيس فدراسيون ورزش دانش آموزي) داشتيم، اين برنامه قطعي شد، لذا از سال آينده، مسابقات زير ۱۴ سال به صورت هماهنگ با وزارت آموزش و پرورش، برگزار مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |