جمعه ۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۹
index
راه اندازي بنياد نخبگان
نقش موثر نخبه ها
009951.jpg
ماني خورشيدي
۲۰ ميليارد تومان اعتبار در سال ۸۴ براي بنياد نخبگان در نظر گرفته شده است. وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام قطعي اين خبر درواقع از سامان دادن به وضعيت نخبگان كشور خبر مي دهد.
دكتر جعفر توفيقي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران مي گويد: «اساسنامه بنياد نخبگان با مشاركت دولت و شوراي عالي انقلاب فرهنگي نهايي شده و در اولين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تاييد و تصويب نهايي مي رسد.»
رئيس موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي معتقد است: سند نخبگان درصدد ارتقاي ظرفيت به كارگيري نخبگان در بخش هاي مختلف كشور و حفظ و حمايت از آنها در داخل كشور است.
نخبه كيست
بيشتر مردم فكر مي كنند كه داراي ويژگي هاي خاصي از يك نخبه هستند و مدام در جست وجوي راهي براي اثبات نخبگي خود يا اطرافيانشان هستند. با نگاهي به دور و اطراف خود به راحتي مي توانيد دانش آموزان كلاس اولي را ببينيد كه از سوي پدر، مادر و ساير اقوام با عباراتي مانند: «هر چيزي رو يك بار براش توضيح بدي ياد مي گيره.» «خيلي باهوشه»، «اگه بازيگوشي رو كنار بذاره هوش خوبي داره.» و عبارت هاي غليظ تر از اينها به عنوان يك استعداد خاص معرفي مي شوند. در هر صورت همه مردم به نوعي سرگرم اثبات نخبه بودنشان عمر عزيز را سپري مي كنند. اما در فرهنگ نوظهور سخن در مقابل كلمه نخبه تنها نوشته شده است «باهوش، زيرك».
دكتر جعفر كيواني، رئيس موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي در تعريف نخبه مي گويد: «نخبه مفهومي است كه به كليه افرادي كه داراي هوش، استعداد و توانايي هاي بالا در زمينه دانش، فناوري، كارآفريني و پديدآور زندگي، هنر و غيره كه قادرند در تغيير و توسعه جامعه نقش موثري ايفا كنند اطلاق مي شود، بنابراين نخبه مي تواند در عرصه هاي مختلف وجود داشته باشد.»
او توضيح مي دهد كه در سند نخبگان بين نخبه و استعداد درخشان تفاوت قايل شده است. به عبارت ديگر براي استعداد درخشان پيشنهاد شده كه يك نظام آموزش پرورشي ايجاد شود تا استعدادهاي آنها شكوفا شده و در آينده بتوانند نقش موثري را در توسعه كشور ايفا كنند.
افق ۱۴۰۰
سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران تاكيد مي كند كه كشورمان در افق ۱۴۰۰ از نظر علمي و فناوري در منطقه رتبه اول را داشته باشد.
به نظر مي رسد فراهم كردن شرايط مناسب براي نخبگان از پيش شرط هاي افق ۱۴۰۰ در كشور باشد. در واقع توسعه زيرساخت ها و ظرفيت هاي علمي و فني يكي از سياست هاي جدي مطرح شده در كشور باشد چرا كه جايگاه نخبگان در مراكز علمي و پژوهشي، مراكز تحقيق و توسعه و مراكز صنعتي است.
با توجه به تعريفي كه از نخبه ارايه شده است اين بار علاوه بر كساني كه در زمينه علم موفق بوده اند افرادي كه در زمينه كارآفريني و هنر نيز موفق بوده اند در دسته نخبگان قرار مي گيرند و از حمايت هاي سند نخبگان بهره مند مي شوند.
درباره وضعيت امروزي نخبگان كشور اطلاعات دقيقي در دست نيست. آمار دقيقي از چگونگي دسته بندي نخبگان و چگونگي واگذاري امكانات و شرايط براي گروه هاي گوناگون به ظرافت تشريح نشده است.
تعيين راهبرد
رهبر انقلاب در ديدار گروهي از استادان دانشگاه ها، پژوهشگران و نخبگان كشور بر ضرورت مديريت، نظارت و تعيين راهبرد براي پيشرفت علمي كشور تاكيد كردند.
مقام معظم رهبري با تاكيد بر لزوم توجه اساتيد و مجامع دانشگاهي براي عملگرا و كارآمدتر شدن پژوهش و تحقيق در كشور خاطرنشان كردند: «روح تعهد در قبال مسايل كشور از جمله مسايل اجتماعي در مجموعه دانشگاهي به طور محسوس مشاهده مي شود، اما بايد در قبال تقويت بيش از پيش اين روح تعهد بررسي هاي علمي صورت گيرد و گام هاي علمي برداشته شود.»
راهي جز فرار
حرف و حديث هاي زيادي از خروج نخبگان علمي كشور بر سر زبان هاست. شايد تعيين راهبرد براي پيشرفت علمي كشور مهم ترين گام براي جلوگيري از خروج بي حد نخبگان علمي باشد. رخدادي كه همواره روي مي دهد و سبب ساز اصلي بخش بزرگي از مشكلات امروزي جامعه است.
خروج نيروي انساني از كشور بحران نيروي انساني را در كشور پديد مي آورد. بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاه هاي خوب كشور پس از زمان كوتاهي از كشور مهاجرت مي كنند و گروه زيادي از اين فارغ التحصيلان هرگز به كشور برنمي گردند. گروهي معتقدند كه نزديك به ۸۰ درصد نخبگان كشور مهاجرت مي كنند. اما دكتر جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري با رد اين آمار مي گويد: «تعريف مهاجرت در دنياي كنوني پيچيده است به طوري كه اين معضل را بايد ناشي از فضاي علمي و تحقيقاتي كشور و انباشت جمعيت در دوران پس از انقلاب دانست.»
او كه مهاجرت ۸۰ درصدي نخبگان را به صراحت تكذيب مي كند معتقد است كه وزارتخانه متبوعش گام هاي مثبتي را براي تامين نيازهاي معيشتي و اقتصادي اعضاي هيات علمي در دانشگاه ها در سال ۸۴ برخواهد داشت. توفيقي مي گويد: «از اين پس طبق سياست وزارت علوم تمامي نخبگان از ۶۰ ماه فرصت مطالعاتي در خارج از كشور برخوردار خواهند شد.» و تاكيد مي كند كه «جامعه ايران هيچگاه از حضور نخبگان اشباع نخواهد شد.»
هرچند از گوشه و كنار خبر مي رسد كه نمايندگان كشورهاي خارجي براي جذب نخبگان در داخل كشور برنامه ريزي منظم و قابل اجرايي دارند. دعوت از رتبه هاي ممتاز كنكور سراسري و يا برگزيدگان المپيادهاي گوناگون كشور توسط كساني كه به نوعي نماينده دانشگاه هاي معتبر جهان هستند.همين ماجراها در كنار رقم هاي سرسام آور مهاجرت هاي نخبگان سبب شده است تا بحران فرار مغزها روز به روز پيچيده تر شود.
در گزارشي كه خبرگزاري دانشجويان ايران منتشر كرد با استناد به آمار اداره كل گذرنامه كشور آمده است: در مجموع پنج هزار و ۴۷۵ نخبه دانشگاهي ايران در سال ۷۸ به كشورهاي مختلف مهاجرت كرده اند و براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از هر هفت متقاضي خروج از كشور تنها يك نفر به كشور بازگشته است.
در اين گزارش آمده است كه براساس آمار موجود ۸۰ درصد برگزيدگان المپيادهاي علمي در بهترين دانشگاه هاي خارج از كشور جذب شده اند و از ۱۷۵ دارنده مدال المپياد در كشور طي دو دهه اخير حدود ۹۲ درصد به خارج از كشور مهاجرت كره اند.
براساس آمار صندوق بين المللي پول، ايران بيشترين مهاجرت تحصيلكرده هاي علمي در جهان را در ميان ۶۱ كشور جهان دارد.
اين گزارش مي افزايد كه طي چند سال اخير ۱۰۵ هزار ايراني با تحصيلات عالي به آمريكا و ۷۵۰۰ نفر به كانادا رفته اند. براساس پيش بيني ها هم اكنون نزديك به ۷۰ هزار دانشجوي ايراني در دوره هاي دكتري در كشورهاي غربي مشغول به تحصيل هستند.پديده مهاجرت هاي بين المللي مغزها در دهه ۳۰ در كشور آغاز شد به گونه اي كه سال ۹۸ ميلادي ۲۴۹ نفر از دانشگاهيان كشور كه معدل كل آنها بالاتر از ۱۷ بود براي كانادا درخواست ويزا كردند همين تعداد در سال ۲۰۰۱ به ۳۶۰ نفر رسيد.
سياست و نخبگان
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درصورتي حاضر به شركت در انتخابات رياست جمهوري خواهد شد كه نخبگان كشور بخواهند.
هاشمي رفسنجاني مي گويد: «بنده در مقطع جديد قصد حضور و فعاليت در صحنه انتخابات رياست جمهوري را نداشتم و اين موضوع را نيز قبلاً اعلام كرده ام ولي به دليل مراجعات متعددي كه صورت گرفته، اگر نخبگان كشور به اين نتيجه برسند كه اين جانب اين مسئوليت خطير را در اين مقطع تاريخي برعهده بگيرم ان شاءا... در صحنه انتخابات حاضر خواهم شد.»
اما محسن رضايي دبير همان مجمع معتقد است درصورتي در انتخابات رياست جمهوري شركت مي كند كه برنامه هايش از سوي نخبگان و مردم مورد پذيرش قرار بگيرند.
از سوي ديگر رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است كه مجلس شوراي اسلامي از يك سو پنجره محدودي رو به نخبگان و اهل فكر و از سوي ديگر پنجره اي وسيع تر رو به عامه مردم دارد.
به هرحال نظر به نخبگان در مكالمات سياسي زمامداران اين روزها بيش از پيش خودنمايي مي كند و اين خودنمايي زمينه ساز انتظارات ويژه اي است كه از اين پس ايجاد مي شود.
نخبگان جامعه كه امروز تعريفشان از رتبه هاي خاص كنكور و المپيادها فراتر رفته و كارآفريني و هنر نيز به تعريفشان اضافه شده و حتي در تعيين كانديداتوران رياست جمهوري نيز، به گفته كانديداها، نقش اساسي دارند با آغاز سال آينده انتظارات جدي تري از مسئولان دارند. فكر مي كنيد مسئولان فعلي و بعدي توان پاسخگويي خواهند داشت؟

تنها راه حل موجود
پيشگيري آگاهانه ايدز
ترجمه: مسعودرضا طاهري
منبع: واشنگتن پست
009963.jpg
جمعه شانزدهم ژوئيه سال گذشته پانزدهمين كنفرانس بين المللي بيماري ايدز AIDS  در شهر بانكوك پايتخت كشور تايلند در حالي به پايان رسيد كه بيشترين تاكيد كارشناسان و مقامات مسئول و پژوهشگران به بحث و بررسي پيرامون داروهاي موثر بر اين بيماري و لزوم توجه مستمر به پيشگيري همه جانبه به عنوان اصلي ترين و قديمي ترين سلاح مقابله با اين بيماري خطرناك و مسري قرار گرفت.
«پيتر پيوت» پزشك بلژيكي و رئيس كميته مبارزه و كنترل بيماري ايدز سازمان ملل متحد طي سخناني به عنوان سرلوحه و پيام اصلي  اين كنفرانس اعلام كرد: «تنها راه دستيابي به يك درمان قطعي براي بيماري ايدز تلاش گسترده، اشتياق فراوان و درك ضرورت انجام پيشگيري در مقابله با آن است در غير اين صورت مصونيت از اين بيماري براي همه مردم جهان رويايي بيش نيست.»
پيوت در جمع شركت كنندگان در اين كنفرانس يادآوري و تصريح كرد: اگر ميزان شيوع اين بيماري به ويژه در مناطق فقيرنشين جهان كاهش نيابد تمامي تلاش هاي صورت گرفته بي اثر خواهد شد. گفتني است كه بخش اعظم مقالات و سخنراني هاي ارايه شده در اين كنفرانس در مورد چگونگي كنترل و درمان سه ميليون نفر انسان مبتلا به ايدز تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي در كشورهاي فقير جهان بوده است. او در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم انجام اقدامات فوري در مقابله با اين بيماري مي گويد: «بدون تلاش گسترده و جامع در اجراي پيشگيري كامل، درمان ايدز به سادگي قابل دسترسي نيست چرا كه با توجه به سرعت شيوع اين بيماري طي مدت سه الي پنج سال، هشت ميليون نفر ديگر در جهان به اين بيماري مبتلا خواهند شد.
ايمني شناسان در كميته مبارزه با ايدز سازمان ملل متحد كه همكاري نزديكي با بانك جهاني دارند تخمين زده اند كه تعداد ۳۷ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به دليل كمبود امكانات، مصونيت و در امان ماندن از اين بيماري در معرض ابتلا به ايدز هستند. براساس اين گزارش ها بيماري ايدز سال گذشته ۹/۲ ميليون نفر را به كام مرگ فرستاد.
در اين كنفرانس يك هفته اي شركت كنندگان در بزرگترين گردهمايي پژوهشگران و متخصصان اين بيماري، گزارش هاي متمايزي را در رابطه با پيشرفت وسايل و لوازم پيشگيري از اين بيماري مشاهده كردند. واكسن هاي مختلف، قرص و توليدات جديد و كوچك مورد استفاده زنان از جمله دستاوردهاي جديد علمي نمايش داده شده در اين كنفرانس بوده است كه فرد وقتي در معرض ويروس HIV قرار مي گيرد مي تواند از آنان استفاده كند.
كارهاي فراوان و گسترده اي براي توليد واكسن بيماري ايدز انجام شده است. اما به عقيده كارشناسان تا زمان دستيابي به يك واكسن مفيد و قابل اعتماد به حداقل ۱۰ سال زمان نياز است.
با اين حال در مقايسه با آمار واكسيناسيون سال ۲۰۰۲ يعني مقارن با برپايي كنفرانس پيشين بين المللي ايدز در بارسلوناي اسپانيا كه هفت واكسن مورد آزمايش قرار گرفته بود، هم اكنون ۲۲ مورد واكسيناسيون موفقيت آميز و نويدبخش در كلينيك هاي كشورهاي مختلف جهان انجام گرفته كه ۱۰ مورد از اين آزمايش ها در كشورهاي توسعه يافته بوده است.
«خوزه اسپارتزا» ويروس شناس موسسه تحقيقاتي
(Bill and Melind Gate) در اين كنفرانس به شركت كنندگان گفته است: روند توسعه و پيشرفت در ساخت واكسن ايدز نشانگر چالش هاي طاقت فرسايي است كه علم بيوشيمي مدرن با آن دست به گريبان است.
در اين كنفرانس همچنين مهم ترين و جديدترين وسيله پيشگيري كه قابل استفاده براي زنان است، معرفي گرديد اين وسيله كه در داخل رحم آنها كارگذاشته مي شود به طور قابل ملاحظه اي از ابتلا آنان به بيماري ايدز جلوگيري مي كند. اين وسيله داراي دو بازوي پهن است كه قبل از هرگونه نزديكي و مقاربت جنسي بايد مورد استفاده قرار گيرد. از سويي پژوهشگران در پي يافتن تركيبات جديدي هستند كه به صورت زير جلدي بر روي گردن زنان قرار مي گيرد و در مواقع ضروري به عنوان وسيله اي محافظ در مقابل ابتلا به بيماري ايدز و در هنگام آميزش جنسي مورد استفاده قرار مي گيرد. از اين تركيب ماده اي در خون شخص تزريق مي شود كه براي هفته ها از ابتلا به ايدز در امان مي ماند. هدف از اختراع اين تركيب در اختيار قرار دادن امكاناتي است تا زناني كه مورد تجاوز و آميزش هاي مكرر جنسي قرار مي گيرند بتوانند به طور مخفيانه و محرمانه از ابتلا به اين بيماري در امان بمانند.
«زدا روزنبرگ» رئيس موسسه غير انتفاعي بين المللي (Silver Spring) كه در كشورهاي كنيا و زامبيا به ترويج استفاده از وسايل پيشگيري از ايدز به ويژه براي زنان فعاليت دارد، در اين كنفرانس گفته است:
«در بخش هايي از جنوب آفريقا، ۲۵ درصد زنان در سن ۲۲ سالگي به ايدز مبتلا مي شوند و دختران جواني كه ازدواج مي كنند خيلي زودتر از نوجوانان بين سنين ۱۳ تا ۱۹ سال كه ازدواج نكرده اند و رابطه جنسي زيادي نيز دارند، به ايدز مبتلا مي شوند.»
روزنبرگ معتقد است كه در اكثر مناطق جهان زنان به واسطه فقر، ازدواج، زيبايي و جواني به شدت در معرض ابتلا به ايدز هستند. لذا اين وسايل پيشگيري اگر چه ممكن است برايشان مفيد نباشد با اين حال براي سلامت فرزندان و شوهرانشان از اهميت ويژه اي برخوردار است. براساس مطالعات انجام گرفته قرص Tenofovir به عنوان يك داروي پيشگيري كننده موثر در مقابل ويرس HIV معرفي و به كار گرفته شده است. در كشور كامبوج واقع در آسياي جنوب شرقي نيز يك موسسه بين المللي بهداشت و سلامت آزمايش هاي پرريسك و مخاطره اي را بر روي شماري از زنان اين كشور كه مبتلابه ايدز شده اند، آغاز كرده است.
كنفرانس بعدي بين المللي ايدز براساس يك جدول زمان بندي در سال ۲۰۰۶ ميلادي در شهر «تورنتو» كانادا برگزار خواهد شد.

گپ هفته
پايان ماجرا
گوشه پياده رو منتظر ايستاده اي و به فكر فرو مي روي، حساب زمان از دستت در مي رود يكي گوشه كتت را مي كشد، سرت را برمي گرداني كودكي آدامس تعارف مي  كند و يك ريز تبليغ مي كند، از آدامس هايش مي گويد از اين كه صبح تا حالا فروش خوبي نداشته و تو را هل مي دهد به سوي خريد. آدامس مي خري، حوصله ردكردنش را نداري. بلافاصله دختركي مي آيد و مي خواهد چسب زخم هايش را بفروشد. با خودت فكر مي كني: «به اينها مي گويند دستفروش؟» كودكاني پاي ترازو نشسته اند و صدايت مي كنند تا خودت را وزن كني.
چند روز بعد
دور ميدان توي پياده رو ولوله شده جلو كه مي روي متوجه ازدحام مردم مي شوي كسي بساط پهن كرده و ظرف مي فروشد، ظرف هاي شيشه اي از خودت مي پرسي مگر به جز جوراب و روسري و لباس  چيزهاي ديگري را هم مي توان در ميدان هاي اصلي شهر فروخت. ماشين بزرگي با صدا ترمز مي كند ناگهان طوفان مي وزد همه دستفروش ها بارشان را برمي دارند كه فرار كنند، به هم خبر مي دهند: «مامورا اومدن» و مامورها دنبالشان مي گذارند چندتايي را مي گيرند. بيچاره آن كه بارش شيشه بود.
اين يك برخورد از نوع اول است. همان نوعي كه مي گويد: «تنها راه  حل مسئله حذف صورت  مسئله است.»
با دستفروش ها همين طور رفتار مي كنند. حمله مي كنند و همه را مي خواهند جمع كنند و بعد هم ريشه كني دستفروشي.
هرچند در بيشتر كشورها سعي شده اين گروه را ساماندهي كنند ولي ما هنوز شاهد بگير و ببند دستفروش هايي هستيم كه كاري جز دستفروشي بلد نيستند.
009954.jpg
ساماندهي
هفته گذشته از قول رئيس مجمع امور صنفي توزيعي و خدماتي تهران گفتند كه دستفروش ها قرار است ساماندهي شوند. قاسم نوده فراهاني گفته است: «آيين نامه ماده ۸۵ قانون نظام صنفي كه مربوط به ساماندهي روز بازارها و دست فروشان است حداكثر تا پايان دي ماه تهيه و به تصويب وزير بازرگاني مي رسد.»
او معتقد است كه با تصويب آيين نامه ماده ۸۵ قانون نظام صنفي روز بازارها، واحدهاي صنفي بدون پروانه و دستفروشان ساماندهي شده و زمينه حمايت از فروشندگان دوره گرد نيز فراهم مي شود.
از نظر نوده فراهاني دستفروشان به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند، دسته اول مانع كسب بازاريان مي شوند و با شكايت كسبه محل جمع آوري مي شوند و دسته دوم نكات بهداشتي را رعايت نمي كنند و در محيط هاي آلوده فعاليت مي كنند.
به نظر مي رسد اين نكته اصلي را بايد به فال نيك گرفت اين كه پس از سال ها بالاخره براي ساماندهي دستفروشان و فروشندگان دوره گرد چاره اي انديشيده مي شود. هرچند قبلاً نيز با اختصاص دادن مكان هاي معين و بازارهاي هفتگي براي سامان دادن دستفروشان و فروشندگان دوره گرد سعي كرده بودند.
گفته مي شود تدوين آيين نامه ماده ۸۵ قانون نظام  صنفي علاوه بر ساماندهي روز بازارها و واحدهاي بدون پروانه، موجب ساماندهي دستفروشاني مي شود كه به شكل گروهي كار مي كنند. به اين ترتيب كه دستفروشان با تهيه زمين و دريافت مجوز از شهرداري و با مراجعه به وزارت بازرگاني و دريافت مجوز مي توانند بدون مشكل قانوني به كار خود ادامه دهند و با صدور شناسنامه شغلي و دريافت تعهد از آنها حمايت خواهد شد.
بالاخره
با نگاهي كوتاه به اهداف اين برنامه به نظر مي رسد. سعي نهايي براي جمع آوري دستفروشان از خيابان ها و پياده روها و اسكان دادن آنها در مكان هايي مناسب باشد اين يعني حذف فروشنده دوره گرد و حذف دستفروش با هدف تعريف شده در اين برنامه  مي توان انتظار داشت كه در دو دهه آينده شغل دستفروشي از صحنه كشور ايران حذف مي شود. اما به نظر شما اين برنامه منطقي به نظر مي رسد؟
در پياده رو كه راه مي روي كسي از كنارت عبور مي كند و آهسته بيخ گوشت بازاريابي مدرني را آغاز مي كند. در يك لحظه مي شنوي كه كسي سي دي يا نوار مي فروشد، داروهاي كمياب را عرضه مي كند يا دلار و پوند مي خرد و مي فروشد و اين نوع جديدي از دستفروشي است هرچند امروزه اين نوع دستفروشي بيشتر براي كالاهاي قاچاق مورد استفاده قرار مي گيرد اما به هرحال راه حلي است كه اين فروشندگان دوره گرد براي فروش كالاهايشان در نظر گرفته اند.
با شيوه جديد دستفروشي گمان مي كنيد روزي دستفروشي نه در ايران كه در دنيا ريشه كن خواهد شد؟

يادداشت
ازدواج خارجي
009966.jpg
مينا شهني
براساس ماده ۹۸۷ قانون مدني «زن ايراني كه با تبعه خارجي مزاوجت مي نمايد به تابعيت ايراني خود باقي خواهد ماند مگر آن كه مطابق قانون مملكت زوج، تابعيت شوهر به واسطه وقوع عقد ازداوج به زوجه تحميل شود ولي در هر صورت بعد از وفات شوهر و يا تفويق، به صرف تقديم درخواست به وزارت امورخارجه به انضمام ورقه تصديق فوت شوهر و يا سند تفريق تابعيت اصليه يا جميع حقوق و امتيازات مراجعه به آن مجدداً به او تعلق خواهد گرفت.»
امروز
چند سال قبل پس از آن كه افغان ها، به اختيار يا اجبار، تصميم گرفتند به كشورشان بازگردند گروه زيادي از زنان جوان ايراني با مشكل جديدي از زندگي شان روبه رو شدند زنان ايراني كه با مردان افغان ازدواج كرده بودند حاضر به ترك خانواده و كشورشان نمي شدند. مسئولان سفارت افغانستان در ايران در واكنش به اين خواسته سعي در توضيح شرايط مساعدي داشتند كه در انتظار مردان افغاني با همسران خارجي شان بود. آنها مي گفتند كه زنان ايراني كه همسر مردان افغاني شده اند بدون نگراني مي توانند وارد خاك افغانستان شده و از شرايط مساعدي كه برايشان مهيا شده بهره ببرند.
اما آن سوي درهاي سفارت افغانستان در خيابان پاكستان گروهي مرد افغاني بودند كه خواسته زنانشان را به زبان مي آوردند آنها تاكيد مي كردند كه زنانشان حاضر به ترك خانواده  و ديارشان نيستند.
تا پيش از آن كه زنان ايراني مجبور به ترك كشور شوند دولتمردان به فكر سرانجام ازدواج اين دختران جوان با اتباع بيگانه نبودند. حالا ديگر افغان ها در كشور ميزبان، ايران، زادو ولدي براي خود راه انداخته بودند و در خاك ايران ريشه داشتند. زبان نيمه مشترك ميان ما و افغاني ها از سويي و ورود بي رويه آنها به خاك ما از سوي ديگر سبب شد كه خواستگاراني به روش معمول جامعه در خانه دختران دم بخت را بكوبند و سور و سات عروسي راه بيفتد، در بعضي از اين ازدواج ها حتي برگه هاي قانوني از خواستگار طلب نكردند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور مي گويد: «۲۶ هزار و ۷۴۲ زن ايراني، طي سال هاي گذشته، با اتباع خارجي ازدواج شرعي و قانوني كرده اند.»
احمد حسيني تاييد مي كند كه از سال ۱۳۷۵ تاكنون براي دو هزار و ۹۲۵ فقره ازدواج زنان ايراني با اتباع خارجي از سوي نمايندگي هاي دولت ايران در خارج، به نمايندگي از وزارت كشور، مجوز صادر شده است.
او مي افزايد: «در اجراي طرح آزمايش اتباع خارجي از بهمن ۷۹ تا خرداد امسال دو ميليون و ۵۵۰ هزار تبعه بيگانه شناسايي شدند كه از اين ميان ۲۶ هزار و ۷۴۲ مورد ازدواج شرعي بدون مجوز داشته اند و در حال حاضر اعطاي مجوز آن دسته از ازدواج هايي در دست بررسي است كه قبل از سال ۸۰ از آغاز طرح شناسايي و در رايانه جمع آوري شده اند.»
به نظر مي رسد اين بار مسئولان كشورمان با اجراي طرح آزمايش به فكر سر و سامان دادن به ازدواج هايي شده اند كه تنها شرعي و نه قانوني اند.
اما رئيس يكي از شعبه هاي دادگاه عمومي حقوقي ويژه دعاوي خانوادگي تهران در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران مي گويد: «هر خارجي كه بدون اجازه دولت با زن ايراني ازدواج كند به حبس از يك تا سه سال محكوم خواهد شد. البته زن نيز در صورتي كه طبق مقررات معاون جرم محسوب شود، مجازات خواهد شد كه اين مورد نيز تحت عنوان مجازات معاون جرم ذيل ماده قانون مجازات اسلامي تعزيرات مصوب سال ۱۳۷۵ آمده است چنانچه ازدواجي بدون تحصيل اجازه مزبور واقع شود نافذ است و دولت نمي تواند آن را ابطال كند، زيرا فقدان اجازه مانع نكاح به شمار نيامده و ظاهراً امري جدا از شرايط و موانع نكاح است.»
آنچه جالب توجه به نظر مي رسد در ابتدا بي سر و ساماني اين ازدواج ها است كه سبب شده تا مرز صدها هزار زني پيش رود كه هم اكنون با مشكل رفتن يا ماندن دست و پنجه نرم مي كنند. خواندن بندها و ماده هاي قانوني در حالي صورت مي گيرد كه سال ها از مهاجرت افغانيان به ايران گذشته و فرزندان اين ازدواج ها امروز ميان ما با عنوان بچه هايي دورگه زندگي مي كنند. با توجه به تمركز اسكان افغاني ها در نقاط مشخصي از كشور مي توان انتظار داشت كه با ارايه آموزش هاي صحيح دختران جوان و خانواده هايشان را از تبعات احتمالي چنين ازدواج هايي آگاه كرد.
شايد يكي از ساده ترين راه حل ها پخش برنامه هاي تلويزيوني و يا اطلاع رساني از طريق مساجد محل باشند.
امروز پس از گذشت سال ها گره كور اين ريسمان را چگونه، به دست و نه به دندان، مي توان گشود.

هفته
ايران
جهان
پنجره
داستان
پرونده
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  پرونده  |  حوادث   |  ماشين   |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |