يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۰
دخل و خرج
Front Page

يك راهنماي كامل
چگونه قاليشويي انتخاب كنيم؟
هر قاليشويي موظف است اگر صاحب فرش از شست وشوي فرش خوشش نيايد و ايراد بگيرد، با هزينه شخصي خود و هرچند بار كه لازم باشد، قالي را بشويد تا رضايت مشتري جلب شود
026967.jpg
تمامي واحدهاي قاليشويي موظف به رعايت نرخ هاي مصوب در خصوص شست شوي انواع فرش و موكت بوده و تخطي از آن تخلف محسوب و به صورت ويژه مورد رسيدگي قرار مي  گيرد عكس:هادي مختاريان 
مرضيه خاكي فيروز
قديم ها كه هنوز آپارتمان، جاروبرقي، فرش شو و ... نرسيده بود، قالي هاي دستباف و سنگين خانه سالي يك بار توي حياط پهن مي  شد و با آب حوض وسط حياط شسته مي  شد. ولي امروز كه ديگر نسل  حياط هاي بزرگ حوض دار به پايان رسيده، چاره اي جز سپردن فرش هاي ماشيني و موكت ها به دست قاليشويي ها وجود ندارد.
صفحه هاي آگهي هاي روزنامه ها، پر است از آگهي هاي مختلف قاليشويي ها. اطمينان و انتخاب يكي بين اين همه، كار مشكلي است. يكي آگهي بزرگ داده و يكي كوچك، يكي مدعي ارزان ترين قيمت است و ديگري گران تر. يكي فرشتان را بيمه مي  كند و ديگري رعايت اصول مذهبي را وعده مي  دهد:
اما حتما قبل از ارتباط با هر قاليشويي نكات زير را مد نظر قرار دهيد:
- هنگام تحويل فرش به شركت هاي قاليشويي حتما فاكتور و رسيد ممهور به مهر و امضاي شركت مجري را دريافت كنيد.
- از سپردن فرش يا موكت به واحدهايي كه فاقد مكان ثابت و مشخص بوده و به صورت دوره گرد اقدام به جمع آوري فرش منازل مي  كنند خودداري كنيد.
- عملكرد واحدهايي كه اقدام به درج آگهي كرده و نرخ خدمات آنها پايين تر از نرخ مصوب است، نوعي حراج تلقي شده كه طبق ماده 5 قانون صنفي بايد از اتحاديه مربوط با هماهنگي سازمان بازرگاني استان مجوز لازم دريافت و به رويت متقاضيان برسانند. چون در قوانين صنفي ايران رعايت حقوق مديران اتحاديه ها، مهم تر از دسترسي ارزان تر مصرف كنندگان به خدمات مورد نظرشان است.
- تمامي واحدهاي قاليشويي موظف به رعايت نرخ هاي مصوب در خصوص شست و شوي انواع فرش و موكت بوده و تخطي از آن تخلف محسوب و به صورت ويژه مورد رسيدگي قرار مي  گيرد.نرخ مصوب شست وشوي فرش هاي خانگي كه به صورت عادي شسته مي  شوند به قرار زير است:
موكت فرشي كه قابل جدا شدن از كف باشد، هر متر مربع 250 تومان.
فرش ماشيني هر مترمربع 400 تومان، فرش دستباف معمولي هر متر مربع 500 تومان، فرش هاي ابريشم و عتيقه نرخ مشخصي ندارند و قاليشويي موظف است قيمت منصفانه اي را تا سقف 1500 تومان در نظر بگيرد. هزينه حمل و نقل 2000 تومان كه اين هزينه به تعداد و متراژ فرش ها بستگي ندارد.
البته روش اتحاديه در اين خصوص جالب توجه است. اگر شكايت شود كه يك قاليشويي قيمتي بيش از نرخ مصوب گرفته، رسيدگي به آن ماه ها به طول خواهد انجاميد ولي شكايت هاي مربوط به پايين بودن قيمت ها كه توسط رقبا صورت مي  گيرد به سرعت پيگيري خواهد شد.
شست وشوي قالي تنها به دو صورت عادي شويي و صادراتي شويي است. عادي شويي مخصوص فرش هاي خانگي و صادراتي شويي مربوط به فرش هاي صادراتي است 
جالب است بدانيد هر قاليشويي موظف است اگر صاحب فرش از شست وشوي فرش خوشش نيايد و ايراد بگيرد، با هزينه شخصي خود و هرچند بار كه لازم باشد، قالي را بشويد تا رضايت مشتري جلب شود. جهت حصول اين امر مشتري بايد شرح شكايت، فتوكپي فاكتور و شماره تماس خود را به اتحاديه قاليشويان بفرستد و اگر شكايت وي مورد قبول كارشناسان اتحاديه واقع شد كه اين اتفاق بعيد است، قاليشويي فرصت دارد تا نزديك ترين روز رسيدگي به شكايات، رضايت مشتري را تامين كند. البته اين آئين نامه را جدي نگيريد، چون مربوط به بازارهاي كاغذي است و ربط چنداني به مصرف كنندگان ندارد. گاهي ديده مي شود كه در زير فاكتورها نوشته شده: كمتر از 12 متر، 12 متر به حساب مي آيد. اين كار از نظر اساسنامه اتحاديه قاليشويان خلاف است و جرم محسوب مي شود.
در برخي آگهي هاي تبليغاتي به منظور جذب مشتري بيشتر از عباراتي مانند اعلاشويي و سفيدشويي و امثال اينها استفاده مي شود. خوب است بدانيد كه شست وشوي قالي تنها به دو صورت عادي شويي و صادراتي شويي است. عادي شويي مخصوص فرش هاي خانگي و صادراتي شويي مربوط به فرش هاي صادراتي است كه به دليل عرضه شدن در بازارهاي جهاني نياز است كه فن بخصوصي روي آنها اعمال شود. اين نوع شست  وشوي فرش نرخ ثابت و مشخصي ندارد.
هيچ قاليشويي حق استفاده از عنوان قاليشويي ديگر يا موارد مشابه آن را ندارد. گاهي ديده شده كه يك قاليشويي غير مجاز با تغيير دادن يك حرف مثلا غ به ق يا با افزودن پسوندها و پيشوندهايي مثل اصل يا ... اقدام به فريب و اغفال مردم كرده. عده اي نيز عنوان هاي مراكز مجاز را با شماره هاي تلفن خود كه غير از شماره تلفن قاليشويي اصلي است به روزنامه ها آگهي مي دهند.
تيترهاي حوادث روزنامه ها نيز گواهي بر گوشه اي از تخلفات صورت گرفته از سوي برخي قاليشويي هاست.
براي پيگيري وضعيت قاليشويي ها و تخلفات صورت گرفته به سراغ نورالله تهمورثي، رئيس اتحاديه قاليشويان تهران مي رويم.
بازار بزرگ تهران، انتهاي بازار عباس آباد، سراي حريري، مملو از قالي ها و قاليچه هاي نو و كهنه اي است كه براي فروش يا رفوگري آورده اند. در دفتر صنف قاليشويان تهران، يكي از كارمندان اتحاديه نرخ هاي مصوب هيات نظارت و اسامي قاليشويي هاي مجاز را در اختيارمان قرار مي دهد، ولي خبري از رئيس صنف نيست. با قاليشويي آقاي تهمورثي تماس مي گيريم. مي گوييم: خبرنگار روزنامه همشهري هستيم، مي گويد: قاليشويي من تعطيل است. مي گوييم: با خودتان كار داريم نه قاليشويي. مي گويد: من اطلاعاتي ندارم كه بتوانم در اختيار شما قرار دهم. مي گوييم: مگر شما رئيس اتحاديه نيستيد؟ مي گويد: وقت ندارم و تلفن را قطع مي كند و اين سوال را در ذهن ما بي پاسخ مي گذارد كه آيا به شكايت هاي مصرف كنندگان هم با همين جديت رسيدگي مي شود يا خير؟

چقدر براي كوتاه كردن مو پول بدهيم؟
هر چه استاد بگويد!
026970.jpg
باوجودي كه در كشورهاي توسعه يافته تعامل بين مصرف كننده و توليد كننده است كه قيمت خدمات و محصولات را تعيين مي كند، ولي در ايران اتحاديه ها و دولت به ويژه وزارت بازرگاني مسووليت نرخگذاري را برعهده دارند. با اين وجود بسياري از خدمات و محصولاتي كه ازسوي برخي مراكز غيردولتي ارايه مي شود بدون هيچگونه نظارت و قيمت مشخص است. به عنوان مثال قيمت و كيفيت خدمات ارايه شده در آرايشگاه هاي مردانه در سطح شهر متغير است و اين در حالي است كه يكي از مسوولان اتحاديه آرايشگران مردانه در گفت وگو با خبرنگار ما عنوان كرد از سال 74 تاكنون هيچ نرخ مصوبي در اختيار ما قرار نگرفته است. وي مدعي شد بارها درخواست خود را به منظور افزايش قيمت به مجمع امور صنفي فرستاده ايم، ولي تاكنون بازنگري انجام نشده است. در حال حاضر نرخ آرايشگاه هاي تهران، بسته به محل و خدمات عرضه شده  از يكهزار تا 10 هزار تومان متغير است و واي به حال آنها كه مي خواهند سرشان را براي شب دامادي بزنند!

تسهيلات رايگان در پارك سوار بيهقي
اداره كل پايانه هاي شهرداري تهران به منظور تشويق شهروندان به استفاده از وسايل نقليه عمومي امكانات ويژه اي در پارك سوار بيهقي فراهم كرده است. راهنما، مدير كل پايانه هاي شهرداري تهران ضمن بيان مطلب فوق افزود: استفاده رايگان از كارواش بيهقي يكي از اين تسهيلات ويژه است به طوري كه به ازاي 20 مرتبه استفاده از امكانات اين پارك سوار يك كالا برگ استفاده رايگان از كارواش به مراجعه كنندگان داده مي شود.
همچنين به ازاي 40مرتبه حضور و استفاده از توقفگاه پارك سوار و استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومي جهت مراجعت به داخل شهر، معاينه فني خودرو مراجعه كنندگان به صورت رايگان انجام مي شود.
وي با بيان اينكه خودروي مراجعه كنندگان به پارك سوار بيهقي در زمان حضور در پاركينگ كاملا بيمه است ، خاطر نشان كرد موارد مرتبط با خلافي خودرو نيز به وسيله خدماتي كه راهنمايي و رانندگي در پارك سوار مستقر كرده به همه شهروندان ارايه خواهد شد.
مدير كل پايانه هاي شهرداري تهران در پايان افزود: مراجعه كنندگان به پارك سوار بيهقي مي توانند به صورت رايگان به وسيله ميني بوس به ايستگاه متروي مصلي منتقل شوند.


واحدهاي مسكوني برا ي كم درآمدها
026964.jpg
12 هزار و 700 واحد مسكوني براي گروه هاي كم درآمد در شهرهاي كشور در دست ساخت است.
معاون مسكن شهري بنياد مسكن انقلاب اسلامي ضمن بيان مطلب فوق افزود: اين واحدها 760 هزار مترمربع زير بنا دارند و تا پايان امسال ساخت 8هزار واحد آن به پايان مي رسد.
وي اعتبارات و تسهيلات بانكي بخش مسكن شهري بنياد مسكن را در سال جاري يكهزار و 500 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: تاكنون يكهزار ميليارد از اين اعتبارات هزينه شده است.
حقشناس، ارايه تسهيلات و امكانات فني به مردم براي مقاوم سازي بافت هاي شهري فرسوده وهمچنين ارايه خدمات فني و ايجاد امكانات رفاهي در شهرهاي داراي جمعيت كمتر از 20 هزار نفر به منظور جذب جمعيت سر ريز شهرهاي بزرگ و احداث واحدهاي مسكوني استيجاري را از برنامه هاي بنياد مسكن انقلاب اسلامي در برنامه چهارم توسعه كشور برشمرد.

قابل توجه، قابل توجه
ايراد فني در خودروي پورشه، نام مشهور صنعت خودروسازي، شركت توليد كننده را ناگزير كرد همه خودروهاي فروخته شده را پس بگيرد.
شركت پورشه، توليد كننده بهترين و گران قيمت ترين خودروي كورسي درآلمان، ناچار شده است بيش از 18هزار خودرو از نوع 911 را از خريداران پس بگيرد.
پس از آنكه در دو مورد و به هنگام سرعت بالاي خودرو سقف متحرك پورشه به خودي خود باز شد، شركت پورشه خود را موظف كرد همه توليدات اين مدل را پس بگيرد تا دوباره كنترل كيفيت شوند.
اين رفتار شما را به ياد خودروساز هاي ايراني نمي اندازد؟

فروشگاه
قيمت محصولات شوينده و بهداشتي قيمت ها به ريال
026982.jpg
026985.jpg
026979.jpg
026988.jpg

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
مشكل حل نشدني كوپن ها
خريداران كوپن شماره هايي را كه باطل اعلام كرده اند برگه اي 100 تومان خريداري مي كنند و گاهي با شماره هاي جديد عوض مي كنند. در حالي كه مسوول عامل توزيع قند و شكر در ميدان تجريش، ابتداي خيابان ولي عصر، كوپن مرا قبول نكرد و گفت كه باطل است.
دانشگاه آزاد
بي نظمي در دانشگاه آزاد واحد دماوند، بيداد مي كند. مثلا سيستم گرمايي ندارد، استادان به موقع سر كلاس هاي درس حاضر نمي شوند و بسياري مشكلات ديگر. چرا كسي رسيدگي نمي كند؟
قطع درختان
انتهاي خيابان خليلي شاه نقي، واقع در منطقه 3، درختان را قطع مي كنند و ساختمان سازي مي شود؟ چرا همه چيز در حد شعار است؟ چرا به خاطر منافع مادي بايد درختان 10 ، 20 ساله را قطع كرد؟
بوي بد ماهي فروشان
با وجودي كه چندين هفته است در مورد بوي بد ماهي فروشان خيابان آذربايجان بين قصرالدشت و خوش، مطلب درج مي شود، چرا مسوولان شهرداري اقدامي نمي كنند؟
پرونده قضايي 
پرونده شكايتم را خرداد ماه به دفتر آقاي شاهرودي دادم و بعد از اين همه مدت متوجه شدم كه پرونده ام را به بايگاني فرستاده اند.
حسين رضوي
مسير هفت تير به پونك
درخواست راه اندازي مسير سواري كرايه بين ميدان هفت تير و پونك را به شهرداري داده ايم ولي اقدامي نشده است.
شير يارانه اي
مغازه اي واقع در ميدان رسالت، خيابان طرقي، ايستگاه اتوبوس شهيد محلاتي، اقدام به فروش شير يارانه اي به قيمت 230 تومان مي كند. به تعزيرات شكايت كرده ايم ولي اقدامي نشده است. تعزيرات كه اقدامي نكند، چه كسي مي تواند جلوي گرانفروشي ها را بگيرد؟
كمك مالي 
پيمانكار مدرسه ساز هستم - 4 سال است مدرسه ساخته و تحويل داده ام در قزوين - اما متاسفانه به رغم نامه نگاري ها، هنوز دستور رسيدگي نداده اند و از لحاظ مالي به شدت من و خانواده ام دچار مشكليم.
پورشفق از كرج
يكسان سازي حقوق 
از فرماندهي ناجا تقاضا داريم كه بفرمايند يكسان سازي حقوق پرسنل ناجا كي عملي مي شود؟!
لامعي، بازنشسته سال 79
بلا تكليفي 
از شهردار محترم خواهشمنديم تكليف زمين هاي لتوال كن را مشخص كنند و دستور مقتضي را به اوقاف شمال غرب كن ابلاغ كنند.
تعداد كثيري از زميندارن بي زمين 30 سال قبل
آسفالت كوچه
كوچه نشاط در خيابان فروردين پشت پاركينگ شركت واحد منطقه 4 آسفالت نشده است. شهردار منطقه دستور داده است ولي اقدامي نشده است. با اين بارندگي در روزهاي اخير دچار مشكل شده ايم.
احمد توانانيا
زنجير كوچه
كوچه آرامش، روبه روي پارك ملت، اين كوچه بن بست است. قبلا سركوچه زنجير بود، ابتداي كوچه موسسه اتومبيل كرايه تاسيس شد كه زنجير را باز كرده و اتومبيل هاي خود را به روبه روي منازل مردم پارك مي كنند، باتوجه به اينكه عرض كوچه كم است مشكل آفرين شده است.
نام آژانس، آژانس وليعصر پورعزيز.
بازيافت CD
چرا به جاي سوزاندن CD ها و بطري هاي شيشه اي آنها را بازيافت نمي كنند. با اين كار به آلوده نشدن هوا نيز كمك مي شود.
يك شهروند از جنت آباد
پول خرد
بانك مسكن شعبه شادآباد مشكل پول خرد دارد. از مسوولان تقاضاي رسيدگي دارم.
شهروز لوايي

قهوه گران شد
بهاي قهوه در روزهاي پاياني سال 2004 در بازارهاي لندن و نيويورك در مقايسه با آغاز اين سال، بيش از 40درصد افزايش داشته است.
امسال توليد قهوه كمتر از ميزان تقاضاي آن بود، از اين رو پس از سالها بهاي اين محصول در بازارهاي جهاني افزايش يافت.
ديروز بهاي هر تن قهوه براي تحويل در ماه مارس در بازار لندن به مرز 6 ميليون و۸۰۰ هزار ريال رسيد.
اين افزايش قيمت در حالي است كه هنوز بازارهاي داخلي را تحت تاثير خود قرار نداده، ولي پيش بيني مي  شود در يكي دو هفته آينده بر بازار ايران نيز تاثيرگذار شود.
در حال حاضر توليد و فرآوري دانه قهوه در ايران انجام نمي  شود، در صورتي كه مي  توان فرآوري اين محصول را در ايران انجام داد. هم اكنون دانه خام قهوه از ساحل عاج به كشورهايي نظير فرانسه برده مي  شود و بعد از انجام مراحلي به ايران مي  آيد كه اين روند، قيمت آن را 3 تا 4برابر افزايش مي  دهد.

بازتاب
در خصوص پيام مندرج در آن روزنامه در مورخ 12/8/83 مبني بر درخواست جابه جايي پل هوايي عابر پياده در بزرگراه بسيج، خواهشمند است نسبت به چاپ پاسخ زير، دستور اقدام صادر فرماييد.
پاسخ معاونت ترافيك شهرداري تهران در خصوص پل عابر پياده بزرگراه بسيج :
پاسخ به پيام مردمي مندرج در آن روزنامه در مورخ 12/8/83 در خصوص جابه جايي پل عابر پياده در بزرگراه بسيج، باتوجه به توضيحات اداره كل هماهنگي حوزه معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران براساس پاسخ شهرداري منطقه 15 به آگاهي مي رساند. پل عابر پياده مقابل خيابان 20متري افسريه در بزرگراه بسيج در مورخ 20/8/83 نصب و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
جباري زادگان
مدير روابط عمومي

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |
|  محيط زيست  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |