سه شنبه ۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۵
جوانه هاي بم با حضور وزير ارشاد
نام انجمن را عوض كنيد
ساناز قاضي زاده 
ساعت 7، سالگرد حادثه بم. در ورودي نگارخانه فرهنگسراي نياوران باز شد و ناگهان حدود 20 عكاس كليك كليك عكس گرفتند و نور فلا ش دوربين آنها، به چشمان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خورد. او آمده بود تا نمايشگاه عكس جوانه هاي بم را افتتاح كند.
شايد فرق اساسي اين نمايشگاه با ديگر نمايشگاه هايي كه مسجدجامعي طي وزارتش افتتاح كرده است، حضور فعال خالقان آثار بود. آنها همچنان از مسجدجامعي عكس مي گرفتند و او از آنها مي پرسيد. كنار هر عكسي كه مي رسيد عكاس پيش مي آمد، توضيح كوتاهي درباره عكسش و محل آن مي داد و مسجدجامعي او را به لبخندي ميهمان مي كرد، از عكسش تعريف مي كرد و گاهي هم تاسف مي خورد.
نمايشگاه و حالت مارپيچ نگارخانه فرهنگسراي نياوران حالتي چون فيلم مستند ايجاد كرده بود. بخشي از عكس ها رنگ تبليغ داشت و بخش ديگر انتقاد، اما مسجدجامعي معتقد بود: نگاه عكاسان بم هنرمندانه و انتخاب سوژه آنها هنرمندانه تر بوده است، اين همه را دليلي بر صداقت عكاسان مي دانست.
عكس ها پنجره، پنجره سوي بم گشوده بود و در يكي از آنها كودك بمي با لباس محقر، در ديگري معتادان، كودكي كه پس از زلزله به دنيا آمده بود، يك كانكس اجاره اي و نخلي كه همچون قفسه وسايل بهداشتي بود.
عكس هاي تكراري بم قبل و پس از ويراني، كلاس درسي كه در چادر تشكيل شده بود، كودكي در مدرسه با نگاه معصومانه اش و آدامس باد كرده و سنگ قبر خانوادگي اي كه وقتي مسجدجامعي از كنارش مي گذشت، عكاس آن توضيح داد كه يكي از پردرآمدترين كارهايي كه در بم مي شود، حجاري سنگ قبر است.
مسجدجامعي اين نمايشگاه را حاصل تلاش يكساله عكاسان دانست و گفت: تداوم زندگي در بم انگيزه اي است كه عكس ها ايجاد مي كند.
در بخشي از نمايشگاه مي شد از طبقه دوم چند سنگ قبر و شمع هايي كه بر آن مزار خالي روشن بود، مشاهده كرد. از نظر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اين نمايشگاه كم و كاستي ها را نيز نشان مي دهد، اما نگاهش به سوي زندگي است؛ زندگي  كه روايتگر تلخي هاست و عكاسان روايتگر صادق خاطره بم هستند.
مسجدجامعي معتقد بود در جريان بم تاثيرگذارترين ها، دوربين و قلم ها بوده اند. آنها مسووليت مسوولان را تعريف كرده و به تدبيرپذيري سياستگذاران كمك كرده اند، احساسات مردم بم را بيان كرده اند و حركت مردم را شكل داده اند.
او گفت: فعاليت عكاس و نويسنده ها به بازسازي بم جنبه جدي داد. حركت آنها توانست به بازسازي بم سرعت بيشتري دهد و زمينه اي باشد براي شكل گيري نهادها، موسسات و تشكل هايي كه بتوانند شرايط را تسريع كنند. مسجدجامعي در جريان افتتاح نمايشگاه جوانه هاي بم از غرفه عكاسان بحران بازديد كرد و خواستار تغييرنام اين انجمن شد.
او تاسيس اين انجمن را درخور توجه خواند و از مسوولان انجمن خواست تا آن را جهاني كنند. او گفت: درحال حاضر عنوان انجمن عكاسان بحران، اين مفهوم را متبادر مي كند كه اين عكاسان تنها در مواقع بحراني مثل حوادث حضور پيدا مي  كنند.
در بخش ديگر اين نمايشگاه مسجدجامعي از سايت اينترنتي بام شكسته بم ديدار كرد.
آثار اين مجموعه كه 144 قطعه را شامل مي شود، گزيده اي است از ميان 28 هزار عكس كه توسط 37 نفر از عكاسان تهيه شده است. اين نمايشگاه به مدت 15 روز در نگارخانه فرهنگسراي نياوران داير است.

آرزوهاي بيست و سه
026586.jpg
اميدواريم حاصل كار آنقدر جذاب باشد كه برازنده ستارگان پشت دوربين باشد.
مسعود مير
حدود يكماه ديگر بيست و سومين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر كار خود را آغاز خواهد كرد.
۳۰ روز فرصت كوتاهي است كه طي آن بايد تعداد فيلم هاي شركت كننده  در بخش داخلي و بين الملل جشنواره مشخص شوند، كارهاي طراحي  آرم و پوستر جشنواره نهايي شود، ميهمانان خارجي دعوت شوند و خلاصه مقدمات برگزاري بزرگترين رويداد هنري ايران مهيا شود. در اين بين گمانه زني ها براي فيلم هاي شركت كننده در جشنواره بين علاقه مندان و منتقدان، بازار داغي دارد و هر روز اخبار جديدي از وضعيت فيلم هاي سينمايي جشنواره به گوش مي رسد. دوره بيست و سوم جشنواره اما يك اهميت بسيار ويژه دارد و آن هم حضور كارگردانان صاحب نام سينماي ايران در آن است. به اين اسامي توجه كنيد: مسعود كيميايي ، كيومرث پوراحمد، رضا ميركريمي، رسول صدرعاملي، كمال تبريزي، رخشان بني اعتماد و... حضور فيلم هر كدام ازاين كارگردانان در يك دوره جشنواره باعث توجه ويژه علاقه مندان خواهد بود .حالا اگر تمام اين نام ها با فيلم هايشان در جشنواره شركت كنند ذوق زدگي منتقدان و علاقه مندان را نمي توان ناديده گرفت.
اگر به اين اسامي مجيد مجيدي ، بهمن فرمان آرا و ابراهيم حاتمي كيا را هم اضافه كنيد متوجه ميزان اهميت جشنواره امسال خواهيد شد. البته هنوز حضور هيچ فيلمي در بخش مسابقه جشنواره قطعي نشده، اما بزودي اين روزها هم مي گذرد و داستان جشنواره وارد ابعاد جديدتري خواهد شد. تا روزهاي جشنواره تلاش مي كنيم جديدترين اخبار راجع به حضور فيم ها و كارگردان هايشان در جشنواره را براي شما بنويسيم. اما فعلا به اميد يك جشنواره پر از شاهكار اميدواريم روزها را بهم سنجاق مي كنيم. جشنواره اي كه اسامي فيلم هاي خارجي اش هنوز مشخص نيست. تصور ديدن بازي انتظامي در فيلم كيميايي، معرفي يك ستاره جديد در فيلم ديشب باباتو ديدم آيدا صدر عاملي و بازي درخشان فاطمه معتمدآريا در ننه گيلانه بني اعتماد آنقدر هيجان دارد كه از همين الان آرزوي رسيدن 12بهمن ماه را در سر بپرورانيم. در اين جشنواره باز هم هيجان وجود دارد. اكران احتمالي رقص با رويا فيلم مشترك ايران و آرژانتين به كارگرداني بهترين فيلمبردار ايراني محمود كلاِِري يا سردرآوردن از به رنگ ارغوان، فيلم در سكوت ساخته شده حاتمي كيا، هيجان ندارد؟ اگر جشنواره بيست و سوم با اين فيلم ها آغاز شود يك اتفاق منحصر به فرد در تاريخ اين فستيوال افتاده است. بايد اميدوار بود و البته منتظر....

چند خبر كوتاه از فجر
اما آخرين خبرها از جشنواره فيلم فجر حاكي است كه تاكنون حضور 46 كشور جهان در اين جشنواره مشخص شده. از ميان اين كشورها مي توان به انگلستان، ايتاليا، سوئد، كانادا، عراق، هند و ... اشاره كرد.
خبر ديگر حاكي است كه فيلم رضا كريمي هم براي شركت در جشنواره بيست و سوم آماده شده است. خيلي دور، خيلي نزديك نام اين فيلم كريمي است و هم اكنون در مرحله ساخت موسيقي براي فيلم است.
و بالاخره اينكه وحيد موسائيان، براي جشنواره فجر امسال تنهايي باد را آماده نمايش دارد و اميدوار است با طي مراحل نهايي زيرنويس، اين فيلم به جشنواره فجر برسد.

كلبه از صفر، يك و موسيقي
علي احمدي
اگر در مانيتور به كلبه برخورديد احتمالا مربوط است به كلبه موسيقي. سايتي كه به زودي به جمع سايت هاي اينترنتي مي پيوندد، اين سايت كه با آدرس www. Musichalet. Com در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد، تازه هاي موسيقي پاپ ايراني، موسيقي فيلم جهان، خبرهاي كنسرت جهان و فروش online بليت را در خود جاي داده است.
به گفته اميد بيژني مسوول اين سايت نام اين سايت از واژه اي فرانسوي گرفته شده كه از ميان نام هاي پيشنهادي به سراچه موسيقي نزديك تر است؛ اما سراچه موسيقي چيست و كجاست؟
سراچه موسيقي سال گذشته با هدف ارايه موسيقي فيلم، پاپ و فروش بليت راه اندازي شد.
بيژني مي گويد: هنگام راه اندازي اين بخش به فكر محلي بودم كه چند دستگاه و هدفون داشته باشد، خريداران موسيقي مورد نظر خود را بشنوند وسپس به خريد آن اقدام كنند.
مدير خانه هنرمندان از پيشنهاد بيژني استقبال كرده و محلي را با نام سراچه موسيقي به او مي دهد، اما اينجا براي اجراي ايده هاي بيژني مناسب نبود. او توضيح مي دهد: موسيقي كه ما در اختيار علاقه مندان قرار مي دهيم، با موسيقي راديو و تلويزيون فرق دارد و مناسب ذائقه دوستداران حرفه اي موسيقي است. مسوول سراچه موسيقي مي گويد: بخش عمده موسيقي كه ما ارايه مي كنيم، موسيقي فيلم است. در تهران كسي به صورت تخصصي به اين بخش نپرداخته است، اين نوع موسيقي مورد توجه مجموعه دارهاي موسيقي قرار مي گيرد.
به نظر او كسي كه در اين بخش كار مي كند بايد بداند كه چه اتفاق هاي جديدي در دنياي موسيقي و فيلم مي افتد، آهنگسازهاي جهان را بشناسد و البته خط قرمزهاي ارشاد خيلي مهم است : من هميشه يك قدم قبل از خطر قرمز مي ايستم.
بيژني كه بعد از يك سال خانه هنرمندان را ترك كرد، نشر چشمه را براي كار خود را انتخاب كرده است.
لابد به اين دليل كه در نشر چشمه آدم هاي كتابخوان زيادي رفت و آمد دارند و با تغييرات جديد محل عرضه بسيار مناسبي است؛ يك پاتوق فرهنگي درست و حسابي كه جان مي دهد مثلا براي فروش بليت هاي كنسرت 

نمايشگاه
آثار كاپيتان مهدي در گالري آريا
نگارخانه آتشزا اين روزها ميزبان آثار نقاشي 5 هنرمند نقاش است. در اين نمايشگاه آثاري از لقمان پير خظرانيان، شراره خالقي، پروين عابدي، رها متقي و وحيد حسيني به نمايش گذاشته شده اند. براي ديدن اين آثار تا 9 دي ماه فرصت داريد هر روز از ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر به اين نگارخانه در خيابان وليعصر، نرسيده به ميدان ونك، خيابان عباسپور ، ساختمان 43 برويد. همچنين تورج خامنه زاده هفتمين نمايشگاه خود را با عنوان كاپيتان مهدي برگزار كرده است. خامنه زاده كه فارغ التحصيل رشته مهندسي كامپيوتر است، بعد از برپايي چهار نمايشگاه در قزوين و دو نمايشگاه در تهران اين بار عكس ها و ويدئو آرتهايش را به گالري آريا آورده است. براي بازديد از اين نمايشگاه تا 10 دي ماه فرصت داريد تا هر روز از ساعت 4 تا 7 بعد از ظهر به گالري آريا برويد.

فرهنگ۱
اولين بانك اطلاعات اشتغال
اولين بانك اطلاعات و تجارت اشغال و اشتغالزايي در فرهنگسراي كار را ه اندازي شده است. در حقيقت اين بانك اطلاعات براي استفاده از تجارب پيشكسوتان، كارگران، كارفرمايان، مديران، نخبگان، دست اندركاران و استادان امور اشتغال و اشتغالزايي مختلف و استفاده از اين اندوخته ها براي انتقال تجارب ارزشمند به جوانان و ارايه آن به مسوولان از طريق جمع آوري طرح، پيشنهادات و نظرات، راه اندازي شده است. اگر به همكاري با اين بانك اطلاعاتي علاقه مند هستيد مي توانيد به فرهنگسراي كار در خيابان قزوين، نرسيده به سه راه آذري، خيابان شهيد سبحاني، پلاك 264 مراجعه كنيد يا با شماره تلفن 5773301 تماس بگيريد. همچنين از اين به بعد مي توانيد روزهاي پنج شنبه هر هفته در مراسم زيارت عاشورا خانه فرهنگ فجر شركت كنيد. براي اين كار بايد ساعت 30:8 صبح روزهاي پنج شنبه به نشاني: سه راه افسريه، شهرك والفجر، پارك والفجر برويد.

صحنه
با جشنواره تئاتر فجر
۲۳ روز تا شروع جشنواره تئاتر فجر باقي مانده و تا حالا 10 نمايش داخلي براي شركت در بخش مرور جشنواره انتخاب شده است. اين نمايش ها شامل دو نمايش از جشنواره تئاتر دفاع مقدس با معرفي ستاد برگزاري و دبيرخانه جشنواره تئاتر دفاع مقدس، يك نمايش از جشنواره هاي تئاتر دانش آموزي با معرفي وزارت آموزش و پرورش، دو نمايش از پايان نامه هاي تحصيلي با معرفي استادان راهنما، يك نمايش از جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي تهران با معرفي دبيرخانه جشنواره به همراه دو اثر از آثار اجرا شده به وسيله گروه هاي تئاتر شهرستان با معرفي واحد امور هماهنگي استان ها و دو نمايش از نمايش هاي سالن هاي تئاتر هاي تهران با معرفي مركز هنرهاي نمايشي است. همچنين تا حالا حضور 15 نمايش خارجي از كشورهاي آلمان، ژاپن، فلسطين، كويت، ارمنستان، كانادا، انگلستان، ارمنستان، هلند و سوئيس در اين جشنوار قطعي شده است. در حقيقت اين نمايش ها از بين 170 نمايش بازبيني شده انتخاب شده اند. اين نمايش ها شامل 120 نمايش از 6 جشنواره خارجي و 50 نمايش از 26 كشور كه تا نيمه آذرماه دريافت شده اند، است.

شاتر
026592.jpg
عكس : ساتيار
نمايشگاه جوانه هاي بم دومين نمايشگاه عكسي است كه اختصاص به موضوع بم دارد.پس از بام شكسته بم،عكس هاي اين نمايشگاه دوران سازندگي وزندگي در بم را به نمايش مي گذارد و حالا  تهراني ها آمده اند در فرهنگسراي نياوران براي قربانيان زلزله بم شمع روشن كنند.

جعبه
شايد ليگ برتر انگليس
گرچه به نظر امروز شايد هيچ برنامه خاصي وجود نداشته باشد كه بتوانيم درباره  آن قلم فرسايي كنيم، اما شايد ذائقه ما و شما متفاوت باشد. به هر حال نگاهي مي اندازيم به برنامه هايي كه قرار است امروز از شبكه هاي مختلف سيما پخش شود؛ شايد جايي براي صحبت كردن پيدا شود.
امروز ساعت 13 مي توانيد تكرار مردان كوچك را از شبكه دوم تماشا كنيد. تكرار كمربندها را ببنديم امروز ساعت 30:14 پخش مي شود. مانند هر روز بعدازظهر برنامه به خانه بر مي گرديم حول و حوش ساعت 45:16 پخش مي شود. علاقه مندان به آشپزي مي توانند طرز تهيه قطاب لقمه اي را فرابگيرند، اين برنامه از شبكه تهران پخش مي شود. مسابقه ليگ برتر انگليس امروز انجام خواهد شد. مهمترين ديدارهاي امشب بازي پورت موث و چلسي است كه ساعت 30:18 انجام مي شود و ديگر ديدار حساس امروز مسابقه تيم هاي منچستر و استون ويلا است كه ساعت آغاز آن 30:23 است، اگر اين مسابقه پخش نشد مقصر ما نيستيم.
ساعت 19 مي توانيد قسمت ديگري از سريال قهر و آشتي را ببينيد. اردشير،  دوست دكتر رضايي كه قرار است پس از ازدواج با دختر خاله ثروتمند خود كه در خارج از كشور زندگي مي كند راهي فرنگ شود، دچار ترديد مي شود و نمي داند چه كند. ادامه داستان را مي توانيد در ساعت فوق از شبكه تهران ببينيد.
ماموران پرونده هاي راكد را مي توانيد ساعت 15:20 از شبكه سوم ببينيد. پاورچين هم مانند هر شب ساعت 20:20 از شبكه تهران پخش مي شود. ساعت 10:22 مي توانيد قسمت ديگري از سريال پرستاران را تماشا كنيد كه از شبكه اول پخش خواهد شد و آخرين پيشنهاد ما هم تماشاي تكرار سريال تكراري خانه پدري است كه ساعت 23 روي آنتن شبكه تهران خواهد آمد. از اين آش به قدر كافي بچشيد و كيفش را ببريد.

فرهنگ۲
مسابقه كتابخواني
كتابخانه فرهنگسراي خانواده به مناسبت ولادت امام رضاع مسابقه كتابخواني برگزار كرده است. براي اين مسابقه كتاب زندگي سياسي هشتمين امام نوشته جعفر مرتضي حسيني از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي به شركت كنندگان معرفي مي شود. اگر به شركت در اين مسابقه علاقه داريد مي توانيد براي گرفتن سوالات تا 30 دي ماه به كتابخانه اين فرهنگسرا در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان برويد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 7827730 تماس بگيريد. همچنين فرهنگسراي اقوام براي آشنايي شهروندان خصوصا جوانان با مباني و مضامين قرآن جلسات تفسير قرآن را برگزار كرده است. اين جلسات روزهاي پنج شنبه هر هفته در ساعت 2بعدازظهر و با حضور دكتر پرويز عباسي داكاني برگزار مي شود. براي شركت در اين جلسات مي توانيد به نشاني اين فرهنگسرا در ميدان ابوذر، خيابان سجادجنوبي، ميدان بهاران مراجعه كنيد يا با شماره تلفن 6237470 تماس بگيريد.

ستون شما
مشكل بانكي
نامه اي از دوستي كه مشكل بانكي داشت به دستمان رسيده كه قسمتي از آن را چاپ مي كنيم. ضرورتي پيش آمد كه 300 هزار تومان پول از بانك هاي كلاردشت يا چالوس به حساب من در تهران واريز شود. ولي با تمام تبليغات گوش كركن بانك ها اين امكان فراهم نشد. فقط با يك حساب مخصوص بانك ... حداقل 24 ساعت طول كشيد تا وجه به دستمان برسد.
محمد فريار
ما به كساني كه احتمالا با چنين مشكلاتي مواجه مي شوند توصيه مي كنيم كه اگر فاصله مانند اين موضوع كوتاه است با ماشين برويد و سريع هم برگرديد فكر كنم 6 يا 7 ساعت بيشتر طول نكشد.
به درد بخور
از گزارشي كه درباره آقاي حامد يان چاپ كرده بوديد استفاده كرديم. من خانم خانه دار هستم و بار علمي مطالب بسيار به دردم خورد.
از تعريف شما شرمنده شديم، اما وقتي به نويسنده گفتيم، باور نكرد و دوباره گفتيم، خنديد. قسم خورديم، عصباني شده و رفت، چرا؟ شما مي دانيد؟
مشكل پستي
خواهشمند است در مورد مرسولات پستي تحقيقي بفرماييد تا ببينيد مردم با چه مشكلاتي مواجه هستند. اين قسمت اول نامه آقاي علي احمدي بود كه برايمان فرستاده اند. آقاي احمدي در نامه خود به بعضي مشكلات از جمله گراني پست و عدم انجام تعهد اشاره كرده و نوشته اند: خودم نامه كوچكي را 850 تومان با پست پيشتاز پست كردم، اما به جاي آنكه 48 ساعته به مقصد برسد، رسيدنش به مقصد 10 روز به طول انجاميد.
آقاي احمدي در پايان نامه نوشته اند كه نامه را 11/4/83 براي ما فرستاده اند.
آقاي احمدي نامه شما روز 16 آذرماه به دست ما رسيد تاخير از ما بود، به علت حجم زياد نامه ها. مسوولان پست هم اگر جوابي براي اين دوست دارند مي توانند براي ما ارسال كنند.

هوا
زمستان خوب
پيش بيني شده بود كه رفته رفته از ميزان ابرها براي امروز كاسته خواهد شد و البته هوا هم سردتر. هنوز چند روزي از آغاز فصل زمستان نگذشته كه باران و برف سنگ تمام گذاشته اند. كاش كه ريزش ها ادامه داشته باشد و شاهد سفيد پوش شدن تهران هم باشيم. در مورد دماي هواي امروز تهران هم بگوييم كه در گرمترين ساعت درجه حرارت به 6 درجه بالاي صفر و در خنكترين ساعات هم دماي هوا از صفر درجه سانتيگراد كمتر نمي شود. ابرها هم هر از گاهي جلوي آفتابي كه دود اجازه خودنمايي از آن را گرفته، خواهند گرفت.

ذهن زيبا
آن را كه سخاوت است، حاجت به شجاعت نيست.
سعدي
ظرف سفالين از همنشيني با ظرف مسي، سودي نمي برد.
ضرب المثل دانماركي
حتي شير هم بايد از خود در برابر مگس ها محافظت كند.
پرمود بترا
هيچ شغل و مقامي براي كسي تضمين شده نيست؛ آينده و تضمين شغل و مقام به شخصيت شاغل بستگي دارد.
جرج كراين

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |