شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۶۵
اف لا ين تا آن لا ين
خودروهاي پلاك جديد خريدار ندارند
دستورالعمل نقل و انتقال خودروهاي پلا ك جديد سه ماه پس از ورود آنها ابلا غ شد
اكنون شهر پر است از انواع پلاك ها پلاك جديد با مختصات واگذاري نمره به شخص، نه خودرو مردم را بيشتر دچار سردرگمي كرده
006186.jpg
عكس: هادي مختاريان 
«هنوزحتي يكي از خودروهاي مدل ۸۳ به فروش نرفته است.»
اين را مالك يكي از نمايشگاه هاي بزرگ خودروي پايتخت مي گويد. نمايشگاه او در خيابان شهيد مطهري پر است از انواع خودروهاي مدل بالا و شيك. اما آن دسته از خودروها كه در سال ۸۳ پلاك شده اند، هنوز به فروش نرفته اند.
مرد ميانسال مالك نمايشگاه اين ركود را به دليل پلاك جديد راهنمايي و رانندگي مي داند. به اعتقاد او روشن نبودن روش نقل و انتقال مالكيت اين خودروها باعث شده، مردم رغبتي به خريد اين خودروها نداشته باشند.
طرحي براي تمام فصول!
چند سال قبل راهنمايي و رانندگي درست اواخر سال از مالكان خودروها خواست، هر كدام ۲ هزار و ۵۰۰تومان به حساب اين اداره بريزند تا در اسرع وقت طرح تعويض پلاك هاي قديمي خودروها به اجرا درآيد. در آن روزها صف هاي طولاني براي پرداخت پول و گرفتن برچسب تعويض پلاك در روزهاي پاياني سال ديدني بود. اما پس از گذشت بيش از ۳سال برچسب ها در دست بسياري از مالكان باقي مانده و اواخر سال گذشته نخستين خودروها با پلاك هاي جديد وارد بازار شد. گو اينكه پيش از آن نيز با تغييري در طرح پلاك هاي قديمي، خودروهايي با پلاك هاي به اصطلاح ليزري نيز وارد چرخه خوردوهاي در حال تردد شد.
اكنون شهر پر است از انواع پلاك ها و پلاك جديد با مختصات واگذاري نمره به شخص، نه خودرو مردم را بيشتر دچار سردرگمي كرده.
پلاك هاي برنامه ريزي شده 
نهم اسفند ۱۳۸۲ نخستين پلاك جديد بر روي يكي از خودروهاي ساخت شركت ايران خودرو پرچ شد. در آن زمان اطلاعاتي كه راهنمايي و رانندگي در اختيار مردم گذاشت، حكايت از ثبت پلاك خودرو به نام شخص و با ثبت شماره ملي مالك در شناسنامه خودرو داشت. بر اساس اين طرح پلاك خودرو به مالك خودرو تعلق مي گيرد نه خودرو و پس از فروش خودرو نيز پلاك نزد مالك باقي مانده و به مالك جديد، پلاك جديدي داده مي شود.
با اينحال هنوز دستورالعمل قابل اجرا و متقني در اين رابطه به دفاتر ثبت و اسناد ابلاغ نشده است.
به گفته پاك نهاد سردفتر يكي از دفاتر ثبت و اسناد در خيابان ميرداماد، دستورالعمل ثبت، سردفتران را مكلف كرده نقل و انتقال را مانند پيش انجام داده و خريدار و فروشنده را به واحد شماره گذاري ارجاع دهند.
«اين روش مشكلات بسياري را به همراه خواهد داشت، چون باعث ازدحام و تراكم مردم در شماره گذاري مي شود. بايد روش هايي براي نقل و انتقال سريع و راحت خودروهاي با پلاك جديد تعبيه شود.» اين را پاك نهاد مي گويد.
در اين ميان بازار فروش به شيوه وكالتي داغ تر از فروش قطعي خودرو است. دوندگي ها و دردسرهاي گرفتن پلاك جديد باعث شده، بسياري ترجيح دهند، خودرو را به شيوه وكالتي خريداري كنند. در حالي كه خريد و فروش وكالتي خودروهاي جديد بار حقوقي بسيار بيشتري دارد. در واقع فروشنده با واگذاري پلاك خود به خريدار مسووليت تمام تخلفات بعد از معامله را به عهده مي گيرد، چرا كه شماره ملي او در شناسنامه خودرو ثبت شده است.
جالب آنكه اين دستورالعمل نيم بند نقل و انتقال خودروهاي جديد نيز دوماه پس از صدور پلاك هاي شخصي به سردفترها ابلاغ شد.
به گفته سيروس نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران حدود يك هفته قبل توافقنامه اي بين نيروي انتظامي و اين كانون تنظيم شد. بر اساس اين توافقنامه خريدار و فروشنده بايد ابتدا به راهنمايي و رانندگي مراجعه كنند، سپس به دفتر اسناد رسمي و سپس مجددا براي گرفتن پلاك شخصي جديد به راهنمايي و رانندگي.
اين پروسه پيچيده و پردردسر براي بسياري از خريداران و فروشندگان مشكل ساز شده است.
در حالي كه مالكان خودروهاي جديد حدود ۳ ماه است در بلاتكليفي به سر مي برند، سردار هاشمي معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به تازگي خبر از راه اندازي ۳ مركز در تهران براي نقل و انتقال خودروهاي پلاك جديد داد. به گفته وي در اين مراكز شناسنامه جديدي براي خريدار صادر شده و توسط نماينده سازمان ثبت اسناد و املاك كشور كه در مراكز حضور دارد به ثبت مي رسد و پلاك صادر شده بر مبناي شناسنامه خودرو و مدتي به خريدار تحويل داده مي شود.
وي توضيح مي دهد: «همچنين پلاك فروشنده از وي اخذ شده و در اين مراكز نگهداري مي شود تا اگر شخص خودروي جديدي خريداري كرد، همين پلاك به وي واگذار شود.»
براساس اظهارات سردار هاشمي اطلاعات مربوط به مالك خودرو و مشخصات خودرو به صورت كامل در سيستم رايانه اي نيروي انتظامي ثبت مي شود و براي هميشه سابقه خودرو در اين سيستم باقي خواهد ماند.
هماهنگي هايي كه انجام خواهد شد
مشكل پلاك هاي جديد تنها نقل و انتقال پيچيده و برنامه ريزي نشده آنها نيست.
امير كاظمي به تازگي يك خودروي نو خريداري كرده است. با اينكه بيش از بيست روز از تحويل خودرو به او مي گذرد، هنوز پلاك دائم براي خودرويش صادر نشده و تردد با پلاك موقت هم مستلزم پذيرش جريمه هاي سنگين است.
اين درحالي است كه به گفته سردار هاشمي هيچ شركت يا نمايندگي، حق فروش خودرو بدون پلاك را ندارد و مردم نيز از خريد خودروي فاقد پلاك بايد خودداري كنند.
«طبق هماهنگي هاي به عمل آمده مشخصات خريدار توسط كارخانه خريد يا نمايندگي به سيستم رايانه اي نيروي انتظامي وارد مي شود و همزمان براي اين مشخصات پلاك صادر مي شود. در اين مورد شناسنامه و پلاك خودرو صادر شده و شناسنامه و پلاك خودرو در هنگام تحويل خودرو به مالك واگذار مي شود و كارت خودرو نيز حداكثر ۱۵ روز پس از اين مرحله به در منازل مالكان ارسال خواهد شد.»
در كلام ساده است. براساس اين گفته ها، خريداران با بهره گيري از سيستم پيشرفته رايانه اي كه به ادعاي راهنمايي و رانندگي به زودي آن لاين هم خواهد شد، چند روز پس از خريد خودرو، خودروي خود را با پلاك دائم تحويل خواهند گرفت.
اما گفته هاي كاوياني نماينده ايران خودرو در ناجا حاكي از نكته هاي ديگري است. به گفته وي هنوز سيستم رايانه اي كارخانه هاي خودروسازي به راهنمايي و رانندگي آف لاين است و در نتيجه انتقال مشخصات خريدار خودرو به راهنمايي و رانندگي زمان بيشتري را تلف مي كند. از سوي ديگر در مواردي اطلاعات از سوي كارخانه در اختيار راهنمايي و رانندگي قرار گرفته، اما باوجود گذشت بيش از ۱۵ روز هنوز پلاك دائم به كارخانه تحويل داده نشده است.
حكايت نصب پلاك جديد نيز سر درازي دارد. پلاك هاي شخصي بايد در حضور نماينده ناجا به خودور پرچ شود.
اين قاعده در شهرهايي كوچك و شهرهايي كه از مراكز مخصوص راهنمايي و رانندگي دور است،  مسايل خاصي را به دنبال داشته.
«م.ن» خريدار خودروي نو و ساكن يكي از شهرهاي شمالي كشور است.
اين مرد جوان مي گويد: «چندبار براي گرفتن پلاك خودرو به دفتر اسناد رفتم ولي از شانس من هربار نماينده راهنمايي و رانندگي نبود و تحويل پلاك به تاخير افتاد.»
اين درحالي است كه معاون راهنمايي و رانندگي اين تاخيرها و مشكلات را انكار مي كند. به عقيده او همه چيز برنامه ريزي شده است و در چند ماه آينده تمام پلاك هاي قديمي نيز با پلاك هاي جديد جايگزين خواهد شد و پروسه واگذاري و نقل و انتقال پلاك شخصي بيش از چند روز و پس از آن لاين شدن شبكه چند ساعت طول نخواهد كشيد.
اما هنوز مردم مستاصل اند و برنامه ريزي هايي كه چندماه بعد در جريان جزئيات آن قرار مي گيرند و احتمالاً چندماه بعدتر هم هماهنگي هاي بين بخشي برنامه ريزي ها اعمال مي شود.
هر ايراني فقط يك خودرو
پلاك شخصي وارد گردونه عبور و مرور شد. اما معلوم نيست اگر كسي بخواهد مالك چند خودرو باشد، تكليف پلاك هاي او چه خواهد شد. طرح جديد، پيش بيني كرده پلاك خودرو براساس شماره ملي او صادر شود و بالطبع چون هر شخص يك شماره ملي دارد، يك پلاك هم خواهد داشت. در اين طرح هنوز دستورالعملي براي كساني كه مي خواهند صاحب چند خودرو باشند، تعبيه نشده. به اين ترتيب هر ايراني تنها مي تواند مالك يك خودرو باشد.
خب اين هم محدوديتي براي ثروتمندان. بايد عدالت اجتماعي رعايت شود.
سردار هاشمي مي گويد: «پلاك هاي جديد ظرفيت صدور براي ۸۰ ميليون دستگاه را دارد و با تغييراتي براي ۲۰۰ ميليون دستگاه.»
از همه اين مشكلات بگذريم، پلاك هاي جديد، صدور آن، نقل و انتقال آن و ... سرشار از ابهاماتي است كه بايد به سرعت رفع شود.

نمايشگاه كتاب اما و اگرها
شمارش معكوس
006189.jpg
نمايشگاه كتاب امسال از اول هم كم مشكل نداشت. اول مخالفت شهرداري در مكان نمايشگاه و بعد حرف و حديث هاي مربوط به آن بعد از برداشته شدن منع اول حالا نوبت به وزارت ارشاد رسيده است. معاونت فرهنگي وزارت ارشاد اخيرا اعلام كرده است كه پس از قطع ۴ساله پرداخت بن به دانشجويان، امسال به هيات علمي دانشگاه ها نيز بن پرداخت نمي شود.
از طرفي محدوديت غرفه براي ناشران و اختصاص يافتن وجوه مالياتي به ناشران، نمايشگاه امسال را با يك نه بزرگ مواجه كرده است.
امسال در هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ۱۹۳۹ ناشر داخلي در فضايي به وسعت ۱۸۵۱۳ مترمربع حدود ۱۳۱۳۶۶ عنوان كتاب را عرضه خواهند كرد.
قرار است هفدهمين نمايشگاه كتاب از ۱۴ تا۲۴ ارديبهشت ماه داير شود و مردم مي توانند از ساعت ۱۱ الي ۲۲ از نمايشگاه بازديد كنند.
سال گذشته تعداد غرفه ها در نمايشگاه كتاب ۲۵۰ غرفه در۶ سالن بود و حدود ۶۵۰ ناشر در نمايشگاه حضور داشتند.
تعداد غرفه ها جوابگوي تعداد ناشران نيست و عملا غرفه به برخي از ناشران نمي رسد.
اين اطلاعات برگرفته از يادداشت هاي يك وبلاگر يعني رئيس ستاد برگزاري نمايشگاه است و به گفته وي امسال نيز حكايت همچنان باقي است.
بن نداريم
همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب، دانشجويان منتظر بن كتاب نباشند.
اين گفته دكتر محدث مدير كل دانشجويان داخل است كه ۴ سال متوالي يا از سوي وي ويا همكاران سابقش به دانشجويان سراسر كشور بشارت داده مي شود.
« بن كتاب حاصل تفاهمي ميان وزارت علوم و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي است كه طي آن اين دو وزارتخانه تخفيفي را براي دانشجويان در قالب برگه هايي قائل مي شوند. اما امسال نيز مانند ۴ سال گذشته وزارت ارشاد يارانه هاي خود را در اين زمينه به وزارت علوم قطع كرده و هيچ بن كتابي به دانشجويان اختصاص نمي  يابد.» اين در حالي است كه دانشجويان بيشترين متقاضيان خريد كتاب درسراسر كشور هستند.
هر ساله وزارت ارشاد به دانشجويان، ميزان قابل توجهي بن اختصاص مي داد، اما ۴سال است كه اين تفاهم صورت نمي گيرد.
همچنين معاون پژوهشي دانشگاه علم و صنعت مي گويد: امسال سقف خريد دانشجويان از نمايشگاه كتاب ۲۰۰ دلار تعيين شده است و دانشجويان براي خريد كتاب به جاي بن بايد كارت كتاب تهيه كنند.
وي با اشاره به اينكه وزارتخانه هاي ارشاد و علوم، تحقيقات و فن آوري از ۴ سال گذشته ديگر بن كتاب توزيع نمي كند، يادآور شد: اين طرح شامل اساتيد دانشگاه نيز مي شود و اساتيد نيز براي تهيه كارت و خريد كتاب به محل دايمي نمايشگاه ها مراجعه كنند.
توزيع كتاب در ميان معلمان به صورت بن غير نقدي اما همچنان ادامه دارد. رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران قرار است به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم ۷۰هزار بن فروشگاه در اختيار معلمان قرار دهد كه بخشي از اين بن به صورت بن خريد كتاب در اختيار معلمان قرار خواهد گرفت.
معلمان با ارايه كارت شناسايي و پرداخت ۴ هزار تومان مبلغ ۵ هزار تومان بن دريافت مي كنند.
البته سازمان هاي دولتي در اينگونه مواقع از شانس بهتري برخوردارند. براين اساس كه بسياري از ادارات به صورت رايگان بن كتاب دراختيار كارمندان خود و حتي به صورت هديه دراختيار برخي از مراجعان نيز قرار مي دهند.
نشاط در نمايشگاه 
از آنجا كه مخاطبان اصلي نمايشگاه كتاب، جوانان هستند طبيعي است كه در راستاي گرايش بيشتر جوانان به كتاب خواني سياست هاي تشويقي نيز درمورد آنها اجرا شود. به گفته وزير ارشاد در دومين نشست ستاد نمايشگاه كتاب تهران حضور چشمگير جوانان در نمايشگاه هاي گذشته نشان دهنده توجه و علاقه آنان به كتاب است و بهتر است برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه به گونه اي باشد كه باعث نشاط و حضور بيشتر آنان در نمايشگاه شود.
سال هاي گذشته برگزاري كنسرت و آتش بازي در فضاي باز تا حدودي باعث جذب جوانان به نمايشگاه شده است.
بخشودگي مالياتي 
در آستانه نمايشگاه بين المللي كتاب، سازمان امور مالياتي كشور در جهت اعتلاي فرهنگ كتابخواني به صورت موقت ناشران و كتاب فروشان را از برنامه هاي مالياتي معاف كند.
به گفته سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به ماده ۲۷۳ قانون ماليات هاي مستقيم، كليه فعاليت هاي انتشاراتي و مطبوعاتي اشخاص حقيقي و حقوقي كه به موجب مجوز وزارت ارشاد انجام مي شود با رعايت مفاد آيين نامه اجرايي موضوع تبصره ۳ ماده ۱۲ قانون يادشده و دستورالعمل موضوع ماده ۱۲ آيين نامه از پرداخت ماليات معاف هستند.
اين اولين گام سازمان امور مالياتي كشور براي تسهيل فعاليت هاي ناشران كتاب است بنابراين شايد در نمايشگاه امسال كتاب، درمورد قيمت كتاب ها تغييرات محسوسي ايجاد شود.
قيمت كتاب در نمايشگاه عموماً چندان توفيري با بازار كتاب ندارد و عمده علت آن نيز از سوي ناشران، قيمت بالاي غرفه ها و تسهيلات در نمايشگاه و همچنين ماليات عنوان شده است.
و اما جشنواره مطبوعات 
مطابق برنامه، همه ساله ستاد نمايشگاه بين المللي جشنواره مطبوعات در كنار نمايشگاه بين المللي كتاب برگزار مي شود. تاكنون ۴۳۵ نشريه سراسري ايران براي شركت در نمايشگاه تقاضاي دريافت غرفه كرده اند.
البته امسال جشنواره مطبوعات از گرمي سابق برخوردار نيست. روزنامه هاي ابرار، جمهوري اسلامي، كيهان و توسعه قصد ندارند در اين نمايشگاه شركت كنند و تمام نمايشگاه قرار است در وسعت ۱۴ هزار مترمربع فضاي نمايشگاه تاسيس شود. در نمايشگاه عكس نيز خبري از رونق نيست. عكاسان نمايشگاه را تحريم كرده و از برگزاري آن خودداري كردند.
شنيده مي شود انجمن صنفي قصد دارد براي دراختيارگرفتن امور نمايشگاه تلاش هايي صورت دهد، اما هنوز از نتيجه  خبري نيست.

متروي بهارستان، تابستان ميوه مي دهد
006192.jpg
مترو بهارستان كه تابستان ميوه بدهد، بسياري از مشكلا ت شهري حل خواهد شد و اين نويدبخش گسترش چيزي است كه به آن راه آهن شهري مي گويند.
آزاده بهشتي 
«متروبازها» اگر روزنامه اي بخوانند به اين دليل است كه ببينند خبر تازه اي شده يا نه... و حالا اميدواريم اين گزارش مقابل چشمشان باشد.
ايستگاه مترو بهارستان از تاريخ ۲۷/۱۲/۸۲ راه اندازي شد. قطعا آگاهي از اينكه اين ايستگاه نيز مطابق با بقيه ايستگاه هاي مترو در زمان آغاز جهت بهره برداري و راه اندازي در ساعات محدودي از روز حركت مي كند، ابهام هاي موجود در زمينه ساعات حركت و نحوه كاركرد اين ايستگاه از مترو را برطرف مي كند.
بهرام عبابافي، مدير بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه، وقتي با اين سوال مواجه مي شود كه آيا اين نوع حركت در ايستگاه تازه تاسيس بهارستان دائمي است يا خير، بر ناپايداري محدوديت اين ايستگاه تاكيد مي كند و مي گويد كه وضعيت فعلي ايستگاه بهارستان كه شايد بتوان آن را وضعيت پايلوت نامگذاري كرد تا پايان خردادماه ادامه دارد.
علت اصلي زمان بندي محدود ايستگاه هاي مترو در ماه هاي اوليه رويه اي است كه از آغاز بهره برداري از اولين ايستگاه مترو، قاعده كلي مسوولان بوده است. به زعم عبابافي اين روش كه در حقيقت نه تنها در مورد ايستگاه بهارستان كه در مورد تمام ايستگاه هاي مترو مصداق دارد، براي كنترل ايمني و امنيت ساخت و سازهاي مترو است.
بحث سرويس دهي به مسافران درون شهري كه با راه اندازي مترو شكل و شمايل جدي به خود گرفت، بحث امنيت و ايجاد اطمينان به مسافران را نيز به دنبال داشت. در ابتدا مسوولان و مهندسان بايد اين اطمينان را ايجاد مي كردند كه مشكل خاصي از نظر تجهيزات و مسايل فني در قطار، مسير يا ايستگاه نيست و در صورتي كه اين مشكل نيز وجود داشته باشد بايد فرصت مقتضي جهت ترميم آن وجود داشته باشد. پس مترو به صورت پايلوت، چندماه در مسير جديدالتاسيس حركت مي كند و در اين چندماه تمام اين موارد بررسي شده و نتيجه نهايي اين كار، راه اندازي كامل ايستگاه بر اساس استاندارد و وضعيت لازم است.
ايستگاه مترو بهارستان مجزا از ديگر ايستگاه ها نبوده است لذا به محض راه اندازي اين ايستگاه در تاريخ ۲۷ اسفندماه سال گذشته، طرح آزمايشي جهت سپري شدن اين دوره از فروردين ماه آغاز و تا پايان خردادماه ادامه دارد.
در ابتداي سال جاري - فروردين ماه- ايستگاه بهارستان از ساعت ۱۱ تا ۲ بعدازظهريعني ۳ ساعت در روز با فاصله ۳۰ دقيقه مورد بهره برداري قرار گرفت و مشكلاتي از جهت تجهيزات و قطار در آن نبود.
برنامه ارديبهشت ماه حاكي از افزايش دو برابر شدن زمان حركت قطارها يعني از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهربود. در عين حال فاصله حركت قطارها نيز به دليل مورد استقبال قرار گرفتن از جانب مردم از ۳۰ دقيقه به ۱۰ دقيقه كاهش يافت.
به گفته مدير بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران- مترو- اين زمان در خردادماه از سمت صبح و بعدازظهرتوسعه خواهد يافت و احتمالا برنامه حركت قطارها در اين ايستگاه از ۷ يا ۸ صبح خواهد بود كه تا ۶ يا ۷ بعدازظهرادامه دارد و حداكثر از اوايل تابستان ايستگاه بهارستان نيز مانند ساير ايستگاه ها مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
حاصل فعاليت مستمر تيم راه اندازي مترو در تهران،  راه اندازي خط ۱ (ميرداماد - حرم مطهر) به صورت كامل و خط ۲ (صادقيه - بهارستان) به صورت نيمه تمام است.
وقتي از عبابافي مي پرسيم چرا توسعه مترو به اين كندي است،  مي گويد: فعاليت حقيقي بر روي ايستگاه بهارستان نظير سفت كاري و نازك كاري و عمليات واقعي از ۲ روزپيش شروع شد و فعاليت بر روي اين ايستگاه سال گذشته به اتمام رسيد.
البته اگر پاي بحث هايي مثل قيمت خودرو، سوبسيد بنزين و هزينه هاي ناشي از تصادفات به ميان كشيده شود،  قطعه هاي گمشده پازل بودجه هاي شهري پيدا خواهد شد.
اينكه قيمت خودرو كاهش يابد يا سوبسيد بنزين برداشته شود و هزينه هاي آن براي كارهايي نظير پيشبرد ساخت مترو،  اتوبان و  آزادراه شايد طرح اوليه مترو در چهار خط پيش بيني شده بود.
خط اول و دوم، حرم - ميرداماد و صادقيه - دردشت بود اما خط سوم قرار بود از افسريه تا مهرآباد و خط چهارم از شمال شرق تا جنوب غرب احداث شود.
فعاليت هاي خط ۱ به پايان رسيده اما ۳ خط ديگر در يك خط نيمه تمام، در خط ۳ جديد اقدام هاي اوليه جهت ساخت و خط چهارم درحد برنامه است. مدير بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران ضمن اطلاع از فعاليت در مسير خط ۲، درمورد خط ۳ اعلام كرد كه اين پروژه جزء برنامه ۶ سال بعد مترو است.
وقتي از او درمورد راه اندازي خط ۴ سوال كرديم، گفت: پروژه راه اندازي خط ۴ يا همان خط شمال شرق تا جنوب غرب جزء برنامه ۶ ساله بعد از خط ۳ است.
البته قابل توجه است كه وي ابراز اميدواري كرده است درصورتي كه بتوان اين خطوط را نيز مانند ساير خط هاي مترو در ۲ يا ۳ فاز مورد بهره برداري قرار بدهد هر ۲ سال مي توانند ۵ يا ۶ كيلومتر از مترو در اين خطوط را راه اندازي كنند.

پيامدهاي زندگي در شهرهاي اقماري
روزي ۶ ميليون ساعت اتلاف وقت!
جاده دماوند، از سه راه تهرانپارس تا جاجرود، بومهن و رودهن و... از پررفت و آمدترين جاده هاي كشور به شمار مي رود و روزانه هزاران اتومبيل شخصي، كرايه، ميني بوس، اتوبوس و كاميون از اين جاده عبور مي كنند به طوري كه تا چندي پيش در ميان جاده هاي خطرناك و پرمرگ و مير ركورددار بود
«سنگيني اجاره خانه كه سال به سال سير صعودي طي مي كرد، كول كردن اسباب و اثاثيه از اين خانه به آن خانه، از اين سوي شهر به آن سوي شهر كه استهلاك سريع لوازم اساسي مثل يخچال و فريزر و... را درپي داشت، غرولندها و گله و شكايت هاي مداوم همسر و اهل خانه و از همه مهمتر ناتواني پرداخت اجاره بهاي بيش از حد مقدورات، همه و همه دست به دست هم داد و مجبورم كرد عطاي تهران را به لقايش ببخشم و راهي بومهن شوم. خب، آنجا مي شد با اجاره بهايي بسيار كمتر براي چندسالي در يك جا اقامت كرد و اين براي من هميشه اجاره نشين خانه به دوش يك موهبت بزرگ بود، اما راستش را بخواهيد فكرش را نكرده  بودم كه رفت و آمد هر روزه بومهن تا محل كارم - غرب تهران - يعني چه و چه پيامدهايي دارد...»
اين زبان حال اكثر قريب به اتفاق كارمنداني است كه در بومهن زندگي مي كنند و بي شك حرف دل همه آنها كه در شهرهايي با شرايط مشابه ساكن اند نيز هست و آن دسته از خوانندگان كه با اين مشكل دست به گريبان هستند مي توانند ده ها مشكل ديگر را بر آنچه در پاراگراف نخست مطلب از قول يكي از شهروندان بومهن نقل شد، بيفزايند.
روند پيشرفت هر جامعه بر ميزان كارآيي آحاد آن مبتني است و هرچند مطلوب ترساختن كارآيي نيروهاي فعال از عمده دلمشغولي هاي سياستگذاران هر كشور است و در اين راستا، امكان دسترسي آسان افراد به محل كار، بنياني ترين فرآيند به شمار مي آيد.
آنچه باعث گرايش عظيم شهروندان تهراني به زندگي در شهرهاي اقماري اين كلانشهر، به ويژه در سال هاي اخير شده است بر كسي پوشيده نيست. افزايش غيرقابل تصور بهاي مسكن و پي آمد آن، اجاره بها، صاحبخانه شدن در تهران را براي طبقه متوسط (كارمندان، كارگران و...) به يك رويا و حتي اجاره يك مسكن مناسب را به امري تقريباً غيرممكن بدل ساخته است. بدين لحاظ آنها كه امكان خريد قطعه اي زمين ارزان و ساخت آن را داشتند به شهرهاي اقماري تهران هجوم بردند و نيز آنها كه مي توانستند بهاي رهن كامل خانه اي را بپردازند راهي اين شهرها شدند.
«جاده دماوند، از سه راه تهرانپارس تا جاجرود، بومهن و رودهن و... از پررفت و آمدترين جاده هاي كشور به شمار مي رود و روزانه هزاران اتومبيل شخصي، كرايه، ميني بوس، اتوبوس و كاميون از اين جاده عبور مي كنند به طوري كه تا چندي پيش در ميان جاده هاي خطرناك و پرمرگ و مير ركورددار بود. سرانجام، پس از كشتارهاي فراوان مسافران اين جاده، دو شركت بيمه كه از پرداخت ديه هاي سنگين مصدومان و كشتگان اين جاده به تنگ آمده بودند، دست به دست هم دادند و اقدام به نصب بلوك هاي سيماني در وسط جاده كردند كه از آنوقت تابه حال به طرز محسوسي آمار تلفات پايين آمده است.»
هر روز بيش از سه ساعت وقت يك شهروند بومهن در رفت و آمد از خانه به محل كارش در تهران تلف مي شود و بيش از نيمي از حقوق خود را بايد به عنوان كرايه بپردازد! راستي باوركردني است؟ يك كارمند ساكن بومهن، رودهن و شهرهاي نظير آن بايد روزانه بيش از ۲ هزار تومان بابت كرايه رفت و آمد به محل كار خود بپردازد، چندين ماشين عوض كند، خستگي سنگيني ناشي از اين سفر را صبح ها با خود به محل كار ببرد و شب ها به خانه برگرداند. بيش از سه ساعت وقتش در روز تلف شود و هزاران مساله ديگر.
بد نيست همين جا به يك آمار سرانگشتي توجه كنيم: با يك برآورد بسيار خوش بينانه، روزانه ۵/۲ ميليون نفر از شهرهاي اقماري به تهران رفت و آمد مي كنند و بين ۲ تا ۳ ساعت وقتشان در اين آمد و رفت مي گذرد. اين يعني حدود ۶ ميليون ساعت در روز يا به عبارتي حدود ۲۵ هزار شبانه روز؛ يعني در هر روز، ۲۵ هزار شبانه روز وقت در جاده ها تلف مي شود تا كاركنان به محل كارشان برسند!
علاوه بر اين، كارآيي اين كاركنان كمتر و فشار بر اعصابشان بسيار زياد است. اگر بخواهيم به پيامدهاي اين روند بپردازيم بايد كتابي در اين باب بنويسيم، اما ساده ترين راه حل، يا يكي از ساده ترين راه حل ها چيست؟
به نظر اغلب كارشناسان، ايجاد يك سري امكانات حمل و نقل شهري سريع به ويژه مترو، مي تواند اين خسارت سنگيني را به كمتر از نصف كاهش دهد.
به عنوان مثال چنانچه يك خط مترو سريع بين شهرهاي بومهن، رودهن، پرديس و تهران احداث شود، مسافري كه قصد رفتن به ميدان ونك را دارد، نسبت به حال، حدود نصف يا كمتر وقت صرف خواهد كرد. حال بگذريم از عدم آلودگي هوا، كاهش بار ترافيك و امثال آن.
از اينها گذشته واقعيت اين است كه طي سال هاي اخير به غرب تهران بسيار توجه شده و بزرگراه ها و امكانات شهري فراواني براي آن تدارك ديده شد، اما شرق تهران بزرگ همچنان مورد بي مهري و كم لطفي قرار دارد.

تاكسيمترها مي آيند
اين قدر از گراني كرايه تاكسي ها گله نكنيد. تاكسيمتر در قالب يك ناجي ظاهر خواهد شد.
دكتر حسن زياري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي گفت: «نرخ جديد كرايه تاكسي ها را با رعايت حقوق رانندگان و مهمتر ازآن حقوق شهروندان تعيين مي كنيم. متاسفانه آنچه تاكنون درخصوص كرايه تاكسي ها شاهد آن بوده ايم، به دور از كارهاي كارشناسي بوده است. براين اساس مطالعات كارشناسي را با حضور نمايندگان تاكسيراني و ساير دستگاه هاي مرتبط اين امر در كميسيون مربوطه دنبال كرده ايم كه نتايج آن به زودي اعلام مي شود.»
وي در ارتباط با استفاده از تاكيسمتر گفت: «مقوله استفاده از تاكسيمتر چندسالي است كه مطرح شده، اما بايد تمام جوانب آن بررسي شود تا راننده و مسافر هيچ كدام متضرر نشوند.»

زنان سرپرست خانوار منتظر نباشند
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفته است مستمري زنان سرپرست خانوار در سال جاري مانند سالهاي گذشته بين ۷ تا ۱۸ هزار تومان است و افزايش نمي يابد.
دكتر سيد حسن علم الهدايي در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت :  افزايش مبلغ مستمري زنان سرپرست خانوار هزينه زيادي دارد كه براي تامين اعتبار آن مشكل داريم و همين امر افزايش مبلغ مستمري  در سال جاري را تقريبا غير ممكن  مي كند. وي  با بيان اينكه تاكنون هيچ تصميمي مبني بر افزايش مستمري ها به سازمان بهزيستي ابلاغ نشده است، افزود : در سال جاري اعتباري معادل ۵ ميليارد تومان  تحت عنوان كمك به معاش و مستمري خانوارهاي تحت پوشش بهزيستي و مركز غير دولتي اختصاص يافته ، كه قرار است به صورت ستادي پرداخت  شود.

۳۰ هزار تومان بن براي معلمان
اصلا معلمان و فرهنگيان استان تهران نبايد اعتراضي به حقوق و مزاياي خود داشته باشند، چون امكانات در حد كافي دراختيارشان است!اميرعلي محبي رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: «به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، ۷۰ هزار بن فروشگاه رفاه به مبلغ ۳۰ هزار تومان بين فرهنگيان رسمي شهرستان هاي استان توزيع مي شود.» وي با اشاره به اينكه كمك هاي غيرنقدي اختصاص يافته به معلمان ۸۰ هزار تومان است گفت: ۳۰« هزار تومان از كمك هاي غيرنقدي سازمان آموزش و پرورش در هفته گراميداشت مقام معلم، ۳۰ هزار تومان ديگر در هفته دولت و ۲۰ هزار تومان مابقي در دهه فجر به فرهنگيان داده مي شود.»بايد ديد با اين امكانات و اهداي بن و كمك هاي ديگر آيا معلمان راضي مي شوند و يا به وعده تحصن خود در ۱۳ ارديبهشت عمل مي كنند.

سربازان آتش نشان
رييس سازمان آتش نشاني تهران از به كارگيري تعداد بيشتري سرباز در اين نيرو خبر داده است. او گفته است سال گذشته ۲۰۰ سرباز پس از اتمام دوره خدمت به استخدام سازمان درآمدند و امسال نيز ۷۰۰ سرباز در ايستگاه هاي جديد به كار گرفته مي شوند. ضيايي اضافه كرد: به كار گيري نيروي وظيفه عمومي در سازمان آتش نشاني تجربه خوبي بود. وي با بيان اينكه امسال نيز از نهادهاي ذيربط درخواست كرديم شرايط به كارگيري ۷۹۰ سرباز ديگر را براي كمك به تامين نياز ايستگاه هاي جديد فراهم كنند، افزود: اين افراد در بدو ورود به سازمان آتش نشاني مانند ارگان هاي نظامي از يكسري آموزش هاي ويژه بهره مند شده و بر حسب علاقه يا تخصص شان در بخش هاي مختلف مشغول به فعاليت مي شوند.

كلوب پيرمردها
سالمندان مي توانند از خدمات ارائه شده در مركز روزانه سالمندي به طور رايگان استفاده كنند. دكتر محمود تولي مدير كل دفتر توانبخشي مركز غير دولتي بهزيستي در گفتگو با خبرگزاري مهر گفته است: در حال حاضر ۶ مرز روزانه سالمندي در شور وجود داد ه  قرار است در سال جاري در سطح هر استان ۱ مركز روزانه سالمندي ايجاد شود. وي گفت: طي ماه هاي آينده فراخواني در مركز استان ها منتشر خواهد شد كه به موجب آن سالمندان بالاي ۶۵ سال كه تمكن مالي نداشته باشند، مي توانند با مراجعه به مركز بهزيستي  استان ها براي استفاده از اين خدمات ثبت نام كنند.   سازمان بهزيستي پس از آن  براي هر سالمند ماهانه  مبلغ ۲۸ هزار تومان به مركز روزانه سالمندي در تهران و  ۲۶ هزار تومان  در شهرستان ها  مي پردازد . البته سالمندان داراي تمكن مالي براي استفاده از امكانات اين مراكز بايد مبلغي بپردازند.

بچه هايي كه هواي خودشان را دارند
اولين همايش نمايندگان دانش آموزان طرح مروج سلامت مدارس شهرستان هاي استان تهران برگزار شده اشت. ۸۰۰ دانش آموز دختر و پسر نماينده طرح مروج سلامت همزمان با روز جوان در كانون رشد ناحيه ۳ كرج گردهم  آمدند.
به گزارش ايسنا، طرح كشوري مروجين سلامت كه با هدف جلب مشاركت دانش آموزان، كاركنان مدرسه و والدين در ترويج رفتارهاي سالم دومين سال اجراي خود را سپري مي كند در حال حاضر در سطح ۲۲ منطقه شهرستان هاي استان تهران برگزار مي شود.در اين طرح دانش آموزان پس از كسب آموزش هاي لازم توسط دبيران رابط مروج سلامت در مورد پيشگيري از رفتارهاي پرخطر نظير اعتياد، خشونت و ترويج رفتارهاي سالم به فعاليت مي پردازند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |