سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۲ - Jun 14, 2005
هفت دليل پزشكي قانوني براي اثبات قتل آنديا
004536.jpg
گروه حوادث: پزشكي قانوني با ارائه هفت دليل ادعاي فراز، متهم به قتلي كه دختر جواني را به قتل رسانده بود رد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اصغرزاده _ بازپرس شعبه دوم دادسراي امور جنايي با اعلام اين خبر گفت: پزشكي قانوني ادعاي فراز را مبني بر اين كه آنديا روز حادثه سرش را خود به شيشه كوبيده و جان باخته است رد كرد.
در اين نظريه آمده است اين كه علت مرگ آنديا بر اثر كوبيدن سرش به شيشه ماشين بوده ، كاملاً رد شده است.
از دلايلي كه پزشكي قانوني آورده اين است كه فاصله شيشه و سر آنديا بسيار كم بوده و شدت ضربه از لحاظ علمي آنقدر زياد نيست كه باعث مرگ كسي شود. همچنين سطح شيشه خودرو كاملاً  صاف است. متهم در اعترافاتش عنوان كرده بعد از اين كه آنديا سرش را به شيشه كوبيد، بعد از چند دقيقه سرش را به روي پايم گذاشت و با هم صحبت كرديم.
اصغرزاده در ادامه افزود: پزشكي قانوني مجدداً علت مرگ را خفگي در اثر فشار رشته سخت به دور گردن عنوان كرده است. همچنين درباره پيدا شدن سگ آنديا گفته است كه پيدا شدن آن سگ ديگر هيچ فايده اي ندارد. اگر سگ همان موقع پيدا مي شد مي توانستيم متوجه شويم كه سگ با آنديا به محل قتل و كشف جسد رفته است يا نه و يا اين كه آيا با فراز پس از دفن جسد به تهران بازگشته است. بنابراين هم اكنون پيدا كردن سگ آنديا اهميت زيادي ندارد.
بر پايه اين گزارش، پزشكي قانوني مجنون بودن فراز را كاملاً  رد و عنوان كرده كه وي در سلامت رواني كامل به سر مي برد.

در شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران
رسيدگي به پرونده جنايت جاده جاجرودآغاز شد
004524.jpg
گروه حوادث: اولين جلسه محاكمه جنايتي كه در پي آن يك مرد جوان با ضربات چاقو به قتل رسيده بود در شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران امروزبرگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، محمدحسين ۲۶ ساله عصر روز دوازدهم ارديبهشت ماه سال ۸۲ به قصد خريد ماست از منزل خود واقع در جاده جاجرود خارج شد. هنوز مسافت زيادي را طي نكرده بود كه متوجه سرنشينان سه موتور سيكلت شد كه در كنار جاده جاجرود به دور يك دختر عابر كه در حال تردد در آن منطقه بود مي چرخند و اين حركت آنان موجب ترس دختر شده بود. ولي موتورسواران قصد دور شدن از دختر را نداشتند. دختر با چهره وحشتزده از مردم كمك مي طلبيد.
برادر محمدحسين كه روز گذشته در دادسراي امور جنايي حضور يافته بود تا به همراه پدرش در اولين جلسه دادگاه حاضر شود، به خبرنگار ما گفت: شاهدان بعد از مرگ برادرم به ما گفتند: محمدحسين وقتي متوجه صداهاي كمك خواهانه دختر شده بود به سوي مزاحمان موتور سوار رفته و با آنها درگير شد. به هر زحمتي بود محمدحسين دختر را به داخل مغازه خود كشاند تا از دست آن مزاحمان نجات يابد. سپس برايش يك خودرو دربست كرايه كرد تا او را به منزلش برساند. هنوز چند دقيقه از اين موضوع نگذشته بود كه سه موتور سوار كه از فراري دادن دختر مذكور توسط برادرم ناراحت شده بودند به مقابل در مغازه برادرم آمدند و يك درگيري خونين بين آنان رخ داد. مهاجمان تمام شيشه هاي مغازه برادرم و شيشه  خودروي پرايد او را شكستند. يكي از آنان به نام اراز محمد معروف به «آرموخي» با ضربات چاقو برادرم را مجروح كرد. مهاجمان وقتي متوجه وضعيت نامناسب جسمي برادرم شدند از محل گريختند. محمدحسين در حالي كه غرق خون بود خود را به يك مغازه چلوكبابي كه در همسايگي مغازه خودش بود رساند واز او خواست تا برايش آژانس بگيرد تا به بيمارستان برود.
004527.jpg
محمدحسين در راه انتقال به بيمارستان سرخه حصار جان سپرد.
اين پرونده جنايي زير نظر قاضي جواد اسماعيلي در دايره ۱۰ آگاهي مركز توسط كارآگاهان پليس تحت بررسي دقيق قرار گرفت. چند روز بعد از ارتكاب اين جنايت پليس آگاهي سه نفر به نام هاي طاهر، كريم و يوسف را كه در درگيري حضور داشتند دستگير كرد.
با دستگيري اين سه متهم عامل جنايت از منطقه جاجرود گريخته و در شهرهاي مختلف ايران فراري شد.
پليس تمام نقاطي را كه امكان مخفي شدن اراز محمد وجود داشت مورد جستجو قرار دادند و در نهايت بعد از گذشت ۱۷ ماه محل اختفاي اراز محمد در شهرستان خرم دشت كشف و توسط پليس آگاهي دستگير شد.اراز محمد در مراحل بازجويي پليسي به قتل محمدحسين ۲۶ ساله كه صاحب همسر و يك فرزند خردسال بود اعتراف كرد.
004530.jpg
طاهر ،يعقوب و كريم بعد از چند ماه با صدور قرار وثيقه از زندان آزاد شدند.
روز گذشته قرار بود اولين جلسه دادرسي اين پرونده جنايي در شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران برگزار شود كه با عدم حضور قاضي برگزاري جلسه دادگاه به امروز موكول شد.

پدري كه دختر يك ساله خود را كشت مجنون نيست
گروه حوادث: جنون پدر جواني كه مرتكب قتل دختر يك سال و نيمه خود شده بود از سوي پزشكي قانوني كشور رد شد.به گزارش خبرنگار ما، بيست و پنجم خرداد ماه سال ۸۳ خبر قتل يك دختر يك سال ونيمه كه توسط پدرش به قتل رسيده بود به اطلاع بازپرس اصغرزاده رسيد. پدر اين كودك كه آرزو نام داشت با فشار بالش بر صورت كودكش موجب خفه شدن او شده و بدين ترتيب زندگي آرزو به خاتمه رسيد.جسد آرزو بعد از بررسي پليسي به پزشكي قانوني انتقال يافت تا علت تامه مرگ اين دختر كوچك مشخص شود.
پدر آرزو كه علي نام داشت وقتي به آگاهي مركز انتقال يافت در خصوص انگيزه كشتن دختر خود به افسر پرونده گفت: «هزينه زندگي بسيار بالا بود، توانايي بزرگ كردن دو كودك را نداشته، به همين دليل آرزو را كشتم.» چندروز بعد از اين اعتراف، علي ادعاي عجيب ديگري را در مورد انگيزه خود عنوان كرد و گفت: «چند روز قبل از كشتن آرزو همسرم به من خبر باردار شدن خود براي بار سوم را داد. خيلي ناراحت شدم. به او گفتم تا سقط جنين كند ولي همسرم حاضر نشد و به من گفت: «چرا من خود را اذيت كنم تو يكي از فرزندانمان را بكش.» من نيز فرداي آن روز وقتي همسرم به حمام رفته بود از غفلت او استفاده كرده و بالش را بر روي آرزو كه خواب بود گذاشتم و آنقدر فشار دادم تا جان سپرد.» به دستور بازپرس اصغرزاده علي به پزشكي قانوني انتقال يافت تا امكان وجود جنون او مورد بررسي قرار گيرد. روز گذشته نظريه پزشكي قانوني به دادسراي امور جنايي ارسال شد و بيانگر عدم جنون علي بود.پزشكان عنوان كرده بودند علي داراي ضعف قواي عقلاني است ولي اين ضعف به اندازه اي نيست كه او را مجنون به حساب آورد.
در حال حاضر پرونده اين متهم مراحل پاياني خود را در دادسراي امور جنايي تهران طي مي كند تا بعد از ارسال به دادگاه كيفري استان مورد بررسي قضايي قرار گيرد.طبق ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامي هر گاه پدر يا جد پدري فرزند خود را بكشد قصاص نمي شود او به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محكوم خواهد شد.

نقض حكم محارب براي كيف قاپ حرفه اي
گروه حوادث: حكم مجيد سعادت، كيف قاپ حرفه اي كه از سوي بازپرس حسيني محارب شناخته شده بود، از سوي دادگاه انقلاب رد شد.
اين جاعل حرفه اي كه داراي پنج بار سابقه فرار است، آخرين بار زماني كه قصد فرار از بازداشتگاه تركمنستان را داشت، توسط مأموران در پارك پشت بازداشتگاه دستگير شد. مجيد سعادت كه ۳۲ سال سن دارد داراي ۱۷ فقره سابقه كيفري و ۸۰ شاكي از شهرهاي مختلف است. مجيد كه با همدستي چند تن از دوستانش خود را به عنوان مأمور نيروي انتظامي، مأمور وزارت اطلاعات و بازپرس دادسراي انتظامات معرفي مي كرد چندين فقره از افراد مختلف اخاذي كرده اند. وي به همراه سه تن از همدستانش در بسياري از شهرها به خصوص شهرهاي شمالي كشور اقدام به اخاذي و زورگيري كرده است. براساس اين گزارش اين فرد تاكنون چهار بار از چنگ مأموران پليس گريخته و هم اكنون به همراه سه تن ديگر از اعضاي باند تحت مراقبت شديد پليس به سر مي برد. حسيني بازپرس شعبه هفتم دادسراي جنايي تهران در اين رابطه گفت: يكي از شگردهاي اخاذي اين افراد اين بوده كه يكي از اعضاي باند در داخل بانك با شناسايي سوژه و به خاطر سپردن نام و مشخصات وي از روي فرم تكميل شده براي درخواست عمليات بانكي، توسط تلفن همراه خود، مورد را به ديگر اعضاي باند اطلاع داده و به محض خروج سوژه از بانك، همدستان او خود را به عنوان مأمور پليس معرفي كرده و وي را دستگير مي كرده اند.
حسيني گفت: اين فرد آخرين بار به بهانه ديدار همسر خود و پيشنهاد يك خودروي پرايد به مأموران براي چهارمين بار قصد فرار داشت كه با مخالفت و عكس العمل مأموران بازداشتگاه مواجه مي شود و با پتو و طنابي كه از لباس هاي خود تهيه كرد، از محل مي گريزد. پس از تعقيب و گريز سه تن از متهمان از جمله مجيد. س دستگير شده و تنها يك نفر از آنان به رغم تيراندازي و تلاش مأموران از صحنه گريخته است.قرار مجرميت اين متهم از سوي بازپرس حسيني صادر شد و مجيد سعادت به عنوان محارب شناخته شد.بازپرس حسيني در ادامه گفت: ارتكاب اولين جرم از سوي اين كلاهبردار زماني اتفاق افتاد كه وي كيف حاوي مواد مخدري را به فردي داده بود تا به انگلستان ببرد. همچنين دستور ويژه اي براي حفاظت كامل اين متهم در حين انتقال به زندان صادر شده است.برپايه اين گزارش، اين متهم كه به عنوان محارب شناخته شده بود، قرار بود تا با تأييد حكم از سوي ديوان عالي كشور به مجازات برسد اما صبح ديروز حكم از سوي دادگاه انقلاب نقض شد.

مزاحم تلفني خبرنگار جوان در انتظار حكم دادگاه
004533.jpg
گروه حوادث:حكم مردي كه چهار سال تمام با مزاحمت هاي تلفني خود يك دختر جوان خبرنگار را مورد آزار روحي قرار داده بود به زودي صادر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، شروع مزاحمت هاي تلفني براي يك خبرنگار زن از چهار سال پيش آغاز شد. تلفن ها در ابتدا فقط به خط تلفن روزنامه خبرنگار مذكور محدود مي شد ولي كم كم مزاحم تلفني كه صداي مرد ميانسالي را داشت، شماره تلفن همراه خبرنگار، شماره منزل، آدرس منزل، شماره شناسنامه و شماره كارت ملي وي را با ترفند هايي خاص به دست آورده و هر روز بر مزاحمت هاي وي افزوده مي شد. خبرنگار مذكور كه در حوزه اداره آگاهي كار مي كرد از همان ماههاي اوليه آغاز مزاحمت ها، شكايتي را در دادسراي امور جنايي تهران تشكيل داد و از مأموران آگاهي و مسئولين قضايي خواست تا مزاحم تلفني وي را بازداشت كنند. ولي تلاشها براي يافتن سرنخي از مزاحم تلفني ناكام ماند. با گذشت زمان مزاحمت ها شكل تهديد به خود گرفت. مزاحم در آخرين تماسهاي خود به خبرنگار گفته بود كه شناسنامه وي را جعل كرده و نام خودش را در شناسنامه وي به عنوان همسر خبرنگار آورده است وهمچنين اگر خبرنگار با كسي ديگر ازدواج كند بر صورتش اسيد خواهد پاشيد. تهديدهاي متهم ديگر قابل تحمل نبود.مأموران انتظامي بر تلاشهاي خود افزودند تا در نهايت با روش خاص پليسي بعد از گذشت چهار سال مخفيگاه متهم در قيام دشت كشف شد.
مأموران طي يك عمليات غافلگير كننده وارد منزل متهم شده و او را بازداشت كردند.
بر پايه اين گزارش، صبح ديروز اين مرد در شعبه ۱۱۴۸ دادگاه بعثت به رياست قاضي كرمي محاكمه شد.روح الله در تمام جلسه محاكمه مدعي شد كه اين خبرنگار خود باعث ايجاد اين مزاحمت ها شده است كه قاضي پرونده از وي خواست تا حقيقت را بگويد. قرار است حكم در خصوص اين پرونده ظرف ۱۰ روز آينده صادر شود.

رأي پرونده افشاي سؤالات كنكور تا هفته آينده
صادر خواهد شد
فارس: قاضي دادگاه رسيدگي به پرونده افشاي سؤالات كنكور گفت: ظرف مدت يك هفته آينده راي پرونده فوق را در خصوص ۵۹ متهم اين پرونده صادر خواهد كرد.
سيامك مدير خراساني در پايان جلسه رسيدگي به پرونده افشاي سؤالات كنكور گفت: در ايام برگزاري جلسات دادگاه از ۵۶ متهم اين پرونده آخرين دفاع اخذ شده است.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص اين كه آيا در خصوص متهماني كه در جلسه دادگاه حضور نداشته اند راي صادر خواهد شد يا خير گفت: دادگاه در خصوص اين متهمان تجديد نخواهد شد و راي صادره در خصوص آنها نيز خواهد بود.
مدير خراساني در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار فارس مبني بر اين كه چرا به پرونده هاي دادسراي ناحيه ۱۲ رسيدگي نشده است، گفت: اين پرونده هنوز از سوي دادسرا جهت رسيدگي به شعبه ۱۰۰۸ ارجاع نشده است. وي اضافه كرد در صورت ارسال اين پرونده به دادگاه رسيدگي به پرونده فوق نيز آغاز مي شود.

قاتلان جوان ۲۰ ساله شيرازي دستگير شدند
گروه حوادث: دو قاتل كه اقدام به قتل جوان ۲۰ ساله اي در شيراز كرده بودند، ديروز شناسايي و دستگير شدند.
ماموران انتظامي شهرستان شيراز مدتي پيش از قتل يك جوان ۲۰ ساله توسط دو نفر مطلع شدند.ماموران به محل حادثه عزيمت كردند و با جسد بي جان «حسين» روبرو شدند.-پدر حسين به ماموران گفت: دقايقي پيش دو جوان به در منزل ما آمدند، من در را به روي آن ها باز كردم و آن ها سراغ حسين را از من گرفتند من به خانه آمدم و حسين را صدا كردم. زماني كه حسين به دم در رفت به غير صداي جيغ او چيزي نشنيدم و هنگامي كه به دم در آمدم با پيكر او روبه رو شدم. چهره آن دو را هنوز به خاطر دارم.
ماموران، تحقيقات خود را آغاز كرده و پس از گذشت مدت كوتاهي قاتلان را در همان محله شناسايي و دستگير كردند.
آنها در بازجويي هاي اوليه منكر هر گونه جرمي شدند اما در مقابل ادله پليس لب به اعتراف گشودند و به قتل حسين اعتراف كردند.
تحقيقات ماموران براي مشخص شدن علت و انگيزه اصلي اين قتل همچنان ادامه دارد.

خودسوزي يك زن در كارگاه جواهرسازي
گروه حوادث: خودسوزي زني يك كارگاه جواهرسازي در ميرداماد رابا تمام امكانات و وسايلش به آتش كشيد.
با اعلام مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ به ماموران كلانتري ۱۰۳ گاندي يك مورد آتش سوزي در خيابان ميرداماد گزارش شد. با اعزام ماموران به محل معلوم شد كه يك كارگاه جواهرسازي طعمه حريق شده است.
با تلاش ماموران آتش نشاني حريق خاموش و از سرايت آتش سوزي به ديگر نقاط و مغازه هاي مجاور جلوگيري شد. در اين آتش سوزي زني به هويت «مهتاب _ ف» بر اثر سوختگي شديد به بيمارستان منتقل شد.
اكيپي از ماموران كلانتري به بيمارستان اعزام شدند اما مصدوم به دليل سوختگي شديد قادر به حرف زدن و بازجويي نبود.
پس از چند ساعت، تلاش مداوم پزشكان براي زنده ماندن اين مصدوم موثر واقع نشد و او در ساعت ۱ بامداد بر اثر شدت سوختگي فوت كرد. ماموران بلافاصله فوت اين زن را به قاضي كشيك اعلام كردند. با حضور قاضي، تحقيقات و بررسي هاي پليس براي مشخص شدن فوت متوفي و نيز علت وقوع آتش سوزي، در دستور كار ماموران اداره آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.
ماموران شعبه ۱۰ پليس آگاهي تهران بزرگ با حضور در صحنه آتش سوزي تحقيقات علمي و فني خود را شروع كردند و با استفاده از تحقيقات محلي و شاهدان عيني دريافتند، اقدام به خودسوزي متوفي باعث حريق كارگاه جواهرسازي شده است.
گفتني است تحقيقات و بررسي هاي پليسي در اين زمينه ادامه دارد.

حادثه در جهان
تلاش براي يافتن انگيزه مادر قاتل
شيكاگو تريبيون : سرنوشت اماندا فريكسون كه فرزند ۱۸ ماهه خود را با گرسنه نگاه داشتن به قتل رسانده است با تاييد يا عدم تاييد صلاحيت رواني وي مشخص خواهد شد .
دادستان پرونده يكي از خبره ترين روانشناسان قضايي را به جايگاه شهود فرا خواند تا در خصوص سلامت رواني متهم هنگام قتل پسرش در سال ۲۰۰۱ اظهار نظر كند.
با وجود آن كه روانشناس فوق از جانب دادستان به دادگاه فراخوانده شده بود اما به نفع متهم و وكيل مدافع اش شهادت داد . وي اعلام كرد كه از روي دست نوشته هاي متهم در زمان قتل پسرش و پيش از آن متوجه شده است كه وي به نابساماني رواني عجيبي مبتلا است . وي همچنين اعلام كرد كه حتي يك فرد عادي نيز مي تواند با استناد به دست نوشته هاي متهم ۲۷ ساله متوجه عمق افسردگي وي و تصميمش براي خودكشي آگاهي يابد . وي در اين خصوص در دادگاه گفت : افسردگي مي تواند باعث بروز مشكلات جدي در برخي افراد شود . حتي گاهي اوقات افراد ي كه به اين بيماري مبتلا مي شوند به خود و اطرافيانشان نيز آسيب مي رسانند. اين در حالي است كه روانشناس ديگري در خصوص اين پرونده اعتقاد دارد كه متهم تنها از وضعيت موجود ناراضي بوده و به هيچ وجه دست نوشته هاي وي را نمي توان مستمسكي براي رهايي از مجازات دانست .قاضي پرونده هفته آينده نظر نهايي خود را در اين خصوص اعلام خواهد كرد.
خودكشي قاتل آمريكايي در زندان
آسوشيتدپرس: يك مرد آمريكايي كه به اتهام قتل پسر سه ساله اي محكوم به حبس بود يك روز پس از دستگيري خود را در بازداشتگاه حلق آويز كرد.
زندانيان جسد حلق آويز شده اين مرد ۲۸ ساله را در سلولش يافتند. اين در حالي بود كه او هر ۳۰ دقيقه يك بار چك مي شد. ماجرا از اين قرار بود كه مادر مقتول هنگام بازگشت به منزل با جسد پسر كوچكش روبرو مي شود.
پدر اين پسربچه نيز در اظهاراتش گفت: همسر من هم بايد در اين رابطه بازداشت شود چرا كه تازه از خانه بيرون نرفته بلكه ماه ها پيش، من و پسرم را ترك كرده بود.
قاتل قتل هاي زنجيره اي آمريكا در دام دي.ان.اي
ويك: پليس آمريكا اميدوار است با استفاده از DNA به دست آمده از استخوان هايي سوخته شده بفهمند قاتل قتل هاي زنجيره اي چه كسي است.
لري برايت ۳۸ ساله اظهار داشت كه او ۸ زن را كشته و سپس آنها را آتش زده است. او پس از اعترافات، محل قتل را به پليس نشان داد و پليس بقاياي اين قتل ها را كه شامل خرده استخوان هايي بوده براي آزمايش به آزمايشگاه فرستاد.
DNA اين جسدهاي سوخته شده نشان مي دهد كه تعدادي از اين قتلها حدود ۶ هفته قبل و تعدادي هم به تازگي رخ داده اند. متاسفانه به علت سوختگي شديد، چيز زيادي از DNA اين مقتولين به دست نيامده ولي پليس فكر مي كند كه DNA بدست آمده از چهار زن مقتول، همان آثار لري باشد.
دختر ۱۲ ساله انگليسي به اتهام دار زدن پسر ۵ ساله اي دستگير شد
ميرور: دختر ۱۲ ساله انگليسي به اتهام حلق آويز كردن پسر پنج ساله اي از درخت دستگير شد. اين دختر كه نام و مشخصات دقيق او در اين گزارش نيامده است پسربچه را مجبور كرد طناب را دور گردن خود بياندازد و از درخت آويزان شود.رفتار اين دختر به قدري خشونت آميز بود كه آثار جراحات در بدن كودك به وضوح ديده مي شود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |