جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۹
index
بهترين هاي ديترويت
با آغاز به كار نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت ميشيگان، انبوهي از خودروهاي جديد و به روز شده توسط شركت هاي مختلف دنيا عرضه شد. در اين ميان بيشترين تلاش شركت هاي بزرگ به دست آوردن بازار خودرو در آمريكا بوده است اما شركت هاي معتبري همچون جي ام، فورد، پورشه و مرسدس بنز با معرفي خودروهاي خاص خود كه با نام سوپر ماشين شناخته مي شوند مانند هميشه رقابت سختي با يكديگر در آن عرصه داشته اند. دو خودرويي را هم كه براي معرفي به شما عزيزان در اين شماره انتخاب شده اند يعني شورولت كوروت زد او ۶ و لكسوس ال اف ـ اي از اين دسته اتومبيل ها به شمار مي روند كه داراي ويژگي هاي منحصر به فرد هستند.
010008.jpg
لكسوس ال اف ـ اي مفهومي ۲۰۰۵
۲۰۰۵ Lexus LF_Aconcept

لكسوس، ال اف ـ اي را در يك كنفرانس خبري در هفدمين دوره برگزاري بين المللي نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت ميشيگان در هفته گذشته به همگان معرفي كرد. اين مدل مفهومي دو نفره از عملكرد يك خودروي اسپورت پرقدرت و امكانات رفاهي و لوكس لكسوس بهره مي برد و در ساخت اين خودرو كه از آن به عنوان سرآمد نسل جديد طراحي لكسوس نام برده مي شود، لكسوس از تمامي امكانات و فناوري هاي مختص خودش استفاده برده است و حتي از همكاران فرمول يكي اش هم كمك هاي فراواني گرفته است تا ال اف ـ اي در مقايسه با مدل هاي هم كلاس رقيب سريع تر، پرشتاب تر، فرزتر و زيباتر باشد.
جيم پرس معاون مديرفروش تويوتا در مورد لكسوس ال اف ـ اي در كنفرانس خبري چنين عنوان كرد كه «لكسوس الف اف ـ اي شبيه هيچ ماشين اسپورت ديگري كه ما تا به حال ساخته ايم و حتي تصورش را كرده ايم نيست. در حال حاضر با اين كه خودرو يك مدل مفهومي است، با توجه به ساخت آن مي توانيم مرز مهيج و پرقدرت بودن يك خودرو اسپورت را مشخص كنيم.»
ال اف ـ اي از يك موتور پرقدرت و جادويي بهره مي برد در حالي كه اين موتور كمتر از پنج ليتر گنجايش دارد. (كمترا ز ۳۰۵ اينچ مكعب)، قدرتي بيش از ۵۰۰ اسب بخار (۳۷۳ كيلووات) دارد، كه اين قدرت موتور بسيار زياد به همراه بهينه ترين تغيير دنده در اين كلاس، وزن و آيروديناميك بسيار مناسب اين اجازه را به ال اف ـ اي مي دهد كه به بيشينه سرعتي نزديك به ۲۰۰ مايل بر ساعت (۳۲۰ كيلومتر بر ساعت) دست يابد، سرعتي كه فقط در فرمول يك قابل تصور است.
010011.jpg
در كنفرانس خبري معرفي ال اف ـ اي، جيم پرس مانور زيادي روي همين سرعت زياد، كه واقعاً در نوع خود بي نظير است، داد. او دراين مورد اين چنين عنوان كرد: «به صورت تئوري ال اف ـ اي به گونه اي ساخته شده است كه موازي با آنچه كه ما در فرمول يك هستيم براند. بدون شك عملكرد و قدرت ال اف ـ اي در مقايسه با تمام مدل هاي رقيب، برگ برنده ما خواهد بود.»
اما قدرت و سرعت تنها نقاط قوت اين مدل مفهومي خارق العاده نيستند. در داخل اين خودرو به صورت يك كپسول لوكس پرسرعت كه دقت عملكرد و راحتي سرنشين از مهم ترين مولفه هاي آن هستند طراحي شده است. با اين كه اين خودرو از پورشه ۹۱۱ توربو پنج اينچ كوتاه تر است، غالب چرخ هاي آن نه اينچ بلندتر است. ارتفاع ال اف ـ اي ۴۸ اينچ است كه تقريباً برابر ارتفاع فراري اف ۴۳۰ است و با پهنايي برابر ۲/۷۳ اينچ چيزي مابين مرسدس بنز اس ال ۵۵ و آستون مارتين
دي بي ۹ به شمار مي رود.
ال اف ـ اي هنگامي عرضه شد كه ديگر واقعاً نياز عرضه يك خودروي اسپورت با طراحي متفاوت و به روز از سوي لكسوس شديداً احساس مي شد. طراحي اين خودرو كه زير نظر يكي از بهترين تيم هاي طراحي لكسوس با سرپرستي واهي هيرايي انجام شده است واقعاً چيزي متفاوت از طراحي هاي هميشگي و كلاسيك لكسوس است. اين طراحي در واقع تنها راه لكسوس براي ورود به دنياي سوپر ماشين ها است.
ال اف ـ اي، هم در طراحي (ديزاين) و هم در استايل يكي از بهترين محصولات لكسوس است، البته طراحي هدفمندي كه تماماً دراختيار مهندسي فني قرار گرفته است. در اين طراحي وزن به گونه اي درجلو و عقب توزيع شده است كه خودرو در تعادل كامل قرار بگيرد و اين موضوع كه پيش از اين هم بدان اشاره شد، تاثير بسيار زيادي برسرعت بالاي خودرو دارد. اين تعادل علاوه بر سرعت، در كنترل و پايداري خودرو هم تاثير بسزايي دارد.
به هر حال ال اف ـ اي را بايد آغاز راهي دانست كه لكسوس براي رسيدن به ابتداي آن چند سال تلاش فراواني كرده است.
009999.jpg
شورولت كوروت زد او ۶
۲۰۰۶ Chevrolet Corvette ZO6

با برتري در هر مسابقه اي در سال ،۲۰۰۴ تيم مسابقه اي كوروت
سي ۵ ـ آر، پرافتخارترين تيم در تاريخ ۵۰ ساله كوروت به شمار مي رود. در پنج سال گذشته اين تيم از ۵۵ مسابقه برگزار شده، فاتح ۳۵ بار آنها بوده است، در چهار سري مسابقات لومن آمريكا فاتح بوده است و سه بار هم مسابقات ۲۴ ساعته لومن را به عنوان تيم اول به پايان رسانده است.
اما اين پايان كار نبود. براي فصل جديد شورولت تصميم گفت تا حد ممكن عملكرد خودروي تيم سي ۵ را بالا ببرد و نتيجه تلفيقي از ويژگي هاي منحصر به فرد نسل شش كوروت و فناوري و برنامه ريزي مسابقه اي سي ۵ شد كه آن را زد او ۶ نامگذاري كردند. اين خودرو كه اولين بار طي هفته گذشته در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت ميشيگان به نمايش گذاشته شده، پرقدرت ترين خودرويي است كه توسط شورولت و جنرال موتورز تا به حال توليد شده است. موتوري كه در اين خودرو بسيار پرقدرت تعبيه شده، ال اس ۷ نام دارد كه جديدترين موتور استفاده شده توسط شورولت است اين مدل استفاده دوباره اي از موتورهاي ۴۲۷ اينچ مكعبي توسط شورولت در سري كوروت است. برخلاف مدل هاي ۴۲۷ اينچي پيشين، اين مدل از يك طراحي كم حجم و كوچك برخوردار است با اين حال حجم آن هفت ليتر است و داراي هشت سيلندر به صورت V8 است كه اين ميزان گنجايش بيشترين ميزان گنجايش و تعداد سيلندر در موتورهايي با اين سايز به شمار مي رود. با توجه به گنجايش اين موتور، ميزان توان خروجي آن ۵۰۰ اسب بخار است و به همين نسبت گشتاور آن هم بسيار بالا است، ۴۷۵ پوند فوت (۶۵۷ نيوتن متر). با اين ميزان توان و گشتاور، زد او ۶ پرقدرت ترين خودرو غير مسابقه اي است كه توسط شورولت و جي ام ساخته شده است. ال اس ۷ در واقع بر پايه طراحي مدل ال اس ۲ طراحي شده اما با اين مدل تفاوت هايي دارد. براي مثال سيلندرها در ال اس ۷ داراي ۸/۱۰۴ ميلي متر پهنا هستند در صورتي كه پهناي سيلندرها در ال اس ۲ فقط ۶/۱۰۱ ميلي متر است. اين تنها تفاوت دو موتور نيست، ال اس ۷ نسبت به ال اس ۲ داراي تفاوت هاي ديگري هم است كه از آنها مي توان به سيلندرها، سوپاپ هاي خروج گازها، سيستم روغن رساني و.. اشاره كرد. در ساخت ال اس ۷ هم سعي شده تا جاي ممكن از مواد سبك وزن مورد استفاده در مدل هاي مسابقه اي استفاده شود به همين دليل از تيتانيوم استفاده فراواني شده تا وزن كلي موتور پايين بيايد.
براي انتقال نيروي بسيار زياد توليد شده توسط موتور زد او ،۶ شورولت از يك جعبه دنده به روز شده و تقويت شده شش سرعته دستي استفاده كرده است كه نيروي توليد شده را به چرخ هاي عقب منتقل مي كند. در اين سيستم مايعي در جريان است كه با رد شدن از رادياتور جلوي خودرو خنك مي شود و در برگشت پيش از رسيدن به جعبه دنده، اجزاء موجود در سيستم ديفرانسيل را خنك مي كند.
009987.jpg
در طراحي خارجي زد او ۶ كه بر پايه تجربيات فراوان شورولت در مسابقات مختلف طرح ريزي شده است بر پايداري خودرو در سرعت هاي زياد تاكيد بسياري شده است. براي اين منظور شورولت از اسپويلرهاي عقبي كمك بسياري برده است و تا آن جا كه امكان داشته است وزن را به مركز خودرو هدايت كرده تا خودرو از بيشترين ميزان تعادل برخوردار باشد.
زد او ،۶ با اين كه يك سوپر ماشين طراحي شده براساس خودروهاي مسابقه اي است، از لحاظ امكانات و تجهيزات داخلي همانند خودروهاي معمولي است. از امكانات روزمره اين خودرو مي توان به چراغ هاي مه شكن، صندلي هاي چرمي، سيستم تهويه پرقدرت، سيستم تصفيه هواي داخل كابين، صفحه نمايش تاشونده روي سقف و شتاب سنج اشاره كرد كه همگي به صورت استاندارد روي خودرو نصب شده اند. از امكانات ويژه زد او ۶ مي توان به سيستم صوتي Bose به همراه يك پخش سي دي و دي وي دي، فرمان تلسكوپي، صندلي هاي هوشمند با سيستم گرمايشي، كيسه هاي هواي جنبي، سيستم ناوبري جي پي اس و راديوي ماهواره اي اشاره كرد.
برخلاف اكثر خودروهايي كه براي اولين بار در نمايشگاه امسال ديترويت به نمايش گذاشته شده اند، اكثر اطلاعات و آمار عددي اين خودرو مشخص هستند. طول، پهنا و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ،۱۷۵ ۷۶ ، ۴۹ اينچ است. بيشينه سرعت زد او ۶ به لطف موتور بسيار پرقدرت و طراحي برجسته آن به بيش از ۱۹۰ مايل برساعت (۳۰۶ كيلومتر بر ساعت) مي رسد و اين خودروي خارق العاده مي تواند در كمتر از چهار ثانيه به سرعت ۶۲ مايل بر ساعت دست يابد.

خبر
009990.jpg
تست هاي فني ب ام و در خرز
هفته گذشته تيم ب ام و ويليامز اولين تست هاي فني خود براي آماده سازي رانندگان و خودروهاي جديدش را در پيست آزمايشي خرز در جنوب اسپانيا انجام داد. رانندگان آزمايشي ب ام و در اين آزمايش، مارك  وبر، آنتونيو پيتنرونيا و نيك هيدفلد بودند كه هر سه آنها با خودروها به صورت مجزا رانندگي كردند تا نواقص و معايب احتمالي آنها مشخص شود. امسال تيم ب ام و ويليامز تصميم گرفته به هر نحو ممكن قهرمان مسابقات شود به همين دليل تغييرات عمده و گسترده اي در تيم خود ايجاد كرده كه اولين آن تغييرات در خودروها بوده است. امسال خودروهاي ب ام و با بدنه هاي جديد اف دبليو۲۶ در مسابقات شركت خواهند كرد كه مسئولان ب ام و ويليامز اميد زيادي به برتري اين خودرو بر حريفان قدري همچون رنو، فراري و مك لارن مرسدس دارند.
در  آزمايشات هفته گذشته آماده سازي خودرو، كنترل سيستم ها (سيستم چك)، تايرها و ترمزها بيشتر مورد آزمايش قرار گرفت. در  آزمايشات انجام شده هر سه راننده روي هم رفته نزديك ۱۰۰۰ دور با ماشين هاي جديد رانندگي كردند و از پنج روز در سه روز ركوردهاي سرعت جديدي ثبت كردند.
جهش تويوتا براي شماره يك
شركت سهامي تويوتا موتورز ـ بزرگترين توليدكننده خودرو در جهان ـ امسال با چهار خودروي جديد در نمايشگاه آمريكاي شمالي در ديترويت شركت كرده است و هدف اصلي از اين شركت متنوع پايان بخشيدن به سلطه ۸۰ ساله شركت جنرال موتورز آمريكا بر صنعت خودروسازي دنيا، به عنوان توليد كننده شماره يك است. تويوتا در نمايشگاه امسال سعي كرده است خودروهايي را به نمايش بگذارد كه دقيقاً بدل مشابه مدل جنرال موتورز باشند. براي نمونه يكي از اين چهار خودرو يك سدان با نام اوالون است كه دقيقاً رقيب مدل بوئيك لوكرن جنرال موتورز به حساب مي آيد.
تويوتا در حال حاضر براي افزايش فروش در آمريكاي شمالي و اروپا برنامه ريزي مي كند و اميدوار است در پايان دهه ۱۵ درصد بازارجهاني را از آن خود كند. در حال حاضر، جنرال موتورز ۵/۱۴ درصد بازار جهاني را در اختيار دارد اما طي برنامه ريزي هاي بلندمدتي مي خواهد كارخانه هاي موجود خودرو آمريكا را تعطيل كند و ظرفيت فروش خود در اروپا را پايين بياورد.
به عقيده كارشناسان در چند سال آينده شركت هايي فروش بيشتري خواهند داشت كه محصولات آنها از كيفيت بالاتري برخوردار باشد و اين در حالي است كه در حال حاضر تويوتا، هوندا و جنرال موتورز سه شركت برتر در اين زمينه هستند. به هرحال به عقيده اكثر تحليلگران صنعت خودرو در چند سال آينده تويوتا توليد كنند شماره يك دنيا خواهد شد.
009996.jpg
افزايش توليد خودروهاي سبز
طي دو تا سه سال گذشته شركت هاي بزرگ خودروسازي دنيا برنامه هايي براي توليد خودروهاي دوست دار محيط زيست داشته اند اما امسال توليد و يا برنامه ريزي براي توليد اينگونه خودروها به شدت افزايش يافته است. در همين راستا اخيراً آقاي بيل فورد رئيس كارخانه فورد اعلام داشته است كه شركت وي طرحي در حال اجرا دارد كه طي آن در سه سال آينده پنج خودروي هيبريدي ـ الكتريكي به بازار عرضه خواهد كرد. او كه نوه ارشد هنري فورد ـ بنيانگذار شركت فورد ـ است در مورد طرح هاي شركت فورد در مورد سوخت پاك اعلام كرده است كه اين شركت بر روي چهار فناوري متفاوت سوختي كار مي كند كه عبارتند از هيبريدها، ديزل هاي پاكيزه، موتورهاي هيدروژني و پيل هاي سوختي. علاوه بر فورد جي ام هم بر روي سوخت هاي جايگزين بنزين فعاليت مي كند اين شركت در حال حاضر بر روي سوخت موتورهاي هيبريدي فعاليت مي كند و آن را پلي براي رسيدن به راه حل بلندمدت پيل هاي سوختي هيدروژني مي داند. جي ام در همين راستا با شركت دايملر كرايسلر بر روي يك موتور جديد هيبريدي كار مي كند.
010005.jpg
مسابقه طراحي در لس آنجلس
داوران بخش مسابقه طراحي نمايشگاه اتومبيل لس آنجلس ـ كه همزمان با نمايشگاه ديترويت برگزار مي شود ـ خودروهاي داج سوپربي و فولكس واگن موبايل لانگ را به صورت مشترك برندگان اولين مسابقه طراحي خودرو جهان دانستند. پيش از برگزاري نمايشگاه لس آنجلس، مسئولان اين نمايشگاه از تمامي استوديوهاي معتبر طراحي جهان درخواست كردند براي شركت در مسابقه  طراحي خودرو اين نمايشگاه، طراحي خود را براي «ماشين نهايي لس آنجلس» ارايه كنند.
سوپربي كه ثمره مركز طراحي پاسيفيكا دايملر كرايسلر است، به دليل انعكاس شيوه زندگي در لس آنجلس در طراحي خود موفق به دريافت نشان نخست شد. به گفته برايان نيلندر يكي از مسئولان مركز طراحي پاسيفيكا اين خودرو باز و سبك است، همانند يك موتورسيكلت بر روي چهارچرخ. در اين مسابقه اكثر شركت هاي بزرگ دنيا حضور داشتند كه در اين ميان حضور شركت هاي آسيايي بسيار چشمگير بود.
فعاليت هاي بشردوستانه تويوتا
شركت تويوتا موتور اسپورت با پيوستن به گروه هاي بشردوست همكار صليب سرخ آلمان طي اقداماتي به جمع آوري كمك هاي نقدي براي آسيب ديدگان پديده سونامي در آسياي جنوب شرقي پرداخته است. يكي از كارهاي جالب اين شركت از اين قرار است كه در روز ۲۳ ژانويه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر مردم مي توانند از كارخانه تويوتا موتور اسپورت واقع در كلونيه آلمان بازديد كنند. بازديد از اين كارخانه فرصت استثنايي براي ديدن چگونگي آماده سازي تيم تويوتا پاناسونيك براي فصل جديد به شمار مي رود.
جان هوت  رئيس تويوتا اسپورت در اين مورد اظهار داشته است كه تويوتا واقعاً از پديده سونامي در  آسيا شوكه شده است و به همين دليل تمام سعي خود را خواهد كرد كه به بازماندگان حادثه كمك كند. بيش از اين تويوتا سه ميليون دلار براي كمك به بازماندگان سونامي اختصاص داده است. انتظار مي رود «درهاي باز» روز ۲۳ ژانويه هم كمك هاي زيادي براي بازماندگان حادثه جنوب شرقي آسيا جمع آوري كند.
ميزان ورودي براي افراد بالغ ۳۰ يورو و كودكان زير ۱۴ سال ۲۰ يورو تعيين شده است كه مستقيماً توسط صليب سرخ آلمان به مناطق حادثه ديده ارسال خواهد شد.
009993.jpg
بازديد هيات آلماني از ايران خودرو
ايران مانيا ـ يك هيات ۲۰ نفره از سفارت آلمان در تهران طي هفته گذشته از هسته اصلي كارخانه ايران خودرو در تهران بازديد كردند و در پايان از پيشرفت هاي صنايع خودروسازي در چند سال اخير تمجيد كردند. بنا به گزارش دفتر روابط عمومي ايران خودرو اين هيات از پيشرفت هاي تكنولوژيك ايران خودرو در خط توليد روبوتيك سمند بازديد كردند و آن را واقعاً غيرقابل پيش بيني ناميدند.
يكي از اعضاي اين گروه با اشاره به پتانسيل بالاي ايران براي پيشبرد اهدافش در صنعت خودرو گفت: «صنعت اتومبيل سازي در ايران به سرعت در حال پيشرفت است.»
ايران  خودرو كه بزرگترين توليد كننده خودرو در ايران و خاورميانه به شمار مي رود طرح هاي بسياري براي افزايش فروش و صادرات محصولاتش دارد كه يكي از تازه ترين آنها توليد خودروهاي سمند با فرمان سمت راست است كه منظور از چنين كاري فراهم كردن زمينه براي صادركردن اين خودرو به كشورهايي نظير انگلستان است.
010002.jpg
كارول توسط مزدا عرضه شد
مزدا موتور اعلام كرده است كه به زودي جديدترين ميكروميني خود با نام كارول را عرضه خواهد كرد. اين مدل جديد به راحتي هدايت مي شود، داراي گنجايش چمدان و بار كافي است، طراحي منحصر به فردي دارد، در طراحي داخلي آن راحتي سرنشينان از اولويت هاي اصلي طراحي هستند و مهم تر از آن يكي از امن ترين خودروهاي كلاس خود به شمار مي رود. تمام ويژگي هاي فوق به اين دليل از سوي مزدا رعايت شده اند كه بازار هدف اصلي اين خودرو خانم هاي جوان هستند. اين خودروي كم مصرف فعلاً داراي دو رقيب اصلي براي جلب رضايت خانم هاي جوان است كه هر دو ساخت مزدا هستند. اولي مزاد سه است اما رقيب اصلي كارول مزاد شش است. مزدا شش كه در طول سه تا چهار سال گذشته در سه مدل مزدا شش هاچ بك، مزاد شش اسپورت و مزدا شش آي عرضه شده است هميشه يكي از ۱۰ ماشين برتر اروپا بوده و بايد منتظر ماند و ديد كه آيا كارول مي تواند جايگاه آن را در ميان خانم هاي جوان به دست آورد يا نه.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
پرونده
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  پرونده  |  حوادث   |  ماشين   |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |