سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۰ - May 17, 2005
صفحه آخر
Front Page

حضرت امير المؤمنين علي (ع): انديشيدن بسيار (به هنگام اقدام به كارها) پايان هر كار را پسنديده مي سازد، و از تباهي امور جلوگيري مي كند.
غرر الحكم/ ۲۰۸
امروز با حافظ
به جز از خدمت رندان نكنم كار دگر
گر بود عمر به ميخانه روم بار دگر
تا زنم آب در ميكده يك بار دگر
خرم آن روز كه با ديده  گريان بروم

شاعران پارسي گوي جهان تا يك ماه ديگر
در تشكلي جهاني گردهم مي آيند
مهر: دكتر سيد علي موسوي گرمارودي - دبير انجمن شاعران پارسي گوي جهان، گفت: اين انجمن از ابتداي دي ماه ۱۳۸۳ تاسيس شده و تابستان امسال به ثبت رسمي مي رسد، اعضاي اين انجمن تمام شاعران فارسي گوي جهان و كساني هستند كه حتي يك شعر به زبان پارسي گفته باشند.
گرمارودي درباره تاسيس انجمن شاعران پارسي گوي با اعلام اين مطلب افزود: هفته قبل درمحل سالن اجتماعات انجمن گسترش زبان فارسي جلسه اي با حضورشاعران وادب دوستان پارسي گوي ازبيست وپنج كشور برگزار شد ودر اين جلسه ما گزارشي از روند ثبت وتاسيس انجمن شاعران پارسي گوي ارائه كرديم ودوستان هم علاقه مند بودند كه هرچه زودتر اين تشكل جهاني ايجاد شود تا در كنارآن بتوانيم همه كساني را كه به زبان وادب فارسي علاقه دارند گرد بياوريم.
موسوي گرمارودي درباره شرايط عضويت در اين انجمن گفت: عضويت در اين انجمن به دوشكل پيوسته ووابسته است.شاعراني كه يك كتاب شعر چاپ شده - حتي به خطي غير از فارسي - داشته باشند مي توانند به عضويت پيوسته انجمن در آيند.براي عضويت وابسته نيازبه داشتن كتاب چاپ شده نيست وشاعران مي توانند با پركردن برگه هاي عضويت به عضويت انجمن درمي آيند.
دبير اين انجمن تصريح كرد: هركجاي جهان كه شاعري به زبان فارسي شعر مي گويد مي تواند به عضويت انجمن درآيد؛ حتي اگر اشعاراوبا الفباي فارسي يا الفباي ديگري منتشر شده باشد.
دبيرانجمن شاعران پارسي گوي درباره برنامه هاي اين انجمن گفت: تكيه ما بيشتر بر اهل ادب در كشورهايي است كه زبان فارسي دراين كشورها رسميت دارد و يا جمعيت بزرگي از فارسي زبانان دراين كشورها زندگي مي كنند البته اين به معناي غفلت از ديگر نقاط جهان نيست.
وي تصريح كرد: دفاتر اين انجمن رايزني هاي فرهنگي جمهوري اسلامي در خارج از كشور هستند وما از امكانات اين مراكز استفاده خواهيم كرد وعلاقه مندان براي اطلاع از برنامه هاي اين انجمن مي توانند به اين دفاتر مراجعه كنند.هيات موسس انجمن شاعران پارسي گوي جهان را دكتر سيد علي موسوي گرمارودي، مشاور فرهنگي وزير ارشاد، ابراهيم خداياري و معاون پژوهشي سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي تشكيل مي دهند.

جشنواره را به زودي برگزار خواهيم كرد
اعتراض به تعطيلي جشنواره سينماي دفاع مقدس
محمد رضا شرف الدين (مدير عامل انجمن سينماي دفاع مقدس)، حبيب الله كاسه ساز (مسئول بخش سينماي دفاع مقدس در بنياد فارابي) و مجتبي فرآورده (قائم مقام دبير دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس) با صدور بيانيه اي از تعطيلي جشنواره فيلم دفاع مقدس انتقاد كردند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: هشت سال پايداري دفاع مقدس پشتوانه ملتي است كه اراده بر عزت و سربلندي الهي خود دارد. دفاع مقدس ميراث جانبازي ها و فداكاري هاي ملت سربلند و غيور ايران است و يكي از عرصه هاي فراگير فرهنگي اين حوزه، يعني سينماي دفاع مقدس و برگزاري جشنواره آن نيز دستاورد جامعه نجيب فرهنگي و هنري جمهوري اسلامي است.
در ادامه اين بيانيه انتقاداتي نسبت به اعلام تعطيلي جشنواره در ۵ بند مطرح شده  است. صادركنندگان بيانيه اعلام تعطيلي دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس را خارج از وظايف اعلام كنندگان دانسته و اعلام كرده اند كه اين تعطيلي را بر نمي تابند. به نوشته آنها تجربه ثابت كرده است كه برگزاري جشنواره بيشتر از امكانات، نياز به مديريت، راهبري، توانايي و جذب امكانات دارد.
در اين بيانيه تأكيد شده است كه كليه خواسته ها و موارد مورد نياز مسئولين جشنواره و حتي بيش از آن، به شهادت قائم مقام جشنواره فيلم دفاع مقدس، مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و مسئول حوزه فيلم هاي انقلاب و دفاع مقدس بنياد سينمايي فارابي، تأمين شده بود، لذا اعلام عدم حمايت وزارت ارشاد از جشنواره فيلم دفاع مقدس درست نيست.
اين بيانيه جشنواره ملي فيلم هاي دفاع مقدس را ثمره بيست سال تلاش سينماگران دفاع مقدس و دلسوزان اين عرصه دانسته و آن را دستاوردي معرفي كرده كه موجب برداشته شدن گام هايي بزرگ در عرصه سينماي ايران شده است.
در پايان اين بيانيه آمده است: ما خدمتگزاران عرصه اجرايي سينماي دفاع مقدس اجازه تعطيلي چنين جشنواره باعظمت و پرافتخاري را نخواهيم داد و به حول و قوه الهي در آتيه اي نزديك با اعلام شوراي سياستگذاري و ستاد برگزاري، اين جشنواره را به بهترين نحو برگزار خواهيم كرد.
حمايت شهرداري تهران
در اين حال، عصر ديروز اعلام شد كه شهرداري تهران از برگزاري جشنواره سينماي دفاع مقدس حمايت خواهد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري، محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، ديروز در نامه اي از معاون فرهنگي اجتماعي خود خواسته است با پشتيباني جدي و همه جانبه از برپايي جشنواره فيلم دفاع مقدس، از تعطيلي آن جلوگيري كند. در بخشي از اين نامه آمده است: از جنابعالي انتظار دارم در راستاي حمايت شهرداري تهران از توليدات و فعاليت هاي فاخر فرهنگي، با پشتيباني جدي و همه جانبه از اين رخداد ارزشمند فرهنگي و هنري، اجازه ندهيد با كمرنگ شدن اينگونه تلاش ها، دوستان انقلاب غمگين و دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي شاد شوند.

تمديد نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران
گروه ادب و هنر: نمايشگاه آثار شاهكارهاي نگارگري ايران مشتمل بر نگاره هاي شاخص عهد تيموري و صفوي به علت استقبال بازديدكنندگان تا ۳۰ خرداد تمديد شد.
اين نمايشگاه مجموعه كاملي از آثار نگارگري استاداني چون كمال الدين بهزاد، سلطان محمد، رضا عباسي، آقا ميرك، فرهاد، امير خليل، قوام الدي، خواجه غياث الدين، محمود مذهب و... را به نمايش گذاشته است. از جمله كتبي كه در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران به نمايش درآمده است، شاهنامه طهماسبي، مرقع گلشن، خاوران نامه، شاهنامه بايسنقري، جامع التواريخ، پنج گنج و هزار و يك شب است.
به مناسبت روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي، بازديد از موزه هنرهاي معاصر تهران روز ۲۸ ارديبهشت ماه از ساعت ۹ تا ۱۹ براي كليه بازديدكنندگان رايگان است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
پديده تازه در خيابان  مسكو
راهپيمايي ده ها هزار تن جوانان ناسيوناليست روس در مسكو به حمايت از تلاش هاي ميهني ولاديمير پوتين، ديروز بيش از رويدادهاي ديگر جهان توجه روزنامه نگاران را به خود جلب كرده بود. بيشتر تفسيرها درباره راهپيمايي جوانان روس بود كه با تي شرت هاي سفيد و قرمز و با پرچم هايي مركب از اشكال پرچم شوروي، روسيه تزاري و روسيه ديروز در خيابان لنين حركت مي كردند و شعارهاي ميهني مي دادند. اين راهپيمايان جوان در ميان شعارهاي خود مي گفتند: در جنگ دوم، پدران و مادران ما ۲۷ ميليون كشته دادند تا از تماميت و آزادي و استقلال سرزمين نياكان دفاع كرده باشند و اينك نوبت ماست، جهانيان مي دانند كه روس ها چشم ديدن نفوذ خارجي در كشورشان را ندارند، پس چرا حذر نمي كنند، آمريكا و غرب مي كوشند با توطئه ما را تضعيف و خوار كنند و... سازماني كه اين راهپيمايي بي سابقه در ۱۵ سال اخير را راه اندازي كرده بود «ناشي» به معناي «مال ما» عنوان دارد كه عبارتي ناسيوناليستي است. مفسران مطبوعات غرب كه اين راهپيمايي را پديده اي تازه در روسيه پس از شوروي خوانده اند، نوشته اند كه پوتين پيش از زماني كه انتظار مي رفت دارد خود را آن طور كه هست آشكار مي كند و غرب بايد در قبال ملل شوروي سابق و اقمار آن با احتياط بيشتر قدم بردارد زيرا تاريخ نشان داده است روس هاي ناسيوناليست ده بار ترسناك تر از روس هاي كمونيست هستند. رسانه هاي خارجي شمار جواناني را كه در راهپيمايي ميهني مسكو شركت كرده بودند بيش از پنجاه هزار تن گزارش كرده و مطبوعات روسيه اين رقم را يكصد و پنجاه هزار تن نوشته اند.
سه عامل فرضيه «انحطاط»
به مناسبت سالگرد فوت «اسوالد سپنگلر» ، يا به گويش آلماني اشپنگلر مورخ و فيلسوف شهير آلماني و صاحب فرضيه «انحطاط» كه در سال ۱۹۳۶ در ۵۵ سالگي درگذشت، رسانه ها به تشريح عقايد او پرداخته بودند. وي كه فرضيه خود را در كتاب «زوال غرب» تشريح كرده معتقد است انحصار، ماترياليسم (مادي گرايي) و تلاش دولت ها براي محروم كردن برخي از اتباع خود و طردكردن آنها، سه عامل اصلي انحطاط تدريجي هر نظام و سيستم دولتي هستند. وي در همان زمان و به همان دلايل فروپاشي قدرت حزب نازي آلمان و كمونيسم شوروي را كه در آن راه ها قدم گذاشته بودند، پيش بيني كرده بود. سپنگلر فرضيه خود را از قانون رشد ارگانيك و طبيعت اخذ كرده بود. هيتلر پس از خواندن كتاب سپنگلر به جاي گرفتن پند از آن، به خشم آمد و فعاليت هاي اين فيلسوف را محدود كرد. سران شوروي هم از فرضيه اين فيلسوف پند نگرفتند و همچنين صدام حسين در عراق.
باز هم ادعاي خواص تازه براي داروهاي ضد كلسترول!
هنوز صداي كشف خاصيت ضد آلزايمري داروي ضد كلسترول خون خاموش نشده بود كه باز خبرگزاري ها از قول يك دكتر مهاجر هندي گزارش دادند كه داروهاي ضد كلسترول (ستاتين ها) كه تنها دو سه كارخانه آنها را مي سازند ضد سرطان هم هستند كه از آن حرفهاست. زيرا تاكنون علماي زيست شناس ميان كلسترول با ياغي شدن سلول هاي يك عضو بدن و يا كم شدن حافظه كه يك بيماري مغزي است رابطه اي به دست نداده اند.در همان روزي كه اين ادعاي تازه در رسانه هاي آمريكا انتشار يافت پاسخ دكتر «پيتر گات» ، مشاور پزشكي معروف رسانه هاي هاي آمريكا نيز كه دهها ميليون خواننده و شنونده دارد، به چاپ رسيد كه به عوارض نامطلوب و خطرناك داروهاي بسيار گرانقيمت ضد كلسترول اشاره داشت. وي نوشته است: يكي از خطرات داروهاي ضد كلسترول، تخريب بافت هاي ماهيچه ها و آزادكردن مقدار زيادي پروتئين در جريان خون است كه مخصوصاً به كليه ها آسيب مي رساند. آسيب ديگر نشت كردن آنزيم «كريتين فسفوكيناز» به داخل خون است.

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم مرض قند
مردي پنجاه ساله به دكتر روزنفلد نوشته است كه اخيراً نه تنها احساس خستگي مي كند و حوصله سابق را ندارد بلكه بيش از گذشته احساس تشنگي مي كند و وزن خود را هم از دست مي دهد و اضافه كرده است كه قبلاً وزن اضافي داشته و پرسيده است كه علت چيست؟ اين است پاسخ او: به احتمال بسيار زياد به بيماري قند نوع دوم دچار شده ايد. يك آزمايش ساده خون آن را نشان خواهد داد و پاسخ آني است.
به دكتر خود مراجعه كنيد. نوار آزمايش ادرار با اين كه چندان دقيق نيست وجود قند در آن را با آبي شدن رنگ نشان مي دهد.
علائم بيماري قند نوع دوم كه معمولاً در ميانسالي عارض مي شود و بيشتر در ميان افراد داراي وزن اضافي مشاهده شده است عبارتست از: افزايش احساس تشنگي و گرسنگي، تمايل بيشتر به رفتن به توالت براي ادرار كردن، خستگي، كم حوصلگي و سريعتر از سابق خشمگين شدن، خارش پوست و كاهش وزن.

بهارستان
اي جوان! ندانسته اي كه حجره ي عشق بام ندارد و صبح محبت شام ندارد؟
در وصف عشق - مقامات حميدي

برگي از تاريخ
چرا تاريخ از نوح ساماني به خوبي ياد نمي كند؟
۱۷ مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۲۷ كاترين اول، رئيس كشور روسيه، در ۴۴ سالگي درگذشت. در سال ۱۸۰۹ ناپلئون مستملكات پاپ را به فرانسه ضميمه ساخت. در سال ۱۸۱۴ ناپلئون به استقلال موناكو پايان داد. موناكو ۳۲ هزار نفري كه اينك يك شاهزاده نشين مستقل و عضو سازمان ملل است، نواري از ساحل فرانسه در نزديكي «نيس» را در برگرفته و محافظت نظامي از آن همچنان با فرانسه است. موناكو در قديم توسط دولت جنواي ايتاليا اداره مي شد. در سال ۱۸۳۸ شارل موريس تاليران، سياستمدار و دولتمرد معروف فرانسه، در ۸۴ سالگي فوت شد. در سال ۱۳۱۷ هجري (۶۷ سال پيش) كار ساختن تونل كندوان به پايان رسيد. ساختن اين تونل به طول ۱۸۸۳ متر در ارتفاع ۳۰۳۰ متري كوه هاي البرز ۳ سال طول كشيده بود. اين تونل پرترافيك، فاصله رفت و آمد تهران با ساحل درياي مازندران را كوتاه كرده است. در سال ۱۳۴۵ سردبيران روزنامه هاي بزرگ تهران در ملاقات با نامزد سردبيري روزنامه اطلاعات (غلامحسين صالحيار) نگراني خود را از تمايل دولت كه برخي از خبرهاي داخلي بايد عيناً از بولتن آژانس پارس نقل شود ابراز داشتند و گفتند كه دولت از طريق اين خبرگزاري مي خواهد روزنامه ها را به طريقي تازه كنترل كند و متعهد شدند كه جز تحت فشار و اصرار، از خبرهاي خبرگزاري استفاده نكنند و به دولت يادآور شوند كه چون خبرهاي خبرگزاري همان اطلاعيه هاي وزارتخانه ها است و تنظيم ژورناليستيك نمي شود، ناقص است و براي مخاطب جاي سئوال باقي مي گذارد و لذا آنها را پس از دوباره نويسي و تكميل منتشر خواهند كرد زيرا كه رسالت رعايت اصول خبرنويسي را بر عهده دارند. آنان همچنين متعهد شدند كه منابع ديگري وراي سازمان هاي دولتي براي توليد خبر بيابند و خبرنگاران را با دادن پاداش و امتياز تشويق به اين كار كنند و ميان تحريريه هاي روزنامه ها رقابت برقرار شود تا مطبوعات پيشرفت كنند. نتايج اين جلسه بعداً به اطلاع تحريريه هاي روزنامه ها رسيد و خبرگزاري پارس از چشم آنها افتاد و تأكيد كردند كه گزارش خبرگزاري تا به تأييد خبرنگار مربوط در تحريريه هر روزنامه نرسد، قابل چاپ كردن نيست و در غير اين صورت خبرنگار حق خواهد داشت به سنديكاي خود شكايت كند. در سال ۱۹۶۷ جمال عبدالناصر رهبر وقت مصر از سازمان ملل خواست كه نظاميان خود را از خط آتش بس مصر و اسرائيل احضار كند و با اين اقدام راه براي جنگ اسرائيل و اعراب باز شد. در سال ۱۳۵۸ هجري نخستين كنفرانس سراسري استانداران ايران پس از انقلاب گشايش يافت و در قطعنامه ۳۱ ارديبهشت خود موارد متعددي را توصيه كرد از جمله فروش اموال لوكس همه ادارات و سازمانهاي دولتي و ممنوع شدن اين سازمان ها از خريد چنين اشيائي به نام ملزومات اداري، سپرده شدن راديو تلويزيون هاي هر منطقه كشور به دست يك هيأت امناي انتخابي مركب از افراد همان محل، محدودشدن استخدام كارمند براي سازمان هاي دولتي و استخدام تازه تنها از طريق دادن آگهي عمومي و انتخاب شايسته ترين داوطلبان طبق معيار و ضابطه و اختصاص اراضي دولتي ترجيحاً براي ساختن مدرسه و مؤسسات عمومي. در سال ۱۳۶۲ در پي پخش مصاحبه تلويزيوني تني چند از سران ارشد حزب توده ايران (ماركسيست لنينيست) و اخراج ۱۸ تن از ديپلمات هاي سفارت شوروي از ايران، آن حزب منحل شد. اتهام وارده به حزب توده در سال ۱۳۶۲ انتقال اطلاعات نظامي سياسي ايران به مسكو بود. در سال ۱۹۸۷ يك ميراژ عراقي اشتباهاً به جاي ناو ايراني، كشتي جنگي آمريكايي «ستارك» را هدف موشك اگزوست قرار داد كه ضمن اين حمله به ناو آمريكايي آسيب رسيد و ۳۷ تن از افراد آن كشته و ۲۱ تن ديگر مجروح شدند و دولت عراق از آمريكا عذرخواهي كرد و غرامت پرداخت.
و اينك برگي از تاريخ: ۱۷ مه سال ۹۵۴ ميلادي را روزي ذكر كرده اند كه نوح ساماني پس از ۱۲ سال حكومت درگذشت. با اين كه نوح مانند سلاطين قبلي اين دودمان به تقويت زبان فارسي و احياء هرچه بيشتر فرهنگ ايراني كمك كرد، تاريخ عمومي از او به نيكي ياد نمي كند، زيرا كه بر ضد پدرش «نصر» كودتا كرده و او را به زندان افكنده بود. مورخان روس نوشته اند كه نصر به اشاره پسرش نوح در زندان به قتل رسيد و مرگ او، آن طور كه نوشته اند، طبيعي نبود. ناسيوناليست هاي ايراني از نوح ساماني به عنوان فردي ياد كرده اند كه باعث شد پاي غزنويان كه از تبار غير ايراني بودند به حكومت باز شود. نوح از ميان غزنويان براي خود افسر گارد و فرمانده نظامي انتخاب كرده و باعث عدم رضايت برخي از ايرانيان شده بود كه او را متهم به برتري دادن خارجي بر ايراني كرده بودند و يكي از اين ايرانيان ناراضي، ابومنصور محمد بود كه بر ضد نوح دست به قيام مسلحانه زد. پس از مرگ نوح، پسرش عبدالملك برجاي او نشست كه نتوانست غزنويان را از اطراف خود دور سازد و مجبور شد كه الپتكين يكي از سران آنان را به اميري هرات (يكي از شهرهاي بزرگ خراسان وقت) منصوب كند كه باني اوليه سلسله غزنويان است.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
همكلاسي
وقتي دكتر را براي اولين بار در مطبش ديدم، چهره اش را بسيار آشنا يافتم. او همكلاسي سال هاي دبستانم بود. به ياد روزي افتادم كه معلم شغل پدر بچه ها را مي پرسيد. وقتي نوبت به او رسيد، سر به زير انداخت و سكوت كرد و اين باعث خنده بچه ها شد.
همكلاسي من آن روز خجالت كشيد بگويد پدرش دستفروشي دوره گرد است، اما حالا پس از گذشت سال ها، خودش باعث افتخار و غرور من بود...
مصطفي چترچي
گشتي در دنياي خبرها
يكسال زندان براي مجري راديو
نيويورك: يكي از سرشناس ترين مجريان راديويي در آمريكا به دليل پرداخت نكردن ماليات يكسال زنداني خواهد شد. اين مرد از سال ۲۰۰۱ تاكنون ماليات نپرداخته و هم اكنون علاوه بر پرداخت ماليات هاي معوقه خود بايد دوران محكوميتش را نيز سپري نمايد.
ساختمان شيشه اي پليس
ناتينگهام: چند مهندس معمار قصد دارند در شهر جرم خيز ناتينگهام انگليس ساختماني تمام شيشه اي براي پليس بسازند. به عبارتي ديگر اگر فردي خارج از ساختمان بايستد قادر خواهد بود تمام وقايع داخل ساختمان، از جمله بازجويي از مجرمان را مشاهده كند.
البته پليس نسبت به پيشنهاد اين مهندسان واكنش منفي نشان داده است. آنها معتقدند، استفاده از شيشه براي ساخت اين بنا باعث مي شود، افرادي كه به عنوان شاهد در اداره پليس حاضر مي شوند توسط افراد خلافكار شناسايي شوند به همين دليل ديگر هيچ كس حاضر به شهادت دادن نخواهد بود.
تهديد رؤساي بيمارستان ها
گلاسكو: وزير بهداشت انگليس اعلام كرد، اگر بيماري در يك بيمارستان به دليل آلوده بودن بخش از بين برود، رئيس بيمارستان به جرم قتل غيرعمد تحت تعقيب قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر اگر بيماري در يك بيمارستان به دليل پاكيزه نبودن بخش محل بستري خود از دنيا برود، بيمارستان تحت تعقيب قرار نخواهد گرفت.
هر سال در حدود ۵ هزار بيمار به دليل آلودگي هاي بيمارستاني در انگليس جان خود را از دست مي دهند.
مرد بي هويت
ليدز: چندي  پيش مأموران پليس انگليس در يكي از سواحل اين كشور با مردي مواجه شدند كه كت و شلوار خيس بر تن داشت و از لباس هاي او آب مي چكيد.
البته هر چه مأموران از وي در مورد هويتش سؤال كردند، او سكوت كرد و حتي يك كلمه هم حرف نزد.
اين مرد حتي پس از انتقال به كلينيك روانپزشكي لب به سخن باز نكرد. سرانجام پس از چند روز اين مرد روي كاغذ عكس پيانو را كشيد به همين دليل يك پيانو در اختيارش گذاشتند. او چندين ساعت پيانو نواخت. با آنكه عكس اين مرد در روزنامه هاي انگليسي چاپ شد. اما هنوز هيچ كس براي تحويل گرفتن او مراجعه نكرده است.
تروريست  نمايي
منچستر: چهار دانش آموز در انگليس كه خود را به شكل تروريست ها درآورده بودند توسط پليس دستگير شدند. اين چهار تن كه ماسك به صورت زده بودند و سلاح هاي قلابي در دست داشتند در مقابل يك كارخانه مهمات  سازي حاضر شدند و مأموران اين كارخانه را تهديد به مرگ كردند.
به همين دليل پليس فوراً وارد عمل شد و دانش آموزان تروريست نما را دستگير كرد.
ماليات
واشنگتن: روز گذشته فهرست كشورهايي كه مردم آن بيشترين و كمترين ماليات را مي پردازند، منتشر شد.
در فهرست پرداخت كنندگان بيشترين ماليات، مردم كشورهاي فرانسه، چين، بلژيك، سوئد، ايتاليا، اتريش، لهستان، اسپانيا، آرژانتين و يونان به ترتيب در رده هاي اول تا دهم قرار دارند. همچنين مردم كشورهاي امارات، هنگ كنگ، قبرس، گرجستان، سنگاپور، آمريكا، روسيه، تايوان، تايلند و هند كمترين ماليات را مي پردازند.
ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۲۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۸ دقيقه
بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه فرامرزي: نمايشگاه آثار سراميك هاي مهدي انوشفر و علي فرامرزي به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / تا ۳۱ ارديبهشت / خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۷۹۶۸۰۹
*نگارخانه شفق: نمايشگاه عكسهاي طبيعت به مناسبت هفته ميراث فرهنگي آثار مهران رضازاده / تا دوم خرداد / خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۷۱۷۱۹۵
*گالري مس نگار: نمايشگاه آثار سيمين قلمزني اساتيد معاصر به مناسبت هفته ميراث / كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره ۵ / تلفن: ۸۰۵۱۶۷۴
*مان هنرنو: نمايشگاه آثار گرافيك ايران و جهان (آخرين دوره) در دو زمينه فرهنگي و بازرگاني / از ۲۸ ارديبهشت به مدت دو هفته / شريعتي، بعد از پل صدر، خيابان ميرزاپور، پلاك ۳۳ / تلفن: ۲۲۰۱۹۸۶
*نگارخانه نياكان: نمايشگاه طراحي فرش ملاحت بهبودي به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / تا ۳۰ ارديبهشت / ابتداي جمال زاده شمالي، كوي روزبه، شماره ۱۴ / تلفن: ۶۹۳۴۳۱۸.
*نگارخانه فلاح زاده: نمايشگاه نقاشي رضا فلاح زاده / اول تا ۱۲ خرداد / سعادت آباد، خيابان پنجم، پلاك ۲ / تلفن: ۲۳۵۹۳۰۸
*گالري گلستان: نمايشگاه عكس رنگي اميرعلي پيامي / تا ۲۹ ارديبهشت / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*نگارستان شاهد: نمايشگاه خوشنويسي كريم اقبالي / تا ۴ خرداد / خيابان ولي عصر، بالاتر از بزرگمهر، پلاك ۵۱۹ / تلفن: ۶۹۶۹۶۲۶
*نگارخانه الهه: نمايشگاه طراحي هاي احمد وكيلي / ۳۰ ارديبهشت تا ۱۰ خرداد / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي محمدرضا شريفي / ۶ تا ۱۱ خرداد / نياوران، مژده، زماني، محمودي ،۲ پلاك ۵۹ / تلفن: ۲۷۱۶۲۲۰
*گالري آسياب: نمايشگاه آثار نگارگران معاصر به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / ۲۹ ارديبهشت تا سوم خرداد / يوسف آباد، بين خيابان ۶۰ و ،۶۲ شماره ۴۷۸ / تلفن: ۸۰۶۸۳۹۴
گل و گياه
نخل كنتيا (نخل بهشتي)
002406.jpg
نام علمي: Howea Forsteriana
خانواده: PALMAE
گونه اي هميشه سبز با ساقه هاي نرم و افراشته و برگهاي پرمانند و گسترده به طول ۵/۲-۵/۱ متر كه داراي برگچه هاي نواري شكل هستند. در فصل زمستان توده هاي كماني شكل از چندين خوشه گلهاي كوچك به رنگ قهوه اي مايل به سبز توليد مي كند. در اين گونه برگچه ها پهن تر بوده و برگها كمتر كماني هستند.
نيازها: مكان نيم سايه، خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۸-۱۶ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار كه در دماي بالاتر از ۲۶ درجه سانتيگراد جوانه مي زند، امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |