چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۰
موبايل هاي ۲۰هزار توماني به بازار مي آيند
آش ارزان ارتباط
اين اشخاص مي توانند دايما اعتبار بخرند. به محض اينكه كارت خريداري كنند، اعتبار شماره آنان تجديد شده و مي توانند از آن استفاده كنند
008295.jpg
سهيلا بيگلرخاني 
متقاضيان با پرداخت ۲۰ هزار تومان، كارت تلفن مي خرند و ۲۰ هزار تومان ديگر هم براي خريد اعتبار مي پردازند. اين مبلغ مدت ۹۰ روز اعتبار دارد
بسياري از مشتركان تلفن همراه گله مندند. نه فقط به خاطر اينكه «مشترك مورد نظر اغلب در دسترس نيست،» بلكه به دليل بورس بازي در خريد و فروش خطوط و قيمتي كه مخابرات براي واگذاري امتياز خط از آنان دريافت مي كند. «كجاي دنيا موبايل اينقدر گران است؟ مردم در كشورهاي اروپايي خط را خيلي ارزان تر مي خرند.» اما واقعيت اين است كه امتياز خط دائمي تلفن همراه در اغلب كشورها زياد ارزان نيست و آنچه كه استفاده از اين وسيله را همگاني تر كرده رواج خطوط اعتباري تلفن همراه است.
ورود: ۱۰ سال 
از ورود تلفن همراه به سيستم ارتباطي ايران حدود ۱۰ سال مي گذرد، با اين حال هنوز از كارت هاي اعتباري تلفن همراه خبري نيست. چندي پيش زمزمه ورود اينگونه خطوط اعتباري به ايران به گوش رسيد هر چند هنوز تصور درستي از سرويس دهي اين خطوط در ذهن مردم وجود ندارد. اغلب گمان مي كنند با پرداخت مبلغ بالايي تنها مدت محدودي مالك يك خط خواهند بود به ويژه آنكه سرويس دهي نامناسب شبكه تلفن همراه، بهره گيري از اين وسيله ارتباطي را به كام مردم تلخ كرده است. «احتمالا اين تلفن ها هم چيزي خواهد بود، مانندموبايل هاي كنوني، فقط شبكه اي است براي دريافت پول...»
اين را يكي از مشتركان تلفن همراه مي گويد. به اعتقاد او سيستم تلفن همراه اعتباري در ايران نخواهد توانست مانند كشورهاي پيشرفته به مردم خدمات ارايه دهد، همان طور كه خدمات سيستم تلفن همراه كنوني نسبت به كشورهاي توسعه يافته چندان پيشرفته نيست. اكنون پس از تاخيري چند ساله بالاخره سيستم تلفن همراه با اعتبار محدودتر قرار است براي عرضه به مشتركان به بازار بيايد.
ظرفيت ۲ ميليون نفري
شركت آر، اي، سي چندي پيش با شركت مخابرات ايران وارد قراردادي شد كه براساس آن راه اندازي و خدمات رساني در زمينه تلفن همراه اعتباري را به عهده گرفت. مفاد اين قرارداد شركت را موظف كرده تا بهمن ماه ۱۳۸۳ تلفن هاي همراه اعتباري را ميان متقاضيان توزيع كند. گواينكه فشرده سازي كار اين زمان را به فصل پاييز تقليل داده است. دكتر سيد احمد علمايي مدير كل دفتر مشاركت هاي بخش غير دولتي و مجري تلفن همراه اعتباري در شركت مخابرات ايران درباره اين شبكه مي گويد:« پروژه تلفن اعتباري در راستاي ايجاد يك شبكه ارتباطي با سرويس پيش پرداخت براي ۲ ميليون مشترك بنا نهاده شد و تا ظرفيت ۶ ميليون مشترك قابل توسعه است.
به گفته وي در اين پروژه سرويس هاي متنوعي مانندSMS ،VMS ،MMS وgprs ارايه مي شود. هرچند سرويسgprs كه نسل بالاتري ازgsm است  تنها مي تواند به ۱۰-۵ درصد مشتركان شبكه ارايه شود.
«چون شبكه به Intelegen network شبكه هوشمند مجهز است سرويس هاي متنوعي با ارزش هاي افزوده، مي تواند در اختيار مشتركان قرار دهد.
پولي براي خريد اعتبار
با آنكه با توجه به گفته هاي مجري طرح به نظر مي رسد، شبكه تلفن همراه اعتباري قابليت هاي بالاتري نسبت به سيستم موجود دارد، با اين حال هنوز به تصور اغلب مردم كارايي اين سيستم كمتر از تلفن همراه موجود است.
دكتر علمايي مي گويد:« اين شبكه با شبكه تلفن همراه موجود فرقي نمي كند، تنها فرق آن اين است كه در شبكه كنوني، مردم براي خريد خط پول مي پردازند و سپس به ازاي ميزان استفاده از خط هر دو ماه يك بار قبض پرداخت هزينه ها را دريافت مي كنند در حالي كه در اين شبكه هيچ مبلغي براي خريد خط نمي پردازند و تنها با خريد اعتبار مي توانند از سرويس هاي شبكه استفاده كنند. اين اعتبار يك دوره زماني مشخص دارد و با طي شدن اين دوره، شماره از شبكه خارج مي شود.»
اگر كسي بخواهد هميشه از يك شماره استفاده كند
«اين اشخاص مي توانند دايما اعتبار بخرند. به محض اينكه كارت خريداري كنند، اعتبار شماره آنان تجديد شده و مي توانند از آن استفاده كنند.» مشتركان اين شبكه لازم نيست ماهانه مبلغي را به عنوان هزينه استفاده از سرويس تلفن همراه بپردازند، بلكه هزينه هاي مكالمات آنان از مبلغ كارت كاسته شده تا آنكه به صفر برسد. در آن صورت حتي با وجود باقي ماندن دوره زماني شماره از شبكه خارج خواهد شد.
دكتر علمايي سيستم استفاده از تلفن همراه اعتباري را اينگونه توضيح مي دهد: «متقاضيان با پرداخت ۲۰ هزار تومان، كارت تلفن مي خرند و ۲۰ هزار تومان ديگر هم براي خريد اعتبار مي پردازند. اين مبلغ مدت ۹۰ روز اعتبار دارد. بعد از آن درصورت سپري شدن زمان كارت يا تمام شدن اعتبار كارت، اين شماره بايد مجددا شارژ شود. براي شارژ نيز مشترك مي تواند كارتي به مبلغ ۱۰ هزار تومان با اعتبار ۳۰ روزه، ۲۰ هزار تومان با اعتبار ۷۰ روزه و ۴۰ هزار تومان با اعتبار ۱۵۰ روزه خريداري كند.»
به گفته مجري طرح، شركت ارايه دهنده خدمات، تسهيلاتي را نيز براي مشتركان خود در نظر گرفته گو اينكه معلوم نيست، اين تسهيلات پايدار باشد يا پس از مدتي، وقتي به اندازه كافي متقاضي خطوط اعتباري به شركت مراجعه كرد، كاهش يابد.
بر اساس گفته هاي مجري طرح، تلفن مشتركان يك هفته پس از اتمام شارژ يك طرفه خواهد بود و هفته بعد در صورتي كه شارژ نشود، به شكل تعليق درخواهدآمد. به اين معنا كه هيچ ارتباطي با آن شماره انجام نمي گيرد، اما شماره نيز به كسي واگذار نمي شود. اما پس از گذشت ۱۵ روز، شركت پيمانكار مجاز است، خط را به مشترك ديگري واگذار كند.
خطوط كاملا مستقل 
شبكه تلفن همراه، هم اكنون نيز براي خدمات دهي به ظرفيت موجود خود با مشكل مواجه است، چه رسد به اينكه بخواهد ۲ ميليون مشترك اعتباري نيز به آن اضافه شود.
شايد به همين دليل و هم به دليل ارايه امكانات متفاوت به لحاظ پرداخت هزينه، شبكه مستقلي براي اين سيستم طراحي شده است. «شبكه اين خطوط كاملا مستقل است و حتي كيفيت آن ربطي به شبكه موجود ندارد. در واقع اين نخستين شبكه در ايران است كه مشترك از قبل پول پرداخت مي كند و سپس به صورت آن لاين هزينه مكالماتش از اعتبار پرداخت شده، كاسته مي شود.»
امكان افزايش مزاحمت هاي تلفني 
با آنكه اين سيستم با توجه به توضيحات مجري به نظر مي آيد، كارايي بيشتري نسبت به سيستم قبلي داشته و امكان خدمت گرفتن از آن براي بخشي از مردم كه تمايل به خريد خط دايمي ندارند، فراهم است. با اين حال مشكلاتي نيز براي آن قابل پيش بيني است كه با رواج آن بيشتر رخ خواهد نمود. از آن جمله دست به دست گشتن شماره هاست كه خود به مسايلي مانند مزاحمت هاي تلفني دامن مي زند. هم اكنون نيز بسياري ازمردم علاقه ندارند خطوطي را كه قبلا متعلق به شخص ديگري بوده، خريداري كنند. «زنگ خورش زياد است. لابد تا يك ماه هم بايد بشويم منشي مشترك قبلي.» اكنون خطوط تلفن همراه فعلي با قيمتي معادل ۴۴۰ هزار تومان عرضه مي شود، اما اين خطوط در بازار سياه و خارج از شبكه مخابرات تاچند ماه قبل حتي با مبلغ يك ميليون تومان هم معامله شد. بعيد نيست كارت هاي اعتباري تلفن همراه اعتباري نيز به همان معضل دچار شود كه بر سر خطوط تلفن همراه موجود آمد. تجربه كارت هاي تلفن همگاني نيز صحه اي بر امكان وقوع اين اتفاق است. «قبض موبايل من خيلي بيشتر از ميزان مكالماتم صادر مي شود. بارها به دفاتر خدمات مشتركان تلفن همراه و مخابرات مراجعه كردم، مي گويند احتمالا از روي سيم كارتت كپي برداري شده و كسي از آن سوءاستفاده مي كند.»
معضل تقلب در كارت هاي تلفن و سيم كارت ها چيز تازه اي نيست. به قاعده، اين شبكه هم با توجه به وسعت تعداد مشتركان و استفاده كنندگان از اين خطوط بيشتر در معرض تقلب خواهد بود. به هر حال اين خطراتي است كه هر نوع سيستم ارتباطي را تهديد مي كند و مجريان بايد پيش از راه اندازي به فكر آن نيز باشند. تجربه تلفن هاي همراه اعتباري در خارج از كشور با استقبال شهروندان مواجه شده، به ويژه آنكه مجبور نيستند براي بهره گرفتن از اين خطوط مبالغ هنگفتي را بابت مالكيت بپردازند. گذشته از آن طراحي خطوط ويژه اي براي تماس هاي يك طرفه نيز ازجذابيت هايي است كه هنوز سيستم ارتباطي در ايران از آن بي بهره است.

فقط اتومبيل روشن بخريد
008298.jpg
مي دانيد كه ميزان تصادف خودروها ارتباط مستقيمي با رنگ  آنها دارد. اخيرا طي تحقيقي اعلام شده كه خودروهاي رنگ تيره بيشتر در معرض تصادف قرار دارند. بنا به گزارش يك مركز آماري ۷۰ درصد تصادفات در شب براي خودروهاي رنگ تيره است كه از قابليت ديد كمتري برخوردار هستند.
يك كارشناس ترافيك اعلام كرد: خودروهاي تيره به دليل ديده نشدن در شب و اتكاي ديد آن به دو چراغ هاي عقب و جلو بيشتر در معرض تصادف قرار دارند. اين در حالي است كه خودروهاي روشن به دليل رنگ روشن به ويژه در رنگ هاي نارنجي، زرد و سفيد و نيز رفلكس نور از احتمال كمتري براي برخورد با اتومبيل ديگر برخوردار هستند.
محمدي كارشناس ترافيك به رانندگان توصيه كرد كه در خريد اتومبيل حتما به رنگ آن دقت كرده و يا حداقل از برچسب هاي شب رنگ و چراغ هاي شب نما استفاده كنند.
يكي از دوستان كه به تازگي در اتوبان تصادف كرده بود گفت: «هنگام رانندگي اصلا متوجه خودروي عقبي نشدم. رنگ خودرو سبز يشمي بود و فقط چراغ هاي راهنمايش روشن بود. من اصلا متوجه اتومبيل نشدم.» اگر شما دقت كنيد خودروهاي راهنمايي رانندگي و گشت پليس از رنگ سفيد با نوار حاشيه اي سبز و آبي برخوردارند. حتي آمبولانس ها نيز به رنگ سفيد هستند. البته يك كارشناس ترافيك معتقد است كه رنگ سفيد نيز در روز چندان نمي تواند به عنوان شاخص ايمني براي جلوگيري از تصادفات خودرو باشد. به عقيده وي رنگ سفيد رفلكس نور در روز را بالاتر برده و ديد رانندگان ديگر را كاهش مي دهد. وي معتقد است كه رنگ هاي زرد و نارنجي در شب و روز از امكان ديد بالاتري برخوردار هستند.
در كشورهاي اروپايي نيز اخيرا به اين نتيجه رسيده اند كه رنگ هايي مثل زرد و نارنجي بهتر ديده مي شوند. بر اساس يك تحقيق كه در بريتانيا انجام شده است اگر اتومبيل هاي پليس به رنگ نارنجي باشند بهتر ديده مي شوند. آزمايشگاه تحقيقات حمل و نقل در بريتانيا به تازگي طي گزارشي اعلام كرد كه اتومبيل هاي پليس كه به رنگ نارنجي رنگ آميزي شده باشند، آسان تر از اتومبيل هاي رنگ آميزي شده با آبي و سفيد، ديده مي شوند. در اين گزارش همچنين آمده است كه علاوه بر اتومبيل هاي پليس، ديگر خودروهاي خدماتي از جمله اتومبيل هاي اورژانس و خودروهاي تعمير سيار نيز كه آبي و سفيد و يا آبي و زرد رنگ آميزي نشده اند، كمتر به ديد رانندگان بزرگراه ها مي آيند.
تمام تلاش ما براي كاهش آمار تصادفات بايد از راه هاي بهينه سازي صورت بگيرد. بهينه سازي از طريق رنگ آميزي نيز يكي از راه هاي كاهش آمار تصادف است كه بايد مد نظر سازندگان خودرو و رانندگان آنها قرار گيرد.

پرواز در شب ممنوع
008301.jpg
فرض كنيد خواب هستيد. عقربه هاي ساعت هم زماني در حدود يك بامداد را نشان مي دهند. سكوت نسبتا دلنشيني حاكم است اما اين سكوت دقايقي بيش به طول نخواهد انجاميد و خواب شيرينتان با صدايي غرش گونه اي به هم مي ريزد. اين صدا بر خلاف نقاط ديگر تهران، صداي ماشين ، تاكسي، دزدگير يا كاميون نيست. اين بار با صداي نشست و برخاست يك هواپيما، شما هم بايد بلند شويد و دوباره بخوابيد.
دكتر رشيدي مدير عامل شركت كنترل هوا از دلايل عمده بالا بودن آلودگي صوتي در فرودگاه مهرآباد را وجود هواپيماهاي فرسوده وداراي سر و صداي شديداعلام كرد. وي مي گويد: «از مشكلات بزرگ در زمينه آلودگي صوتي شهر تهران، فرودگاه مهرآباد است كه مناطق اطراف آن بخصوص منطقه تهرانسر ( كه در مسير برخاست هواپيما قرار دارد) را تحت تاثير خود قرار داده است. انجام تست هاي موتور(Runup) هواپيما نيز از عوامل ديگر آلودگي صوتي دراين منطقه است كه موجب توليد صداي بالايي در شهرك اكباتان مي شود.» آيا اين آلودگي صوتي راهكاري براي مسدود شدن دارد يانه؟ و يااصولا اين راهكارها در كوتاه مدت مي تواند مشكل مردم اين مناطق را رفع كنند؟
رشيدي دراين باره مي گويد:« در خصوص راهكارهاي كاهش اين آلودگي روش هاي زيادي مورد بررسي قرار گرفته است از روش هايي كه در شهرهاي مشابه تهران - كه محل استقرار فرودگاه ها در داخل شهر است- به اجرا گذاشته مي شود. جريمه هاي نقدي به ازاي هر سورتي پرواز است تا شركت مورد نظر مجبور به استفاده از هواپيماهاي جديدتر داراي تكنولوژي برتر دريافت موتور، بال و بدنه شود.»
وي همچنين تصريح مي كند:« جلوگيري از پرواز درشب نيز از ديگر راهكارهاست. در حالي كه اكثر پروازهاي انجام شده در فرودگاه مهرآباد ساعت هاي ۳۰:۵ تا۳۰:۶ صبح است و اين امر باعث برهم خوردن نظم خواب در مناطق اطراف شده است.» رشيدي درباره راهكارهاي كنترل آلودگي صوتي نيز مي گويد:« عايق بندي ساختمان ها، استفاده از ساير سازه هاي مناسب از جمله آسفالت متخلخل، استفاده از پوشش گياهي، تغيير مسير راهها، باتوجه به ميزان سر و صدا و در نظر گرفتن نقاط بحراني و استفاده از ديواره هاي صوتي از جمله اين راهكارهاست.
وي ديواره هاي صوتي را داراي طول و ارتفاع مناسب خواند كه با جنس، نوع و شكل خاص و نصب در مقابل منابع صوتي، آلودگي آنها را كاهش مي دهد. اين در حاليست كه ديواره هاي به كار رفته در بزرگراه افسريه، يادگار امام (ره) از لحاظ كاربردي، ديواره صوتي نيستند و تنها جهت جلوگيري از دسترسي به كار رفته اند.

شكل معيشتي زنان سالمند
۴۰ درصد سالمندان زن در كشور ما مسائل اقتصادي و مشكل مسكن دارند و اين در حالي است كه ۸۰ درصد زنان سالمند كشور بيكار و ۶۰ درصد آنها بدون همسر هستند. طي ۵۰ سال آينده ۲۳ درصد جمعيت جهان و همچنين ۲۵ سال آينده ۹ درصد جمعيت كشور را سالمندان تشكيل خواهند داد كه در اين راستا بايد براي داشتن سالمنداني فعال و سالم در تمام ابعاد جسمي، رواني، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي زندگي آنها تلاش كرده و از هم اكنون براي اين پديده به عنوان يك چالش جدي برنامه ريزي هاي لازم را انجام داد. بهره مندي سالمندان از كيفيت مطلوب زندگي در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، بهداشتي و سهيم كردن آنها در توسعه كشور، انجام مشاوره هاي خانوادگي و بهداشت رواني براي خانواده هاي داراي سالمند، تنظيم و اجراي برنامه هايي كه نگرش و رفتار جامعه به سالمندان را تغيير داده و تصوير مثبتي از آنها در ذهن افراد جامعه و به خصوص جوانان ايجاد كند.

ميني بوس هاي پيشرفته
حتما تا به حال به ترمينال ميني بوس ها مراجعه كرده ايد و كمي هم از دود ميني بوس هايي كه هر كدامشان به نظر از جنگ جهاني دوم به بعد در خيابان هاي تهران مسافر جا به جا مي كردند ميل فرموده باشيد. آن وقت آرزو مي كنيد كاش كمي حقوق ماهيانه تان بيشتر بود تا مجبور نبوديد براي صرفه جويي چند كيلو سرب نوش جان كنيد. اما تكنولوژي مشكل را حل كرده است چرا كه قرار است نخستين ميني بوس هاي گاز سوز با استاندارد ۲۰۰۴ اروپا وارد ناوگان حمل ونقل شود. اولين سري از ميني بوس هاي گاز طبيعي همزمان با هفته محيط زيست وارد ناوگان حمل ونقل مي شود. اين ميني بوس ها مجهز به كاتاليزور و استاندارد معادل ۲۰۰۴ اروپا هستند. تاكنون هزار و ۷۰۰ نفر براي دريافت اين ميني بوس ها ثبت نام كرده اند. ازاين تعداداسامي قريب به ۲۰۰ نفر براي تاييد تسهيلات بانكي و وام به بانك عامل معرفي شده كه شرايط ۱۴۴ نفر تاكنون تاييد شده است. قيمت اين ميني بوس ها۲۲ ميليون و۶۶۰ هزار تومان است.

براي تلفات كمتر
امسال قرار است ۲۰ هزار نفر به دليل نبود ايمني كافي در جاده ها و حمل و نقل جان خود را از دست بدهند. حالا اين آمار را به آمارهاي ديگر بيفزاييد و شمار نجومي مرگ و مير در سال ۸۳ را حدس بزنيد. شمار تلفات در جاده هاي كشور در سال ۸۲ نسبت به سال هاي گذشته افزايش نگران كننده اي يافته است. به گفته معاون فرهنگي امورعمراني وزير كشور، تعداد افراد تلف شده در جاده ها به اندازه افرادي است كه در جنگ تحميلي از دست رفته اند. به دليل ناامن بودن سيستم حمل و نقل كشور پيش بيني مي شود امسال بيش از ۲۰ هزار نفر درجاده هاي كشور جان خود را از دست بدهند. امسال ۵۰ ميليارد ريال اعتبار براي حل مشكل ترافيك و ايمني و سيستم حمل و نقل كشور اختصاص يافته است. همچنين ۱۰۰ ميليارد ريال نيز به طور جداگانه به اصلاح ترافيك و حمل و نقل تهران اختصاص مي يابد و با اين تخصيص بودجه ها بايد اميدوار بود تا سال هاي آينده شمار تلفات به دليل ناامني در جاده ها كمتر شود.

كودك آزاري و آموزش زندگي
كودكان در هر جامعه اي يكي از آسيب پذيرترين اقشار به شمار مي روند. در حالي كه در كشور ما اين قشر هيچ متولي خاصي جهت حمايت ندارد.معاون امور اجتماعي وزارت كشور نيز معتقد است در كشور ما هيچ نهاد و سازمان مشخصي به عنوان متولي خاص از بدو تولد تا سن ۱۸ سالگي و به طور كلي دوران كودكي وجود ندارد و همين مساله نيز موجب شده كه كودك آزاري در جامعه  افزايش يابد. افزايش جمعيت، مهاجرت به شهرها و به تبع آن ناتواني خانواده در تامين معاش نيز مي تواند در بروز كودك آزاري نقش مهمي داشته باشد، به طوري كه پيش از انقلاب اسلامي تنها ۴۷ درصد جمعيت كشور شهرنشين بوده اند. در حال حاضر ۷۰ درصد شهرنشين شده اند.در همين راستا آموزش مهارتهاي زندگي به همه اقشار جامعه در ادارات، موسسات، مدارس و محيط هاي كار ارايه خواهد شد.

شادي و طول عمر
مواردي كه طول عمر را كاهش مي دهد، يكي پس از ديگري توسط پژوهشگران اعلام مي شود. پژوهشگران دانشگاه هاروارد اعلام كرده اند كه مواردي مثل شادي و اعتبار مي توانند سبب افزايش طول عمر انسان شوند. عوامل پيش بيني كننده اي وجود دارند كه تا حدي تحت كنترل افراد است و سبب افزايش عمر انسان مي شوند.اگر بزرگسالان قبل از ۵۰ سالگي عواملي همچون اجتناب از سيگار كشيدن، ورزش كردن مداوم و پرهيز از مصرف الكل را مورد توجه قرار دهند، ضمن برخورداري از سلامت جسمي و ذهني مي توانند تا ۷۰ و ۸۰ سالگي و حتي بيشتر زندگي كنند.عوامل ديگري همچون پايداري در ازدواج، وزن و تحصيلات نيز سبب افزايش طول مدت عمر مي شود. عوامل غيرقابل كنترلي چون طبقه اجتماعي والدين، همبستگي خانوادگي و خلق و خوي دوران كودكي نيز سبب شادماني شده و افزايش عمر را به همراه دارد.حالا همه اينها را كنار هم بگذاريد و طول عمر خودتان را پيش بيني كنيد.

تجديدنظر درطرح توسعه دانشگاه تهران
بحث هاي دانشگاهي هيچ گاه تمامي ندارد. شهرداري منطقه ۶ شهرداري تهران از احتمال تجديدنظر در خريد املاك واقع در طرح توسعه دانشگاه تهران خبر داد.
مهندس عزت الله فرجي معتقد است با توجه به طولاني شدن زمان خريد املاك واقع در طرح توسعه دانشگاه تهران، طي جلسات مشتركي كه با شهرداري منطقه ۶ با مسوولان دانشگاه تهران برگزار كرد به اين نتيجه رسيد كه در سال جاري تمام املاك فاز اول طرح را خريداري كند.
املاك محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران در سه فاز پيش بيني شده است كه با توجه به اعتراضات صاحبان املاك مبني بر طولاني شدن زمان تملك اين اراضي از سوي دانشگاه، احتمال دارد در طرح توسعه دانشگاه تهران تجديدنظر حاصل شود. شهرداري منطقه ۶ همينطور از فعاليت هاي عمراني، فرهنگي در دست اجرا خبر داد.

تلاش براي حل بحران پاركينگ
008307.jpg
بحران كمبود پاركينگ هاي عمومي و طبقاتي كه از شاخص هاي اصلي تدبير اداره شهر است، كمتر در هياهوي بحران ترافيك و حمل ونقل و آلودگي هوا نمود پيدا كرده است.
جمعيت، اندازه شهر، تعداد وسايل نقليه شخصي، سهم سفرهاي انجام شده از طريق حمل و نقل عمومي از كل سفرهاي درون شهري از جمله عوامل مهم و تعيين كننده تقاضا به شمار مي روند.
در شصت و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران بالاخره طرح بهينه سازي و نظارت بر حسن اجراي كار پاركينگ هاي طبقاتي در شهر تهران توسط شهرداري به تصويب رسيد.
اين درحالي است كه وقتي ۱۱ سال پيش قرار شد شهرداري تهران براساس تبصره ۳ ضوابط و مقررات تعرفه عوارض صنف پاركينگ مصوبه سال ۱۳۷۱ وجوه دريافتي با يك عوارض خلاف پاركينگ را منحصرا در جهت احداث پاركينگ هاي عمومي در قالب بودجه ساليانه به مصرف برساند نه تنها بر تعداد پاركينگ هاي سطح شهر تهران افزوده نشد بلكه تعداد آنها نيز در همان سه واحد طبقاتي ثابت ماند.
اما براساس مصوبه اي كه در اين جلسه به انجام رسيد، به شهرداري تهران اجازه داده مي شود با دادن مجوز ساخت همراه باتسهيلات و امتيازات تشويقي از قبيل صدور پروانه هاي تجاري و... نسبت به مشاركت با سرمايه گذاران بخش خصوصي جهت احداث پاركينگ هاي طبقاتي عمومي اقدام كنند.
بر اساس يكي از مفاد اين آيين نامه، سرمايه گذار مطابق مصوبه كميسيون خاص و پروانه صادره پروژه را اجرا مي كند و نظارت بر حسن اجرا و كنترل كيفيت توسط حوزه معاونت فني وعمراني شهرداري تهران انجام خواهد شد.
طبق مصوبه كميسيون شهرسازي ، فني و معماري شوراي شهر تهران، سود حاصل از محل مشاركت، صرفا مي بايست جهت توسعه و ساخت پاركينگ هاي عمومي مورد استفاده قرار گيرد.
تعيين محدوده متغيرهاي پيشنهادي جهت ساخت پاركينگ هاي طبقاتي، انجام مشاركت در ساخت پاركينگ هاي طبقاتي در مرحله اول حداكثر شش طبقه و براساس مقررات و ضوابط توسط حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك انجام مي گيرد و ساير فضاهاي تجاري و اداري مازاد بر فضاي پاركينگ هاي طبقاتي با تامين پاركينگ مورد نياز مطابق كليه ضوابط فني و شهرسازي در خصوص تعداد در طبقات و سطح طرح اشتغال دركميسيون خاص تعيين و تصويب مي شود.
باتوجه به روند افزايش خودرو در ۵ سال آينده چنانچه كم توجهي به بخش حمل و نقل، مديريت ترافيك و احداث پاركينگ ادامه مي يافت بيم آن مي رفت كه كار به جايي برسد كه خودروها در هر جايي كه تردد مي كنند پارك كنند، وسط بزرگراه،خيابان و يا تقاطع چرا كه ترافيك به قدري كور مي شد كه امكان حمل و نقل وجود نداشت.

آمار كودكان خياباني جمع آوري شده
سهم چشمگير افاغنه
چهار دستگاه ميني بوس در سطح شهر مي چرخند و كودكان خياباني را جمع مي كنند. اين يك طرح جديد است، طرحي كه هزينه هاي بسيار دارد. ميني بوس ها از ساعات اوليه صبح، كار خود را آغاز مي كنند تا ساعت يك بعد ازظهر اين چهاردستگاه كودكان جمع آوري شده را تحويل مي دهند. شيفت بعدازظهر از ساعت ۵ عصر شروع مي شود و تا ساعت ۱۱ شب ادامه دارد.
مهنوش معتمدي آذري، عضو شوراي شهرتهران، مي گويد: «اگر تعداد كودكاني كه جمع آوري مي شوند زياد باشد، علاوه برچندNGO كه زير نظر بهزيستي فعاليت مي كند، مراكز ديگري براي آنان تدارك ديده مي شود. تاكنون ۷۶۵ كودك سوار اين ميني بوس ها شده اند. در يك بازه زماني ۲۵ روزه، اين آمار قابل توجه اي است.» معتمدي آذر مي گويد: «۳۲۹ نفرشان ايراني بوده اند، بقيه افغاني و پاكستاني.»
افغاني ها و پاكستاني هاي خردسال همراه «بزرگترهايشان» به وزارت كشور تحويل داده مي شوند و اداره كل اتباع بيگانه اين وزارتخانه آنها را به كشورشان باز مي گرداند، اما همه آنها از خانواده هاي بي مجوز نيستند، عده اي از خانواده هاي اين كودكان مجوز سكونت و اشتغال در ايران دارند و هنگام تحويل كودكانشان به اين خانواده ها، از آنان تعهد گرفته مي شود.
۷۰۷ نفر از ۷۶۵ كودكي كه در فاصله زماني ۲۵ روزه سوار اين ميني بوس ها شدند بعد از مدت  كوتاهي پياده شدند. يك مصاحبه كوتاه در اين ميني بوس ها با مددكاران بهانه اي بود تا رها شوند مهنوش آذري مي گويد: «۴۲ نفر از آنها را فرستادند به مركز ياسر ۱۷ نفرشان هم به ترمينال ها منتقل شدند تا به شهرستان هايشان بازگردانده شوند.»
مركز ياسر اكنون ميزبان ۹ نفر از اين كودكان خياباني است. ۳۳ نفر ديگر از اين مركز مرخص شده اند، يكي نزد كارفرماي خودش رفته و ۳۲ نفر ديگر هم به خانواده هاي خود تحويل داده شده اند.
مددكاران طرح، اما دريك نگاه نمي توانند متوجه جنسيت اين كودكان شوند. بعد از چهره زني مشخص شده است كه از ۷۶۵ نفر، ۲۸ نفر دختربوده و ۷۳۸ نفر پسر.
عضو شوراي شهر مي گويد:« خانواده اين كودكان اگر فقير باشند ازكميته امداد كمك مي گيرند.» جمع آوري سريع اين كودكان اما نيازمند صدور حكم به موقع دادگستري است، اگر قانون اجازه دهد، ميني بوس ها پرتر مي شوند.

در حاشيه جنجال برج جهان نما
شاخ كرگدن بر پيشاني آهو
ساختمان ارگ جهان نما واقع در مقابل ساختمان شهرداري فعلي (قصر جهان نماي دوره صفوي) كه با تخريب يك كاروانسراي دوره قاجار و بخشي از بدنه خيابان طالقاني با يك گودبرداري وسيع با عمق زياد، كلنگ برپايي اش بر زمين زده شد، حضوري غيرقابل توجيه در اين محل دارد
008304.jpg
 به طور مسلم آيندگان از برپاكنندگان اين ساختمان به نيكي ياد نخواهند كرد و به آن به عنوان يك اقدام غيراصولي و مخرب خواهند نگريست 
محسن جاوري 
كارشناس ارشد باستان شناسي ميراث فرهنگي اصفهان
ساختمان مذكور با توجه به اين كه در نامناسب ترين نقطه ممكن يعني مجاور مهم ترين بخش تاريخي شهر اصفهان واقع شده، عملا جلوه تاريخي اصفهان را زير سوال برده 
در تيرماه سال جاري مديريت دفتر روابط فرهنگي و امور بين المللي سازمان ميراث فرهنگي كشور اقدام به برگزاري يك دوره آموزشي دو روزه در خصوص كنوانسيون ميراث جهاني يونسكو و نحوه عملكرد آن، براي تعدادي از كارشناسان خود در اصفهان كرد. سرفصل مباحث مطرح شده در اين كارگاه آموزشي به طور خلاصه عبارت بودند از: چگونگي تشكيل فهرست آثار ميراث جهاني، فرآيند انتخاب آثار نامزد شده و مراحل ثبت آنها، معرفي و بررسي آثار نامزد شده ايراني، بحث و گفت وگو درباره آثار نامزد شده پيشنهادي، شاخص هاي ميراث جهاني، تعريف و تاريخچه اثر، تعيين حريم ها، مسايل مربوط به چگونگي حفظ اصالت و يكپارچگي اثر، طرح مسايل مديريتي و حقوقي، مستندسازي، استفاده از اعتبارات مالي ميراث جهاني در زمينه كمك هاي بين المللي، انواع كمك ها، طرح بندي و آماده سازي فرم درخواستي، ارزيابي و بازنگري، ساختار تصميم گيري و زمانبندي، الگوهاي مديريتي، طرح مديريتي، طرح حفاظتي، رويكردهاي سنتي در مديريت، آثار جهاني تحت خطر و ضوابط يونسكو در اين مورد، مديريت و نظارت و گزارش هاي دوره اي.(۱)
كنوانسيون ميراث جهاني يونسكو كار خود را رسما از سال ۱۹۷۲ آغاز كرد كه البته تشكيل اين كنوانسيون خود حاصل يك جريان طولاني است كه از اوايل قرن بيستم آغاز شده بود. يك ديدگاه اساسي در اين روند، «مفهوم و ايده مدرن تاريخ» است؛ اين مفهوم بر اساس ارزش هاي وابسته به مسايل مختلف انساني و گوناگوني آنها شكل گرفته است. مهم ترين محور اين ايده، بر اين اساس بنا مي شود كه انسان خلاق است و توانايي تغيير طبيعت در راستاي اهداف و شئونات زندگي خود و ديگران را دارا مي باشد. در برخورد با يك اثر، اولين موردي كه با آن روبه رو مي شويم رابطه اثر با فرهنگي كه آن را ايجاد كرده است، مي باشد: به خصوص اين كه خاصيت و مشخصه هر شيء و هر محوطه اي حاصل زمينه و بستر فرهنگي پديدآورنده آن است. بنابراين گوناگوني فرهنگ ها در اين زمينه حايز اهميت شاياني است.
فهرست ميراث جهاني شامل مناطق و يا آثاري مي شود كه هر كدام داراي ارزش جهاني و منحصر به فرد هستند. در ميراث جهاني يك گوناگوني از حيث نوع آثار از يك ساختمان گرفته تا دهكده و شهر و حتي يك چشم انداز طبيعي ديده مي شود. بر طبق آخرين تصميمات اتخاذ شده از سوي يونسكو ۶ ضابطه يا معيار براي ثبت يك اثر در زمره ميراث جهاني در نظر گرفته شده كه كارشناسان اين سازمان بر اساس اين ضوابط اقدام به ثبت يك اثر در فهرست مذكور مي كنند:
۱-اثر يك شاهكار هنري و يا حاصل منحصر به فردي از نبوغ بشري باشد، مانند ميدان نقش جهان.
۲-مبين يك تحول شگرف ارزش هاي انساني در زمان خود بوده و در ابعاد فرهنگي، فن آوري، هنرهاي تزئيني و شهرسازي بر روي فرهنگ هاي ديگر جهان تاثير گذاشته باشد، مانند تخت جمشيد.
۳-معرف و يا شاهدي منحصر به فرد از يك فرهنگ همچنان زنده و يا از ميان رفته باشد مانند چغازنبيل.
۴-به تيپولوژي و نوع خاصي از دستاوردهاي منحصر به فرد يك فرهنگ مربوط باشد كه در نوع خود منحصر به فرد و بي نظير محسوب شود. براي مثال تخت جمشيد معرف منحصر به فردترين نمود معماري دوره هخامنشي است.
۵-ارتباط خاصي با تاريخ زمين و تحولات مربوط به آن داشته باشد. همچنين اين موضوع ها كه انسان چگونه يك محيط را تغيير داده و به نفع خود از آن استفاده كرده است، در آن آشكار باشد. اين معيار مبين زمينه هاي فرهنگي خاص و فن آوري هاي به كار برده شده توسط انسان براي تغيير محيط اطراف خود در راستاي اهداف ويژه است و نيز پديده هاي زيبا و بي نظير زمين شناسي و چشم اندازهاي فرهنگي- طبيعي را نيز شامل مي شود.
۶-در رابطه با باورها، عقايد، ايده ها و ايدئولوژي هاي منحصر به فردي باشد كه در مقطع خاصي از تاريخ، يك اثر را به وجود آورده است. براي مثال تخت جمشيد معرف ايدئولوژي حاكم بر دوره هخامنشي و سمبلي از اين شاهنشاهي است. همچنين اين كه تخت جمشيد از جنبه هايي مختلف بر دوره هاي بعدي فرهنگ ايران و فرهنگ هاي همجوار اثرگذار بوده است.
تا قبل از اين، معيارهاي يونسكو ۱۰ مورد بودند ولي اخيرا با تلفيق آنها با همديگر در ۶ معيار حاضر خلاصه شدند. شايان ذكر است براي ثبت اكثر آثار فعلي موجود در فهرست ميراث جهاني از معيار چهارم استفاده شده است. همچنين ضوابط اول و ششم از همه ضوابط ديگر از نظر مصداق مشكل تر و پيچيده تر و بحث انگيزتر هستند. در هر حال چنانچه يك اثر از نظر كارشناسان ميراث جهاني فقط مشمول يكي از اين ضوابط شود به ثبت مي رسد و نيازي نيست كه دو يا چند ضابطه در آن دخيل باشد. هر چند در برخي از آثار چند ضابطه يا همه ضوابط دخيل اند. مهم ترين نكته در خصوص اين ضوابط در نظر گرفتن ارزش منحصر به فرد بودن جهاني يك اثر است. براي مثال چنانچه مكاني قرار است با ضابطه چهارم پيشنهاد شود بايد تمامي مناطق و آثار ديگر حاصل از آن فرهنگ، بررسي و مورد تطبيق قرار گيرد. سپس با مطالعه و در نظر گرفتن بستر فرهنگي پديد آورنده آن اثر، ثابت شود كه نمونه نامزد شده حايز بهترين شرايط و منحصر به فردترين نمونه پديد آمده از فرهنگ، مذكور است. در حال حاضر در ايران سه اثر مشتمل بر زيگورات چغازنبيل در استان خوزستان متعلق به دوره ايلامي، تخت جمشيد در استان فارس متعلق به دوره هخامنشي و ميدان نقش جهان متعلق به دوره صفوي به ثبت ميراث جهاني رسيده اند. اخيرا تخت سليمان واقع در تكاب آذربايجان نيز جهت ثبت در ميراث جهاني به يونسكو پيشنهاد شده كه در حال بررسي است.
ميراث جهاني در خطر
وقتي يك ميراث جهاني به هر دليل در معرض خطر باشد، در اين فهرست قرار مي گيرد تا يونسكو به كشور مربوطه در جهت رفع خطر از اثر كمك كند. شرط اول در اين خصوص درخواست كشور مربوطه از يونسكو جهت قرار دادن آن اثر در فهرست آثار تحت خطر است زيرا علي رغم بخش هاي زياد در اين زمينه، كميته بدون درخواست كشور، هيچ اقدامي نمي كند. به هر حال در صورتي كه يك مكان در اين فهرست قرار گيرد، كشور مربوطه مي تواند از يونسكو تقاضاي كمك هزينه كند. اين خطرات ممكن است خطر ويراني، از دست رفتن مفهوم فرهنگي يك مكان يا اثر، عدم حفاظت، توسعه و دخل و تصرف تعريف نشده و غيرعلمي، فقدان طرح مديريتي، جنگ و يا شرايط طبيعي و جوي باشد. به طور كلي تا زماني كه خطر موجود است، مكان مذكور در فهرست قرار مي گيرد و وقتي خطر رفع شد، از فهرست خارج مي شود.
چنانكه گفته شد تعدادي از شهرها نيز در فهرست ميراث جهاني قرار گرفته اند كه مانند شهر آسيسي در ابتدا يك قسمت كوچك آنها به ثبت رسيده بود، اما به تدريج ساير قسمت هاي آنها نيز مجموعا در حريم ميراث جهاني قرار داده شد. در همين خصوص يكي از مباحث ارزشمند اين كارگاه آموزشي، امكان گسترش محدوده ثبت شده ميدان نقش جهان به تمامي محور تاريخي اصفهان است. به طور قطع انجام اين مهم، مسووليت ها و تعهداتي را مي خواهد كه يك عزم ملي در اين خصوص را طلب مي كند. زيرا ضوابط سختي در اين زمينه به توصيه يونسكو مي بايد اعمال شود كه فقط به سازمان يا اداره خاص محدود نمي شود و جنبه فراگير و حتي غيردولتي و عمومي دارد. در همين راستا افزون بر تعهدات دولتي، برداشتن گام هايي به منظور آشنايي عموم مردم و طلب همكاري  آنان نيز لازم است.
يكي از مسايل بحث برانگيز و مهم در اين كارگاه آموزشي، مساله ارگ جهان نما بود كه برپايي آن از نظر كارشناسان يونسكو غيرقابل توجيه تلقي شد و خود، يكي از موانع مهم براي گسترش حريم ثبتي نقش جهان تا مسجد جامع است. يكپارچگي ساختاري يك شهر و ارتباط تمامي اجزاي آن حايز اهميت خاصي است. بايد در نظر گرفت كه ميدان نقش جهان يك اثر منفرد نيست و با تمامي بافت تاريخي اصفهان و ساير ابنيه قبل و بعد از خود ارتباط و وابستگي دارد، لذا حال كه ميدان نقش جهان به ثبت رسيده، لازم است كه تمامي بافت مرتبط با آن نيز در يك مجموعه بزرگ تر ديده شود. در همين خصوص رعايت حريم منظر و جلوگيري از بلندمرتبه سازي و ارتفاع غيرمجاز ابنيه و ساختمان هاي واقع در حريم بخش ثبت شده داراي اهميت ويژه اي است. زيرا برپايي ساختمان هاي حجيم با ارتفاع غيرمجاز، حريم محدوده تاريخي را مخدوش و مقدمات محو تدريجي آن را فراهم مي كند. ساختمان ارگ جهان نما واقع در مقابل ساختمان شهرداري فعلي (قصر جهان نماي دوره صفوي) كه با تخريب يك كاروانسراي دوره قاجار و بخشي از بدنه خيابان طالقاني با يك گودبرداري وسيع با عمق زياد، كلنگ برپايي اش بر زمين زده شد، حضوري غيرقابل توجيه در اين محل دارد. زيرا ارتفاع گرفتن آن، حريم منظر ابنيه و آثار تاريخي مجاور آن را مخدوش كرده و نوعي اهانت به آنها محسوب مي شود و ديگر اين كه مشكلات ترافيكي بعدي آن مسايل عديده اي را در اين بخش از بافت شهري ايجاد مي كند. به منظور ارزشمندسازي و احياي خيابان تاريخي چهارباغ، مطلوب است حركت سواره از تمامي طول اين خيابان حذف و صرفا به حركت پياده خلاصه شود. حال آن كه حضور اين ساختمان عملا اين امكان را ناممكن مي سازد. بدتر از همه اين كه ساختمان مذكور با توجه به اين كه در نامناسب ترين نقطه ممكن يعني مجاور مهم ترين بخش تاريخي شهر اصفهان واقع شده، عملا شرافت تاريخي اصفهان را زير سوال برده و آنقدر با اين بخش نامانوس و نامتجانس است كه يك شاخ كرگدن را بر پيشاني آهو فرض كنيم. حال كه قسمتي از اين كار ناصواب به انجام رسيده اميد است با پيگيري مسوولان ذيصلاح حداقل طبقات فوقاني اين ساختمان حذف و ارتفاع آن تقليل داده شود. در هر حال به طور مسلم آيندگان از برپاكنندگان اين ساختمان به نيكي ياد نخواهند كرد و به آن به عنوان يك اقدام غيراصولي و مخرب خواهند نگريست. شهر اصفهان يك شهر تاريخي با اهميت است كه بخش بزرگي از آن (محور تاريخي) قابليت قرار گرفتن در زمره ميراث جهاني و كسب افتخارات مربوط به آن را دارا است، پس چرا با انجام اقدامات غيراصولي اين امكان را خدشه دار كنيم؟
پي نوشت:
۱-نگارنده به عنوان يكي از كارشناسان دعوت شده جهت گذراندن اين دوره آموزشي، با توجه به اين كه مباحث مطرح شده در اين دوره مطالبي نو و شايان توجه بود، به منظور آشنايي علاقه مندان به اينگونه مباحث بر خود لازم ديدم تا بدينوسيله خلاصه اي از اين مباحث را طي مقاله حاضر ارايه كنم.
منبع: نما

هشدار معاون فني و عمران فرمانداري
... ساختمانهاي فرسوده دولتي
۶۵ درصد كل اعتبارات شهرستان تهران مربوط به اعتبارات آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر ورزش است و ۳۵ درصد اعتبارات به ساير بخش ها، مثل نوسازي روستاها، محيط زيست و تامين مسكن مربوط مي شود
ارتقاي سرانه شهري يكي از موضوعات اساسي در توسعه شهرها است كه بهترين وضعيت نمود يافتن آن از طريق طرح هاي عمراني است.
اين روزها اخبار مختلفي در راه اندازي و به انجام رسيدن طر- ح هاي عمراني ديده مي شود كه اميدها را براي حل معضلات و مشكلات شهري بالا مي برد.
اين بار نوبت به شهرداري منطقه ۲۲ تهران رسيده است، معاون فني و عمراني اين منطقه اعلام كرده است كه با اجراي ۲۲ طرح عمراني، فرهنگي، اجتماعي، فضاي سبز، خدماتي و ترافيكي، سرانه هاي شهري شمال غرب تهران افزايش يافته است.
مهندس محمد كريم شفيعي هدف از اين كار را زيباسازي عمومي شهر و كمك به تلطيف هوا عنوان كرده و گفته است با صرف هزينه اي بالغ بر ۶ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال در ميادين لاله، ياس و بوستان هاي كوكب، بركه و بوستان جنگلي چيتگر، ۵ آبنما ساخته شده است.
بهينه سازي و ساماندهي رينگ اصلي شهرك دهكده المپيك به منظور روان سازي و هدايت عبور و مرور شهري و ايجاد فضاي سبز مطلوب، ميدان اتريش و دسترسي هاي آن با صرف هزينه آن بالغ بر ۵۰۰ ميليون ريال در شهرك راه آهن از مسايل عمراني اين منطقه است.
ترميم روكش آسفالت معابر عمومي كه موجب اتلاف زمان شهروندان مي شد، مي تواند سفرهاي درون شهري را راحت تر كرده و كاهش مصرف سوخت خودروها و كاستن از ميزان آلودگي هوا و ايجاد تاخير در استهلاك خودروها را به همراه دارد.
در زمينه طرح هاي عمراني كه قرار است در تهران صورت گيرد، نه تنها شورا و شهرداري ها كه فرمانداري نيز اقداماتي را انجام داده است.
در همين راستا معاون فني و عمراني فرمانداري، اعتبارات كل استان در سال جاري در اين خصوص را ۷۹ ميليارد تومان عنوان كرده است كه ۲۰ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان آن به شهرستان تهران اختصاص داده شده است.
مهندس فضل الله دهخدايي در جلسه كميته برنامه ريزي شهرستان تهران در سال جاري اعلام كرده است كه ۲۶ درصد كل اعتبارات استان تهران براي شهرستان تهران پيش بيني شده كه در اين ميان ۱۸ اصل اين اعتبارات در دستور كار قرار گرفته است.
نكته جالب توجه در اين زمينه سرفصل اين اعتبارات است. ۶۵ درصد كل اعتبارات شهرستان تهران مربوط به اعتبارات آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر ورزش است و ۳۵ درصد اعتبارات به ساير بخش ها، مثل نوسازي روستاها، محيط زيست و تامين مسكن مربوط مي شود. با اجرا شدن اين طرح هاي عمراني معضل مدارس استيجاري در شهر تهران حل خواهد شد.
تكميل پروژه هاي احداث شهرهاي حاشيه اي و شهرك ها نيز در دستور كار پروژه هاي عمراني است كه با حل مشكلات اين شهراز جمله مسايل بهداشتي و نبودن آب آشاميدني، مي توان توجه شهروندان براي اسكان در آنها را بالا برد.
اما مسايل محيط زيستي و گردشگري و شهرستان تهران از جمله مباحثي است كه نياز به توجه جدي تر دارد. محيط زيست شهر تهران هنوز ساختماني براي استقرار ندارد كه در پروژه  طرح هاي عمراني قرار است اين مشكلات حل شود.
معاون فني و عمراني فرمانداري تهران معتقد است آموزش و پرورش بعضي مناطق، برخي ساختمان هاي دولتي مشكلات عمده اي دارند كه با اعتبارات ناچيز قابل رسيدگي نيست و به يك همكاري و عزم همگاني نياز داريم از همين رو هر سه ماه يكبار، دستگاه ها بايد گزارش عملي و ريالي خود را ارايه كنند. به هر حال، پيش از آنكه فاجعه آغاز شود، فكري بكنيد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |