چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۰
درباره مزايا و معايب بسته غذايي شهري
غذايي كه از هامبورگ آمد

اين مزايا يعني سادگي خريد، سهولت آماده سازي و مصرف، راه موفقيت همبرگر را هموار كرده اند ولي وقتي نوبت به خواستگاه همبرگر مي رسد، قضيه پيچيده مي شود
اين مزايا يعني سادگي خريد سهولت آماده سازي ومصرف ، راه موفقيت همبرگر را هموار كرده اند ولي وقتي نوبت به خواستگاه همبرگر مي رسد ، قضيه پيچيده مي شود
008367.jpg
عليرضا آشوري
هميشه، همه عاشق همبرگر بوده اند، حتي در شهرهامبورگ زادگاه اوليه همبرگر.
به رغم اينكه شهرت و اعتبار بي نظير اين خوراكي خوشمره با عناويني نظير بمب كالري و غيره اخيرا كمي مخدوش شده است اما همبرگر كه نام دومين شهر بزرگ آلمان (هامبورگ) را برخود دارد تمام شهرهاي بزرگ دنيا را تسخير كرده است.
بسياري از متخصصان تغذيه اعتقاد دارند كه اين غذاي گوشتي كه ميان دو تكه نان محصور شده به عنوان يك غذاي سريعfast food آنقدرها هم بد نيست.
جوتا امر هوهل متخصص تغذيه شركت بيمهAok آلمان معتقداست : همبرگر به اندازه بقيه غذاهاي سريع مثل سوسيس يا چيپس، چربي و كالري ندارد. او مصرف اين غذا را با سالاد و آب معدني به جاي نوشابه توصيه مي كند.
پروفسور اولريش الترسدورف از موسسه تحقيقات فدرال تغذيه در شهر كار لروهه مي گويد:« تصوير گوشت چرخ كرده به عنوان يك قطعه براي توليد انبوه چندان توجيه شدني به نظر نمي رسيد. سالانه صدها ميليون همبرگر درايالات متحده خورده مي شود. دو نظر اين نكته را با ديد يك موفقيت جهاني بررسي مي كند. پروفسورهانس كزاد بيسالسكي متخصص تغذيه دانشگاه هاهنهايم اشتوتگارت مي گويد:«اگر قرار بود مثل تخم مرغ همبرگر را پوست بكنيم قطعا تا اين حد مقبوليت عمومي پيدا نمي كرد. هر كسي مي تواند در حين انجام كارهاي ديگر اين غذا را بخورد.» پروفسور مي افزايد:«از سوي ديگر همبرگر بسادگي آماده مي شود.
مي دانيد كه بسادگي مي توانيد آن را از هر جايي در آمريكا به آسيا يا كره مريخ خريداري كنيد. اين مساله به آدم حسي از امنيت القا مي كند. اين مزايا يعني سادگي خريد، سهولت آماده سازي و مصرف، راه موفقيت همبرگر را هموار كرده اند ولي وقتي نوبت به خواستگاه همبرگر مي رسد، قضيه پيچيده مي شود.»
هري اسپر كه تنها موزه همبرگر جهان را درسامل ديتون فلوريدا مي گرداند مي گويد: هيچ كس نمي داند اين دقيقا از كجا مي آيد.
هامبورگ كه يك شهر بندري در شمال آلمان است اسم خود را به گوشت چرخ شده خامي داده است كه امروزه همبرگر ناميده مي شود. اين نام در كتاب هاي آشپزي آلمان از قرن ۱۹ به اين طرف ثبت شده است ولي حتي خود هامبورگي ها هم نمي دانند كه نام همبرگر از كجا آمده است. گوئيد ونيومن از جامعه توريسم هامبورگ مي گويد:« من كسي را نمي شناسم كه براي ديدن همبرگر به هامبورگ بيايد.» خواستگاه اصلي همبرگر را بايد آمريكا دانست بنا به افسانه ها. مهاجران آلماني در قرن نوزدهم، استفاده از ساندويچ هاي انگليسي را كه با گوشت چرخ كرده هامبورگي تهيه مي شد ، در آمريكا رواج دارند.
داستان ديگري مي گويد: يك مهتاب آمريكايي به نام فرانك منچز در ايالت اوهايو خالق همبرگراست وي در جشني كه در سال ۱۸۹۲ برگزار مي شد، نان را با گوشت چرخ كرده پخته (همبرگر) پر كرد و بعد متوجه شد كه چقدر خوشمزه شده  اند.
ولي نهايتا پذيرش بازار باعث شد كه همبرگر راه خود را باز كند.
در سال ۱۹۱۶ جي والتر اندرسون از مغازه هايfast food قصر سفيد كانزاس، شروع به فروش همبرگرهاي استاندارد و به همراه سيب زميين سرخ شده و نوشابنه كوكاكولا كرد. اين سيستم از نظر ري كروك كامل و بي عيب و نقص بود به همين علت در سال ۱۹۵۰ برادران مك دونالد را متعاقد كرد تا در ايالت كاليفرنيا آغاز به كار كنند.
استاندارد شدن و توليد انبوه باعث شد كه همبرگر به عنوان سمبل fast food (غذاي سريع) شناخته شود. همبرگر در حال حاضر در نقاط مختلف آمريكا به روش هاي متفاوتي تهيه مي شود.
نوع سنتي و كلاسيك آن، نوع چيزبرگر است كه حاوي پنير، خيار شور، گوجه فرنگي، سالاد، خردل و سس گوجه فرنگي است. ساير تنوعات شامل استفاده از قارچ و انواع مختلف پنيراست.
همبرگر يوناني حاوي گوشت چرخ شده، پياز و سير است، همبرگر تند مكزيكي، دانه هاي قرمز رنگ و ادويه هاي تند دارد، همبرگر آسيايي حاوي سس سويا ، زنجبيل و كرم پنير و همبرگر تركي حاوي سبزيجات تازه و مايونز است.
نان سفيد براي تهيه ساندويچ همبرگر ضروري نيست ، نان هاي خوشمزه تر يا مقوي تر هم مي توانند استفاده شوند. به جاي سس گوجه فرنگي از خودگوجه فرنگي تازه يا خشك شده هم مي توان استفاده كرد.

امروز
ضياف باشكوه فقرا
008370.jpg
ساعت ۱۵:۲۳ امشب، تكليف جام قهرمانان اروپا معلوم مي شود. اين فينال آنقدر حساس و مهم هست كه امروزتان را برايش برنامه ريزي كنيد و دو ساعت از آخر شب را به تماشايش اختصاص بدهيد. دو تيم سخت كوش و سرسخت پورتو و موناكو اين فينال غيرمعمول و پيش بيني ناپذير را برگزار مي كنند. آن هم در شرايطي كه هر كدام دو سه تا از غول هاي فوتبال اروپا را سر راهشان حذف كرده اند.
فرناندو مورينتس مصدوم است و مي گويند به اين ديدار نمي رسد اما اين مي تواند جزو استراتژي هاي قبل از بازي موناكو و مربي موفق اش دشام باشد. او مبارزه دشواري را امشب بايد در برابر خوزه مورينيو همتايش در تيم پورتو انجام دهد. جدال اين نسل تازه مربيان اروپايي - كه كم كم دارند نسل قديم را از صحنه بيرون مي كنند و به زودي روي نيمكت تيم هاي بزرگ خواهند نشست - بايد تماشايي باشد.
امشب شبكه ۳ فينال را به طور زنده و راس ساعت ۱۵:۲۳ پخش خواهد كرد. اسباب و لوازم تماشاي بازي (مثل تخمه، آجيل و تنقلات ديگر) را مهيا كنيد و از ديدن يك بازي مدرن اروپايي لذت ببريد.

اينجا
آلا چيق پارك كتابي
008364.jpg
اسمي كه اهالي اين منطقه روي اين پاتوق گذاشتند، اصلا از جنس پاتوق نيست. هيچ الماني ندارد كه توي ذهنتان، مفهومي از آن اسم متبادر شود. برخلاف پارك هاي ديگر كه اصولا جاي شلوغي هستند و براي اين ازدحام زمستان و تابستان هم فرقي ندارد، پارك قيطريه و پارك كتابي جايي است دنج و آرام. اگر مي خواهيد برويد پارك كتابي، روي نقشه دنبال آدرسش نگرديد. چون چنين پاركي، وجود خارجي ندارد
. تنها يك اسم است. يك نشانه. در واقع پارك كتابي، اسمي است كه بچه هاي پارك قيطريه، روي قسمتي از پارك گذاشتند كه پر از نيمكت است و محل ورزش پا به سن گذاشته ها.
قبلا اين فضا در اختيار اسكيت بازها بود. مي آمدند و با اسكيت هايشان جنب و جوش به پارك هديه مي كردند، از جنسي ديگر. امروز اما پارك قيطريه اين تحرك را ازنوع ديگري دارد. فضايي پر از درختان چنار و زبان گنجشك كه زير هر كدام - با اندكي كم و زياد- مي توان گفت يك نيمكت وجود دارد.
نيمكتي كه كوچك و بزرگ روي آن مي نشينند. بزرگترها بيشتر، عصر ها به پارك كتابي مي آيند. با روزنامه اي در دست و كيسه اي از ميوه كه عموما يك نفر تنها روي اين نيمكت ها نمي نشيند. آلاچيقي كه توي فضاي جديد پارك قيطريه درست شده، بيشتر پاتوق شطرنج بازهاست. «رنج» طيف سني خاصي هم ندارد. اگر دنبال جايي هستيد كه هر بحثي از سياسي تا هنري گرفته را بشنويد، حتما به آلاچيق پارك كتابي سر بزنيد. حتي سقف اين آلاچيق به سبك همان آلاچيق هاي راه شمال است.
از هر كسي بپرسيد كه چرا به اينجا مي گويند پارك كتابي؟ يا نمي داند يا مي گويد چون اهالي مي آيند و مطالعه مي كنند، به اينجا مي گويند پارك كتابي. اما شايد يكي ديگر از دلايل انتخاب اين اسم خيابان كتابي باشد كه البته به قول بچه هاي هميشه حاضر در پارك چندان ارتباطي به اين موضوع ندارد.
يكي از همان بچه ها مي گويد: «مگر پارك ژاپني، در پارك لاله، دليلي دارد براي داشتن لفظ ژاپني كه حالا شما دنبال چرايي انتخاب اين اسم هستيد. همين كافي است كه اينجا، جاي ساكتي است. همين.»
توي راهروهاي اين پارك كه در انحصار درخت هاي چنار است، بازار بدمينتون گرم بود اما با آوردن و نصب شدن سه ميز پينگ پنگ، حالا راكت به دست ها براي خالي شدن اين ميزهاي سيماني لحظه شماري مي كنند . ميزهايي كه در اثر بارندگي و تابش نورآفتاب، وضع زياد مناسبي ندارد اما هنوز طرفدارانش را از دست نداده. فقط يادتان باشد روي اين ميزها در حضور علاقه مندان به تنيس ننشينيد كه در صورت ارتكاب اين عمل با واكنش تند آنها مواجه خواهيد شد.

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
امشب آخرين شب نمايش فيلم هاي روي پرده سينماهاست. كما، بوتيك و ملاقات با طوطي از اكران پايين آمده اند و به جايشان سه فيلم تازه به نمايش در مي آيند. اين سه فيلم، هم نفس ، باج خور و شهرزيبا هستند. هم نفس را مهدي فخيم زاده بعد از پايان سريال پرزد و خوردش «خواب و بيدار» كارگرداني كرد. او خودش هم در فيلم در كنار رويا نونهالي و مريلا زارعي بازي مي كند. داستان هم درباره دنياي آدم هاي رواني است. باج خور فيلم تازه فرزاد موتمن است كه سال گذشته از او شب هاي روشن را ديده بوديم. باج خور پر از ستاره هاي سينماست و موتمن بارها اعلام كرده كه مي خواسته يك فيلم پرفروش بسازد. نيكي كريمي، فريبرز عرب نيا، مهدي احمدي و ايرج نوذري از جمله بازيگران فيلم هستند وداستان درباره يك زنداني است كه آزاد مي شود و ماموريت قتل يك زن را به او مي دهند.
فيلم جديد ديگراكران، شهر زيباست. اين دومين ساخته اصغر فرهادي بعد از رقص در غبار است. شهر زيبا هم، يك فيلم اجتماعي است كه داستانش حول محور قصاص يك مجرم شكل مي گيرد. فرامرز قريبيان در اين فيلم فرهادي هم حضور دارد و ترانه عليدوستي دومين كار سينمايي اش را با اين فيلم تجربه كرده است.
بيل رابكش امروز هم در سالن كوچك حوزه هنري به نمايش در مي آيد. براي ديدن قسمت اول اين فيلم عجيب و دوست داشتني تارانتينو كه در آن او به ده ها فيلم اكشن مورد علاقه اش اداي دين مي كند و در صحنه اي اوما تورمن را وا مي دارد هم زمان با ۸۸ يا كوزاي ژاپني مبارزه كند، مي توانيد در دو سانس ۳۰:۱۶ و ۱۹ به اين سالن برويد و فيلم را تماشا كنيد.
كتاب 
«كاترين دنوو همان مردي است كه من هميشه آرزو داشتم باشم.» اين جمله را ژرارد پارديو درباره دنوو گفته. اين يكي را هم گلدي هاون درباره اينگيريد برگمن گفته. «خيلي حيف است كه او ملكه كشوري نيست.» نظير چنين جملات بامزه و جالبي را مي توانيد در كتاب «برخورد كوتاه» پيدا كنيد.
يك فرهنگ كوچك نقل قول هاي سينمايي كه تقريبا درباره هر موضوعي تويش مي شود جملات خوبي از بازيگران يا كارگردان هاي سينما پيدا كرد.
تعداد موضوعات ۲۴۶ تا است و توني كراولي آنها را جمع كرده. پروين مهدي پور و حميدرضا منتظري هم آنها را ترجمه كرده اند. اين كتاب را نشر روزنه كار در ۲۷۰ صفحه و با قيمت ۱۴۰۰ تومان منتشر كرده است.
موسيقي 
لابد تا به حال برنامه رنگين كمان را از شبكه تهران ديده ايد. همان برنامه شاد و مفرحي كه براي بچه ها ساخته شده و يك عروسك دوست داشتني به اسم «چرا» قهرمانش است كه با خاله نرگس يكي به دو مي كند. اين برنامه ترانه هاي خيلي زيبايي دارد كه همگي براي بچه ها تنظيم شده اند و لحن كودكانه و با نشاطي دارند. ترانه هايي مثل «آهويي دارم خوشگله» يا «عروسك من» را حتما تا به حال از اين برنامه شنيده ايد (باور كنيد اصلا خجالت ندارد كه آدم پاي اين برنامه بنشيند و زندگي را در چشم هاي بچه هاي ميهمان برنامه تماشا كند.
اعتراف كنيد كه شما هم گاهي اين برنامه را مي بينيد!)
شركت سروش تازگي آهنگ ها و ترانه هاي اين برنامه را در قالب دو آلبوم منتشر و به بازار عرضه كرده است. بنيامين بهادري آهنگساز و علي پاكدامن تنظيم كننده اين آهنگ ها هستند. در ضمن بين همه آهنگ ها «لالايي» را حتما بارها گوش بدهيد. لالايي يكي از بهترين كارهاي اين آلبوم است.
فرهنگسرا
امروز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ كانون نجوم فرهنگسراي سالمند فعال است. در صورتي كه عضو اين كانون باشيد مي توانيد بخشي از رخدادهاي نجومي را در اين كانون رصد كنيد. فرهنگسراي مدرسه هم امروز دوره نجومش را برگزار مي كند. بسته به اين كه به ميدان امام حسين نزديك تريد يا پل سيدخندان مي توانيد يكي از اين دو جا را انتخاب كنيد.
هفته استان همدان امروز در فرهنگسراي بهمن به پايان مي رسد. ساعت ۱۸ مراسم افتتاحيه شروع مي شود كه برنامه هاي متنوعي در آن پيش بيني شده، ضمن اين كه تا پيش از آغاز اين مراسم در محوطه باز مجموعه برنامه هايي مثل اجراي تئاتر ميداني دانش آموزي، اجراي موسيقي محلي در غرفه ها (ساز و دهل)، عرضه سوغاتي هاي شهر همدان در غرفه هاي صنايع دستي و اجراي نقالي و پرده خواني برگزار مي شوند.
امروز در فرهنگسراي خانواده نشستي برگزار مي شود به نام «خانواده در دفاع مقدس.» بهانه اين نشست سالروز فتح خرمشهر است و با همكاري دفتر امور زنان بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس بر پا مي شود. از جمله برنامه هاي اين نشست كه از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار مي شود سخنراني، شعر خواني با هنرمندي استاد گلريز، تقدير از خانواده نمونه و از اين قبيل است.
تلويزيون 
«خانه اي در تاريكي» امشب ساعت ۳۰:۲۰ پخش مي شود. بعد از اين كه سركار رفيع و بهادر ميرزا سر خواستگاري از بهجت الملوك تباني مي كنند بختيار كه نگران پدر بزرگش است مي خواهد به شهر برود.
«پيوند سياه» سريال ديگري است كه امشب ساعت ۲۱ از شبكه ۲ مي توانيد تماشا كنيد. ماجراي اين سريال استفاده غيرقانوني از بافت هاي بدن انسان و آزمايش هاي خاص علمي است. يك سريال ديگر هم امشب پخش مي شود كه اسمش هست آواز مه و وقايعش در شمال اتفاق مي افتد. خسرو شكيبايي، فرخ نعمتي و حسين پناهي از جمله بازيگران سريال هستند كه ساعت ۱۵:۲۲ از شبكه يك پخش مي شود . نقطه چين هم كه ديگر پيشنهاد دادن لازم ندارد.

ستون شما
آسفالت كنيد
آسفالت خيابان هاي منطقه ستارخان مثل برق آستوم، تهران ويلا، باقرخان و ... شرايط بسياري بدي دارد. از شهردار منطقه توقع رسيدگي داريم.
حميد خانمحمدي 
آماده ايم 
يكي از خوانندگان همشهري ديروز صبح تماس گرفت و با دادن آدرس و شماره تلفن اعلام كرد براي اينكه با وي مصاحبه كنيم، مشكلي ندارد!
اين همه غلط 
يك خواننده عصباني و شوخ كه از تعداد زياد غلط هاي چاپي در مطلبي در روز شنبه ۱۹ ارديبهشت شاكي شده زير تمام غلط ها خط كشيده و بالاي مطلب نوشته «يك متلب و اين همه غلت واي به هال طماع روذنامح!»
ركورد
تعداد تماس هاي تلفني براي كمك به خانواده اي كه در «خانه اي به اندازه يك قوطي كبريت» زندگي مي كنند دارد هر روز بالاتر مي رود. توي همين يكي دو روز ۶نفر تماس گرفتند و مي خواستند بدانند وضع آنها بهتر شده يا نه. اين يك گزارش تا به حال ركورد همه بازتاب هاي مردمي را شكسته است.
براي محيط زيست 
اين راه حل هاي محلي را آقاي سعيد جواهري نيكو براي محافظت از محيط زيست فرستاده اند، عمل كنيد لطفا:«يك ساك يا كيف خريد زيبا تهيه كنيد تا كمتر از كيسه پلاستيك استفاده شود زيرا كيسه پلاستيك ها سمي هستند و وارد چرخه طبيعت نمي شوند. براي رفتن به سركار و بازگشت به خانه سعي كنيم با دوستان و همسايگانمان از ماشين مشترك استفاده كنيم تا هم آلودگي هوا كم تر شود هم ترافيك. زباله ها را هم جدا دفع كنيم...»

بازتاب
پيرو چاپ مطلب با عنوان «گذر پوست به دباغ خانه افتاد» روابط عمومي شركت مخابرات ايران جوابيه اي فرستاده كه مي خوانيد.
باتوجه به بررسي هاي صورت گرفته، به دليل آنكه مبالغ قابل پرداخت قبض هاي مشتركان تلفن همراه با يك اختلاف دوماهه وصول مي شود لذا درآمد نوبت آخر دو ماه بهمن و اسفند سال گذشته، در فروردين و ارديبهشت ماه وصول شده است، ضمن آنكه برابر بررسي صورت گرفته شركت مخابرات (ايران و تهران) براساس قانون عوارض يك درصد شهرداري را پرداخت نموده است .

همايش سلامتي
اغلب اوقات دو كلمه ورزش و سلامتي را در كنار هم ديديم و شنيديم علت آن هم همان جمله هاي هميشگي «ورزش در سلامتي روح و جسم موثر است» يا «ورزش ضامن سلامتي» و... اما مسلما تغذيه هم تاثير زيادي در سلامتي دارد و اگر ورزش با تغذيه مناسب همراه شود حتما معجون فوق العاده اي براي سلامتي از آب درخواهد آمد. فرهنگسراي انديشه (مدرسه) هم به خاطر اهميت و جايگاه ورزش و سلامتي همايشي با موضوع ورزش و تغذيه و با حضور دكتر نقوي مشاور تغذيه تيم هاي ملي برگزار كرده است. اين همايش امروز (۶ خرداد) از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار مي شود و اگر علاقه منديد كه در آن شركت كنيد مي توانيد به آدرس خيابان شريعتي نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر مراجعه كنيد.

آثار نقاش اسپانيايي در سعدآباد
دومين نمايشگاه هنرمندان اسپانيايي اينبار با آثار هنري آلبرتوگوراسوون هفته گذشته در موزه هنر ملل سعدآباد افتتاح شد. در اين نمايشگاه مي توانيد آثار نقاشي اين هنرمند اسپانيايي را كه علاوه بر نقاشي در مجسمه سازي و طراحي هم مهارت دارد، ببينيد. آلبرتو گوراسون در رشته هاي علوم اجتماعي و اقتصاد تحصيل كرده و بعد از نمايشگاهي كه در اوايل دهه ۷۰ در گالري «دور» داشت تصميم گرفت تا ديگر نمايشگاهي برگزار نكند اما در پايان قرن ۲۰ و آغاز قرن ۲۱ با تفكر «خلاقيت تجسمي» دوباره در عرصه هاي هنري ظهور كرد و نمايشگاه هايش را در اين طرف و آن طرف دنيا برپا كرد. او در مراسم افتتاحيه نمايشگاهش در ايران حضور نداشت اما پيامي را براي اين مراسم فرستاده بود كه در آن گفته بود: «به نقاشي كردن نياز دارم ولي نه به عنوان يك مجسمه ساز، نقاشي هاي من هيچ گاه پيش نويس چيزهاي ديگر نيستند...»

مجسمه هاي بزرگ در حياط
به زودي مي توانيد آخرين مجسمه هاي پرويز تناولي هنرمند مجسمه ساز را در فضاي سرباز منزل مسكوني اش ببينيد. او در حال حاضر در حال ساختن اين ۷ مجسمه بزرگ در كارگاهش است و معتقد است كه موضوع كلي اين مجسمه ها بازگشت به هيچ بوده ضمن اينكه هر كدام از آنها سوژه خاصي هم دارند. اين مجسمه ها كه اندازه شان در حدود ۳ الي ۴ متر است از تركيبي از فايبر گلاس و فلز ساخته شده اند تا بشود در فضاي باز آنها را نگهداري كرد. همچنين اين مجسمه ها با رنگ هاي شاد و اصلي مثل آبي، قرمز و سبز رنگ آميزي شده اند.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |